Hoe wij Bijbellezen

Bijbellezen

Ik studeer echt. Ik pluis teksten uit
12
13%
Ik lees de Bijbel, studeer niet
19
20%
Ik lees de Bijbel af en toe
2
2%
Ik vergelijk vooral tekst met tekst en zie daardoor veel verbanden ontstaan
15
16%
Ik zoek een tekst die me aanspreekt en daar lees ik wat over.
6
6%
De grondtekst is belangrijk
17
18%
Wat de dominee of kerkenraad zegt toets ik nooit aan de Bijbel.
1
1%
Wat iemand buiten mijn kerk zegt toets ik aan de Bijbel.
3
3%
Ik toets alles aan de Bijbel
18
19%
 
Totaal aantal stemmen: 93

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door samanthi »

Zeeuw schreef:
samanthi schreef:
John Galt schreef:
Mara schreef:Als ik bij mijn ouders thuis kwam, lag de Bijbel altijd opengeslagen op het tafeltje naast vader's stoel.
Hij leefde er uit.
Ik denk wel eens dat dat het verschil is tussen het geestelijk klimaat van vroeger en nu. Ik generaliseer natuurlijk, maar toch. Mensen waren eenvoudig, haden maar een klein stapeltje boeken, geen kasten vol zoals ik, maar ze lazen, herlazen en herkauwden. Kenden ook hele stukken uit hun hoofd. Ik ben daar wel eens jaloers op. Het lukt mij met al mijn Bijbelkennis amper om 3 teksten goed uit mijn hoofd te leren.
Misschien is het een goed begin om minder óver en meer ín de Bijbel te lezen?
Ik kan me van thuis niet herinneren dat er buiten de warme maaltijd om gelezen werd ook niet uit goede boeken, bij mijn schoonouders ook niet, dus ook dat is familie gebonden.
Ik begrijp het niet zo. De Bijbel lag altijd opengeslagen, maar buiten de warme maaltijd werd er niet gelezen?
Nee de Bijbel bleef dicht
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door newton »

Ik probeer aan de hand van Redeemers Daily Devotional de bijbel te lezen. https://www.redeemer.com/r/public_disci ... onal#intro
Elke morgen en avond kun je een e-mail krijgen met de te lezen bijbelgedeelten. Op zaterdag een samenvatting om nog eens terug te kijken of de gemiste hoofdstukken in te halen.
In de volledige versie die ik volg lees je 's morgens een hoofdstuk uit het NT en een psalm, en 's avonds een hoofstuk uit het OT en een psalm. Hiermee lees je elke 3 jaar het OT, het NT elk jaar en de psalmen 3x per jaar.

Voor een voorbeeld, zie de e-mail van vandaag: https://redeemer.tpsdb.com/EmailView/793596

Ik heb het een en ander geautomatiseerd zodat ik elke dag de artikelen automatisch op mijn kindle e-reader krijg.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door Van Ewijk »

Toen ik voor het eerst de bijbel begon te lezen vond ik het belangrijk om eerst het fundament te leggen, namelijk om me in de eerste plaats
bekend te maken met de volledige tekst.
In mijn optiek betekende dat gewoon de hele bijbel van voren naar achteren lezen, Van Genesis tot Openbaring.
Dat eenmaal gedaan kon ik me bezig houden met theologie en exegese.
Dat deed ik in de vorm van een bijbelleeskring en het lezen van theologische boeken en documentaire boeken.

Tegenwoordig borduur ik hier op voort door mezelf een ''opfriscursus'' te geven en de bijbel opnieuw volledig te lezen met iedere keer een stuk van het oude en het nieuwe testament in chronische volgorde.
Daarbuiten lees ik ook af en toe afzonderlijke stukken.

Aangezien de hele reformatie en het protestantisme gebaseerd zijn op de bijbel als hoogste gezaggever (Sola scriptura) beschouwd ik bijbellezing en gebed als de voornaamste fundamenten voor mijn relatie met God.
Kerk en kerkenraad komen bij mij pas daarna.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2058
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door Arja »

Van Ewijk schreef:Toen ik voor het eerst de bijbel begon te lezen vond ik het belangrijk om eerst het fundament te leggen, namelijk om me in de eerste plaats
bekend te maken met de volledige tekst.
In mijn optiek betekende dat gewoon de hele bijbel van voren naar achteren lezen, Van Genesis tot Openbaring.
Dat eenmaal gedaan kon ik me bezig houden met theologie en exegese.
Dat deed ik in de vorm van een bijbelleeskring en het lezen van theologische boeken en documentaire boeken.

Tegenwoordig borduur ik hier op voort door mezelf een ''opfriscursus'' te geven en de bijbel opnieuw volledig te lezen met iedere keer een stuk van het oude en het nieuwe testament in chronische volgorde.
Daarbuiten lees ik ook af en toe afzonderlijke stukken.

Aangezien de hele reformatie en het protestantisme gebaseerd zijn op de bijbel als hoogste gezaggever (Sola scriptura) beschouwd ik bijbellezing en gebed als de voornaamste fundamenten voor mijn relatie met God.
Kerk en kerkenraad komen bij mij pas daarna.
Mooi om te lezen. Ik lees nu een heel Bijbelboek achter elkaar (per maand of twee maanden) en onderzoek tekst voor tekst. En ik kom daardoor voor verrassingen te staan. Ben het met je eens wat je zegt over Sola Scripture. Het geloof moet persoonlijk op de Bijbel gebaseerd zijn (Joh. 5:39, 46, 47; 2 Tim. 3:16).
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door Van Ewijk »

Arja schreef:
Van Ewijk schreef:Toen ik voor het eerst de bijbel begon te lezen vond ik het belangrijk om eerst het fundament te leggen, namelijk om me in de eerste plaats
bekend te maken met de volledige tekst.
In mijn optiek betekende dat gewoon de hele bijbel van voren naar achteren lezen, Van Genesis tot Openbaring.
Dat eenmaal gedaan kon ik me bezig houden met theologie en exegese.
Dat deed ik in de vorm van een bijbelleeskring en het lezen van theologische boeken en documentaire boeken.

Tegenwoordig borduur ik hier op voort door mezelf een ''opfriscursus'' te geven en de bijbel opnieuw volledig te lezen met iedere keer een stuk van het oude en het nieuwe testament in chronische volgorde.
Daarbuiten lees ik ook af en toe afzonderlijke stukken.

Aangezien de hele reformatie en het protestantisme gebaseerd zijn op de bijbel als hoogste gezaggever (Sola scriptura) beschouwd ik bijbellezing en gebed als de voornaamste fundamenten voor mijn relatie met God.
Kerk en kerkenraad komen bij mij pas daarna.
Mooi om te lezen. Ik lees nu een heel Bijbelboek achter elkaar (per maand of twee maanden) en onderzoek tekst voor tekst. En ik kom daardoor voor verrassingen te staan. Ben het met je eens wat je zegt over Sola Scripture. Het geloof moet persoonlijk op de Bijbel gebaseerd zijn (Joh. 5:39, 46, 47; 2 Tim. 3:16).
Ik was me bewust van het feit dat je de teksten in de bijbel om de regel kan onderzoeken.
Alleen duurt het dan wel heel erg lang voordat je bij het einde bent.
In plaats daarvan las ik in één keer door zoals men doet met ieder boek.
Dan kende ik de inhoud en kon ik daarna altijd nog ergens over uitweiden.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie