Getuigen, hoe dan?

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Getuigen, hoe dan?

Bericht door Susanna »

Wat zouden jullie zeggen als je volwassen kind zegt: "Geloof is een gedachte. U denkt dat u tot Jezus vlucht en dat Hij zondaren ontvangt. Maar eigenlijk is dat maar een gedachte. Alles berust op gedachtes. Illusies. God is een illusie." ( iets over cognitieve mechanismen )

Hoe zou jij dan getuigen?
Heeft iemand tips, een goed opmerking?
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Getuigen, hoe dan?

Bericht door Geytenbeekje »

Susanna schreef:Wat zouden jullie zeggen als je volwassen kind zegt: "Geloof is een gedachte. U denkt dat u tot Jezus vlucht en dat Hij zondaren ontvangt. Maar eigenlijk is dat maar een gedachte. Alles berust op gedachtes. Illusies. God is een illusie." ( iets over cognitieve mechanismen )

Hoe zou jij dan getuigen?
Heeft iemand tips, een goed opmerking?
Voorleven in Bijbelse wandel en daden denk ik, als woorden niet helpen...
Hoe kan je aantonen dat het een illusie is?
Is jouw denkbeeld niet ook een illusie? Toevalligheden kunnen ook illusies zijn
Weet jij wat het woordje geloof betekend?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Getuigen, hoe dan?

Bericht door eilander »

Misschien kun je iets vertellen over gebedsverhoring, in je eigen leven of dat van een ander.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Getuigen, hoe dan?

Bericht door merel »

Susanna schreef:Wat zouden jullie zeggen als je volwassen kind zegt: "Geloof is een gedachte. U denkt dat u tot Jezus vlucht en dat Hij zondaren ontvangt. Maar eigenlijk is dat maar een gedachte. Alles berust op gedachtes. Illusies. God is een illusie." ( iets over cognitieve mechanismen )

Hoe zou jij dan getuigen?
Heeft iemand tips, een goed opmerking?
Dat soort gesprekken heb ik regelmatig met een aantal collega's. Dan komen ze met statistieken dat mensen die bidden niet vaker ontslagen worden van de IC dan mensen die niet bidden. Heel vermoeiend :bobo . Ik heb altijd het idee dat deze mensen er zelf niet los van zijn en heb dat zelf ook wel eens aangegeven. Verder kan je niet zoveel hierop zeggen. I

Ik heb prof Huijgen wel eens in een podcast beluisterd over de zekerheid van het geloof en aanvechtingen. Hij had wel eens de vraag gekregen of het niet allemaal een illusie was. Hij vertelde dat hij deze aanvechtingen ook had, maar dan teruggreep op de evangeliën. We hebben getuigen die het gezien en gehoord hebben. Dat was zijn houvast.
Laatst gewijzigd door merel op 25 mei 2021, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Getuigen, hoe dan?

Bericht door Susanna »

merel schreef:
Susanna schreef:Wat zouden jullie zeggen als je volwassen kind zegt: "Geloof is een gedachte. U denkt dat u tot Jezus vlucht en dat Hij zondaren ontvangt. Maar eigenlijk is dat maar een gedachte. Alles berust op gedachtes. Illusies. God is een illusie." ( iets over cognitieve mechanismen )

Hoe zou jij dan getuigen?
Heeft iemand tips, een goed opmerking?
Dat soort gesprekken heb ik regelmatig met een aantal collega's. Dan komen ze met statistieken dat mensen die bidden niet vaker ontslagen worden van de IC als mensen die niet bidden. Heel vermoeiend :bobo . Ik heb altijd het idee dat deze mensen er zelf niet los van zijn en heb dat zelf ook wel eens aangegeven. Verder kan je niet zoveel hierop zeggen. I

Ik heb prof Huijgen wel eens in een podcast beluisterd over de zekerheid van het geloof en aanvechtingen. Hij had wel eens de vraag gekregen of het niet allemaal een illusie was. Hij vertelde dat hij deze aanvechtingen ook had, maar dan teruggreep op de evangeliën. We hebben getuigen die het gezien en gehoord hebben. Dat was zijn houvast.
@merel, dank je wel. Ik kan hier wat mee. Ook voor mezelf (dat laatste wat je schrijft vind ik heel mooi)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Getuigen, hoe dan?

