Gedoopt worden en vervuld worden (is er verschil tussen)

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gedoopt worden en vervuld worden (is er verschil tussen)

Bericht door Susanna »

J.C. Philpot schreef:
Susanna schreef:Naar mijn idee zegt de Bijbel dat er maar één wedergeboorte is.
De wedergeboorte in enge zin (en dat wat wij normaliter met wedergeboorte bedoelen), is een eenmalige gebeurtenis, waarbij de zondaar van dood levend word gemaakt.

De wedergeboorte in ruime zin is een andere zaak. Het is de totale vernieuwing des levens, waar ook de heiligmaking onder valt.

Hier ook uitleg hierover:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/40 ... oorte-in-/
Moeilijk te begrijpen. Ik wist niet dat het nodig was om het in deze twee 'namen' te vangen en de dingen zo van elkaar te onderscheiden. Wedergeboorte en de heiligmaking en hangen zo nauw samen. Ik denk dat wedergeboorte de hele vernieuwing van de mens bevat, zoals die uit en door het geloof tot stand komt. Het valt samen met de bekering (verlaten van de zonde en een leven in nieuwe gehoorzaamheid - resipiscentia). Moeten we het wel in zulke stukje hakken? Of zijn jullie dat gewoon zo gewend?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gedoopt worden en vervuld worden (is er verschil tussen)

Bericht door J.C. Philpot »

Susanna schreef:Moeilijk te begrijpen. Ik wist niet dat het nodig was om het in deze twee 'namen' te vangen en de dingen zo van elkaar te onderscheiden. Wedergeboorte en de heiligmaking en hangen zo nauw samen. Ik denk dat wedergeboorte de hele vernieuwing van de mens bevat, zoals die uit en door het geloof tot stand komt. Het valt samen met de bekering (verlaten van de zonde en een leven in nieuwe gehoorzaamheid - resipiscentia). Moeten we het wel in zulke stukje hakken? Of zijn jullie dat gewoon zo gewend?
De wedergeboorte in enge zin, is de levendmaking. Zonder de levendmaking, is er ook geen heiligmaking, of uberhaubt een levend geloof. Want uit onszelf komt geen enkel goed - een geestelijke dode is ook echt geestelijk dood.

Dus in die zin is het goed om deze zaken wel te onderscheiden, maar niet te scheiden. De heiligmaking is het gevolg van de levendmaking en het ware geloof, en niet andersom.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 17 dec 2020, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gedoopt worden en vervuld worden (is er verschil tussen)

Bericht door gallio »

Susanna schreef: Moeilijk te begrijpen. Ik wist niet dat het nodig was om het in deze twee 'namen' te vangen en de dingen zo van elkaar te onderscheiden. Wedergeboorte en de heiligmaking en hangen zo nauw samen. Ik denk dat wedergeboorte de hele vernieuwing van de mens bevat, zoals die uit en door het geloof tot stand komt. Het valt samen met de bekering (verlaten van de zonde en een leven in nieuwe gehoorzaamheid - resipiscentia). Moeten we het wel in zulke stukje hakken? Of zijn jullie dat gewoon zo gewend?
Je 'hakt' het zelf trouwens ook in 2 gedeelten. Je gebruikt alleen andere woorden en je laat het samenvallen.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gedoopt worden en vervuld worden (is er verschil tussen)

Bericht door Susanna »

gallio schreef:
Susanna schreef: Moeilijk te begrijpen. Ik wist niet dat het nodig was om het in deze twee 'namen' te vangen en de dingen zo van elkaar te onderscheiden. Wedergeboorte en de heiligmaking en hangen zo nauw samen. Ik denk dat wedergeboorte de hele vernieuwing van de mens bevat, zoals die uit en door het geloof tot stand komt. Het valt samen met de bekering (verlaten van de zonde en een leven in nieuwe gehoorzaamheid - resipiscentia). Moeten we het wel in zulke stukje hakken? Of zijn jullie dat gewoon zo gewend?
Je 'hakt' het zelf trouwens ook in 2 gedeelten. Je gebruikt alleen andere woorden en je laat het samenvallen.
Ja, misschien is dat wel zo. k zie het ook als ik het weer overlees. Misschien dacht ik dat het meer een vloeiend iets was. Ik moet me minder focussen op al die details waar ik van in de war raak. Sorry.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gedoopt worden en vervuld worden (is er verschil tussen)

Bericht door gallio »

Susanna schreef:
gallio schreef:
Susanna schreef: Moeilijk te begrijpen. Ik wist niet dat het nodig was om het in deze twee 'namen' te vangen en de dingen zo van elkaar te onderscheiden. Wedergeboorte en de heiligmaking en hangen zo nauw samen. Ik denk dat wedergeboorte de hele vernieuwing van de mens bevat, zoals die uit en door het geloof tot stand komt. Het valt samen met de bekering (verlaten van de zonde en een leven in nieuwe gehoorzaamheid - resipiscentia). Moeten we het wel in zulke stukje hakken? Of zijn jullie dat gewoon zo gewend?
Je 'hakt' het zelf trouwens ook in 2 gedeelten. Je gebruikt alleen andere woorden en je laat het samenvallen.
Ja, misschien is dat wel zo. k zie het ook als ik het weer overlees. Misschien dacht ik dat het meer een vloeiend iets was. Ik moet me minder focussen op al die details waar ik van in de war raak. Sorry.
No problem.
Plaats reactie