Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Refo heeft wel een punt, het verschil is niet alleen maar de kinderdoop, het gaat verder.
Visie op verbond, visie op de Heilige Schrift, visie op de gemeente....
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door -DIA- »

Een ding nog: Luther sprak over de aap van God... als het over de duivel gaat
En vaak wordt gezegd: Waar God Zijn Kerk bouwt, bouwt de satan er een naast.
En als we lezen dat, zo het mogelijk ware, dat ook de uitverkorenen verleidt zouden worden,
moet ons dit niet doen vrezen?
Of hebben we tegenwoordig zo'n groot 'geloof' dat we (misschien heimelijk) denken: Dat overkomt me niet?
Zie vele voorbeelden in de Schrift.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef:
Ad Anker schreef:Is de betekenis van de kinderdoop zo uitgehold in een deel van onze gezindte dat deze stap verklaarbaar is?
Wat bedoel je met 'uitgehold' en waarmee moet hij dan weer gevuld worden? :hum
Goeie vraag. Ik bedoel dat een deel van onze gezindte een voorzichtige houding t.o.v. het verbondsmatig denken t.o.v. de doop. Opgelost door "erve van het verbond", "uitwendige betrekking" etc.
Dat deel benadrukt dat de doop uiteindelijk alleen bedoeld is voor de uitverkorenen. Volgens mij schuur je dan dicht aan de visie van ds. Jansen.

Bovenstaande is trouwens niet persé mijn mening, maar een duiding. Voor ik weer beticht word van dwalingen. :)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Een ding nog: Luther sprak over de aap van God... als het over de duivel gaat
Ik snap je hele verhaal niet. Ik moet de gedachte onderdrukken dat je ds. R.J. Jansen als de aap beschouwd? (Dus misschien moet je het verhaal wat breder toelichten).
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Herman »

Zijn er op dit forum overigens geloofsdopers die zich bij deze gemeente gaan voegen?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door samanthi »

Ad Anker schreef:
Herman schreef:Alle refobokken zitten weer op de haverkist.
Is er ook iets positiefs te duiden?
Is de betekenis van de kinderdoop zo uitgehold in een deel van onze gezindte dat deze stap verklaarbaar is?
Volgt deze groepering standpunten van Philpot en Bunyan bijvoorbeeld? Spurgeon?

We waarderen Philpot breed in onze gezindte, al volgen we zijn visie op de gemeente en de doop niet. Is dat vandaag ook nog mogelijk?

Het verschil met de refobaptisten (Samanthi, graag deze benaming gebruiken) is wel groot denk ik, vooral als het gaat om evangelische opvattingen en wereldgelijkvormigheid bij die groep. Ik lees bij de groep van ds. Jansen dat er juist wereldmijding optreedt.
Ik heb het nooit als scheldwoord gezien, maar oké ik zal het niet meer gebruiken, wat versta je onder wereldgeijkvormigheid?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Erskinees »

Herman schreef: Ik vind dat een een navolgenswaardige radicaliteit voorstaan. Vooral in het slot van het artikel bleek dat duidelijk. Een dergelijke houding ontbreek in de gereformeerde gezindte of zij wordt wel gevonden maar dan in negatieve formuleringen. Het zal zijn wervingskracht hebben.
Ik snap je enthousiasme voor deze groepering niet zo.
Streng zijn en intens toezicht houden op leden is geen Bijbelse radicaliteit. De Schrift leert ons dat radicaliteit en levensheiliging vanuit de gelovige (door het geloof) opkomt. In stuk van het RD lees ik over radicaliteit die voortkomt vanuit de kerkleiding, beleidstukken (grondslag). Dat vind ik een groot verschil.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
-DIA- schreef:Een ding nog: Luther sprak over de aap van God... als het over de duivel gaat
Ik snap je hele verhaal niet. Ik moet de gedachte onderdrukken dat je ds. R.J. Jansen als de aap beschouwd? (Dus misschien moet je het verhaal wat breder toelichten).
Het zaligmakend werk kan zo nabij komen dat velen het niet zien. Daarom zou ik een goede separatie nodig achten. Niet om dominees de grond in te boren, maar om jezelf niet in verzoeking te brengen.
Ik ben er zeker bang voor, en ook van nabij zaken meegemaakt die je doen beven.
Mensen waar je hoog tegenop zag, en dan hun einde, ook ds. Hoogerland noemde zondag voorbeelden uit de praktijk in de preek.
Er staat niet voor niets: Zo waakt dan!

