Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Isala »

huisman schreef:Waarom zocht de HEERE Mozes te doden? Vanwege het verzuimen van Gods inzetting. Dat mag ons op zijn minst voorzichtig maken.

Altijd worden in discussies over de doop deze namen genoemd. Ik kan er honderden tegenover zetten van reformatoren,puriteinen,nadere reformatoren enz. Heeft dat zin? Wij leven in de 21ste eeuw waar het verwerpen van de kinderdoop bijna altijd gebeurd door mensen die de vrije wil en het kiezen voor Jezus uitdragen en van de doodstaat van de mens niet spreken.
En we leven in een tijd waar gevoel/emotie en individualisme een voedingsbodem is om het verbond te verwaarlozen (van geslachte tot geslacht) en ons te zien als verzameling van losse individuen.
Jij bent verantwoordelijk voor je eigen woorden.
Hora est!
KB_
Berichten: 260
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door KB_ »

In Ontario Canada schijnt hij ook al een groepje volgers te hebben. Jammer dat wij de doop zo onderschatten

respect graag
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door gallio »

KB_ schreef:In Ontario Canada schijnt hij ook al een groepje volgers te hebben. Jammer dat wij de doop zo onderschatten
Ik had begrepen dat het andersom was. Dat RJ zijn nieuwe inzichten in Ontario opgedaan had.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:
Kennelijk ga je er als vanzelfsprekend vanuit dat leden van afgescheiden kerken schuld hebben aan de kerkelijke verdeeldheid. Daar ben ik het niet mee eens en je onderbouwt het ook helemaal niet.
Dat heb je mij niet horen beweren. Ik zeg niet dat de huidige generatie schuldig is aan kerkscheuringen, maar als je lid bent van een afgescheiden kerk, moet je mijns inziens voorzichtig zijn om stappen zoals die van de besproken persoon te veroordelen.
Een kerk is geen vereniging, en bestaat zeker ook niet dankzij de leden. De leden zijn er dankzij de kerk. Dat is iets heel anders.
Ik ziet dat anders. Zonder leden is er namelijk geen kerkelijke organisatie.
Jouw pleidooi komt er consequent op neer om op eigen houtje af te scheiden naar de jouws inziens juiste kerk. Dat is echter op geen enkele manier bevorderlijk voor de kerkelijke eenheid, maar vergroot de onderlinge verschillen alleen maar.
Ik pleit nergens voor. Maar ik beoordeel de ontwikkelingen in Kruiningen wel anders dan deze ontwikkeling.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Geytenbeekje »

Rotonde...
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Ora et labora »

J.C. Philpot schreef:
Ora et labora schreef:Dan gaat een mens zich toch ook af vragen was de prediking van Kand R.J. Jansen wel volgens het evenwicht van de Heilige schrift.
Als je je dat aafvraagt, kun je hier de proef op de som nemen: https://www.deblinkendemorgenster.nl/preken
Tja, is dat wel zo relevant... Overdopen of hoe men het ook noemen wilt is echt zonde en het blijft zonde.
Ik heb eerder al gedeeltes van Kand Jansen gehoord. Ik hoorde van mijn vader pas dat zelfs de Rooms Katholieke doop geldig is ook als men naar de hervormde of gereformeerde gezindte overkomt of hoe je het ook noemen wilt. Ik sta daar ook achter. Niet onnodig overdopen.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door vriend-en-metgezel »

Ora et labora schreef: Tja, is dat wel zo relevant... Overdopen of hoe men het ook noemen wilt is echt zonde en het blijft zonde.
Ik heb eerder al gedeeltes van Kand Jansen gehoord. Ik hoorde van mijn vader pas dat zelfs de Rooms Katholieke doop geldig is ook als men naar de hervormde of gereformeerde gezindte overkomt of hoe je het ook noemen wilt. Ik sta daar ook achter. Niet onnodig overdopen.
Heb daar wel eens over na zitten denken... Ben een groot voorstander van de kinderdoop, maar vraag me af of mensen die zich laten overdopen idd een zonde begaan. Is daar Bijbels bewijs voor? Is het aantal 'dopen' dat iemand mag ondergaan gemaximeerd tot 1? Neem bijvoorbeeld de bekeerlingen op de pinksterdag: besneden Joden die zich lieten dopen. Kan iemand op grond van de Bijbel aantonen dat het ondergaan van meerdere dopen (dus niet een miskenning van de kinderdoop an sich) zonde is?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door huisman »

