Heeft ds. Janse daar niet eens over gepreekt? Een heel leerzame preek!newton schreef:Zocht de HEERE Mozes te doden? Of zijn eerstgeborene? Als je de voorliggende teksten leest gaat het over de eerstegeborene. Slaat die 'hem' uit vers 24 dan ook niet op de oudste jongen van Mozes ipv op Mozes zelf?huisman schreef:De HEERE zocht Mozes te doden omdat hij de besnijdenis aan zijn zoon verzuimd had. Ds Jansen moet wel heel zeker weten dat de kinderdoop geen inzetting Gods is. Want op het verwerpen van Gods inzettingen kan geen zegen rusten..-DIA- schreef: Ik meen in alle bescheidenheid dat Mozes niet doopte noch besneed, maar Zippora.
Het was haar tot walging en riep uit: Gij zijt mij een bloedbruidegon!
Nu heeft Gods volk dit in overdrachtelijke zin ook wel uitgeroepen: Bloedbruidegom, dat weet ik ook, en zeer gepast als je bv. de brieven van oude christenen leest.
22 Dan zult gij tot Farao zeggen: Alzo zegt de HEERE: Mijn zoon, Mijn eerstgeborene, is Israël.
23 En Ik heb tot u gezegd: Laat Mijn zoon trekken, dat hij Mij diene! maar gij hebt geweigerd hem te laten trekken; zie, Ik zal uw zoon, uw eerstgeborene doden!
24 En het geschiedde op den weg, in de herberg, dat de HEERE hem tegenkwam, en zocht hem te doden.
Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op
Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
- J.C. Philpot
- Berichten: 8968
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op
Als je je dat aafvraagt, kun je hier de proef op de som nemen: https://www.deblinkendemorgenster.nl/prekenOra et labora schreef:Dan gaat een mens zich toch ook af vragen was de prediking van Kand R.J. Jansen wel volgens het evenwicht van de Heilige schrift.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op
Voor de duidelijkheid, ik bedoelde hierboven een preek van ds. S.W. Janse (dat dit geen misverstand geeft)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op
Het gaat hier over Mozes . Lees vers Exodus 4: 24-26 met de kanttekeningen en het wordt je duidelijk.newton schreef:Zocht de HEERE Mozes te doden? Of zijn eerstgeborene? Als je de voorliggende teksten leest gaat het over de eerstegeborene. Slaat die 'hem' uit vers 24 dan ook niet op de oudste jongen van Mozes ipv op Mozes zelf?huisman schreef:De HEERE zocht Mozes te doden omdat hij de besnijdenis aan zijn zoon verzuimd had. Ds Jansen moet wel heel zeker weten dat de kinderdoop geen inzetting Gods is. Want op het verwerpen van Gods inzettingen kan geen zegen rusten..-DIA- schreef:Ik meen in alle bescheidenheid dat Mozes niet doopte noch besneed, maar Zippora.Tiberius schreef: Mozes doopte niet, hij deed de besnijdenis.
Het was haar tot walging en riep uit: Gij zijt mij een bloedbruidegon!
Nu heeft Gods volk dit in overdrachtelijke zin ook wel uitgeroepen: Bloedbruidegom, dat weet ik ook, en zeer gepast als je bv. de brieven van oude christenen leest.
22 Dan zult gij tot Farao zeggen: Alzo zegt de HEERE: Mijn zoon, Mijn eerstgeborene, is Israël.
23 En Ik heb tot u gezegd: Laat Mijn zoon trekken, dat hij Mij diene! maar gij hebt geweigerd hem te laten trekken; zie, Ik zal uw zoon, uw eerstgeborene doden!
