Hoe wij Bijbellezen

Bijbellezen

Ik studeer echt. Ik pluis teksten uit
12
13%
Ik lees de Bijbel, studeer niet
19
20%
Ik lees de Bijbel af en toe
2
2%
Ik vergelijk vooral tekst met tekst en zie daardoor veel verbanden ontstaan
15
16%
Ik zoek een tekst die me aanspreekt en daar lees ik wat over.
6
6%
De grondtekst is belangrijk
17
18%
Wat de dominee of kerkenraad zegt toets ik nooit aan de Bijbel.
1
1%
Wat iemand buiten mijn kerk zegt toets ik aan de Bijbel.
3
3%
Ik toets alles aan de Bijbel
18
19%
 
Totaal aantal stemmen: 93

Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Hoe wij Bijbellezen

Bericht door Zonnebloem »

Omdat iemand dit zei: “Lees je hele Bijbel en niet een paar losse teksten ...” Ik ben benieuwd hoe wij wij Bijbellezen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door samanthi »

Samantus en ik hebben de Bijbel chronisch met KT en BMU doorgeworsteld, we lezen nu met de grondtekst uit de studiebijbel rn sinds kort met een buurjongen de Romeinenbrief tekst voor tekst,
Wat staat er echt, wat heeft het je ons te zeggen.
We gebruiken de KT, BMU en de studiebijbel ook de Luther vertaling en de Basisbijbel, JGW adviseerde om goed naar de verwijsteksten te kijken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door J.C. Philpot »

Wij lezen aan tafel de Statenvertaling, waarbij ik vers voor vers wat uitleg geef. We lazen eerst aan tafel de HSV, maar om aan te sluiten bij de kerk, lezen we nu weer de SV in gezinsverband.

Mijn vrouw leest verschillende dagboekjes, en daarnaast de SV chronologisch. En 's avonds in bed een stuk uit de HSV.

Ik was begonnen om de KJV van kaft tot kaft uit te lezen, maar dat viel toch niet mee door de niet meer gangbare engelse woorden, vooral in het oude testament. Ik lees nu dagelijks naar aanleiding van een dagboek uit de SV/BMU, en soms een bepaald bijbelboek. Ik leest nu naast de SV hetzelfde gedeelte in de Elberfelder Bibel (revisie 2006, ik had destijds beter de Schlachter kunnen kopen, die op de Textus Receptus is gebaseerd), om de Duitse woorden beter te leren kennen, en Duitse preken te kunnen luisteren. In het Engels pak ik af en toe de ESV erbij, of als ik in bed lig de New Darby Version op mijn e-reader.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 29 jun 2020, 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door -DIA- »

We lezen te weinig.
Eigenlijk zouden we onze tijd veel beter moeten besteden.
Elk moment dat open is zouden we de Bijbel moeten pakken, en biddend onderzoeken.
Maar wat komt er in de praktijk van?
Alle tijd die we bv. op dit forum zitten is in feite verloren tijd, want we zouden ook Gods Woord kunnen onderzoeken. Maar van nature lust ons dat niet zo, maar we moeten hier wel beschaamd ons hoofd buigen. En oh, dat is zo makkelijk gezegd. Want wat is een mens Stijfhoofdig. En als we daar maar goed aan ontdekt worden, dan laten we alles wel liggen en nemen we de tijd waar. Ik moest denken aan de preek van gistermorgen, van de Amerikaanse oudvader, waar ik de naam niet van ken...
Bij de maaltijden lezen we twee dagboekjes die we soms afwisselen. Een van ds. P. Blok, Een handvol aren, en van Wulfert Floor: Waakt en bidt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:We lezen te weinig.
Eigenlijk zouden we onze tijd veel beter moeten besteden.
Elk moment dat open is zouden we de Bijbel moeten pakken, en biddend onderzoeken.
Maar wat komt er in de praktijk van?
Alle tijd die we bv. op dit forum zitten is in feite verloren tijd, want we zouden ook Gods Woord kunnen onderzoeken. Maar van nature lust ons dat niet zo, maar we moeten hier wel beschaamd ons hoofd buigen. En oh, dat is zo makkelijk gezegd. Want wat is een mens Stijfhoofdig. En als we daar maar goed aan ontdekt worden, dan laten we alles wel liggen en nemen we de tijd waar. Ik moest denken aan de preek van gistermorgen, van de Amerikaanse oudvader, waar ik de naam niet van ken...
Bij de maaltijden lezen we twee dagboekjes die we soms afwisselen. Een van ds. P. Blok, Een handvol aren, en van Wulfert Floor: Waakt en bidt.
Het vele is niet altijd goed, maar het goede is veel.
Een uur achter kaar Bijbellezen is niet goed, want je weet niet waar over gaat in het eerste gedeelte.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door Maanenschijn »

