Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door samanthi »

Romeinen 5

6 Want Christus, als wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Terri »

Ik vind de gezinsdoop voluit Bijbels, maar daar ligt wel het geloof van minstens één uit dat gezin aan ten grondslag. Tenminste de voorbeelden die steeds aangehaald worden.
Nergens lees ik dat de heidenen zonder dat ze zijn gaan geloven in de Heere Jezus hun kinderen lieten dopen.
Geloof en doop horen bij elkaar net zoals geloof en avondmaal.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Isala »

huisman schreef:De apostelen doopten op het geloof van één altijd alle huisgenoten.
huisman schreef:Van geloofsdoop naar kinderdoop. Deze verandering heeft dan ook nooit plaatsgevonden omdat de apostelen nooit een individu doopten als hij/zij nog een huisgezin had. ....en zijn huis/en haar huis.
Dat leg jij er in, maar het staat er niet, zoals door Grace en Arja al duidelijk is onderbouwd. Zij schrijven duidelijk wat 'huis' betekend, en dat er staat dat er op geloof gedoopt werd. Ik neem aan dat je het gelezen hebt. Reageer daar eens op, ik zie dat je dat nog niet hebt gedaan, en ik zou dat best fijn vinden.
huisman schreef:Logisch want de apostelen waren oudtestamentische joden die bij de besnijdenis en bij de proselietendoop altijd de praktijk hadden gezien dat het hele huis inclusief de kleinste kinderen deelden in de voorrechten.
De proselietendoop was geen doop tot bekering, maar een ritueel van toetreding tot het Jodendom. Toetreden tot een religie kan een heel gezin doen, maar het is geen bekering, besnijdenis van het hart. Dat is een wezenlijk verschil!!
huisman schreef:Er is tot in de vroegste kerkgeschiedenis ook nooit een uitspraak te vinden die er op zou wijzen dat de kinderdoop werd geïntroduceerd. Dat zou je toch mogen verwachten als er zo’n grote verandering in de jonge kerk zou gebeuren.
Dat klopt Huisman, er is nooit een kinderdoop geweest, en dat is ook nooit geïntroduceerd. Er wordt met geen woord over gesproken in de Bijbel. En de Bijbel is niet zo onduidelijk dat zij het principe handhaaft van: het is zo logisch, daarom staat het niet in de Bijbel. Als de Christelijke gemeente ontstaat, is de doop dan ook een belijdenis van dat men gelooft in Jezus Christus. Dat heeft de Heere Zelf zo bevolen te doen. Het waren zelfs Zijn laatste woorden voordat Hij ten hemel voer. Zijn afscheidswoorden. De doop is helemaal niet vreemd voor een Jood. Zij zijn bekent met mikweh's en rituele reiniging. Jeruzalem stond vol met reinigingsbaden voor het vieren van Pesach. De Heere Jezus stelt Zelf de doop in van geloof en vergeving van zonden (de Doop in Zijn Naam) (Mattheus 28:19 en Markus 16:16). Door Zijn Naam aan de doop te verbinden wordt dit van een andere orde. Johannes liet dit al een beetje zien ( zie eerdere discussie) De Apostelen zijn gehoorzaam aan Zijn Woord en gaan dopen in Zijn Naam zodra de Geest is uitgestort.

Ik denk ook dat het mooi is om even de Didache te lezen. Het is een van de oudste geschriften (van rond het jaar 100). Het is maar een dun boekje maar het laat zien hoe de doop toen functioneerde, wat het voor hen betekende en hoe het werd uitgevoerd. Dan sta je nog dicht bij de leer van de Apostelen.
Isala schreef:Zelf heb ik nog nooit een Bijbels onderbouwd antwoord gekregen op de vraag wat God belooft bij de doop van een kindje.
huisman schreef:Even over de door mij vetgedrukte en onderstreepte zin uit jouw betoog. Je antwoord kun je vinden in het klassieke doopformulier, in de NGB art 34 en in onze Heidelberger Catechismus. Probleem is dat jij onze belijdenisgeschriften en ons doopformulier blijkbaar niet op de Bijbel gegrond vindt.
ik vind het bijzonder dat als ik vraag waar de doopbelofte in de Bijbel staat dat ik ook eveneens van jou niet het antwoord krijg waar ik om vraag, maar ook nu een verwijzing naar de formulieren. Maar waarom geef je mij een verwijzing? Als het formulier op de Bijbel is gegrond is het toch niet moeilijk om direct de Bijbelse onderbouwing te geven? De Bijbelse onderbouwing is toch de beste die er is?
Overigens veeg ik de formulieren helemaal niet van tafel. Er staan werkelijk geloofspareltjes in.
Hora est!
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik wil iedereen hier aanbevelen het boek van Ds. G.R. Procee te lezen, het heet: De Heilige Doop. Bijbelse grondslag, rijkdom en praktijk van de kinderdoop.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door CvdW »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik wil iedereen hier aanbevelen het boek van Ds. G.R. Procee te lezen, het heet: De Heilige Doop. Bijbelse grondslag, rijkdom en praktijk van de kinderdoop.
Nu zullen er vast mensen zijn die zeggen dat lees ik niet. Het is niet geschreven door een GG dominee.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Vervolgde »