24 En het geschiedde op den weg, in de herberg, dat de HEERE hem tegenkwam, en zocht hem te doden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op
Ik weet het weer, want ds. S.W. Janse heeft een Bijbellezing gehouden over Mozes. Deze preek herinnerde ik me ook, toen ik dit schreef. Ik wist in eerste instantie niet meer waar ik de preek gehoord had en van wie die was.huisman schreef: Het gaat hier over Mozes . Lees vers Exodus 4: 24-26 met de kanttekeningen en het wordt je duidelijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op
Op prekenweb staan 2 preken over deze stof. Van ds M. Joosse en ds J. van der Net ( doopdienst).-DIA- schreef:Ik weet het weer, want ds. S.W. Janse heeft een Bijbellezing gehouden over Mozes. Deze preek herinnerde ik me ook, toen ik dit schreef. Ik wist in eerste instantie niet meer waar ik de preek gehoord had en van wie die was.huisman schreef: Het gaat hier over Mozes . Lees vers Exodus 4: 24-26 met de kanttekeningen en het wordt je duidelijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op
Kennelijk ga je er als vanzelfsprekend vanuit dat leden van afgescheiden kerken schuld hebben aan de kerkelijke verdeeldheid. Daar ben ik het niet mee eens en je onderbouwt het ook helemaal niet.Ambtenaar schreef:De grondslag van een kerk doet in deze discussie niet ter zake. Ik vind het nogal vreemd dat mensen die lid zijn van een afgescheiden kerk een ander verwijten dat hij scheiding brengt. Dat is wat mij betreft een kwestie van de balk en de splinter. En ik deel je opvatting over de verantwoordelijkheid van de leden van een kerkelijke gemeenschap niet. De kerkelijke organisatie bestaat dankzij de leden, en niet omgekeerd.DDD schreef: Volkomen terechte opmerking. Het verwijt van Ambtenaar is onredelijk. Ik ben door geboorte lid van de enige fusiekerk in Nederland die voluit op gereformeerde grondslag staat. Dat kun je van de PKN niet zeggen. Los daarvan: leden van een kerkelijke gemeenschap zijn niet verantwoordelijk voor alles wat hun kerkelijke gemeenschap doet. Het gaat erom of je binnen je eigen verantwoordelijkheden het koninkrijk van Christus bevordert. Dat doe je in het algemeen met kleine stapjes.
Een kerk is geen vereniging, en bestaat zeker ook niet dankzij de leden. De leden zijn er dankzij de kerk. Dat is iets heel anders.
Jouw pleidooi komt er consequent op neer om op eigen houtje af te scheiden naar de jouws inziens juiste kerk. Dat is echter op geen enkele manier bevorderlijk voor de kerkelijke eenheid, maar vergroot de onderlinge verschillen alleen maar.
Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op
Ik wil er nog even op terug komen, dan wel reformatorische baptisten. Want aan het woord refo stoten meerdere mensen zich zoals je kunt lezen.Ad Anker schreef:Is er ook iets positiefs te duiden?Herman schreef:Alle refobokken zitten weer op de haverkist.
Is de betekenis van de kinderdoop zo uitgehold in een deel van onze gezindte dat deze stap verklaarbaar is?
Volgt deze groepering standpunten van Philpot en Bunyan bijvoorbeeld? Spurgeon?
We waarderen Philpot breed in onze gezindte, al volgen we zijn visie op de gemeente en de doop niet. Is dat vandaag ook nog mogelijk?
Het verschil met de refobaptisten (Samanthi, graag deze benaming gebruiken) is wel groot denk ik, vooral als het gaat om evangelische opvattingen en wereldgelijkvormigheid bij die groep. Ik lees bij de groep van ds. Jansen dat er juist wereldmijding optreedt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op
Refobaptisten is een woord wat je in de media regelmatig genoemd ziet. Dus dat woord is gangbaar.samanthi schreef:Ik wil er nog even op terug komen, dan wel reformatorische baptisten. Want aan het woord refo stoten meerdere mensen zich zoals je kunt lezen.Ad Anker schreef:Is er ook iets positiefs te duiden?Herman schreef:Alle refobokken zitten weer op de haverkist.
Is de betekenis van de kinderdoop zo uitgehold in een deel van onze gezindte dat deze stap verklaarbaar is?