Bericht door -DIA- »

Er kunnen situaties zijn, al had je wat vrijmoedigheid, dat je niets kunt zeggen. Als we niets meer kunnen zeggen merken we ook wel op dat er heel scherp op je gelet wordt. Dan moeten we trachten door handel en wandel te getuigen, opdat zij in hetgeen zij kwaad van ons spreken reken, als van kwaaddoeners, beschaamd mogen worden, enz. Opdat om onzentwil Gods Naam niet wordt gelasterd.

Zie hier context:
1 Petrus 3
16 En hebt een goede consciëntie, opdat in hetgeen zij kwalijk van u spreken, als van kwaaddoeners, zij beschaamd mogen worden, die uw goeden wandel in Christus lasteren.
17 Want het is beter dat gij wel doende (indien het de wil Gods wil) lijdt, dan kwaad doende.
18 Want Christus heeft ook ééns voor de zonden geleden, Hij rechtvaardig voor de onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen; Die wel is gedood in het vlees, maar levend gemaakt door den Geest;
Want het is beter dat gij wel doende (indien het de wil Gods wil) lijdt, dan kwaad doende.
Maar heiligt God den Heere in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk die u rekenschap afeist van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en vreze.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Getuigen, hoe dan?

Bericht door Karlstad1970 »

-DIA- schreef:Er kunnen situaties zijn, al had je wat vrijmoedigheid, dat je niets kunt zeggen. Als we niets meer kunnen zeggen merken we ook wel op dat er heel scherp op je gelet wordt. Dan moeten we trachten door handel en wandel te getuigen, opdat zij in hetgeen zij kwaad van ons spreken reken, als van kwaaddoeners, beschaamd mogen worden, enz. Opdat om onzentwil Gods Naam niet wordt gelasterd.

Zie hier context:
1 Petrus 3
16 En hebt een goede consciëntie, opdat in hetgeen zij kwalijk van u spreken, als van kwaaddoeners, zij beschaamd mogen worden, die uw goeden wandel in Christus lasteren.
17 Want het is beter dat gij wel doende (indien het de wil Gods wil) lijdt, dan kwaad doende.
18 Want Christus heeft ook ééns voor de zonden geleden, Hij rechtvaardig voor de onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen; Die wel is gedood in het vlees, maar levend gemaakt door den Geest;
Want het is beter dat gij wel doende (indien het de wil Gods wil) lijdt, dan kwaad doende.
Maar heiligt God den Heere in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk die u rekenschap afeist van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en vreze.
Het gaat hier in de hoofdstuk toch over getuigen met een goed geweten? Getuigen met de mond en daden, dan maakt het niet uit wat men tegen je zegt dan zullen degene die jou verachten en God tegenspreken beschaamd worden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Getuigen, hoe dan?

Bericht door -DIA- »

Karlstad1970 schreef:
-DIA- schreef:Er kunnen situaties zijn, al had je wat vrijmoedigheid, dat je niets kunt zeggen. Als we niets meer kunnen zeggen merken we ook wel op dat er heel scherp op je gelet wordt. Dan moeten we trachten door handel en wandel te getuigen, opdat zij in hetgeen zij kwaad van ons spreken reken, als van kwaaddoeners, beschaamd mogen worden, enz. Opdat om onzentwil Gods Naam niet wordt gelasterd.

