Beginnen en eindigen in de eeuwigheid

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Beginnen en eindigen in de eeuwigheid

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Susanna schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Susanna schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik kreeg de indruk dat volgens DIA de uitverkiezing elke preek aan de orde moet komen.
Waarom niet. Het is een groot wonder dat de Heere mensen uitgekozen of verkoren heeft. Dat alleen al is het vermelden waard toch? Lees Efeze 1 hoe Paulus het onder woorden brengt.
Dus al die preken van oudvaders, waarin het niet over de uitverkiezing gaat, die missen iets fundamenteels?
Ik heb geen problemen met de uitverkiezing totaal niet, maar het gaat om de tekst, niet om allerlei zaken die er volgens ons in een preek zouden moeten zitten. Gods woord is leidend, en niet een systeem van ons mensen.
Ik begreep niet dat het een systeem was. Wat bedoel je daarmee? Gods Woord is zo vol van verkiezing. Het is toch een zeer hoopvolle en vreugdevolle zaak dat er een verkiezing is?
De verkiezing is zeker een bijbelse zaak dat heb ik al meermaals aangegeven. En zonder verkiezing was er geen hoop voor zondaren.
Hm de Bijbel vol van verkiezing?? Noem eens 10 teksten over de uitverkiezing dan?

De DL zeggen zelf TER ZIJNER TIJD EN PLAATS...

Gods woord gaat over zoveel andere zaken, de zondeval, en Gods eeuwige liefde, de belofte en komst van Jezus Christus, vermaning, verzoening door voldoening, onderwijzing....etc
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beginnen en eindigen in de eeuwigheid

Bericht door pierre27 »

Susanna schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Susanna schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik kreeg de indruk dat volgens DIA de uitverkiezing elke preek aan de orde moet komen.
Waarom niet. Het is een groot wonder dat de Heere mensen uitgekozen of verkoren heeft. Dat alleen al is het vermelden waard toch? Lees Efeze 1 hoe Paulus het onder woorden brengt.
Dus al die preken van oudvaders, waarin het niet over de uitverkiezing gaat, die missen iets fundamenteels?
Ik heb geen problemen met de uitverkiezing totaal niet, maar het gaat om de tekst, niet om allerlei zaken die er volgens ons in een preek zouden moeten zitten. Gods woord is leidend, en niet een systeem van ons mensen.
Ik begreep niet dat het een systeem was. Wat bedoel je daarmee? Gods Woord is zo vol van verkiezing. Het is toch een zeer hoopvolle en vreugdevolle zaak dat er een verkiezing is?
Een mooi artikel van Ds van Eckeveld uit 1978 over het hoe en wat van de verkiezing.

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 67467597f3
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Beginnen en eindigen in de eeuwigheid

Bericht door Susanna »

Susanna schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik kreeg de indruk dat volgens DIA de uitverkiezing elke preek aan de orde moet komen.
Waarom niet. Het is een groot wonder dat de Heere mensen uitgekozen of verkoren heeft. Dat alleen al is het vermelden waard toch? Lees Efeze 1 hoe Paulus het onder woorden brengt.
Dus al die preken van oudvaders, waarin het niet over de uitverkiezing gaat, die missen iets fundamenteels?
Ik heb geen problemen met de uitverkiezing totaal niet, maar het gaat om de tekst, niet om allerlei zaken die er volgens ons in een preek zouden moeten zitten. Gods woord is leidend, en niet een systeem van ons mensen.[/quote]

Ik begreep niet dat het een systeem was. Wat bedoel je daarmee? Gods Woord is zo vol van verkiezing. Het is toch een zeer hoopvolle en vreugdevolle zaak dat er een verkiezing is?[/quote]

Johann
De verkiezing is zeker een bijbelse zaak dat heb ik al meermaals aangegeven. En zonder verkiezing was er geen hoop voor zondaren.
Hm de Bijbel vol van verkiezing?? Noem eens 10 teksten over de uitverkiezing dan?
[/quote]

-----
Mijn reactie (sorry voor geknoei) krijg dat quoten niet goed.

Susanna
Ik zou willen beginnen met Deuteronomium 7:6,7. De natie Israël is een klassiek bewijs van de doctrine van soevereine verkiezing. Deut. 7: 6,7 is een typische passage die Israëls unieke relatie met God beschrijft en hoe die relatie tot stand kwam. Gelinkt daaraan Deuteronomium 14: 2; Ps.105: 43; 135: 4, Psalm 65: 4

Verkiezing wordt duidelijk onderwezen in de nieuwtestamentische geschriften. Ik denk vooral ook aan het Evangelie van Johannes.

Johannes 10:14-16
Ik ben de goede Herder; en Ik ken de Mijnen, en worde van de Mijnen gekend. Gelijkerwijs de Vader Mij kent, alzo ken Ik ook den Vader; en Ik stel Mijn leven voor de schapen. Ik heb nog andere schapen, die van dezen stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen; en zij zullen Mijn stem horen; en het zal worden een kudde, en een Herder.