Volgt deze groepering standpunten van Philpot en Bunyan bijvoorbeeld? Spurgeon?
We waarderen Philpot breed in onze gezindte, al volgen we zijn visie op de gemeente en de doop niet. Is dat vandaag ook nog mogelijk?
Het verschil met de refobaptisten (Samanthi, graag deze benaming gebruiken) is wel groot denk ik, vooral als het gaat om evangelische opvattingen en wereldgelijkvormigheid bij die groep. Ik lees bij de groep van ds. Jansen dat er juist wereldmijding optreedt.
Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op
De mensen van Friedenstimme ontvangen geen zegen omdat zij de geloofsdoop voorstaan?huisman schreef:De HEERE zocht Mozes te doden omdat hij de besnijdenis aan zijn zoon verzuimd had. Ds Jansen moet wel heel zeker weten dat de kinderdoop geen inzetting Gods is. Want op het verwerpen van Gods inzettingen kan geen zegen rusten..
Geen zegen op de boeken Spurgeon, Bunyan, Philpot , A.W. Pink?
Geen zegen voor de baptisten die over de hele wereld verspreid wonen?
Zoekt de Heere ook deze mensen te doden? Ga je niet een beetje te ver?
Hora est!
Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op
Hier Jantje, heb je een foto.Jantje schreef:Ik miste vooral een foto van voorganger Jansen.Hendrikus schreef:Dat is het ook.samanthi schreef:Apart dat die refobappies ook gescheiden optrekken.
Ik vind het een verdrietig iets.
Ik vraag me af waarom het RD daar een hele pagina aan wijdt. Is dat nou komkommertijdnieuws, of vinden we dit echt zo belangrijk?
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22 ... -vlaswiek/
Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op
Ik vraag me af of de aantrekkingskracht van de Refobaptisten in onze kring ieen gevolg is van:
1. Ons doopformulier die goed lijkt te passen bij de leer van de veronderstelde wedergeboorte of de verwante opvatting dat onze kinderen een interne heiligheid bezitten (de meerderheidspositie van de oude schrijvers, werd mij eens vertelt). Dit komt vooral uit in het dankgebed.
2. Ik vermoed dat veel predikanten en ouderlingen (heimelijk) een probleem hebben met (vooral) het dankgebed.
3. Onbevredigende en ingewikkelde verklaringen door predikanten ter verdediging van het doopformulier; en kerken die vervolgens verbeteringen van het doopformulier niet aandurven.
4. De hoge waardering voor hypercalvinistische mannen zoals Philpot wiens bevindelijke taal vaak heel mooi is, maar waarvan de niet-weinige onjuiste opvattingen onbekend zijn of genegeerd worden vanwege het hoge respect dat men voor hen heeft. Het lijkt me dat baptisten zoals Bunyan, Spurgeon en Pink veel zuiverder in de leer zijn.
5. De verschillende (en verwarrende) verbonds opvattingen in onze bevindeijke kerken.
1. Ons doopformulier die goed lijkt te passen bij de leer van de veronderstelde wedergeboorte of de verwante opvatting dat onze kinderen een interne heiligheid bezitten (de meerderheidspositie van de oude schrijvers, werd mij eens vertelt). Dit komt vooral uit in het dankgebed.
2. Ik vermoed dat veel predikanten en ouderlingen (heimelijk) een probleem hebben met (vooral) het dankgebed.
3. Onbevredigende en ingewikkelde verklaringen door predikanten ter verdediging van het doopformulier; en kerken die vervolgens verbeteringen van het doopformulier niet aandurven.
4. De hoge waardering voor hypercalvinistische mannen zoals Philpot wiens bevindelijke taal vaak heel mooi is, maar waarvan de niet-weinige onjuiste opvattingen onbekend zijn of genegeerd worden vanwege het hoge respect dat men voor hen heeft. Het lijkt me dat baptisten zoals Bunyan, Spurgeon en Pink veel zuiverder in de leer zijn.