Delftenaar schreef:Het mooie van de kinderdoop is dit: als net geboren kind, nog zonder besef van eigenlijk alles, zegt God tegen jou, enkele maanden oud, dat Hij jou kent als kind van Hem.
Op grond van het geloof van je ouders.
Zou dat waar zijn? Dit maakt de zaligheid van het kind afhankelijk van de gelovigheid van de ouders en het maakt God afhankelijk van iets in de mens. Lijkt me een niet deugdelijke grond.
Ook op dit punt zou ik willen aandringen op het doornemen van het boek genoemd door Huisman. Maar ook op het doornemen van de DKO en datgene wat onze voorvaderen daarover schreven, bijv. de synopsis.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Delftenaar »

Eigenlijk schreef ik het niet goed op.

Het gaat erom dat jonge kinderen al in Gods verbond zijn opgenomen. God is dus de eerste in ons leven.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door huisman »

Beste Isala,

Je vraagt of ik zaken wil onderbouwen maar dat heb ik in deze en talloze anders doop discussies steeds gedaan.
Voor de vroege kerk beveel ik de boeken van prof.dr. M.A. van Willigen aan. Daarin zie je o.a. de archeologische vondsten van kinderbassins om te dopen maar ook een verslag uit de tweede eeuw hoe een gezin gedoopt werd te beginnen bij het kleinste kind. Hoe jij kunt zeggen dat de kinderdoop nooit heeft bestaan is mij een raadsel. Het baptisme wat wij kennen is vrij jong en stamt uit de zeventiende eeuw. (1609) De eerste Nederlandse baptisten gemeente stamt uit 1845. Er is keihard bewijs (geschriften en archeologisch) dat de apostolische vaderen (zij die de apostelen nog gekend hebben) de kinderdoop kenden. Na Handelingen kwamen er steeds meer christelijke gemeenten die bestonden uit gezinnen en daarom worden de ze ook onderscheiden aangesproken(Zie bv Efeze 6:1-4 en 1 Joh 2 :13 en 14) Je kon alleen tot de gemeente behoren als je gedoopt was.

Voor de rest lees en hoor ik van de verwerpers van de kinderdoop altijd hetzelfde riedeltje (Besef dat jij ons hetzelfde verwijt kunt maken) en een kwalijke uitleg van de huisteksten .
Niemand heeft mij duidelijk kunnen maken wat de grond van jullie troost is bij het sterven van jonggestorven kinderen . De doorgaande lijn van het Oude Testament naar het Nieuwe Testament wordt ook doorbroken.
Bij de God van het O.T. telden de kinderen voluit mee maar in het N.T. zou na het volbrachte werk van Jezus Christus voor de zuigelingen geen beloften zijn. De Heere Jezus die toornde als kinderen weggehouden werden. Die kinderen tot voorbeeld stelde. ......en de Baptist zegt: niet dopen die kinderen want God heeft voor de kleinsten geen beloften.

Toch vreemd dat Petrus in Zijn toepassing op de Pinksterpreek direct zegt tegen de verslagenen van hart. U komt de belofte toe ..... en uw kinderen. Waarom zei Petrus dit? Om ze uit te sluiten van de doop? Daar stond een vader met zijn vierjarige kleuter. Vader nam het Woord gaarne aan en werd gedoopt. Maar zijn kind waar Petrus net van had gezegd dat hen ook de belofte toekwamen mocht niet gedoopt worden ( Dit volgens de baptist )
Blijft voor mij onbestaanbaar hoe iemand er toe kan komen om de kinderdoop te verwerpen. Ik zou zeggen: Lees je hele Bijbel en niet een paar losse teksten en zie dan bijzonder hoe de HEERE in heel de Schrift over kinderen spreekt en ze laat meetellen.



.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Tiberius »

Op slot.
Zoals gezegd staan we drammen op geloofsdoop niet toe. Voorlopig kappen we weer met die discussies.
Gesloten