PS Ik denk dat het in de Bijbellezing van gisteren genoemd wordt:
Hier na te luisteren:
https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10249
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Herman »

Erskinees schreef:
Herman schreef: Ik vind dat een een navolgenswaardige radicaliteit voorstaan. Vooral in het slot van het artikel bleek dat duidelijk. Een dergelijke houding ontbreek in de gereformeerde gezindte of zij wordt wel gevonden maar dan in negatieve formuleringen. Het zal zijn wervingskracht hebben.
Ik snap je enthousiasme voor deze groepering niet zo.
Streng zijn en intens toezicht houden op leden is geen Bijbelse radicaliteit. De Schrift leert ons dat radicaliteit en levensheiliging vanuit de gelovige (door het geloof) opkomt. In stuk van het RD lees ik over radicaliteit die voortkomt vanuit de kerkleiding, beleidstukken (grondslag). Dat vind ik een groot verschil.
De gereformeerde leer van het handhaven van tucht gaat daarover. Dat is gewoon bijbels. Opzicht houden over een gemeente is niet alles maar zoveel mogelijk in het midden houden van wat de mensen vinden. De praktische uitwerking daarvan is uit beleidsstukken niet te halen. Het interview geeft ook blijk dat het verwijt 'intens toezicht' meer met laster dan met de werkelijkheid te maken heeft.
Er wordt gezegd dat jullie streng zijn in het toezicht op de leden.

„Ik snap niet waar mensen die verhalen vandaan halen. De gedoopte leden wijden zich van harte toe aan de grondslag en er wordt niets dwingend opgelegd aan de meelevenden. De gelovigen willen een voorbeeld zijn voor anderen in en buiten de gemeente. Dwang en inquisitie-achtige praktijken maken niet jaloers, de liefde Gods wint harten in.”
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
Herman schreef:
-DIA- schreef:Een ding nog: Luther sprak over de aap van God... als het over de duivel gaat
Ik snap je hele verhaal niet. Ik moet de gedachte onderdrukken dat je ds. R.J. Jansen als de aap beschouwd? (Dus misschien moet je het verhaal wat breder toelichten).
Het zaligmakend werk kan zo nabij komen dat velen het niet zien. Daarom zou ik een goede separatie nodig achten. Niet om dominees de grond in te boren, maar om jezelf niet in verzoeking te brengen.
Ik ben er zeker bang voor, en ook van nabij zaken meegemaakt die je doen beven.
Maar je kent dus de prediking van Kand. /Ds. R.J. Jansen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:
Herman schreef:
-DIA- schreef:Een ding nog: Luther sprak over de aap van God... als het over de duivel gaat
Ik snap je hele verhaal niet. Ik moet de gedachte onderdrukken dat je ds. R.J. Jansen als de aap beschouwd? (Dus misschien moet je het verhaal wat breder toelichten).
Het zaligmakend werk kan zo nabij komen dat velen het niet zien. Daarom zou ik een goede separatie nodig achten. Niet om dominees de grond in te boren, maar om jezelf niet in verzoeking te brengen.
Ik ben er zeker bang voor, en ook van nabij zaken meegemaakt die je doen beven.
Maar je kent dus de prediking van Kand. /Ds. R.J. Jansen?
Ja paar keer. Waarom wilt u dit weten? Wantrouwt u mij of ik hem wel gehoord heb? Hebt een weinig vertrouwen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door samanthi »

Isala schreef:Ik vind het best een mooi artikel. Het doet mij (een heel klein beetje) denken aan het ontstaan van de Mennonieten. Staan voor de Bijbelse doop, en het verlangen naar een heilig leven. Die combinatie was toen en is nu een succes voor steken onder water en achterklap vanuit de gevestigde kerken. Je kunt er van zeggen wat je wilt, maar is een heilig leven ook ons verlangen? Refo Nederland heeft natuurlijk een mening, wat ik overigens óók begrijp. De geloofsdoop doet zo vreemd aan als je staat in de traditie van de kinderdoop.
Maar ik denk één struikeling, en deze gemeente zal afgebrand worden. We zullen het zien.
Vroeger dacht ik dat baptisten sektes waren. En zo veroordeelde ik hen terwijl ik er inhoudelijk niets van wist. Dat zegt meer over mij dan over hen. Maar zoiets doen jullie natuurlijk niet ;)