Ik lees de Bijbel vooral via mijn Ipad, op basis van leesplannen op YouVersion. Vaak leesplannen die niet zijn gebaseerd op een thema, maar gericht op het doorlezen van de hele Bijbel. Mijn huidige leesplan heeft 4 hoofdstukken per dag. Dat knip ik vaak in twee keer, vooral bij lange hoofdstukken.

Ik lees meestal op mijn Ipad, waarbij ik de tekst voor laat lezen en daarbij meelees. Ik merk dat mijn gedachten dan minder snel afdwalen (waar ik helaas nog wel eens last van heb) en beter geconcentreerd ben.

Ik lees vooral HSV en SV.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door HersteldHervormd »

Bij nader inzien toch ook voor de een na laatste optie gekozen. Beetje overheen gelezen denk, ik krijg ook het idee dat meerdere mensen eroverheen gelezen hebben.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1102
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door Anselmus »

-DIA- schreef:We lezen te weinig.
Eigenlijk zouden we onze tijd veel beter moeten besteden.
Elk moment dat open is zouden we de Bijbel moeten pakken, en biddend onderzoeken.
Maar wat komt er in de praktijk van?
Alle tijd die we bv. op dit forum zitten is in feite verloren tijd, want we zouden ook Gods Woord kunnen onderzoeken. Maar van nature lust ons dat niet zo, maar we moeten hier wel beschaamd ons hoofd buigen. En oh, dat is zo makkelijk gezegd. Want wat is een mens Stijfhoofdig. En als we daar maar goed aan ontdekt worden, dan laten we alles wel liggen en nemen we de tijd waar. Ik moest denken aan de preek van gistermorgen, van de Amerikaanse oudvader, waar ik de naam niet van ken...
Bij de maaltijden lezen we twee dagboekjes die we soms afwisselen. Een van ds. P. Blok, Een handvol aren, en van Wulfert Floor: Waakt en bidt.
Pas op dat je mensen niet onder een nieuwe wet/juk brengt. Nergens heeft de Heere (Jezus) een gebod om de hele dag te bidden of Bijbel te lezen. Adam was geschapen om in de tuin te werken en in zijn gewone werk God te vergelijken. Hij was niet geschapen nom de hele dag te bidden en Bijbel te lezen. Zo denk ik niet dat we elk moment moeten Bijbellezen. We zouden onze roeping in gezin en werk tekort doen. Volgende Luther was ons gewone werk onze goddelijke roeping.
Mocht je Bijbelteksten hebben die aantonen dat wel elk vrij moment uit de Bijbel gelezen en gebeden moet worden, geef ik mijn visie graag voor beter. Anders zou je mijns inziens iets minder stellig moeten zijn in wat je schrijft.

