Hoe om te gaan met een straf van God

DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door DDD »

Dat vind ik een rare vraag aan mij. Daar heb ik mijn mening in dit draadje al over gegeven, zie boven.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Zita »

Ukkie schreef:
DDD schreef:Dat betwijfel ik toch. Mag je je tegen een rechtvaardige straf verzetten? In de Tweede Wereldoorlog was dat helemaal niet vanzelfsprekend voor alle mensen die het als een straf van God zagen.
Als wij het zien als straf waartegen we ons niet mogen verzetten denk ik aan de watersnoodramp van 1953. Daar zijn er toch ook verschillende maatregelen genomen was dat ook verkeerd dan?
Als je dan strikt doorredeneert, ga je ieder menselijk handelen verbieden of afkeuren. Eten bij honger, drinken bij dorst, slapen als je moe bent enz zijn dan allemaal niet geoorloofd. Dat is een lijn die ik in het geheel niet in de Bijbel terugvind.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Ukkie »

DDD schreef:Dat vind ik een rare vraag aan mij. Daar heb ik mijn mening in dit draadje al over gegeven, zie boven.
Ik vind de vraag niet raar n.a.v. wat je schreef in je vorige post. Toch?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Herman »

DDD schreef:Dat betwijfel ik toch. Mag je je tegen een rechtvaardige straf verzetten? In de Tweede Wereldoorlog was dat helemaal niet vanzelfsprekend voor alle mensen die het als een straf van God zagen.
Wat ik ervan begrijp is dat de discussie over het verzet in de Tweede Wereldoorlog zich ook op een ander niveau afspeelde dan de vraag naar Gods handelen.
Voor ds Wisse en ds Kersten cs was het vanwege hun visie op het overheidsgezag reden om de vijand als rechtmatige overheid te erkennen en dus konden zij ook makkelijk buigen onder Gods straf. Dit in tegenstelling tot voornamelijk de gereformeerde, die aansloten bij het toen geldende volkerenrecht, die een vijand geen wettig gezag toekenden en dus de vrijheid hadden om tegen de Duitsers in verzet te komen.

En zo speelt de discussie zich ook af, rondom het gebruik van geoorloofde middelen wat een terminologie is die gebruikt wordt in de vraagstelling of het geoorloofd is je te vaccineren. Als je vaccinatie een geoorloofd middel vindt, dan handel je niet tegen Gods voorzienigheid en andersom. De vraag of het middel geoorloofd is, cirkelt dan onder andere rond de vraag of een vaccinatie tegennatuurlijk is of niet.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door DDD »

Ukkie schreef:
DDD schreef:Dat vind ik een rare vraag aan mij. Daar heb ik mijn mening in dit draadje al over gegeven, zie boven.
Ik vind de vraag niet raar n.a.v. wat je schreef in je vorige post. Toch?
Ik wel. Je moet dingen in hun verband lezen. Ik vind zoiets geen straf van God, en voor zover iets dat wel zou zijn, dan is het mijns inziens prima om daartegen zoveel mogelijk in te gaan.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door DDD »

Zita schreef:
Ukkie schreef:
DDD schreef:Dat betwijfel ik toch. Mag je je tegen een rechtvaardige straf verzetten? In de Tweede Wereldoorlog was dat helemaal niet vanzelfsprekend voor alle mensen die het als een straf van God zagen.
Als wij het zien als straf waartegen we ons niet mogen verzetten denk ik aan de watersnoodramp van 1953. Daar zijn er toch ook verschillende maatregelen genomen was dat ook verkeerd dan?
Als je dan strikt doorredeneert, ga je ieder menselijk handelen verbieden of afkeuren. Eten bij honger, drinken bij dorst, slapen als je moe bent enz zijn dan allemaal niet geoorloofd. Dat is een lijn die ik in het geheel niet in de Bijbel terugvind.
Dat is waar, zij het dat dit soort opvattingen zelden op redeneringen maar eerder op gevoelens gegrond zijn.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Ukkie »

DDD schreef:
Ukkie schreef:
DDD schreef:Dat vind ik een rare vraag aan mij. Daar heb ik mijn mening in dit draadje al over gegeven, zie boven.
Ik vind de vraag niet raar n.a.v. wat je schreef in je vorige post. Toch?
Ik wel. Je moet dingen in hun verband lezen. Ik vind zoiets geen straf van God, en voor zover iets dat wel zou zijn, dan is het mijns inziens prima om daartegen zoveel mogelijk in te gaan.
Ook al lees ik ze in het verband dan nog kan ik niet inzien wat er raar is aan mijn vergelijking.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door DDD »

De vergelijking is niet raar, maar de vraag wel. Je weet het antwoord al, als het goed is, want dat heb ik al gegeven. Maar goed, dit voegt verder niets toe aan het gesprek.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:Dat betwijfel ik toch. Mag je je tegen een rechtvaardige straf verzetten? In de Tweede Wereldoorlog was dat helemaal niet vanzelfsprekend voor alle mensen die het als een straf van God zagen.
Wat betwijfel je?