Philpot is rondom zijn doop op geloof met de dood bedreigd, en kreeg brieven wat we nu 'haatmail' zouden noemen, van dominees uit de kerk van Engeland. Spurgeon heeft het ook niet altijd gemakkelijk gehad, maar ook hij kon niet anders dan volgen wat de Schrift hem zei (zo zegt hij dit zelf). In een aantal drukken van de Nederlandse biografie van Spurgeon is zijn veranderde doopvisie weggelaten. Dat vind ik zeer onterecht, eigenlijk een beetje geschiedvervalsing. Alsof het niet is gebeurd.
Net als bij Bunyan ook overgedoopt, ik ben er zelf niet helemaal uit, in het formulier staat, niet uit gewoonte of bijgelovigheid... maar als de ouders de Heere niet kennen, de dominee/kerkenraad / gemeente zegt, als je gedoopt bent heb je nog niets, wat heeft de doop dan voor waarde, is hij dan wel geldig? Het is er toch niet voor niets in opgenomen? Ouders voeden een kind op als een ongedoopt kind, (ze geloven het immers zelf niet?)
Terwijl het dankgebed dit zegt;

Almachtige, barmhartige God en Vader, wij danken loven U, dat Gij ons en onze kinderen, door het bloed van uw lieven Zoon Jezus Christus, al onze zonden vergeven, en ons door uw Heiligen Geest tot lidmaten van uw eniggeboren Zoon, en alzo tot uw kinderen aangenomen hebt, en ons dit met den Heiligen Doop bezegelt en bekrachtigt. Wij bidden U ook, door Hem uw lieven Zoon, dat Gij deze gedoopte kinderen met uw Heiligen Geest altijd wilt regeren, opdat zij christelijke en godzalig opgevoed worden, en in den Heere Jezus Christus wassen en toenemen; opdat zij uw Vaderlijke goedheid en barmhartigheid, die Gij hun en ons allen bewezen hebt, mogen bekennen, en in alle gerechtigheid, onder onzen enigen Leraar, Koning en Hogepriester, Jezus Christus, leven, en vromelijk tegen de zonde, den duivel en zijn ganse rijk strijden en overwinnen mogen, om U, en uw Zoon Jezus Christus, mitsgaders den Heiligen Geest, den enigen en waarachtigen God, eeuwiglijk te loven en te prijzen.
Laatst gewijzigd door samanthi op 24 jun 2020, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Hoopvol
Berichten: 1305
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Hoopvol »

Herman schreef:Zijn er op dit forum overigens geloofsdopers die zich bij deze gemeente gaan voegen?
Een week geleden ben ik hier gekwalificeerd als baptist. Maar ik ga me niet voegen bij stichting Ikabod.
HersteldHervormd
Berichten: 6089
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:Zijn er op dit forum overigens geloofsdopers die zich bij deze gemeente gaan voegen?
Goeie vraag, ben ik ook wel benieuwd naar.

Ik ken wel mensen uit onze gemeente die zeker wel die overstap zouden willen maken. Het is de vraag of ze daarvoor willen rijden. En dan niet alleen zondag, maar ook doordeweeks, catechisaties etc.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Volkomen terechte opmerking. Het verwijt van Ambtenaar is onredelijk. Ik ben door geboorte lid van de enige fusiekerk in Nederland die voluit op gereformeerde grondslag staat. Dat kun je van de PKN niet zeggen. Los daarvan: leden van een kerkelijke gemeenschap zijn niet verantwoordelijk voor alles wat hun kerkelijke gemeenschap doet. Het gaat erom of je binnen je eigen verantwoordelijkheden het koninkrijk van Christus bevordert. Dat doe je in het algemeen met kleine stapjes.
De grondslag van een kerk doet in deze discussie niet ter zake. Ik vind het nogal vreemd dat mensen die lid zijn van een afgescheiden kerk een ander verwijten dat hij scheiding brengt. Dat is wat mij betreft een kwestie van de balk en de splinter. En ik deel je opvatting over de verantwoordelijkheid van de leden van een kerkelijke gemeenschap niet. De kerkelijke organisatie bestaat dankzij de leden, en niet omgekeerd.
Gesloten