Heiligen of zondaars

Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Heiligen of zondaars

Bericht door Zonnebloem »

Valcke schreef:Johannes S, je gaat opnieuw woorden weerleggen waarvan Zonnebloem zelf zegt: 'En dat is niet zo.' Zonnebloem zegt niet: 'Half gered en half verloren', dat verwerpt ze juist. Merkwaardig, deze reactie.
Precies. Dat verwerp ik juist.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Heiligen of zondaars

Bericht door Zonnebloem »

Johannes S schreef:Valcke, ik denk dat je niet goed leest waar ik op inga. Het is de gehele zwart gedrukte redenering waar ik op reageer. Maar laat Zonnebloem het zelf maar uitleggen, want anders wordt het er niet overzichtelijker op.
Heb je al mijn berichten gelezen? Dat is juist wat ik probeer te zeggen!

Nog een keer: in Christus mag ik mezelf beschouwen als heilige. Dat is mijn status in Hem. Stel dat dat niet (!!!) zo was dan zou dat inhouden dat ik een nieuwe mens èn een oude mens zou hebben, een niet wedergeboren deel en een wel wedergeboren deel. Met andere woorden: Dan zou God me maar half gered hebben. Dan zou ik nog half verloren zijn. En dat is niet zo. God ziet mij aan in Zijn Zoon en heilig, rein, onbesmet. Ik mag het daar voor houden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Heiligen of zondaars

Bericht door Jantje »

Beste mensen, ik leer in Zondag 33 en Zondag 44 toch iets anders dan sommigen hier suggereren. De oude mens zal pas verlost worden bij de laatste snik. Eerder niet hoor. Lees ook Romeinen 7.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Heiligen of zondaars

Bericht door Johannes S »

Zonnebloem schreef:
Heb je al mijn berichten gelezen? Dat is juist wat ik probeer te zeggen!
Beste Zonnebloem, ik heb je berichten in dit topic gelezen. Ik begrijp wel uit jouw opmerking dat je het met de eerdere opmerking van mij eens bent. Daar ligt het dus niet aan. Ik vraag slechts wat door en vul wat aan.
Zonnebloem schreef:Nog een keer:(.............)
Ik stel juist vragen over jouw opmerking, dus als je het steeds herhaalt ga ik jou (helaas) niet beter begrijpen. Het spijt me. Kun je wat je bedoelt onderbouwen vanuit de Bijbel? Ik toon alleen maar vanuit de Bijbel aan wat er bijbels gezien gebeurt. (Daar doe ik althans m'n best voor).

Over je andere bericht (3 maart, 12.40) heb ik ook een vraag. Wat bedoel je precies ermee dat toen Jezus op Golgotha stierf jij ook gestorven bent? Met Christus gekruist worden gebeurt in de tijd, begrijp ik uit de Bijbel. Als ik de twee berichten van jou lees naast elkaar begrijp ik je gedachten wel.

Iemand die opnieuw geboren wordt (geestelijk, door de Geest des geloofs) gaat achter Jezus aan, sterft aan zichzelf, eigengerechtigheid, (de oude ik, Gal. 2:16-21), wet, sterft aan de zonden (1 Pet.2:24), en dat gebeurt de mens zelf in de tijd, gaat de dood in en is dan gerechtvaardigd van de zonde, Rom.6. (gerechtigheid in Christus), en zo ontstaat er een nieuwe geestelijke schepping geschapen in Christus Jezus. En je vlees, verkocht onder de zonde, heb je nog. Romeinen 7. Je geest die dood was (geestelijk dood) wordt opgewekt en levend gemaakt. Dat heb ik onderbouwd in m'n vorige bericht vanuit de Bijbel. Heb je m'n vorige bericht gelezen.

En of dit gebeurt in korte(re) of wat langere tijd. Daar gaat het nu niet om.

Johannes 12.
23 Maar Jezus antwoordde hun, zeggende: De ure is gekomen, dat de Zoon des mensen zal verheerlijkt worden.
24 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Indien het tarwegraan in de aarde niet valt, en sterft, zo blijft hetzelve alleen; maar indien het sterft, zo brengt het veel vrucht voort.
25 Die zijn leven liefheeft, zal hetzelve verliezen; en die zijn leven haat in deze wereld, zal hetzelve bewaren tot het eeuwige leven.
26 Zo iemand Mij dient, die volge Mij; en waar Ik ben, aldaar zal ook Mijn dienaar zijn. En zo iemand Mij dient, de Vader zal hem eren.

Romeinen 6.
6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.
7 Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde.
8 Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven;
9 Wetende, dat Christus, opgewekt zijnde uit de doden, niet meer sterft; de dood heerst niet meer over Hem.
10 Want dat Hij gestorven is, dat is Hij der zonde eenmaal gestorven; en dat Hij leeft, dat leeft Hij Gode.
Laatst gewijzigd door Johannes S op 13 mar 2020, 22:36, 3 keer totaal gewijzigd.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Heiligen of zondaars

Bericht door Geytenbeekje »

Zonnebloem schreef:
Johannes S schreef:Valcke, ik denk dat je niet goed leest waar ik op inga. Het is de gehele zwart gedrukte redenering waar ik op reageer. Maar laat Zonnebloem het zelf maar uitleggen, want anders wordt het er niet overzichtelijker op.
Heb je al mijn berichten gelezen? Dat is juist wat ik probeer te zeggen!

Nog een keer: in Christus mag ik mezelf beschouwen als heilige. Dat is mijn status in Hem. Stel dat dat niet (!!!) zo was dan zou dat inhouden dat ik een nieuwe mens èn een oude mens zou hebben, een niet wedergeboren deel en een wel wedergeboren deel. Met andere woorden: Dan zou God me maar half gered hebben. Dan zou ik nog half verloren zijn. En dat is niet zo. God ziet mij aan in Zijn Zoon en heilig, rein, onbesmet. Ik mag het daar voor houden.
Ttot het sterven blijf je je vleselijk hart mee zeulen.
En wat is het nodig om Zijn genade af te smeken, ondanks dat het vanuit ons verbeurd is, mogen wij pleiten op Zijn genadegave. Hij wilt die schenken aan een ieder die met een oprecht hart er om smeekt.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Heiligen of zondaars

Bericht door Johannes S »

Wat bedoel je precies? Van een stenen hart naar een vlezen hart lees ik in de Bijbel.
Met een vlezen hart wordt wat anders bedoeld dan je vlees, verkocht onder de zonde (Rom.7), Geytenbeekje.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Heiligen of zondaars

Bericht door Valcke »

Ik mis in veel postings in dit topic het noodzakelijke onderscheid tussen de rechtvaardiging en de heiligmaking. De rechtvaardiging is volmaakt, de heiligmaking hier op aarde maar ten dele; de rechtvaardiging vindt plaats door een toegerekende gerechtigheid buiten ons, de heiligmaking is daarentegen een verandering van de mens zelf, door vernieuwing en herschepping. De rechtvaardiging vindt in één keer plaats, maar de heiligmaking is een voortgaand werk. Mede doordat rechtvaardiging en heiligmaking niet goed worden onderscheiden, is het hier zo’n enorme spraakverwarring.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Heiligen of zondaars

Bericht door DDD »

In de beleving van gelovigen kan er, vooral als er niet rechtzinnig gepreekt wordt, wel een ontwikkeling zitten in de rechtvaardigmaking.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Heiligen of zondaars

Bericht door Johannes S »

Valcke. Er is hier wat mij betreft geen spraakverwarring. Ik kan het tot nu toe helder onderscheiden wat iedereen zegt en geef daarom aan wat ik aangeef op grond van de Bijbel. Jouw post maakt het er niet beter op vind ik. De Bijbel is hierin voor mij helder, ik kan dingen terugvinden die ik zo zelf ook ervaren heb, heel soms moet ik geloof ik ook nog wel eens inconsequent zijn met mezelf (het Woord moet het laatste woord hebben) En er kunnen ook dingen zijn die je achteraf pas terugleest in de Bijbel).
Misschien dat het voor jou niet helder is en dat kan ik begrijpen.
Ik kan me herinneren dat ik in het verleden met jou een korte discussie heb gehad, waarbij je het gekruisigd worden met Christus na het wedergeboren zijn (een nieuw schepsel in Christus, 2 Kor.5:17) plaatste. Daarmee haal je alles door elkaar. Je zegt daarmee in wezen dat de Heere Jezus eerst opgestaan is uit de doden en dat de Heere Jezus toen gekruisigd is. (1 Pet.1:3, etc.).

