Gedichten in deze Coronacrisis

Plaats reactie
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Gedichten in deze Coronacrisis

Bericht door SecorDabar »

Beste Forumleden,
In deze tijd van de coronacrisis kunnen gedichten veel betekenen.
Uit de boekenserie "Verzamelde geschriften van Ds. L.C.C. Ledeboer (1808-1863)" heb ik een aantal gedichten geselecteerd die specifiek over besmettelijke ziekten gaan. In de tijd van Ds. Ledeboer was dat de cholera en de (vee)pest.

GEVAREN:
Hoe groot en velerlei gevaren
Omringen ons aan alle kant,
Wie kan en wil en zal bewaren,
Ons brengen in het Vaderland?

De Heer’ alleen en Zijn genade,
Zijn vrije goedertierenheên;
Geen werken neen, maar Gods genade,
Om eeuwige barmhartigheên.

De Heer’ die voor ons bad en leed,
En alles voor Zijn kind’ren deed;
Mag ik een kind van Jezus wezen,
Dan heb ik geen gevaar te vrezen.

STRAF en TUCHT:
Gewis zal ons Gods straffe treffen;
De Heere zal zijn roede opheffen,
En Neerland tuchtigen met pest;
Hij zal de krankheên op hen zenden.
Doch kastijd Zijn kind’ren in ellenden.
De Heere zal Zijn volk kastijden,
Maar zich ontfermen in hun lijden,
En waken over Sions schaar.
Verbind mijn ziel aan U, o Heere!
Wil alle zonden van mij weren,
En ’t kwade ons eens ten goede keren,
Ontfermer, Hoofd en Middelaar!

JEZUS LIEFDE :
Geen waterstroom kan Heer’ Uw liefde doven,
Die hard als ’t graf, en sterk is als de dood;
Wanneer ‘k Uw kracht in ’t hart gevoel van boven,
Dan vrees ik zwaard, noch pest of hongersnood.

TEMIDDEN VAN DE PEST:
Met de staf van 's Heeren Woord,
Binnen in het hart geboord,
Treden we op de golven,
't Oog vast op de Heer' gevest,
Gaan wij midden door de pest,
Door geen vrees bedolven.

Cholera, pest en roodvuur,
Zijn gereed ter el'ker uur,
Hem te dienen in Zijn wegen,
't Zij tot oordeel of tot zegen!
Zalig dien het brengt tot God,
Wee die met Zijn oordeel spot!

GODS OGEN:
Gods oog op u gevest,
Behoed u in de pest,
En allerlei gevaren,
Zijn Licht bestraalt uw pad,
En leidt u naar de Stad,
En zal u trouw bewaren

Mijn vrede geef Ik u,
Wees dan Mijn kind niet schuw,
Maar nader steeds vrijmoedig,
De toegang tot Mijn troon,
Is in en door Mijn Zoon,
IK ben en blijf u goedig

RUST IN GOD:
Geen rust is hier te vinden,
’t is niets dan moeite en strijd,
Maar voor des Heeren vrinden
Komt eens een andere tijd.

Hij doe naar Zijn behagen,
Ons naar Zijn wijzen wil,
Of goud of doornen dragen,
En maakt ons klein en stil.

Niets zal van Hem ons scheiden,
Verdrukking, pest of zwaard,
Hij zal ons plaats bereiden,
Het volk, dat Hij vergaart.

Wij hebben niets te vrezen,
Als Jezus voor ons is,
Hij laat ons geen wezen,
Dien Hij ten Redder is.

