U en uw huis

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

U en uw huis

Bericht door Susanna »

Kan ik op basis van Handelingen 16:31 er zeker van zijn dat de de Heere ook mijn gezin zal redden?

"En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis."
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: U en uw huis

Bericht door KDD »

Susanna schreef:Kan ik op basis van Handelingen 16:31 er zeker van zijn dat de de Heere ook mijn gezin zal redden?

"En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis."
Ik denk dat de geschiedenis ons leert dat dit niet zo is.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: U en uw huis

Bericht door HersteldHervormd »

Susanna schreef:Kan ik op basis van Handelingen 16:31 er zeker van zijn dat de de Heere ook mijn gezin zal redden?

"En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis."
Nee dat leert de Bijbel niet. Een ieder zal persoonlijk de Heere moeten kennen.

Wel wil de Heere een verbond oprichten, d.m.v de kinderdoop. Uitwendig geheiligd.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: U en uw huis

Bericht door Valcke »

Susanna schreef:Kan ik op basis van Handelingen 16:31 er zeker van zijn dat de de Heere ook mijn gezin zal redden?

"En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis."
Het is de belofte van het verbond.
Daarom werd ook zijn gehele huis gedoopt.
Maar alleen degenen die de belofte van Christus en de zaligheid met het hart geloven (de jonggestorven kinderen buiten beschouwing gelaten), worden zalig.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: U en uw huis

Bericht door helma »

Deze tekst 'hoort' bij 1 Korinthe 7:14
Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.

En dit:
Ik zal de heerschappij doen duren bij zijn zaad,
Zolang de hemel zelf op vaste pijlers staat.
Maar zo zijn kinders ooit Mijn zuiv're wet verlaten,
Zo 't richtsnoer van Mijn recht ter reeg'ling niet kan baten,
Zo zij ontheiligen, wat Ik heb voorgeschreven,
Dan mogen zij gewis voor Mijne straffen beven."


De HEERE heeft gezinnen op het oog. Daarom werden hele gezinnen gedoopt.
En werd oa Noach en Rachab met hun families gered.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: U en uw huis

Bericht door Adagio »

helma schreef:De HEERE heeft gezinnen op het oog. Daarom werden hele gezinnen gedoopt.
En werd oa Noach en Rachab met hun families gered.
Of een mens gered is van de eeuwige ondergang, is Gods oordeel. Niet voor niets laat de Heere in Ezechiël 14 schrijven: "Of als Ik de pestilentie in datzelve land zend, en Mijn grimmigheid daarover met bloed uitgiet, om daarvan mensen en beesten uit te roeien; ofschoon Noach, Daniël en Job in het midden van hetzelve waren, zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo zij een zoon of zo zij een dochter zouden bevrijden! Zij zouden alleen hun ziel door hun gerechtigheid bevrijden."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: U en uw huis

Bericht door Herman »

Susanna schreef:Kan ik op basis van Handelingen 16:31 er zeker van zijn dat de de Heere ook mijn gezin zal redden?

"En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis."
Ja, dat kan zeker.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: U en uw huis

Bericht door Adagio »

De Heere beschrijft de laatste tijden in Lukas 17, tot persoonlijke aansporing:
"Gedenkt aan de vrouw van Lot. Zo wie zijn leven zal zoeken te behouden, die zal het verliezen; en zo wie hetzelve zal verliezen, die zal het in het leven behouden. Ik zeg u: In dien nacht zullen twee op één bed zijn: de een zal aangenomen en de ander zal verlaten worden."
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: U en uw huis

Bericht door Christen »

Het meest CGK lied komt dan bij mij naar boven... :)
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1098
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: U en uw huis

Bericht door Anselmus »

Susanna schreef:Kan ik op basis van Handelingen 16:31 er zeker van zijn dat de de Heere ook mijn gezin zal redden?

"En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis."
Als jouw (huis)gezin ook in Jezus Christus gelooft kun je daar zeker van zijn ja.

Dit is eenzelfde belofte als in de wettekst: Ik doe barmhartigheid aan duizenden die Mij liefhebben en Mijn geboden onderhouden. God is een God die werkt in de lijn van de geslachten en dus verbondsmatig, waarbij de familie/stam in Israël in het Nieuwe Testament is uitgebreid naar de gemeente van God, maar wie God en Zijn Zoon afwijzen kiezen ervoor om niet gered te worden, niet bij het 'huis dat God dient' te willen horen. Voor hen is de verbondswraak en dat treft tot het derde en vierde geslacht, tenzij in dat geslacht weer mensen zich tot God bekeren.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: U en uw huis

Bericht door helma »

Adagio schreef:De Heere beschrijft de laatste tijden in Lukas 17, tot persoonlijke aansporing:
"Gedenkt aan de vrouw van Lot. Zo wie zijn leven zal zoeken te behouden, die zal het verliezen; en zo wie hetzelve zal verliezen, die zal het in het leven behouden. Ik zeg u: In dien nacht zullen twee op één bed zijn: de een zal aangenomen en de ander zal verlaten worden."
Ja, wedergeboorte/bekering blijft nodig voor ieder individu. Dat werd ook nergens betwijfeld.


Ik vraag me af hoe je deze uitspraak van Paulus kan uitleggen als je niet in de verbondsdoop gelooft.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: RE: Re: U en uw huis

Bericht door gallio »

helma schreef:
Adagio schreef:De Heere beschrijft de laatste tijden in Lukas 17, tot persoonlijke aansporing:
"Gedenkt aan de vrouw van Lot. Zo wie zijn leven zal zoeken te behouden, die zal het verliezen; en zo wie hetzelve zal verliezen, die zal het in het leven behouden. Ik zeg u: In dien nacht zullen twee op één bed zijn: de een zal aangenomen en de ander zal verlaten worden."
Ja, wedergeboorte/bekering blijft nodig voor ieder individu. Dat werd ook nergens betwijfeld.


Ik vraag me af hoe je deze uitspraak van Paulus kan uitleggen als je niet in de verbondsdoop gelooft.
Er staat toch "Geloof in den Heere Jezus Christus". Dat geloof was toch nodig voor allen die in het huis van de stokbewaarder waren?
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: U en uw huis

Bericht door KDD »

Deze preek dat hier al eerder aanbevolen was geeft veel onderwijs hierin:

https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/?sermon_id=674
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: RE: Re: U en uw huis

Bericht door Posthoorn »

helma schreef:
Adagio schreef:De Heere beschrijft de laatste tijden in Lukas 17, tot persoonlijke aansporing:
"Gedenkt aan de vrouw van Lot. Zo wie zijn leven zal zoeken te behouden, die zal het verliezen; en zo wie hetzelve zal verliezen, die zal het in het leven behouden. Ik zeg u: In dien nacht zullen twee op één bed zijn: de een zal aangenomen en de ander zal verlaten worden."
Ja, wedergeboorte/bekering blijft nodig voor ieder individu. Dat werd ook nergens betwijfeld.


Ik vraag me af hoe je deze uitspraak van Paulus kan uitleggen als je niet in de verbondsdoop gelooft.
Waarom heb je voor de gedachte van een 'huis' de verbondsdoop nodig?
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: U en uw huis

Bericht door KDD »

KDD schreef:Deze preek dat hier al eerder aanbevolen was geeft veel onderwijs hierin:

https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/?sermon_id=674
Helaas is deze preek niet meer opgeslagen. Het was echt leerzaam. Één ding dat duidelijk gemaakt was dat we in onze dagen iedereen zien als individu maar in de dagen van de Bijbel was dat niet zo - toen was een gezin als een éénheid gezien en niet iedereen in de gezin als individuele onafhankelijke personen.
Gesloten