Adres van Bijbeltekst

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Adres van Bijbeltekst

Bericht door Van Ewijk »

Wat word er eigenlijk bedoeld met opleggen?
De bijbel is voor iedereen vrij toegankelijk.
Zelfs voor mensen die geen geloof hebben of een andere godsdienst aanhangen.
Daarmee is dus alles wat geschreven is van kaft tot kaft oplegbaar.

Vind ik tenminste.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Adres van Bijbeltekst

Bericht door Susanna »

Van Ewijk schreef:Wat word er eigenlijk bedoeld met opleggen?
De bijbel is voor iedereen vrij toegankelijk.
Zelfs voor mensen die geen geloof hebben of een andere godsdienst aanhangen.
Daarmee is dus alles wat geschreven is van kaft tot kaft oplegbaar.

Vind ik tenminste.
Opleggen is dit dit geval (van de Petrusbrief) : tegen een ongelovige zeggen dat hij heilig moet leven ( zonder te zeggen dat er een begin nodig is, namelijk het geloof in Christus Jezus om überhaupt heilig te kunnen leven ).
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Adres van Bijbeltekst

Bericht door Herman »

Susanna schreef:Toepassing is dan?
Daar is dus gelaagdheid in:
1. Oproep tot een eerlijk leven zonder bedrog, liegen, woede etc (iedereen)
2. Ter sprake brengen van het middel waardoor dit verkregen wordt (iedereen)
3. Appelleren aan de veranderde staat van een christen (vergl Rom 12:1-2) (aan zij die weten dat God goedertieren is)
KDD
Berichten: 1497
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Adres van Bijbeltekst

Bericht door KDD »

Herman schreef:
Susanna schreef:Toepassing is dan?
Daar is dus gelaagdheid in:
1. Oproep tot een eerlijk leven zonder bedrog, liegen, woede etc (iedereen)
2. Ter sprake brengen van het middel waardoor dit verkregen wordt (iedereen)
3. Appelleren aan de veranderde staat van een christen (vergl Rom 12:1-2) (aan zij die weten dat God goedertieren is)
Er is ook een toepassing dat persoonlijk geworden is - God kan een toepassing voor een ander gebruiken om tot iemand persoonlijk te onderwijzen, troosten, of vermanen. Bijv. psalm 52.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Adres van Bijbeltekst

Bericht door Herman »

KDD schreef:
Herman schreef:3. Appelleren aan de veranderde staat van een christen (vergl Rom 12:1-2) (aan zij die weten dat God goedertieren is)
Er is ook een toepassing dat persoonlijk geworden is - God kan een toepassing voor een ander gebruiken om tot iemand persoonlijk te onderwijzen, troosten, of vermanen. Bijv. psalm 52.
Allereerst. Met het woord ook lijk je een tegenstelling te willen maken, maar ik denk dat je een opmerking maakt die in het verlengde ligt van mijn punt 3.

Het tweede is dat ik het niet goed snap. Toepassen is het concreet maken van de boodschap aan de hoorders voor gebruik in deze tijd. Je legt de verbinding tussen de tekst en de betekenis die we eraan geven. Uiteindelijk gaat het dan om het antwoord of de instemming van de hoorder of zij deze boodschap positief of negatief verwerken. Dat laatste kan je theologisch proberen te verwoorden door te spreken over het werk van de Heilige Geest die harten overtuigd. In dat licht snap ik dat je kiest op je zin passief te formuleren ("geworden is"), maar dat is niet per definitie de betekenis van een toepassing.
KDD
Berichten: 1497
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Adres van Bijbeltekst

Bericht door KDD »

Herman schreef:
KDD schreef:
Herman schreef:3. Appelleren aan de veranderde staat van een christen (vergl Rom 12:1-2) (aan zij die weten dat God goedertieren is)
Er is ook een toepassing dat persoonlijk geworden is - God kan een toepassing voor een ander gebruiken om tot iemand persoonlijk te onderwijzen, troosten, of vermanen. Bijv. psalm 52.
Allereerst. Met het woord ook lijk je een tegenstelling te willen maken, maar ik denk dat je een opmerking maakt die in het verlengde ligt van mijn punt 3.

Het tweede is dat ik het niet goed snap. Toepassen is het concreet maken van de boodschap aan de hoorders voor gebruik in deze tijd. Je legt de verbinding tussen de tekst en de betekenis die we eraan geven. Uiteindelijk gaat het dan om het antwoord of de instemming van de hoorder of zij deze boodschap positief of negatief verwerken. Dat laatste kan je theologisch proberen te verwoorden door te spreken over het werk van de Heilige Geest die harten overtuigd. In dat licht snap ik dat je kiest op je zin passief te formuleren ("geworden is"), maar dat is niet per definitie de betekenis van een toepassing.
Wat ik wil zeggen is dat als de Heere naar iemand persoonlijk wil spreken dat Hij niet gebonden is aan wie de toegepassing geschreven is in Zijn Woord. Dan wordt het persoonlijk toegepassen. Met de voorbeeld van psalm 52, dan is het niet meer voor Doeg, maar voor mij, dan wordt ik een Doeg voor God's aangezicht.
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: Adres van Bijbeltekst

Bericht door alepha »