Licht en donker is van Hem,
Goede en kwade dagen,
Hoor in alles Zijne stem,
Zoek Hem te behagen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Gedichten in deze Coronacrisis

Bericht door SecorDabar »

In een oefening van Wulfert Floor over Psalm 90:12 "Leer ons alzo onze dagen tellen, dat wij een wijs hart bekomen" schrijft hij het volgende over de cholera:
Ten allen tijde is de bede van Mozes in de woorden van onze tekst nodig, om door elk onzer behartigd te worden; evenwel dunkt mij, dat ik niet zal mistasten als ik zeg dat ze bijzonder moest behartigd worden in onze tijd, nu wij zoveel horen van koortsen en andere ziekten, en bijzonder nu al weer vele mensen aan die verschrikkelijke cholera zijn weggenomen. Maar in welke leeftijd of omstandigheden wij ook verkeren, wij moeten toch zeker eerlang sterven, en dat is voor elk onzer een alles beslissende stap, waar eindeloos heil of eeuwige rampzaligheid op volgen zal. Ten allen tijde is de bede van Mozes in de woorden van onze tekst nodig, om door elk onzer behartigd te worden; evenwel dunkt mij, dat ik niet zal mistasten als ik zeg dat ze bijzonder moest behartigd worden in onze tijd, nu wij zoveel horen van koortsen en andere ziekten, en bijzonder nu al weer vele mensen aan die verschrikkelijke cholera zijn weggenomen. Maar in welke leeftijd of omstandigheden wij ook verkeren, wij moeten toch zeker eerlang sterven, en dat is voor elk onzer een alles beslissende stap, waar eindeloos heil of eeuwige rampzaligheid op volgen zal. „Die 't zware pak beklaagt, draagt daarom niet te lichter; „Die 't lekke schip beschreit, zeilt daarom niet te dichter."
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedichten in deze Coronacrisis

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:In een oefening van Wulfert Floor over Psalm 90:12 "Leer ons alzo onze dagen tellen, dat wij een wijs hart bekomen" schrijft hij het volgende over de cholera:
Ten allen tijde is de bede van Mozes in de woorden van onze tekst nodig, om door elk onzer behartigd te worden; evenwel dunkt mij, dat ik niet zal mistasten als ik zeg dat ze bijzonder moest behartigd worden in onze tijd, nu wij zoveel horen van koortsen en andere ziekten, en bijzonder nu al weer vele mensen aan die verschrikkelijke cholera zijn weggenomen. Maar in welke leeftijd of omstandigheden wij ook verkeren, wij moeten toch zeker eerlang sterven, en dat is voor elk onzer een alles beslissende stap, waar eindeloos heil of eeuwige rampzaligheid op volgen zal. Ten allen tijde is de bede van Mozes in de woorden van onze tekst nodig, om door elk onzer behartigd te worden; evenwel dunkt mij, dat ik niet zal mistasten als ik zeg dat ze bijzonder moest behartigd worden in onze tijd, nu wij zoveel horen van koortsen en andere ziekten, en bijzonder nu al weer vele mensen aan die verschrikkelijke cholera zijn weggenomen. Maar in welke leeftijd of omstandigheden wij ook verkeren, wij moeten toch zeker eerlang sterven, en dat is voor elk onzer een alles beslissende stap, waar eindeloos heil of eeuwige rampzaligheid op volgen zal. „Die 't zware pak beklaagt, draagt daarom niet te lichter; „Die 't lekke schip beschreit, zeilt daarom niet te dichter."
Als we Wulfert Floor lezen vals ons wel op hoe hij altijd dicht bij de dood leefde. In bijna alle preken (of oefeningen) wordt met ernst gewezen op de kortheid en onstandvastigheid van het aardse leven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gedichten in deze Coronacrisis

Bericht door Valcke »

"Wanneer Gods gerichten op de aarde zijn, dan leren de inwoners van de wereld gerechtigheid. De rechtvaardige God moet ons, vanwege onze ongerechtigheid straffen. Echter in het midden van de toorn blijft Hij aan Zijn barmhartigheid gedenken. Hij straft en bedroeft ons niet van harte. Maar wanneer Hij ons neerwerpt, dan doet Hij het opdat wij ons tot Hem zouden bekeren, de ongerechtigheden loslaten, Zijn sterkte aangrijpen, en gerechtvaardigd worden in de gerechtigheid, welke voor Hem geldt. Zijn woord laat Hij komen: ‘Ten dage als gij daarvan eet, zult gij de dood sterven.’ Daarentegen bewijst Hij het ook hoezeer het Hem aan het hart ligt, wanneer Hij, de Heere HEERE, tot ons spreekt: Ik heb geen lust in de dood van de stervenden. Ja, dat spreekt Hij met een eed: ‘Zo waarachtig als ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in de dood van de goddelozen! Maar daarin hebbe Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg, en leve: Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen. Want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?’ "