Nu geen post schrijven over dat men de waarheid niet meer wil horen en dat het een donkere tijd is, maar indien mogelijk jouw stelling onderbouwen met concrete Bijbelteksten.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door samanthi »

Anselmus schreef:
-DIA- schreef:We lezen te weinig.
Eigenlijk zouden we onze tijd veel beter moeten besteden.
Elk moment dat open is zouden we de Bijbel moeten pakken, en biddend onderzoeken.
Maar wat komt er in de praktijk van?
Alle tijd die we bv. op dit forum zitten is in feite verloren tijd, want we zouden ook Gods Woord kunnen onderzoeken. Maar van nature lust ons dat niet zo, maar we moeten hier wel beschaamd ons hoofd buigen. En oh, dat is zo makkelijk gezegd. Want wat is een mens Stijfhoofdig. En als we daar maar goed aan ontdekt worden, dan laten we alles wel liggen en nemen we de tijd waar. Ik moest denken aan de preek van gistermorgen, van de Amerikaanse oudvader, waar ik de naam niet van ken...
Bij de maaltijden lezen we twee dagboekjes die we soms afwisselen. Een van ds. P. Blok, Een handvol aren, en van Wulfert Floor: Waakt en bidt.
Pas op dat je mensen niet onder een nieuwe wet/juk brengt. Nergens heeft de Heere (Jezus) een gebod om de hele dag te bidden of Bijbel te lezen. Adam was geschapen om in de tuin te werken en in zijn gewone werk God te vergelijken. Hij was niet geschapen nom de hele dag te bidden en Bijbel te lezen. Zo denk ik niet dat we elk moment moeten Bijbellezen. We zouden onze roeping in gezin en werk tekort doen. Volgende Luther was ons gewone werk onze goddelijke roeping.
Mocht je Bijbelteksten hebben die aantonen dat wel elk vrij moment uit de Bijbel gelezen en gebeden moet worden, geef ik mijn visie graag voor beter. Anders zou je mijns inziens iets minder stellig moeten zijn in wat je schrijft.

Nu geen post schrijven over dat men de waarheid niet meer wil horen en dat het een donkere tijd is, maar indien mogelijk jouw stelling onderbouwen met concrete Bijbelteksten.
Niet helemaal bidt zonder ophouden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door John Galt »

De laatste tijd oefen ik me in het meditatief Bijbellezen. In onze gemeente is een workshop gehouden over Lectio Divina. Dan verschuift de nadruk van het intellectueel bestuderen naar: Wat zegt God tot mij in dit Bijbelwoord? Wat je aanspreekt in een stukje tekst breng je dan terug in gebed tot God.
Dat verrijkt zowel je Bijbellezen als je gebeden.

Het sluit mooi aan bij de studium generale van ds A.T. Vergunst over "Bidden met de Psalmen" (te vinden op Youtube).
Who is John Galt? :quoi
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door Mara »

Ik heb een dagboekje, het tekstgedeelte lees ik eerst goed door en lees daarna het dagboekstukje.
Dat doe ik elke avond voordat ik naar bed ga.
We lezen de Bijbel niet op volgorde, wel gedaan vroeger toen de kinderen klein waren.
Nu mag hij openvallen, of soms wordt er gericht naar een hoofdstuk gezocht.
En het gebeurt helaas dat een gedeelte je niets zegt.
Door de prediking kom je er achter dat je toch over belangrijke woorden heen kunt lezen, of hun betekenis.
Eén woordje kan zo'n verschil zijn!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1102
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door Anselmus »

