Paulus reactie op prediking in zijn brieven

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Paulus reactie op prediking in zijn brieven

Bericht door Arja »

Ik heb een vraag over twee stukjes uit de Bijbel.

Filippenzen 1:15-18
Sommigen prediken ook wel Christus door nijd en twist, maar sommigen ook door goedwilligheid. Genen verkondigen wel Christus uit twisting, niet zuiver, menende aan mijn banden verdrukking toe te brengen; Doch dezen uit liefde, dewijl zij weten, dat ik tot verantwoording van het Evangelie gezet ben. Wat dan? Nochtans wordt Christus op allerlei wijze, hetzij onder een deksel, hetzij in der waarheid, verkondigd; en daarin verblijd ik mij, ja, ik zal mij ook verblijden. (Filippenzen 1:15-18)


Galaten 1:6-9
Ik verwonder mij, dat gij zo haast wijkende van dengene, die u in de genade van Christus geroepen heeft, overgebracht wordt tot een ander Evangelie; Daar er geen ander is; maar er zijn sommigen, die u ontroeren, en het Evangelie van Christus willen verkeren. Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt. Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt.

Mijn vraag
Waarom is Paulus zo mild in de brief aan de Filippenzen en zo furieus tegen de Galaten? Terwijl het bij allebei over een andere prediking als die van hemzelf gaat.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Paulus reactie op prediking in zijn brieven

Bericht door gallio »

Arja schreef:Ik heb een vraag over twee stukjes uit de Bijbel.

Filippenzen 1:15-18
Sommigen prediken ook wel Christus door nijd en twist, maar sommigen ook door goedwilligheid. Genen verkondigen wel Christus uit twisting, niet zuiver, menende aan mijn banden verdrukking toe te brengen; Doch dezen uit liefde, dewijl zij weten, dat ik tot verantwoording van het Evangelie gezet ben. Wat dan? Nochtans wordt Christus op allerlei wijze, hetzij onder een deksel, hetzij in der waarheid, verkondigd; en daarin verblijd ik mij, ja, ik zal mij ook verblijden. (Filippenzen 1:15-18)


Galaten 1:6-9
Ik verwonder mij, dat gij zo haast wijkende van dengene, die u in de genade van Christus geroepen heeft, overgebracht wordt tot een ander Evangelie; Daar er geen ander is; maar er zijn sommigen, die u ontroeren, en het Evangelie van Christus willen verkeren. Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt. Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt.

Mijn vraag
Waarom is Paulus zo mild in de brief aan de Filippenzen en zo furieus tegen de Galaten? Terwijl het bij allebei over een andere prediking als die van hemzelf gaat.
De ESV geeft als mogelijke verklaring dat het evangelie in het eerste geval wel zuiver gebracht werdt maar door een verkeerde drijfveer. Ik neem aan dat het woord ‘zuiver’ in de SV slaat op de motivatie van de predikers, niet op de inhoud van hun boodschap.

In het tweede geval gaat het over een aantasten van de evangelie boodschap zelf. En daar kan een rechte prediker nooit mild over zijn.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Paulus reactie op prediking in zijn brieven

Bericht door DDD »

De Galatenbrief gaat over wetticisme. Over het toevoegen van regels aan het Evangelie uit de Joodse cultuur, of, meer in het algemeen, over het aanvullen van het christelijk geloof met wettische voorschriften.

Dat is iets heel anders dan het Evangelie op allerlei manieren, soms wat meer en soms wat minder gelukkig, soms wat ruimer, soms wat beperkter, te preken. Het Evangelie staat immers haaks op raak niet, smaak niet, en roer niet aan. Het geeft juist vrijheid. Weliswaar in gebondenheid aan de dienst van God, maar toch is het toevoegen van godsdienstige regels en zeker als die een voorwaarde zou zijn voor het dienen van God iets dat haaks staat op het Evangelie.

Het houden van de wet biedt geen verlossing. Dat zit wel in de mens. Sommigen preken het zelfs als een kenmerk van (een stadium van) de ware bekering. Maar Paulus noemt mensen die de werken van de wet invoeren in het Evangelie uitzinnig en betoverd. Het is dus geen onbeduidende kwestie.

De onzuiverheden in de prediking waarover Paulus zich wel verheugt, zien meer op de persoonlijke verhoudingen, als je de tekst zo leest. Ik zou denken dat je daarbij eerder aan evangelieprediking na een kerkscheuring moet denken. Ik denk dat Paulus dit misschien zou schrijven over kerkscheuringen om persoonlijke redenen. Hij vindt het niet zuiver, en dat houdt hij ook staande, maar hij is toch blij met het verkondigen van het Evangelie.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Paulus reactie op prediking in zijn brieven

Bericht door Arja »

DDD schreef:De Galatenbrief gaat over wetticisme. Over het toevoegen van regels aan het Evangelie uit de Joodse cultuur, of, meer in het algemeen, over het aanvullen van het christelijk geloof met wettische voorschriften.

Dat is iets heel anders dan het Evangelie op allerlei manieren, soms wat meer en soms wat minder gelukkig, soms wat ruimer, soms wat beperkter, te preken. Het Evangelie staat immers haaks op raak niet, smaak niet, en roer niet aan. Het geeft juist vrijheid. Weliswaar in gebondenheid aan de dienst van God, maar toch is het toevoegen van godsdienstige regels en zeker als die een voorwaarde zou zijn voor het dienen van God iets dat haaks staat op het Evangelie.

Het houden van de wet biedt geen verlossing. Dat zit wel in de mens. Sommigen preken het zelfs als een kenmerk van (een stadium van) de ware bekering. Maar Paulus noemt mensen die de werken van de wet invoeren in het Evangelie uitzinnig en betoverd. Het is dus geen onbeduidende kwestie.
Zou een bepaalde visie op geloof (denk aan het uit elkaar trekken van habitus en de act van het aannemen van Christus) ook zoiets zijn als een on-Bijbelse aanvulling op het geloof?
Plaats reactie