Dr. H.F. Kohlbrugge, preek over Johannes 1:29, 14 oktober 1849, bij het begin van de cholera-uitbraak in Elberfeld
(Weliswaar geen gedicht, maar m.i. past het het beste in dit topic.)
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Gedichten in deze Coronacrisis

Bericht door SecorDabar »

Valcke schreef:"Wanneer Gods gerichten op de aarde zijn, dan leren de inwoners van de wereld gerechtigheid. De rechtvaardige God moet ons, vanwege onze ongerechtigheid straffen. Echter in het midden van de toorn blijft Hij aan Zijn barmhartigheid gedenken. Hij straft en bedroeft ons niet van harte. Maar wanneer Hij ons neerwerpt, dan doet Hij het opdat wij ons tot Hem zouden bekeren, de ongerechtigheden loslaten, Zijn sterkte aangrijpen, en gerechtvaardigd worden in de gerechtigheid, welke voor Hem geldt. Zijn woord laat Hij komen: ‘Ten dage als gij daarvan eet, zult gij de dood sterven.’ Daarentegen bewijst Hij het ook hoezeer het Hem aan het hart ligt, wanneer Hij, de Heere HEERE, tot ons spreekt: Ik heb geen lust in de dood van de stervenden. Ja, dat spreekt Hij met een eed: ‘Zo waarachtig als ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in de dood van de goddelozen! Maar daarin hebbe Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg, en leve: Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen. Want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?’ "

Dr. H.F. Kohlbrugge, preek over Johannes 1:29, 14 oktober 1849, bij het begin van de cholera-uitbraak in Elberfeld
(Weliswaar geen gedicht, maar m.i. past het het beste in dit topic.)
Kohlbrugge schrijft hier: Maar wanneer Hij ons neerwerpt, dan doet Hij het opdat wij ons tot Hem zouden bekeren, de ongerechtigheden loslaten, Zijn sterkte aangrijpen, en gerechtvaardigd worden in de gerechtigheid, welke voor Hem geldt
1. Tot Hem bekeren.
2. De ongerechtheid loslaten.
3. Zijn sterkte aangrijpen.
4. Gerechtvaardigt worden voor Hem.
Hier zal een ieder wel mee eens zijn.
Hoe zouden we dat concreet willen toepassen? Op land en volk? Op de gemeente waartoe we behoren?
En hoe vul je dat in voor je gezin of persoonlijke levenssfeer?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gedichten in deze Coronacrisis

Bericht door Jantje »

https://www.rd.nl/boeken/ruim-80-gedich ... -1.1647173

Lees vooral het gedicht van het 12-jarige meisje uit Almelo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gedichten in deze Coronacrisis

Bericht door Valcke »

SecorDabar schreef:
Valcke schreef:"Wanneer Gods gerichten op de aarde zijn, dan leren de inwoners van de wereld gerechtigheid. De rechtvaardige God moet ons, vanwege onze ongerechtigheid straffen. Echter in het midden van de toorn blijft Hij aan Zijn barmhartigheid gedenken. Hij straft en bedroeft ons niet van harte. Maar wanneer Hij ons neerwerpt, dan doet Hij het opdat wij ons tot Hem zouden bekeren, de ongerechtigheden loslaten, Zijn sterkte aangrijpen, en gerechtvaardigd worden in de gerechtigheid, welke voor Hem geldt. Zijn woord laat Hij komen: ‘Ten dage als gij daarvan eet, zult gij de dood sterven.’ Daarentegen bewijst Hij het ook hoezeer het Hem aan het hart ligt, wanneer Hij, de Heere HEERE, tot ons spreekt: Ik heb geen lust in de dood van de stervenden. Ja, dat spreekt Hij met een eed: ‘Zo waarachtig als ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in de dood van de goddelozen! Maar daarin hebbe Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg, en leve: Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen. Want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?’ "

Dr. H.F. Kohlbrugge, preek over Johannes 1:29, 14 oktober 1849, bij het begin van de cholera-uitbraak in Elberfeld
(Weliswaar geen gedicht, maar m.i. past het het beste in dit topic.)
Kohlbrugge schrijft hier: Maar wanneer Hij ons neerwerpt, dan doet Hij het opdat wij ons tot Hem zouden bekeren, de ongerechtigheden loslaten, Zijn sterkte aangrijpen, en gerechtvaardigd worden in de gerechtigheid, welke voor Hem geldt
1. Tot Hem bekeren.
2. De ongerechtheid loslaten.
3. Zijn sterkte aangrijpen.
4. Gerechtvaardigd worden voor Hem.
Hier zal een ieder wel mee eens zijn.
Hoe zouden we dat concreet willen toepassen? Op land en volk? Op de gemeente waartoe we behoren?
En hoe vul je dat in voor je gezin of persoonlijke levenssfeer?
Ik had het overigens geschreven ter overdenking, niet om daarover te discussiëren.
We kunnen het er wel "mee eens" zijn, maar dat is m.i. wat al te gemakkelijk.
Want om het er werkelijk mee eens te zijn, is heel wat nodig.
Dus: wat mij betreft geen discussie hierover (anders heb ik spijt dat ik het geplaatst heb).
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedichten in deze Coronacrisis

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:https://www.rd.nl/boeken/ruim-80-gedich ... -1.1647173

Lees vooral het gedicht van het 12-jarige meisje uit Almelo.
Dat meisje zal naar alle waarschijnlijkheid haar wortels in Vriezenveen hebben. Almelo en Vriezenveen liggen hemelsbreed niet ver uiteen. Haar naam is een echte Vriezenveense naam.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Gedichten in deze Coronacrisis

Bericht door SecorDabar »

Valcke schreef:
SecorDabar schreef:
Valcke schreef:"Wanneer Gods gerichten op de aarde zijn, dan leren de inwoners van de wereld gerechtigheid. De rechtvaardige God moet ons, vanwege onze ongerechtigheid straffen. Echter in het midden van de toorn blijft Hij aan Zijn barmhartigheid gedenken. Hij straft en bedroeft ons niet van harte. Maar wanneer Hij ons neerwerpt, dan doet Hij het opdat wij ons tot Hem zouden bekeren, de ongerechtigheden loslaten, Zijn sterkte aangrijpen, en gerechtvaardigd worden in de gerechtigheid, welke voor Hem geldt. Zijn woord laat Hij komen: ‘Ten dage als gij daarvan eet, zult gij de dood sterven.’ Daarentegen bewijst Hij het ook hoezeer het Hem aan het hart ligt, wanneer Hij, de Heere HEERE, tot ons spreekt: Ik heb geen lust in de dood van de stervenden. Ja, dat spreekt Hij met een eed: ‘Zo waarachtig als ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in de dood van de goddelozen! Maar daarin hebbe Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg, en leve: Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen. Want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?’ "

Dr. H.F. Kohlbrugge, preek over Johannes 1:29, 14 oktober 1849, bij het begin van de cholera-uitbraak in Elberfeld
(Weliswaar geen gedicht, maar m.i. past het het beste in dit topic.)
Kohlbrugge schrijft hier: Maar wanneer Hij ons neerwerpt, dan doet Hij het opdat wij ons tot Hem zouden bekeren, de ongerechtigheden loslaten, Zijn sterkte aangrijpen, en gerechtvaardigd worden in de gerechtigheid, welke voor Hem geldt
1. Tot Hem bekeren.
2. De ongerechtheid loslaten.
3. Zijn sterkte aangrijpen.
4. Gerechtvaardigd worden voor Hem.
Hier zal een ieder wel mee eens zijn.
Hoe zouden we dat concreet willen toepassen? Op land en volk? Op de gemeente waartoe we behoren?
En hoe vul je dat in voor je gezin of persoonlijke levenssfeer?
Ik had het overigens geschreven ter overdenking, niet om daarover te discussiëren.
We kunnen het er wel "mee eens" zijn, maar dat is m.i. wat al te gemakkelijk.
Want om het er werkelijk mee eens te zijn, is heel wat nodig.
Dus: wat mij betreft geen discussie hierover (anders heb ik spijt dat ik het geplaatst heb).
Inderdaad is het beter om er niet over te discussiëren.
De bediening van God de Heilige Geest is nodig, om hiervoor plaats te maken in ons hart.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Gedichten in deze Coronacrisis