Kun je een Bijbeltekst ook stelen? Dat hoorde ik pas iemand zeggen....en zat er nog eens over na te denken.
KDD
Berichten: 1497
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Adres van Bijbeltekst

Bericht door KDD »

alepha schreef:Kun je een Bijbeltekst ook stelen? Dat hoorde ik pas iemand zeggen....en zat er nog eens over na te denken.
Als we de tekst toepassen zonder een goede reden daarvoor. Dat wordt some stelen genoemd, omdat we het genomen hebben en niet ontvangen.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Adres van Bijbeltekst

Bericht door Herman »

KDD schreef:
alepha schreef:Kun je een Bijbeltekst ook stelen? Dat hoorde ik pas iemand zeggen....en zat er nog eens over na te denken.
Als we de tekst toepassen zonder een goede reden daarvoor. Dat wordt soms stelen genoemd, omdat we het genomen hebben en niet ontvangen.
Waar ligt dat onderscheid dan precies? God spreekt en houdt een bijbeltekst voor. Het horen gaat altijd vooraf.

Stelen wordt erg moeilijk voor iets wat gratis en voor niks wordt voorgehouden..
KDD
Berichten: 1497
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Adres van Bijbeltekst

Bericht door KDD »

Herman schreef:
KDD schreef:
alepha schreef:Kun je een Bijbeltekst ook stelen? Dat hoorde ik pas iemand zeggen....en zat er nog eens over na te denken.
Als we de tekst toepassen zonder een goede reden daarvoor. Dat wordt soms stelen genoemd, omdat we het genomen hebben en niet ontvangen.
Waar ligt dat onderscheid dan precies? God spreekt en houdt een bijbeltekst voor. Het horen gaat altijd vooraf.

Stelen wordt erg moeilijk voor iets wat gratis en voor niks wordt voorgehouden..
Ik vind de woord stelen ook niet een goed woord te gebruiken want veel mensen passen een tekst toe in hun onkunde. De beloften in de Schrift mogen we niet zomaar aan ons eigen toepassen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2862
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Adres van Bijbeltekst

Bericht door FlyingEagle »

KDD schreef: Ik vind de woord stelen ook niet een goed woord te gebruiken want veel mensen passen een tekst toe in hun onkunde. De beloften in de Schrift mogen we niet zomaar aan ons eigen toepassen.
Wat moet ik me voorstellen bij ‘veel mensen passen een tekst toe in hun onkunde’? Heb je daar een voorbeeld van? Wie bepaalt het eigenlijk wanneer iemand een tekst onterecht aan zichzelf toepast?
Wanneer mag je een tekst wel op jezelf toepassen in jou opinie?
KDD
Berichten: 1497
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Adres van Bijbeltekst

Bericht door KDD »

FlyingEagle schreef:
KDD schreef: Ik vind de woord stelen ook niet een goed woord te gebruiken want veel mensen passen een tekst toe in hun onkunde. De beloften in de Schrift mogen we niet zomaar aan ons eigen toepassen.
Wat moet ik me voorstellen bij ‘veel mensen passen een tekst toe in hun onkunde’? Heb je daar een voorbeeld van?
Ik denk aan de Joden die dachten dat ze Gods kinderen waren omdat ze Abraham’s kinderen waren. De Roomse mis is een ander voorbeeld. Ook mensen die in een alverzoening geloven omdat ze Joh.3 vers 16 verkeerd verklaren.
FlyingEagle schreef: Wie bepaalt het eigenlijk wanneer iemand een tekst onterecht aan zichzelf toepast?
Dat is de taak van de prediking. Daarom is zelf onderzoek onder de prediking zo noodzakelijk.
FlyingEagle schreef: Wanneer mag je een tekst wel op jezelf toepassen in jou opinie?
Dat legt eraan. Als het duidelijk is dat we erbij horen zoals Romeine 3 vers 10 en 11. Het mag ook als een tekst toegepast wordt in het hart door de Heilige Geest - psalm 32 vers 8 bijv. of Hooglied 2 vers 14.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Adres van Bijbeltekst

Bericht door Susanna »

Herman schreef:
Susanna schreef:Toepassing is dan?
Daar is dus gelaagdheid in:
1. Oproep tot een eerlijk leven zonder bedrog, liegen, woede etc (iedereen)
2. Ter sprake brengen van het middel waardoor dit verkregen wordt (iedereen)
3. Appelleren aan de veranderde staat van een christen (vergl Rom 12:1-2) (aan zij die weten dat God goedertieren is)
Bij: 1. Natuurlijk mag je mensen oproepen tot een eerlijk leven. Dat wordt op heel veel plekken gedaan, ook door niet-christenen. Iedereen kan op zekere hoogte een betekenisvol en integer leven op basis van gezond verstand en menswaardigheid.

Bij 2. Waarom een middel ter sprake brengen? Je laat ze streven naar een eerlijk leven en dan bied je een middel aan? Waarvoor dan? Hoezo?

Ik zou het liever zo zien:
1. uitleg van brief in vogelvlucht
2. uitbouwen van de tekst: opdracht aan wedergeboren christenen plus aanmoediging en praktische tips.
3. armoede bloot leggen van hen die nog niet tot Christus gekomen zijn plus het wijzen op de consequenties in het volharden van een leven buiten Hem.
4. Uitnodiging tot het heil in Christus Jezus.
Plaats reactie