samanthi schreef:
Anselmus schreef:
-DIA- schreef:We lezen te weinig.
Eigenlijk zouden we onze tijd veel beter moeten besteden.
Elk moment dat open is zouden we de Bijbel moeten pakken, en biddend onderzoeken.
Maar wat komt er in de praktijk van?
Alle tijd die we bv. op dit forum zitten is in feite verloren tijd, want we zouden ook Gods Woord kunnen onderzoeken. Maar van nature lust ons dat niet zo, maar we moeten hier wel beschaamd ons hoofd buigen. En oh, dat is zo makkelijk gezegd. Want wat is een mens Stijfhoofdig. En als we daar maar goed aan ontdekt worden, dan laten we alles wel liggen en nemen we de tijd waar. Ik moest denken aan de preek van gistermorgen, van de Amerikaanse oudvader, waar ik de naam niet van ken...
Bij de maaltijden lezen we twee dagboekjes die we soms afwisselen. Een van ds. P. Blok, Een handvol aren, en van Wulfert Floor: Waakt en bidt.
Pas op dat je mensen niet onder een nieuwe wet/juk brengt. Nergens heeft de Heere (Jezus) een gebod om de hele dag te bidden of Bijbel te lezen. Adam was geschapen om in de tuin te werken en in zijn gewone werk God te vergelijken. Hij was niet geschapen nom de hele dag te bidden en Bijbel te lezen. Zo denk ik niet dat we elk moment moeten Bijbellezen. We zouden onze roeping in gezin en werk tekort doen. Volgende Luther was ons gewone werk onze goddelijke roeping.
Mocht je Bijbelteksten hebben die aantonen dat wel elk vrij moment uit de Bijbel gelezen en gebeden moet worden, geef ik mijn visie graag voor beter. Anders zou je mijns inziens iets minder stellig moeten zijn in wat je schrijft.

Nu geen post schrijven over dat men de waarheid niet meer wil horen en dat het een donkere tijd is, maar indien mogelijk jouw stelling onderbouwen met concrete Bijbelteksten.
Niet helemaal bidt zonder ophouden.
Dat betekent niet dat we moeten beginnen met bidden en nooit meer stoppen. Het betekent het ook niet als een wet zoals Dia stelde. Het betekent: bid aanhoudend! Paulus bestraft elders mensen die stoppen met werken en gaan wachten op de komst van de Heere Jezus. Paulus zegt: hup aan je werk, wie niet werkt zal ook niet eten. We zijn geroepen om alles te doen tot Gods eer. Niet alleen bidden en Bijbellezen, maar ook een, drinken en werken. Laten we elkaar dan geen nieuw juk opleggen.
Fides Quaerens Intellectum
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:We lezen te weinig.
Eigenlijk zouden we onze tijd veel beter moeten besteden.
Elk moment dat open is zouden we de Bijbel moeten pakken, en biddend onderzoeken.
Maar wat komt er in de praktijk van?
Dat is zeker een opscherping voor ons allemaal!
Veel predikanten spreken eerst het grote gebed uit, voordat er uit de Bijbel gelezen wordt.
Dan vraagt hij om Licht.
We kunnen de Bijbel lezen en dan blijven het maar woorden, die aan elkaar geregen zijn.
Ook het lukraak teksten poneren is niet vruchtbaar.
En het kan gebeuren dat een bijbelgedeelte ineens gaat leven. Omdat je de uitleg hoort.
Als je het dan daarna gaat lezen, valt het in je hart he?
Als ik bij mijn ouders thuis kwam, lag de Bijbel altijd opengeslagen op het tafeltje naast vader's stoel.
Hij leefde er uit.
Hij is helemaal versleten, maar het is zo'n waardevolle herinnering.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door John Galt »

Mara schreef:Als ik bij mijn ouders thuis kwam, lag de Bijbel altijd opengeslagen op het tafeltje naast vader's stoel.
Hij leefde er uit.
Ik denk wel eens dat dat het verschil is tussen het geestelijk klimaat van vroeger en nu. Ik generaliseer natuurlijk, maar toch. Mensen waren eenvoudig, haden maar een klein stapeltje boeken, geen kasten vol zoals ik, maar ze lazen, herlazen en herkauwden. Kenden ook hele stukken uit hun hoofd. Ik ben daar wel eens jaloers op. Het lukt mij met al mijn Bijbelkennis amper om 3 teksten goed uit mijn hoofd te leren.
Misschien is het een goed begin om minder óver en meer ín de Bijbel te lezen?
Who is John Galt? :quoi
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door Vervolgde »

Prima onderwijs hoe we de Bijbel hebben te lezen is te vinden in het eenvoudige boekje van ds. van der Groe: Het lezen van de Heilige Schrift. Van harte aanbevolen. O ja, het verdient ook aanbeveling het boekje te lezen en niet de een of andere bewerkte versie daarvan.
Plaats reactie