Bericht door SecorDabar »

Nog een kort stukje ter overdenking van Wulfert Floor uit zijn oefening Psalm 90:12 "Leer ons alzo onze dagen tellen, dat wij een wijs hart bekomen" :

De gerichten en oordelen Gods, die in onze dagen op de aarde zijn, merkt een wijs hart aan als daden van Gods rechtvaardigheid, en het gevolg van het versmaden en bespotten van Gods heilige geboden door de goddeloze wereld, maar ook als rechtvaardige bezoekingen van de Heere, over de zonden van Zijn eigen volk, tot welke Hij gezegd heeft: Uit alle geslachten des aardbodems heb Ik ulieden alleen gekend: daarom zal Ik al uw ongerechtigheden over ulieden bezoeken, (Amos 3:2). Het ziet dat God recht is in al Zijn wegen en dat het ook waardig is om aan die vreselijke pestziekte te sterven, die thans alreeds haar duizenden verslagen heeft. Het wenst zich onder God te vernederen; het zoekt biddende voor land en volk met Abraham te blijven staan voor het aangezicht des Heeren, en het smart hem, als het zich ongevoelig bevindt onder de slaande hand Gods
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gedichten in deze Coronacrisis

Bericht door Herman »

EIS DAIMONA
Laat nu, in angst en pijn,
Meester, mij niet alléen...
Wien heb ik buiten U?
Immers, niet éen?

't Liefste dat Jeugd gewon
Naamt Ge mij, liefde en eer.
'k Zweeg. Dat de Dienaar niet
Twist' met den Heer!

Vordert Gij alles nu?
'k Zwijg. Want ook dit is recht.
Zijt Gij de Meester niet?
En ik de Knecht?

Maar blijf bij mij, blijf bij mij,
Blijf bij mij, o mijn God!
Maak niet Uw woord te schand,
Maak niet Uw trouw ten spot!

Hoort...om mijne eenzaamheid
Hoont U 't gemeen...
Laat mij, in angst en pijn,
Meester, niet gans alléen!


Geerten Gossaert
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gedichten in deze Coronacrisis

Bericht door Bertiel »

Ontroerend mooi
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Gedichten in deze Coronacrisis

Bericht door SecorDabar »

Uit de eenvoudige oefeningen van Wulfert Floor:
Tekst: Spreuken 14:27 “De vreze des Heeren is een springader des levens, om af te wijken van de strikken des doods.”

Mij dunkt als wij in het algemeen eens bedenken hoe het in ons Vaderland gesteld is onder de rijken en groten van deze aarde en onder de middelbare en geringe stand, onder overheden en onderdanen, onder leraars en leden, onder ouders en kinderen; dan moeten wij in het algemeen van ons Nederland zeggen, wat Abraham van Gerar zei: alleen is de vreze Gods in deze plaats niet, (Gen. 20:11).

Ach! als de Profeten en ook veel van onze eenvoudige en godzalige voorvaderen hun hoofden eens uit de graven staken, wat zouden zij van ons land en volk een klaaglied moeten aanheffen! Ja, mijn vrienden, de kennis van God en de vreze Gods is voor een groot deel uit ons land gebannen. Gods naam en dag wordt onbeschroomd ontheiligd, Zijn waarheid verloochend, de wereld in de top gediend, en duizenden arme zielen maken zich rijp voor een eeuwig verderf.
Om deze oorzaak wordt de toorn van God van den hemel geopenbaard, zichtbaar in de pest onder mensen en beesten, in de buitengewone hitte en droogte, in de schaarste en duurte van de levensmiddelen en meer andere dingen, waardoor God Zijn roede brengt over dit zondig en zorgeloos geslacht. En wat zal er nog van ons arm land worden, als Nederland niet leert om de God der vaderen te zoeken en te vrezen?