Deze woorden kunnen niet worden begrepen zonder de waarheid van de verkiezing te aanvaarden. De Heere spreekt hier over bepaalde mensen die van Hem waren, ook al waren ze op dat moment verloren "Ik heb nog andere schapen." Christus noemt sommige mensen "zijn schapen" lang voordat hij ze redde. Ze zijn op dat moment van Hem, ook al zijn ze verdwaald. Hij verklaart dat Hij "ze moet en zeker zal vinden en veilig in de enige ware kudde zal brengen". Geen enkel schaap zal niet worden gevonden. De Heere is er zeker van dat elk van die schapen "zijn stem zal horen" en naar Hem toe zal komen. Dat is soevereine genade die bepaalde mensen kiest en tot geloof in Christus brengt. Dat is verkiezing.

Ik kan ook noemen Johannes 17 : 2, 6, 11, 12, 24.

De apostel Paulus leerde soevereine verkiezing: Een heel hoofdstuk in de brief van Paulus aan de Romeinen gaat over de absolute soevereiniteit van God bij de verkiezing. Ik kan ook 2 Thess. 2:13 noemen. En Efeziërs 1: 4, 5 Het was een waarheid die Paulus nooit vergat.

Als er geen soevereine verkiezing zou zijn, zouden we het evangelie kunnen prediken totdat we er bij neer vielen en geen enkele ziel zou worden gered. Evenzo zouden we een heel leven lang elke zondag verkiezing kunnen prediken en onderwijzen, maar tenzij we ook de evangelie prediken, zou er geen enkele bekering plaatsvinden. In een Bijbelse preek zal op geen enkele manier iets gezegd worden dat de waarheid van soevereine verkiezing ontkent of tegenspreekt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Beginnen en eindigen in de eeuwigheid

Bericht door Johann Gottfried Walther »

eilander schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Van de week las ik een zin, die ik vaker heb gehoord.
Een preek moet beginnen in de eeuwigheid en eindigen in de eeuwigheid.

Waar is deze voorwaarde/eis op gebaseerd?
Ik zal gelijk wel weer aangeven de hele raad van God moet verkondigd worden, het hele woord van God.
Maar niet in één preek toch?

In de Bijbel kunnen wij in het nieuwe Testament voorbeelden van preken vinden maar die beginnen niet in de eeuwigheid..
Vele preken van Oudvaders, vooral Puriteinen beginnen ook niet in de eeuwigheid...

Graag inhoudelijke reacties en niet zo lang wij leven hebben wij niet anders geweten en dat er altijd geschopt wordt tegen de gezonde leer.
Ik stel een oprechte vraag, om onderbouwing of waar het feit/idee vandaan komt.
Ik denk dat het meer bedoeld is als: wat is de grondgedachte van de preek? Niet dat in elke preek de eerste en de laatste zinnen moeten gaan over de eeuwigheid.
Wél vind ik het een gezonde gedachte dat in een preek het welbehagen van God als grond voor de verkiezing van eeuwigheid het principe moet zijn. En ik vind het ook goed als het eeuwigheidsperspectief erin ligt. Het gaat niet om het hier en nu, maar om Gods Koninkrijk.
Zeker waar, maar moet daarom in elke preek de uitverkiezing genoemd worden?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beginnen en eindigen in de eeuwigheid

Bericht door eilander »

Ik herhaal maar mijn eerdere vraag.
@JGW, was het nu een oprechte vraag? Ik zie eigenlijk niet één keer dat je ingaat op een serieus antwoord in dit topic, misschien één keer een beetje. Je reageert voornamelijk kritisch. Dan moet je niet zo'n vraag stellen, zodat ik op voorhand weet dat ik niet hoef te reageren.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Beginnen en eindigen in de eeuwigheid

Bericht door Susanna »

Johann Gottfried Walther schreef:
eilander schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Van de week las ik een zin, die ik vaker heb gehoord.
Een preek moet beginnen in de eeuwigheid en eindigen in de eeuwigheid.

Waar is deze voorwaarde/eis op gebaseerd?
Ik zal gelijk wel weer aangeven de hele raad van God moet verkondigd worden, het hele woord van God.
Maar niet in één preek toch?

In de Bijbel kunnen wij in het nieuwe Testament voorbeelden van preken vinden maar die beginnen niet in de eeuwigheid..
Vele preken van Oudvaders, vooral Puriteinen beginnen ook niet in de eeuwigheid...

Graag inhoudelijke reacties en niet zo lang wij leven hebben wij niet anders geweten en dat er altijd geschopt wordt tegen de gezonde leer.
Ik stel een oprechte vraag, om onderbouwing of waar het feit/idee vandaan komt.
Ik denk dat het meer bedoeld is als: wat is de grondgedachte van de preek? Niet dat in elke preek de eerste en de laatste zinnen moeten gaan over de eeuwigheid.
Wél vind ik het een gezonde gedachte dat in een preek het welbehagen van God als grond voor de verkiezing van eeuwigheid het principe moet zijn. En ik vind het ook goed als het eeuwigheidsperspectief erin ligt. Het gaat niet om het hier en nu, maar om Gods Koninkrijk.
Zeker waar, maar moet daarom in elke preek de uitverkiezing genoemd worden?
Het zou zeker een plek moeten hebben in de aanbidding van de ware gelovigen. Ik denk ook dat predikanten de uitverkiezing behoren te noemen als ze geredde zondaren aanspreken. Om hen aan te sporen tot aanbidding, tot dankbaarheid en gehoorzaamheid. Zoals Paulus doet in Efeze 2.