In de 2e wereldoorlog ging het, wat @Herman ook al opmerkte, of verzet geoorloofd was i.r.t het 5e gebod. Of verzet een geoorloofd middel was.

Daarnaast is de term "straf" hier verwarrend. In zondag 10 van de HC staat het woord ook niet. Er staat wel dat gezondheid en krankheid door God ons worden toegeschikt.

En uiteraard mogen, moeten zelfs, wij ons zoals je zelf ook aangaf, met hand en tand verzetten tegen armoede of ziekten. Ook al komen die van Zijn Vaderlijke hand. Alleen wel met geoorloofde middelen. Armoede bestrijden met stelen mag b.v. niet.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 01 jan 2021, 23:24, 2 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door DDD »

Dit:
Wim Anker schreef:Toch denk ik dat je een denkwijze wilt begrijpen die niet bestaat. Ook iedereen die ervan overtuigt is dat het een straf - of oordeel - is en dat we moeten leren buigen onder de slaande hand van God zal tegelijkertijd alles in het werk willen stellen om de ziekte te bestrijden en als het kan uit te bannen. Alle geoorloofde middelen.

De discussie over wel of niet vaccineren gaat erover of vaccinatie een geoorloofd middel is.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:Dit:
Wim Anker schreef:Toch denk ik dat je een denkwijze wilt begrijpen die niet bestaat. Ook iedereen die ervan overtuigt is dat het een straf - of oordeel - is en dat we moeten leren buigen onder de slaande hand van God zal tegelijkertijd alles in het werk willen stellen om de ziekte te bestrijden en als het kan uit te bannen. Alle geoorloofde middelen.

De discussie over wel of niet vaccineren gaat erover of vaccinatie een geoorloofd middel is.
Zie aanvulling.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door DDD »

Dan is het dus geen straf.

Dat is mijn hele punt en dan zijn we dat eens.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:Dan is het dus geen straf.

Dat is mijn hele punt en dan zijn we dat eens.
De conclusie is volgens jouw dat straffen niet bestaan? M.i. is straf een ander woord voor de tegenspoed die ons door God wordt toegeschikt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door -DIA- »

Vele malen door verschillende predikers hebben we het kunnen horen. Het ligt eraan welke predikers we beluisteren...
Maar naar wij geloven, we zijn het eens met die predikers, die dit duiden als een sprake Gods. Daar dienen we acht op te geven. Jarenlang hebben profeten gewaarschuwd, maar God was zeer lankmoedig en taai van geduld. Traag tot toorn. Maar eens is de maat vol, al willen we er niet aan. Dat is de mens.
Jesaja profeteerde, ongeveer honderd jaar later profeteerde Jeremia. En wat zien we? Toen het oordeel voor de deur stond, en onder het oordeel kwam er een grote verharding, zo zelfs dat Jeremia zijn leven bedreigd werd. Baruch heeft het ook ervaren.
Gaan we verder terug, Noach, hij predikte 120 jaar het oordeel. En wie geloofde het? En Lot, hij kwelde elke dag zijn rechtvaardige ziel. Toen dan er engelen kwamen en het oordeel aanzegden, was hij als jokkende in hun ogen.
En wij? Geloof ik? Geloven wij nog dat God de zonden bezoekt? Of zijn we geworden als in de dagen van Lot en van Noach?
Overdenkt het maar eens. Het kan immers geen kwaad? We hopen om dit woord nog niet vervolgd te worden. Straks worden de predikers wel vervolgd, want de mens neemt dit niet. Micha was ook zo'n profeet, die profeteerde niet dan kwaad, en daar wilde men niet naar horen.

Aller volken macht
Niets bij Hem geacht;
Buigt u dan in 't stof,
En verheft met lof
't Heilig Opperwezen;
Wilt het eeuwig vrezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Ukkie »

Wim Anker schreef:
DDD schreef:Dan is het dus geen straf.

Dat is mijn hele punt en dan zijn we dat eens.
De conclusie is volgens jouw dat straffen niet bestaan? M.i. is straf een ander woord voor de tegenspoed die ons door God wordt toegeschikt.
Denk niet dat straf en tegenspoed dezelfde dingen zijn Wim. Psalm 34 vers 20 zegt:.Vele zijn de tegenspoeden des rechtvaardigen; maar uit alle die redt hem de HEERE.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Plaats reactie