Donkerder wolken en zwaarder oordelen hangen boven ons hoofd. En wat zal er van u en van elk onbekeerd zondaar worden, als gij niet leert om in oprechtheid God te zoeken, voor Hem uw schuld te belijden en Jezus als uw koning te kiezen?
Denkt toch om Gods bedreiging waar Hij zegt: dewijl Ik geroepen heb, en gijlieden geweigerd hebt . . . en hebt al Mijn raad verworpen en Mijn bestraffingen niet gewild; zo zal Ik ook in ulieder verderf lachen. Ik zal spotten wanneer uw vrees komt, (Spreuk. 1:24-26).

God, voortijds veelmaal en op velerlei wijze, tot de vaderen gesproken hebbende door de profeten, heeft in deze laatste dagen tot ons gesproken door de Zoon. Hoe zullen wij ontvlieden, indien wij op zo’n grote zaligheid geen acht geven, (Hebr. 1:1 en 2:3).
Ach, leert voor uw troosteloos leven in de zonde, de ware vreze des Heeren nog eens verwisselen, dan zult gij een gezegende en voordelige ruil doen, want reeds hier op aarde is de vreze des Heeren een springader des levens, en hoe veel te meer zal dat dan zalig zijn in de eeuwigheid.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gedichten in deze Coronacrisis

Bericht door Jantje »

Ik kwam een prachtig gedicht tegen van ds. C.J. Meeuse, wat ik graag wil delen. Het is te zingen op de wijs van Psalm 68.

Gij moogt in deze bange tijd,
van zoveel zorgen, angst en strijd
uw hart tot God verheffen.
Hij, Die u al uw dagen ziet,
begeeft, verlaat u nu ook niet,
och, mocht gij dat beseffen.
Hij is de Schepper van 't heelal,
Zijn almacht toont Hij overal,
geen mens die dat kan weren.
Als zelfs de grootsten van ons land
bekennen: "'t Loopt ons uit de hand",
blijft Hij getrouw regeren.

D' onzichtb're vijand valt ons aan,
hoevelen zal hij er verslaan
en in het graf doen zinken?
Zal straks in kamers, raad en staat
waar men Zijn Woorden niet verstaat,
de Naam van God weer klinken?
De Heere spreekt ons nu zo aan
dat gij, met zond' en schuld belaân
tot Hem uw hart zoudt wenden.
Belijd Hem dat gij schuldig zijt
smekend of Hij, te Zijner tijd
vergiffenis wil schenken.

Gebruik de tijd die God u geeft,
zolang als gij op aarde leeft,
om Hem met ernst te zoeken.
Hij ziet de nederigen aan,
belooft dat Hij hen bij zal staan
en met Zijn heil bezoeken.
Gij zondaar, grijpt dan nu toch moed!
Smeek Christus of Hij met Zijn bloed
uw ziele wil besprengen.
Of Hij voor u een plaats bereidt
in 't Vaderhuis, of Hij u leidt
en u daar eens zal brengen.

Wees daarom niet bedroefd of bang,
al zijn de dagen nu zo lang.
Want God kent al uw zorgen.
Zijn alomtegenwoordigheid
staat boven 't leven 't allen tijd,
niets is voor Hem verborgen.
Wat zoudt gij vrezen voor de tijd,
als gij straks in der eeuwigheid
altijd bij God moogt wezen?
Dankt God voor alles wat Hij geeft,
Die trouwe houdt en eeuwig leeft,
Zijn Naam zij nooit volprezen!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedichten in deze Coronacrisis

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:https://www.rd.nl/boeken/ruim-80-gedich ... -1.1647173

Lees vooral het gedicht van het 12-jarige meisje uit Almelo.
Ik vermoed dat ze in Vriezenveen kerkt. In Almelo is de kerk gesloten.
De naam is ook oer-Vriezenveens.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie