De Heilige Geest ontvangen

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De Heilige Geest ontvangen

Bericht door Arja »

Johannes S schreef:
Arja schreef:
Johannes S schreef:De middelmuur des afscheidsels was door Christus gebroken en Paulus werd de verkondiger van het Evangelie van Christus aan Jood en Griek etc. en Paulus zegt daar dan in de Korinthe-brief dat hij door Christus niet is gezonden om te dopen maar om het Evangelie te verkondigen, niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus niet verijdeld worde. Deze boodschap vond hij veel belangrijker dan de waterdoop, omdat:
Romeinen 1:16 Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk, die gelooft, eerst den Jood, en ook den Griek.

Stukje uit Efeze 2:
13 Maar nu in Christus Jezus, zijt gij, die eertijds verre waart, nabij geworden door het bloed van Christus.
14 Want Hij is onze vrede, Die deze beiden een gemaakt heeft, en den middelmuur des afscheidsels gebroken hebbende,
15 Heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees te niet gemaakt, namelijk de wet der geboden in inzettingen bestaande; opdat Hij die twee in Zichzelven tot een nieuwen mens zou scheppen, vrede makende;
16 En opdat Hij die beiden met God in een lichaam zou verzoenen door het kruis, de vijandschap aan hetzelve gedood hebbende.
17 En komende, heeft Hij door het Evangelie vrede verkondigd u, die verre waart, en dien, die nabij waren.
Galaten 3:
27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan.
28 Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt een in Christus Jezus.
Ik denk niet dat Paulus de doop onderschatte. In de andere brieven van Paulus zie je het tegendeel. De gelovigen aan wie hij schreef waren allen gedoopt, en hij baseerde belangrijke delen van zijn leer op deze algemene ervaring van alle gelovigen. Bijvoorbeeld, in Romeinen 6:3 en 4. Paulus zegt: Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
Arja, wat je verder noemde is niet echt mijn punt. Voor we weer op een heel ander spoor belanden eerst dit corrigeren. Het gaat in Romeinen 6 en Kolossenzen 2 juist over de doop door de Geest (en niet de waterdoop)

En mijn punt wat ik wilde maken is: De boodschap van de gekruisigde Christus vond hij veel belangrijker dan de waterdoop, omdat:
Romeinen 1:16 Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk, die gelooft, eerst den Jood, en ook den Griek.
Ik begrijp wat je wilt zeggen, dank je wel ervoor.

Ik was bezorgd naar aanleiding van wat je zei: "dat Paulus de boodschap van de gekruisigde belangrijker vond dat de waterdoop."

Dàt zegt hij niet. Ik geloof alleen dat Paulus van mening was dat de waterdoop geen onderdeel van de redding was (doop is niet zaligmakend). Maar de doop is wel een onderdeel van de verkondiging van Christus. In de apostolische preek kwam de doop ter sprake als de 'logische conclusie'. Feit is dat Paulus in de context al heeft uitgelegd waarom hij zijn uitspraken over de doop hier deed.

Verder ben ik het met je eens dat we het hebben over de doop door de Geest. Maar ja, soms zitten we zomaar een zijweg.
Plaats reactie