5. De verschillende (en verwarrende) verbonds opvattingen in onze bevindeijke kerken.
Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op
Ik denk dat je hier wel zaken noemt die meespelen. Vooral punt 3 en 5 herken ik.Canada schreef:Ik vraag me af of de aantrekkingskracht van de Refobaptisten in onze kring ieen gevolg is van:
1. Ons doopformulier die goed lijkt te passen bij de leer van de veronderstelde wedergeboorte of de verwante opvatting dat onze kinderen een interne heiligheid bezitten (de meerderheidspositie van de oude schrijvers, werd mij eens vertelt). Dit komt vooral uit in het dankgebed.
2. Ik vermoed dat veel predikanten en ouderlingen (heimelijk) een probleem hebben met (vooral) het dankgebed.
3. Onbevredigende en ingewikkelde verklaringen door predikanten ter verdediging van het doopformulier; en kerken die vervolgens verbeteringen van het doopformulier niet aandurven.
4. De hoge waardering voor hypercalvinistische mannen zoals Philpot wiens bevindelijke taal vaak heel mooi is, maar waarvan de niet-weinige onjuiste opvattingen onbekend zijn of genegeerd worden vanwege het hoge respect dat men voor hen heeft. Het lijkt me dat baptisten zoals Bunyan, Spurgeon en Pink veel zuiverder in de leer zijn.
5. De verschillende (en verwarrende) verbonds opvattingen in onze bevindeijke kerken.
Zolang het Doopsformulier nog steeds met veel omhaal van woorden uitgelegd moet worden, roept dat vragen op bij mensen.
Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op
Waarom zocht de HEERE Mozes te doden? Vanwege het verzuimen van Gods inzetting. Dat mag ons op zijn minst voorzichtig maken.Isala schreef:De mensen van Friedenstimme ontvangen geen zegen omdat zij de geloofsdoop voorstaan?huisman schreef:De HEERE zocht Mozes te doden omdat hij de besnijdenis aan zijn zoon verzuimd had. Ds Jansen moet wel heel zeker weten dat de kinderdoop geen inzetting Gods is. Want op het verwerpen van Gods inzettingen kan geen zegen rusten..
Geen zegen op de boeken Spurgeon, Bunyan, Philpot , A.W. Pink?
Geen zegen voor de baptisten die over de hele wereld verspreid wonen?
Zoekt de Heere ook deze mensen te doden? Ga je niet een beetje te ver?
Altijd worden in discussies over de doop deze namen genoemd. Ik kan er honderden tegenover zetten van reformatoren,puriteinen,nadere reformatoren enz. Heeft dat zin? Wij leven in de 21ste eeuw waar het verwerpen van de kinderdoop bijna altijd gebeurd door mensen die de vrije wil en het kiezen voor Jezus uitdragen en van de doodstaat van de mens niet spreken.
En we leven in een tijd waar gevoel/emotie en individualisme een voedingsbodem is om het verbond te verwaarlozen (van geslachte tot geslacht) en ons te zien als verzameling van losse individuen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op
Gelukkig dat dit niet voorkomt in kerken waar de kinderdoop gepraktizeerd wordt. Daar vindt men geen uitdragen van vrije wil en daar spreekt men altijd over de doodstaat van de mens. Dat bedoel je toch?huisman schreef:...Wij leven in de 21ste eeuw waar het verwerpen van de kinderdoop bijna altijd gebeurd door mensen die de vrije wil en het kiezen voor Jezus uitdragen en van de doodstaat van de mens niet spreken.
En we leven in een tijd waar gevoel/emotie en individualisme een voedingsbodem is om het verbond te verwaarlozen (van geslachte tot geslacht) en ons te zien als verzameling van losse individuen.
We weten allemaal dat verdedigen van het baptisten standpunt op dit forum niet is toegestaan. Ga dit dan ook niet afbranden met zulke goedkope beweringen.