Zie hier context:
1 Petrus 3
16 En hebt een goede consciëntie, opdat in hetgeen zij kwalijk van u spreken, als van kwaaddoeners, zij beschaamd mogen worden, die uw goeden wandel in Christus lasteren.
17 Want het is beter dat gij wel doende (indien het de wil Gods wil) lijdt, dan kwaad doende.
18 Want Christus heeft ook ééns voor de zonden geleden, Hij rechtvaardig voor de onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen; Die wel is gedood in het vlees, maar levend gemaakt door den Geest;
Want het is beter dat gij wel doende (indien het de wil Gods wil) lijdt, dan kwaad doende.
Maar heiligt God den Heere in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk die u rekenschap afeist van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en vreze.
Het gaat hier in de hoofdstuk toch over getuigen met een goed geweten? Getuigen met de mond en daden, dan maakt het niet uit wat men tegen je zegt dan zullen degene die jou verachten en God tegenspreken beschaamd worden.
Dat is ook zo. Maar kunnen we een goed geweten hebben als we onze naasten zo gemakkelijk verloren kunnen laten gaan? Het een hangt met het ander samen. Er zou toch een getuigenis moeten uitgaan van een mens die zich christen noemt? Er wordt wel eens gezegd: Als men op het werk niet weet dat ik naar de kerk ga, als mijn buurman niet weet wat ik geloof, is er dan niet iets niet in orde? Dan kunnen we allen, zo vrees ik, we bij onszelf beginnen.
Maar is ook niet vaak de praktijk: Maar mijn vijanden zijn levend, worden machtig; en die mij om valse oorzaken haten, worden groot. En die kwaad voor goed vergelden, staan mij tegen, omdat ik het goede najaag. (Psalm 38)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Getuigen, hoe dan?

Bericht door Karlstad1970 »

-DIA- schreef:
Karlstad1970 schreef:
-DIA- schreef:Er kunnen situaties zijn, al had je wat vrijmoedigheid, dat je niets kunt zeggen. Als we niets meer kunnen zeggen merken we ook wel op dat er heel scherp op je gelet wordt. Dan moeten we trachten door handel en wandel te getuigen, opdat zij in hetgeen zij kwaad van ons spreken reken, als van kwaaddoeners, beschaamd mogen worden, enz. Opdat om onzentwil Gods Naam niet wordt gelasterd.

Zie hier context:
1 Petrus 3
16 En hebt een goede consciëntie, opdat in hetgeen zij kwalijk van u spreken, als van kwaaddoeners, zij beschaamd mogen worden, die uw goeden wandel in Christus lasteren.
17 Want het is beter dat gij wel doende (indien het de wil Gods wil) lijdt, dan kwaad doende.
18 Want Christus heeft ook ééns voor de zonden geleden, Hij rechtvaardig voor de onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen; Die wel is gedood in het vlees, maar levend gemaakt door den Geest;
Want het is beter dat gij wel doende (indien het de wil Gods wil) lijdt, dan kwaad doende.
Maar heiligt God den Heere in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk die u rekenschap afeist van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en vreze.
Het gaat hier in de hoofdstuk toch over getuigen met een goed geweten? Getuigen met de mond en daden, dan maakt het niet uit wat men tegen je zegt dan zullen degene die jou verachten en God tegenspreken beschaamd worden.
Dat is ook zo. Maar kunnen we een goed geweten hebben als we onze naasten zo gemakkelijk verloren kunnen laten gaan? Het een hangt met het ander samen. Er zou toch een getuigenis moeten uitgaan van een mens die zich christen noemt? Er wordt wel eens gezegd: Als men op het werk niet weet dat ik naar de kerk ga, als mijn buurman niet weet wat ik geloof, is er dan niet iets niet in orde? Dan kunnen we allen, zo vrees ik, we bij onszelf beginnen.
Maar is ook niet vaak de praktijk: Maar mijn vijanden zijn levend, worden machtig; en die mij om valse oorzaken haten, worden groot. En die kwaad voor goed vergelden, staan mij tegen, omdat ik het goede najaag. (Psalm 38)
Helemaal mee eens, als jij jezelf een waar Christen mag noemen, dat is gestorven in Christus en met Hem opgestaan, dan ben je verplicht dit uit te dragen en je buurman of collega met wijsheid aan te spreken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Getuigen, hoe dan?