Maar ik weet niet of je nog steeds die gedachten hebt. Wel ben ik je dankbaar dat je me nu zo de aanleiding geeft dit nog eens te benoemen.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Heiligen of zondaars

Bericht door Jantje »

Ik vind dit een hele vreemde discussie. Je gaat helemaal niet in op mijn post. Heb je die wel gelezen? Lees Zondag 33 en Zondag 44 eens, in combinatie met Romeinen 7.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Heiligen of zondaars

Bericht door Valcke »

Johannes S schreef:Ik kan me herinneren dat ik in het verleden met jou een korte discussie heb gehad (...) Maar ik weet niet of je nog steeds die gedachten hebt. Wel ben ik je dankbaar dat je me nu zo de aanleiding geeft dit nog eens te benoemen.
Ik ga hier niet op in. Dat voegt nu niets toe.

Ik keer mij overigens niet tegen wat jij schreef (kennelijk vat je dat zo op). Met diverse postings die ik hier van je lees, ben ik het van harte eens. Ik probeerde echter toe te voegen dat het goed is om onderscheid te maken tussen de weldaad van de rechtvaardigmaking (de vergeving van zonden en toerekening van de gerechtigheid van Christus; deze toerekening is volkomen) en heiligmaking (de vernieuwing van de mens in kennis, gerechtigheid en heiligheid; deze vernieuwing is hier op aarde ten dele).

De interactie loopt echter helaas niet zo goed (deze constatering is iets anders dan inhoudelijke kritiek).
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Heiligen of zondaars

Bericht door Zonnebloem »

Johannes S schreef:
Over je andere bericht (3 maart, 12.40) heb ik ook een vraag. Wat bedoel je precies ermee dat toen Jezus op Golgotha stierf jij ook gestorven bent? Met Christus gekruist worden gebeurt in de tijd, begrijp ik uit de Bijbel. Als ik de twee berichten van jou lees naast elkaar begrijp ik je gedachten wel.
Romeinen 6:2-11. Omdat Hij aan de zonden gestorven is, zijn wij aan de zonden gestorven. Daarom moet het duidelijk zijn dat ons sterven aan de zonde niet iets is wat wij doen, maar iets dat Christus gedaan heeft en de verdienste daarvan valt allen ten deel die met Hem verbonden zijn. Omdat Christus aan de zonde gestorven is, zijn allen die met Hem verbonden zijn aan de zonde gestorven. Ons sterven aan de zonde is niet iets wat wij doen. Om dit echter in ons leven te ervaren moeten we het ervoor houden dat we der zonden gestorven zijn.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Heiligen of zondaars

Bericht door Arja »

Dr. Martin Lloyd Jones zegt dat hoewel de zonde niet in ons kan heersen (d.w.z in onze wezenlijke persoonlijkheid), die wel, als we niet oppassen in onze sterfelijke lichamen kan heersen. Daarom spoort Paulus Gods kinderen ook aan:

Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere. Dat dan de zonde niet heerse in uw sterfelijk lichaam, om haar te gehoorzamen in de begeerlijkheden deszelven lichaams.


Luistertip (Engels) https://www.mljtrust.org/free-sermons/book-of-romans/6/
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Heiligen of zondaars

Bericht door Valcke »

Arja schreef:Dr. Martin Lloyd Jones zegt dat hoewel de zonde niet in ons kan heersen (d.w.z in onze wezenlijke persoonlijkheid), die wel, als we niet oppassen in onze sterfelijke lichamen kan heersen. Daarom spoort Paulus Gods kinderen ook aan:

Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere. Dat dan de zonde niet heerse in uw sterfelijk lichaam, om haar te gehoorzamen in de begeerlijkheden deszelven lichaams.


Luistertip (Engels) https://www.mljtrust.org/free-sermons/book-of-romans/6/
En waartoe reken je dan de onsterfelijke ziel? Ook deze dient na ontvangen genade nog de zonde, al is dat niet naar de wedergeboren natuur.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Heiligen of zondaars

Bericht door Arja »

Valcke schreef:
Arja schreef:Dr. Martin Lloyd Jones zegt dat hoewel de zonde niet in ons kan heersen (d.w.z in onze wezenlijke persoonlijkheid), die wel, als we niet oppassen in onze sterfelijke lichamen kan heersen. Daarom spoort Paulus Gods kinderen ook aan:

Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere. Dat dan de zonde niet heerse in uw sterfelijk lichaam, om haar te gehoorzamen in de begeerlijkheden deszelven lichaams.


Luistertip (Engels) https://www.mljtrust.org/free-sermons/book-of-romans/6/
En waartoe reken je dan de onsterfelijke ziel? Ook deze dient na ontvangen genade nog de zonde, al is dat niet naar de wedergeboren natuur.
Wil je een antwoord vanuit het Griekse denken of het Hebreeuwse denken?
Plaats reactie