Dat de uitverkiezing op een bepaalde manier gepreekt wordt (dat begrijp in een beetje uit de topic), hoeft nog niet te betekenen dat we het kind met het badwater weg moeten gooien. De leer van soevereine verkiezing garandeert de effectiviteit van de prediking over de hele wereld.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Beginnen en eindigen in de eeuwigheid

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Tegen wie strijdt u? Niet tegen mij in ieder geval, ik heb geen problemen met de uitverkiezing, als gelovige.

Ik heb gevraagd om onderbouwing, dat werd al gelijk gewantrouwd.
IK heb aangegeven dat de tekst belangrijk is zoals jezelf hebt aangehaald.

Er zijn maar enkele Bijbelteksten die direct over de uitverkiezing gaan, dus moet de uitverkiezing niet belangrijker gemaakt worden dan deze is. Er zijn andere Bijbelse zaken, waarbij niet in de laatste plaats de exegese van de tekst die belangrijk zijn...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Beginnen en eindigen in de eeuwigheid

Bericht door Susanna »

Johann Gottfried Walther schreef:Tegen wie strijdt u? Niet tegen mij in ieder geval, ik heb geen problemen met de uitverkiezing, als gelovige.

Ik heb gevraagd om onderbouwing, dat werd al gelijk gewantrouwd.
IK heb aangegeven dat de tekst belangrijk is zoals jezelf hebt aangehaald.

Er zijn maar enkele Bijbelteksten die direct over de uitverkiezing gaan, dus moet de uitverkiezing niet belangrijker gemaakt worden dan deze is. Er zijn andere Bijbelse zaken, waarbij niet in de laatste plaats de exegese van de tekst die belangrijk zijn...
Ik strijd niet. Ik begrijp denk ik niet zo goed wat bedoeld wordt met uitverkiezing in bepaalde preken, waar jij dan weer wel weet van hebt. Voor mij is de uitverkiezing een troost. Ik zou willen dat dat er meer uitkwam in een preek. Van mijn part in elke preek (voor Gods kinderen).
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Beginnen en eindigen in de eeuwigheid

Bericht door Van Ewijk »

Johann Gottfried Walther schreef:Van de week las ik een zin, die ik vaker heb gehoord.
Een preek moet beginnen in de eeuwigheid en eindigen in de eeuwigheid.

Waar is deze voorwaarde/eis op gebaseerd?
Ik zal gelijk wel weer aangeven de hele raad van God moet verkondigd worden, het hele woord van God.
Maar niet in één preek toch?

In de Bijbel kunnen wij in het nieuwe Testament voorbeelden van preken vinden maar die beginnen niet in de eeuwigheid..
Vele preken van Oudvaders, vooral Puriteinen beginnen ook niet in de eeuwigheid...

Graag inhoudelijke reacties en niet zo lang wij leven hebben wij niet anders geweten en dat er altijd geschopt wordt tegen de gezonde leer.
Ik stel een oprechte vraag, om onderbouwing of waar het feit/idee vandaan komt.
Dat laatste stuk van uw openingspost is duidelijk.
U wilt een gedegen en inhoudelijk antwoord.
Maar dat wil niet zeggen dat het antwoord niet simpel van aard mag zijn.
Eenvoudige antwoorden van te voren uit sluiten is
een onlogische redenering.

Deze zin kan gewoon het verzinsel zijn van iemand die mooi met woorden om kan gaan, zo mooi dat er geen nadere vragen meer worden gesteld bij de inhoud. Dat kan.

Een preek is er om ons toe te rusten met de kennis en middelen die wij als Christen nodig hebben om hier op aarde te leven met HET OOG OP DE (KOMENDE) EEUWIGHEID.
Op basis van de bijbel en de leerstellingen daarvan.
Met dat doel is ons ook de schriften gegeven.
Om ons voor te bereiden op de komende heerlijkheid.
En ja, een goede preek dient dat ook te benadrukken.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Beginnen en eindigen in de eeuwigheid

Bericht door Guy »

De uitverkiezing leert ons dat genade ook echt genade kan zijn. Dat er van de mens niets bij kan maar ook niet hoeft.
Het is daarom niet verkeerd te noemen als een predikant de verkiezing en elke preek benoemt om het genadekarakter van het heil aan te wijzen.
Maar er zijn ook voorbeelden aan te wijzen waarbij de verkiezing niet als trooststuk in samenhang met genade wordt gepredikt. Waar de verkiezing een begin is van een rationeel deterministisch systeem en louter beschrijvend in de zin van 'als dit - dan dat'. En dat ook in elke preek laten terug komen. Ik denk dat JGW hierop doelt en Susanna op het eerste?
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Plaats reactie