Bericht door -DIA- »

Karlstad1970 schreef:
-DIA- schreef: Dat is ook zo. Maar kunnen we een goed geweten hebben als we onze naasten zo gemakkelijk verloren kunnen laten gaan? Het een hangt met het ander samen. Er zou toch een getuigenis moeten uitgaan van een mens die zich christen noemt? Er wordt wel eens gezegd: Als men op het werk niet weet dat ik naar de kerk ga, als mijn buurman niet weet wat ik geloof, is er dan niet iets niet in orde? Dan kunnen we allen, zo vrees ik, we bij onszelf beginnen.
Maar is ook niet vaak de praktijk: Maar mijn vijanden zijn levend, worden machtig; en die mij om valse oorzaken haten, worden groot. En die kwaad voor goed vergelden, staan mij tegen, omdat ik het goede najaag. (Psalm 38)
Helemaal mee eens, als jij jezelf een waar Christen mag noemen, dat is gestorven in Christus en met Hem opgestaan, dan ben je verplicht dit uit te dragen en je buurman of collega met wijsheid aan te spreken.
Dat is niet alleen plicht, maar als het recht ligt, en dat kan wel eens helemaal ondersteboven liggen, maar zei als het recht ligt zou dat toch een vanzelfsheid moeten zijn. En... daar is zeker niet ieder van gediend, en als we dat merken moeten we soms wel zwijgen. Anderzijds, er kan een begeerte zijn om het Woord te verkondigen, en jezelf ziet je eigen tekortkomen en wat weet ik, en wie ben ik? Ik ben niet een mens die zomaar een handvol geloof kan pakken en dat rondstrooien. Als je begrijpt wat ik bedoel. Wel kan ik begrijpen dat het zo kan liggen dat je (en dat in overschatting van jezelf) dat je je bij je kerkenraad meldt voor een attest om gehoord te worden door het curatorium. Ik heb daar wel eens gedachten over gehad, maar heb ook geleerd dat er niet zelden meer vuur is dan licht. En het is goed dat dat ook ontdekt wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Getuigen, hoe dan?

Bericht door Susanna »

Karlstad1970 schreef:
-DIA- schreef:
Karlstad1970 schreef:
-DIA- schreef:Er kunnen situaties zijn, al had je wat vrijmoedigheid, dat je niets kunt zeggen. Als we niets meer kunnen zeggen merken we ook wel op dat er heel scherp op je gelet wordt. Dan moeten we trachten door handel en wandel te getuigen, opdat zij in hetgeen zij kwaad van ons spreken reken, als van kwaaddoeners, beschaamd mogen worden, enz. Opdat om onzentwil Gods Naam niet wordt gelasterd.

Zie hier context:
1 Petrus 3
16 En hebt een goede consciëntie, opdat in hetgeen zij kwalijk van u spreken, als van kwaaddoeners, zij beschaamd mogen worden, die uw goeden wandel in Christus lasteren.
17 Want het is beter dat gij wel doende (indien het de wil Gods wil) lijdt, dan kwaad doende.
18 Want Christus heeft ook ééns voor de zonden geleden, Hij rechtvaardig voor de onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen; Die wel is gedood in het vlees, maar levend gemaakt door den Geest;
Want het is beter dat gij wel doende (indien het de wil Gods wil) lijdt, dan kwaad doende.
Maar heiligt God den Heere in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk die u rekenschap afeist van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en vreze.
Het gaat hier in de hoofdstuk toch over getuigen met een goed geweten? Getuigen met de mond en daden, dan maakt het niet uit wat men tegen je zegt dan zullen degene die jou verachten en God tegenspreken beschaamd worden.
Dat is ook zo. Maar kunnen we een goed geweten hebben als we onze naasten zo gemakkelijk verloren kunnen laten gaan? Het een hangt met het ander samen. Er zou toch een getuigenis moeten uitgaan van een mens die zich christen noemt? Er wordt wel eens gezegd: Als men op het werk niet weet dat ik naar de kerk ga, als mijn buurman niet weet wat ik geloof, is er dan niet iets niet in orde? Dan kunnen we allen, zo vrees ik, we bij onszelf beginnen.
Maar is ook niet vaak de praktijk: Maar mijn vijanden zijn levend, worden machtig; en die mij om valse oorzaken haten, worden groot. En die kwaad voor goed vergelden, staan mij tegen, omdat ik het goede najaag. (Psalm 38)
Helemaal mee eens, als jij jezelf een waar Christen mag noemen, dat is gestorven in Christus en met Hem opgestaan, dan ben je verplicht dit uit te dragen en je buurman of collega met wijsheid aan te spreken.
1 Petrus 3:15
"Maar heiligt God den Heere in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk die u rekenschap afeist van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en vreze."