vriend-en-metgezel schreef:
Ora et labora schreef: Tja, is dat wel zo relevant... Overdopen of hoe men het ook noemen wilt is echt zonde en het blijft zonde.
Ik heb eerder al gedeeltes van Kand Jansen gehoord. Ik hoorde van mijn vader pas dat zelfs de Rooms Katholieke doop geldig is ook als men naar de hervormde of gereformeerde gezindte overkomt of hoe je het ook noemen wilt. Ik sta daar ook achter. Niet onnodig overdopen.
Heb daar wel eens over na zitten denken... Ben een groot voorstander van de kinderdoop, maar vraag me af of mensen die zich laten overdopen idd een zonde begaan. Is daar Bijbels bewijs voor? Is het aantal 'dopen' dat iemand mag ondergaan gemaximeerd tot 1? Neem bijvoorbeeld de bekeerlingen op de pinksterdag: besneden Joden die zich lieten dopen. Kan iemand op grond van de Bijbel aantonen dat het ondergaan van meerdere dopen (dus niet een miskenning van de kinderdoop an sich) zonde is?
Dit zegt onze belijdenis (NGB art 34). Hierom geloven wij,dat, zo wiens voornemen het is in het eeuwige leven te komen, die moet maar ééns gedoopt worden met de enige Doop, zonder dien immermeer te herhalen;
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Vriend-en-metgezel,

Hoe duidelijk wil je het hebben?
Efeze 4v5:
Eén Heere, één geloof, één doop,

Daarbij heeft Huisman een punt, tegen Gods woord ingaan is zonde.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door samanthi »

Johann Gottfried Walther schreef:Vriend-en-metgezel,

Hoe duidelijk wil je het hebben?
Efeze 4v5:
Eén Heere, één geloof, één doop,

Daarbij heeft Huisman een punt, tegen Gods woord ingaan is zonde.
EN
Handelingen 19

2 Zeide hij tot hen: Hebt gij den Heiligen Geest ontvangen, als gij geloofd hebt? En zij zeiden tot hem: Wij hebben zelfs niet gehoord, of er een Heiligen Geest is. 3 En hij zeide tot hen: Waarin zijt gij dan gedoopt? En zij zeiden: In den doop van Johannes.
4 Maar Paulus zeide: Johannes heeft wel gedoopt den doop der bekering, zeggende tot het volk, dat zij geloven zouden in Dengene, Die na hem kwam, dat is, in Christus Jezus;
5 En die hem hoorden werden gedoopt in den Naam van den Heere Jezus. 6 En als Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken met vreemde talen, en profeteerden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Terri »

samanthi schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Vriend-en-metgezel,

Hoe duidelijk wil je het hebben?
Efeze 4v5:
Eén Heere, één geloof, één doop,

Daarbij heeft Huisman een punt, tegen Gods woord ingaan is zonde.
EN
Handelingen 19

2 Zeide hij tot hen: Hebt gij den Heiligen Geest ontvangen, als gij geloofd hebt? En zij zeiden tot hem: Wij hebben zelfs niet gehoord, of er een Heiligen Geest is. 3 En hij zeide tot hen: Waarin zijt gij dan gedoopt? En zij zeiden: In den doop van Johannes.
4 Maar Paulus zeide: Johannes heeft wel gedoopt den doop der bekering, zeggende tot het volk, dat zij geloven zouden in Dengene, Die na hem kwam, dat is, in Christus Jezus;
5 En die hem hoorden werden gedoopt in den Naam van den Heere Jezus. 6 En als Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken met vreemde talen, en profeteerden.
Duidelijk.
Zowel kinder als volwassendoop is Bijbels te onderbouwen, alhoewel ik de kinderdoop meer onderbouwd vind vanuit de 'belijdenis-geschriften'.
En één doop betekent; één betekenis van de doop, want zowel de kinder- als de volwassendoop betekenen hetzelfde, lees het formulier van de kinderdoop."Opgestaan in een nieuw leven"
En helemaal het dankgebed.
Meerdere dopen kwamen ( volgens onze joods-messiaanse vrienden) regelmatig voor in Israël.
Dat het zonde is om je nog eens te laten dopen, vind ik eigenlijk merkwaardig.
Valcke
Berichten: 7626
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Valcke »

samanthi schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Vriend-en-metgezel,

Hoe duidelijk wil je het hebben?
Efeze 4v5:
Eén Heere, één geloof, één doop,

Daarbij heeft Huisman een punt, tegen Gods woord ingaan is zonde.
EN
Handelingen 19

2 Zeide hij tot hen: Hebt gij den Heiligen Geest ontvangen, als gij geloofd hebt? En zij zeiden tot hem: Wij hebben zelfs niet gehoord, of er een Heiligen Geest is. 3 En hij zeide tot hen: Waarin zijt gij dan gedoopt? En zij zeiden: In den doop van Johannes.
4-5 Maar Paulus zeide: "Johannes heeft wel gedoopt den doop der bekering, zeggende tot het volk, dat zij geloven zouden in Dengene, Die na hem kwam, dat is, in Christus Jezus; en die hem (=Johannes) hoorden werden gedoopt in den Naam van den Heere Jezus."
6 En als Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken met vreemde talen, en profeteerden.
Het is zeer de vraag of hier over een tweede doop gesproken wordt. Ik heb de indeling even verhelderd en een verklaring tussen haken toegevoegd bij het woord 'hem' (zie ook de kanttekening). Dat vers 4-5 één geheel is blijkt ook uit het Grieks. De Griekse woordjes 'men... de' (= wel... en) behoren bij elkaar en vallen dus beide in het citaat van de apostel Paulus.

Maar stel dat hier sprake is van een tweede doop en Samanthi zou gelijk hebben, dan was er een bijzondere reden voor, namelijk omdat er kennelijk iets ontbrak in hun eerste doop. Dit is echter nooit de regel geweest. Wat zeker is: de apostelen zijn niet herdoopt op de Pinksterdag. Zij zeiden: "Laat ú dopen.' Niet: laten wij allen gedoopt worden.

De christelijke doop kan slechts eenmaal bediend worden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door samanthi »

Valcke schreef:
samanthi schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Vriend-en-metgezel,

Hoe duidelijk wil je het hebben?
Efeze 4v5:
Eén Heere, één geloof, één doop,

Daarbij heeft Huisman een punt, tegen Gods woord ingaan is zonde.
EN
Handelingen 19

2 Zeide hij tot hen: Hebt gij den Heiligen Geest ontvangen, als gij geloofd hebt? En zij zeiden tot hem: Wij hebben zelfs niet gehoord, of er een Heiligen Geest is. 3 En hij zeide tot hen: Waarin zijt gij dan gedoopt? En zij zeiden: In den doop van Johannes.
4-5 Maar Paulus zeide: "Johannes heeft wel gedoopt den doop der bekering, zeggende tot het volk, dat zij geloven zouden in Dengene, Die na hem kwam, dat is, in Christus Jezus; en die hem (=Johannes) hoorden werden gedoopt in den Naam van den Heere Jezus."
6 En als Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken met vreemde talen, en profeteerden.
Het is zeer de vraag of hier over een tweede doop gesproken wordt. Ik heb de indeling even verhelderd en een verklaring tussen haken toegevoegd bij het woord 'hem' (zie ook de kanttekening). Dat vers 4-5 één geheel is blijkt ook uit het Grieks. De Griekse woordjes 'men... de' (= wel... en) behoren bij elkaar en vallen dus beide in het citaat van de apostel Paulus.

Maar stel dat hier sprake is van een tweede doop en Samanthi zou gelijk hebben, dan was er een bijzondere reden voor, namelijk omdat er kennelijk iets ontbrak in hun eerste doop. Dit is echter nooit de regel geweest. Wat zeker is: de apostelen zijn niet herdoopt op de Pinksterdag. Zij zeiden: "Laat ú dopen.' Niet: laten wij allen gedoopt worden.

De christelijke doop kan slechts eenmaal bediend worden.
als het kan met een bijzondere reden, kan ik het geen zonden noemen, want dan zou het hier ook zonden zijn.
Dan kom je ook op het punt de doop ipv de besnijdenis als teken van het verbond... deze mensen waren immers besneden? Klopt het dat wel dat dat zo is?
Wie weet het?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke
Berichten: 7626
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Valcke »

Die vraag begrijp ik niet. De doop is er voor de christelijke gemeente en als sacrament onder de bedeling van het NT. Dan maakt het geen verschil of iemand eerst besneden was of niet. Christus was ook besneden en ontving ook de doop. Idem de apostelen. Idem de Joden op de Pinksterdag.

Over doop ipv besnijdenis ga ik hier geen discussie voeren. Dat is een specifiek onderwerp dat al vaak besproken is. Het heeft ook niets met dit topic te maken.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door samanthi »

Valcke schreef:Die vraag begrijp ik niet. De doop is er voor de christelijke gemeente en als sacrament onder de bedeling van het NT. Dan maakt het geen verschil of iemand eerst besneden was of niet. Christus was ook besneden en ontving ook de doop. Idem de apostelen. Idem de Joden op de Pinksterdag.

Over doop ipv besnijdenis ga ik hier geen discussie voeren. Dat is een specifiek onderwerp dat al vaak besproken is. Het heeft ook niets met dit topic te maken.
Juist wel die zouden dan ook twee keer her teken ontvangen hebben, waarmee ontkracht je de bewering dat overdopen zonde is.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gesloten