De Heilige Geest zal dat ook werken in de Zijnen toch? Dat werd bij ons gezegd in een preek. Hij bekrachtigt de Zijnen om bepaalde dingen te doen.

Ik vind het moeilijk om te getuigen tegen iemand die niet meer in de Schriften gelooft.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Getuigen, hoe dan?

Bericht door -DIA- »

Dreigen we soms niet wat te algemeenheden te verzanden? Het zomaar een vraag. De toe-eigening van het heil is een punt waar tegenwoordig wat neerbuigend over wordt gedaan. Dat zijn dan geen ware christenen enz.
Zo lees ik het ook in de seculiere media: Kerkgangers worden gewoon 'gelovigen' genoemd, net als moslims of boeddhisten.
Ook intern merk je dat er steeds meer predikanten niet scherp separeren, en houden de gehele gemeente voor Gods Kerk, terwijl niet zelden de ernstige oproep tot bekering wordt gemist of naar de marges verdwijnt.
Mensen die niet zomaar alles kunnen aannemen worden thans vaak als eigenwijzen, als wettische verstarde farizeeën of als ongelovigen weggezet. De liefde handelt in deze anders, meen ik, zonder ook maar iets van ongeloof te vergoelijken. Het gaat erover dat een gemeente niet door algemeenheden in slaap wordt gesust, waar de noodzaak van waarachtige bekering verzwegen wordt en de mens met algemeenheden wordt gevoed.
Laten we recht doen aan onze geloofsbelijdenissen. En laten we eens lezen hoe de waarachtige wedergeboorte daar omschreven wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Getuigen, hoe dan?

Bericht door Mannetje »

Susanna schreef:
1 Petrus 3:15
"Maar heiligt God den Heere in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk die u rekenschap afeist van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en vreze."

De Heilige Geest zal dat ook werken in de Zijnen toch? Dat werd bij ons gezegd in een preek. Hij bekrachtigt de Zijnen om bepaalde dingen te doen.

Ik vind het moeilijk om te getuigen tegen iemand die niet meer in de Schriften gelooft.
Dat is ook heel moeilijk, juist als het iemand is die "zijn geloof verloren heeft".
Wat mijn antwoord was aan iemand die mij ook probeerde te vertellen dat mijn geloof slechts een projectie van mijn wensen was, in plaats van realiteit, was dat ik mij toen voelde als iemand die net in het bos gewandeld heeft, en dan van iemand anders te horen krijgt dat er geen bossen bestaan.

Ik weet niet meer bij/van wie ik het pas las, maar die gaf aan dat ervaring net zo goed een bron van kennis is, maar dat dat in de huidige tijd veelal niet meer geaccepteerd werd.
-
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Getuigen, hoe dan?

Bericht door Posthoorn »

Ik spreek op social media weleens ongelovige mensen.
Zo was er ook eens een keer iemand die zei: als door een wonder bij iemand een geamputeerd been zou aangroeien, dan zou ik misschien gaan geloven.
Tja, wat zeg je dan?
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Getuigen, hoe dan?

Bericht door Karlstad1970 »

Dit is niet alleen in de wereld aanwezig maar ook in onze kerken, weet wel dat het merendeel ongelovig is, en in bepaalde kerken word je direct verdacht gemaakt als God een wonder in je ziel gewerkt heeft, dan getuigen is misschien nog wel moeilijker dan tegen iemand die niks van de kerk weet.

Laten waar gelovigen bidden voor elke ongelovige binnen en buiten de kerk, en soms is dat zwijgen en vertrouwen op uw Middelaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie