Heiligen of zondaars

Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Heiligen of zondaars

Bericht door Johannes S »

Jantje schreef:
Johannes S schreef:
Jantje schreef:
Johannes S schreef:Ik probeer steeds aan te sporen en te wijzen op het Woord alleen.
Aha! Dus Zondag 33 en 44 zijn niet gegrond op Gods Woord?
Vanwaar die vraag ineens? Heb ik dat ergens beweerd? Is het misschien verboden door jou rechtstreeks uit het Woord te citeren? Mis ik iets?
Dat is niet verboden hoor. Maar ik vroeg me af hoe jij die twee Zondagen ziet in relatie tot de discussie hierboven. Ik heb die vraag namelijk al vaker gesteld de afgelopen tijd.

Je reageert op een bericht van enkele weken geleden, dus misschien is het handig om eerst de gehele discussie nog eens over te lezen en dan te kijken wat ik bedoel met die twee Zondagsafdelingen.
Oké. Dat heb je eerder gevraagd inderdaad. Ik zal die eens gaan lezen en dan hoop ik daar D.V. op terug te komen. Ps; de namen van de dagen schrijf je met een kleine letter.

Inderdaad is het al een enkele week geleden. Heb jij nog tijd om te bidden?

Ken je het ook Romeinen 8:26?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Heiligen of zondaars

Bericht door Jantje »

Johannes S schreef:Oké. Dat heb je eerder gevraagd inderdaad. Ik zal die eens gaan lezen en dan hoop ik daar D.V. op terug te komen. Ps; de namen van de dagen schrijf je met een kleine letter.

Inderdaad is het al een enkele week geleden. Heb jij nog tijd om te bidden?

Ken je het ook Romeinen 8:26?
Hoe vind je nu zelf de toon van dit bericht? Waarom zo uit de hoogte? Zo komt het wel op mij over, namelijk. Maar misschien vergis ik me. Dat hoop ik dan maar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Heiligen of zondaars

Bericht door Johannes S »

Dat is inderdaad niet mijn bedoeling, Jantje.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Heiligen of zondaars

Bericht door Arja »

Jantje schreef:
Johannes S schreef:Oké. Dat heb je eerder gevraagd inderdaad. Ik zal die eens gaan lezen en dan hoop ik daar D.V. op terug te komen. Ps; de namen van de dagen schrijf je met een kleine letter.

Inderdaad is het al een enkele week geleden. Heb jij nog tijd om te bidden?

Ken je het ook Romeinen 8:26?
Hoe vind je nu zelf de toon van dit bericht? Waarom zo uit de hoogte? Zo komt het wel op mij over, namelijk. Maar misschien vergis ik me. Dat hoop ik dan maar.

Wat betekent Romeinen 8:26 voor jou @Johannes S
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Heiligen of zondaars

Bericht door Johannes S »

Arja schreef:
Valcke schreef:
Arja schreef:Dr. Martin Lloyd Jones zegt dat hoewel de zonde niet in ons kan heersen (d.w.z in onze wezenlijke persoonlijkheid), die wel, als we niet oppassen in onze sterfelijke lichamen kan heersen. Daarom spoort Paulus Gods kinderen ook aan:

Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere. Dat dan de zonde niet heerse in uw sterfelijk lichaam, om haar te gehoorzamen in de begeerlijkheden deszelven lichaams.


Luistertip (Engels) https://www.mljtrust.org/free-sermons/book-of-romans/6/
En waartoe reken je dan de onsterfelijke ziel? Ook deze dient na ontvangen genade nog de zonde, al is dat niet naar de wedergeboren natuur.
Wil je een antwoord vanuit het Griekse denken of het Hebreeuwse denken?
Het gaat om de Geest van de Schrift (wat ik eerder ook al een keer aangaf)
De zin en mening des Geestes. De gedachten van Christus.
De God van het oude testament is dezelfde als de God van het nieuwe testament en door Gods Geest verstaan we alleen de dingen die door Gods Geest zelf geïnspireerd zijn echt geestelijk. Zo zie ik het.
1 Korinthe 2
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Heiligen of zondaars

Bericht door Arja »

Johannes S schreef:
Arja schreef:
Valcke schreef:
Arja schreef:Dr. Martin Lloyd Jones zegt dat hoewel de zonde niet in ons kan heersen (d.w.z in onze wezenlijke persoonlijkheid), die wel, als we niet oppassen in onze sterfelijke lichamen kan heersen. Daarom spoort Paulus Gods kinderen ook aan:

Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere. Dat dan de zonde niet heerse in uw sterfelijk lichaam, om haar te gehoorzamen in de begeerlijkheden deszelven lichaams.


Luistertip (Engels) https://www.mljtrust.org/free-sermons/book-of-romans/6/
En waartoe reken je dan de onsterfelijke ziel? Ook deze dient na ontvangen genade nog de zonde, al is dat niet naar de wedergeboren natuur.
Wil je een antwoord vanuit het Griekse denken of het Hebreeuwse denken?
Het gaat om de Geest van de Schrift (wat ik eerder ook al een keer aangaf)
De zin en mening des Geestes. De gedachten van Christus.
De God van het oude testament is dezelfde als de God van het nieuwe testament en door Gods Geest verstaan we alleen de dingen die door Gods Geest zelf geïnspireerd zijn echt geestelijk. Zo zie ik het.
1 Korinthe 2
Ik vroeg iets aan @Valcke.
Wat ik aan jou vroeg staat iets meer omlaag. Of is dit je antwoord op wat ik daar vroeg?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Heiligen of zondaars

Bericht door Gian »

Lilian1975 schreef:Calvijn; zo vloeide de genade van Christus, die over anderen bij vroegere gelegenheden plotseling werd uitgestort, deze mens als het ware droppelsgewijs toe.
Heeft iemand de bewijsvoering van Calvijn bij de hand? Ik heb die boeken niet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Heiligen of zondaars

Bericht door Hoopvol »

Gian schreef:
Lilian1975 schreef:Calvijn; zo vloeide de genade van Christus, die over anderen bij vroegere gelegenheden plotseling werd uitgestort, deze mens als het ware droppelsgewijs toe.
Heeft iemand de bewijsvoering van Calvijn bij de hand? Ik heb die boeken niet.
Ik weet niet uit welk boek van Calvijn het komt maar hier zijn online een aantal boeken: http://theologienet.nl/theologieindex.html#CALVIJN
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Heiligen of zondaars

Bericht door Vervolgde »

Gian schreef:
Lilian1975 schreef:Calvijn; zo vloeide de genade van Christus, die over anderen bij vroegere gelegenheden plotseling werd uitgestort, deze mens als het ware droppelsgewijs toe.
Heeft iemand de bewijsvoering van Calvijn bij de hand? Ik heb die boeken niet.
De zin komt uit de Verklaring van de Bijbel.

De betreffende passage luidt:
Dit wonder, dat door de andere Evangelisten niet verhaald wordt, schijnt Markus vooral daarom te boek gesteld te hebben, omdat Christus deze blinde niet op eens, gelijk Hij dikwerf placht te doen, maar langzamerhand het gezicht hergaf. Waarschijnlijk deed Hij dit om in deze mens een blijk zijner vrije bedeling te geven en te tonen, dat Hij aan geen bepaalde regel gebonden is, maar zijn kracht nu op deze, dan op gene wijze kan betonen. Hij verlicht derhalve de ogen des blinden niet op staande voet, zodanig dat zij hunne werking verrichten, maar stort hun een getemperd en schemerend licht in; en daarna geeft Hij hun door een nieuwe oplegging zijner handen de volkomen scherpte.

Daarna volgt de zin, zoals boven geciteerd,
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Heiligen of zondaars

Bericht door Arja »

Gian schreef:
Lilian1975 schreef:Calvijn; zo vloeide de genade van Christus, die over anderen bij vroegere gelegenheden plotseling werd uitgestort, deze mens als het ware droppelsgewijs toe.
Heeft iemand de bewijsvoering van Calvijn bij de hand? Ik heb die boeken niet.
Johannes Calvijn, Evangeliën, 13e afdeling, wonderen en redenen. 140. Een blinde genezen
Bij mij pagina 424 en 425

Het gaat in de uitleg van Calvijn helemaal niet over de thematiek van deze topic.

Waar het bij Markus wèl overgaat is dit: hij probeert in de hoofdstukken 1-8 één vraag te beantwoorden: wie is deze Man Jezus? De vraag wordt zelfs beantwoord door demonen, die zeggen: "Gij zijt de Zone Gods!." Steeds weer probeert Marcus deze vraag te beantwoorden. Het enige probleem is dat niemand lijkt te begrijpen wie Jezus in werkelijkheid is. Elk hoofdstuk en elk vers leidt naar het hoogtepunt in 8:29 waar Petrus het antwoordt: Jezus is de Christus.

Deze genezing is een les voor de de discipelen (en de omstanders). Zij hebben (nog) geen duidelijk zich op Jezus' dood als Lam van God. Zijn levensdoel is voor hen niet duidelijk. Als gevolg hiervan zien ze niet duidelijk wat het voor hen betekent om Jezus te vertrouwen en te volgen. Hun blindheid voor het lijden en de afwijzing van Jezus leidt daarnaast ook tot hun blindheid voor de realiteit dat ook zijn moeten lijden en afgewezen zullen worden als ze Hem willen volgen.

Les uit de genezing van de blindgeborene: "Zie je Hem duidelijk?" Heb je een helder zicht op Hem? Ben je in Hem, gered door Hem. Of sta je nog buiten en is Hij niet jouw Messias?

.....

Kan het zijn dat wij deze basale boodschap mislopen als we de context loslaten?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Heiligen of zondaars

Bericht door Gian »

Bedankt. Ik heb nog nooit de details uit deze geschiedenis kunnen plaatsen. Die duiden ergens op. Ik heb diverse verklaringen gelezen die mij niet bevredigen. Calvijn houdt het op een 'waarschijnlijk'. Misschien had hij het beter vragenderwijs kunnen stellen. Ik heb ooit een preek van dezelfde strekking gehoord. Dat zal dan nav deze 'waarschijnlijkheid' van Calvijn gedaan zijn. In deze preek werd het gewoon als uitleg gebracht. Zo lees je overal uitleg zonder de rest van de details uit te leggen. Wellicht was het speeksel en aarde iets wat in die tijd een betekenis had die wij niet kennen.

Petrus belijdt in vers 29 'Jij bent de Christus, de Zoon van God'. Even later zegt Jezus tegen Petrus 'Ga weg achter Mij, satan'. Zou dat de context van deze geschiedenis wezen? Dan nog kan ik het niet echt plaatsen. Waar duid het spugen en het slijk dan op? En waarom werd de man buiten het dorp gebracht? Waarom zag deze man de mensen als bomen? Waarom mocht hij niet in het dorp getuigen etc.. Staat deze man misschien voor het volk Israel (waar anderen voor pleiten)? En heeft dit dan een profetische betekenis? Ik ben benieuwd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Heiligen of zondaars

Bericht door Arja »

Gian schreef:Bedankt. Ik heb nog nooit de details uit deze geschiedenis kunnen plaatsen. Die duiden ergens op. Ik heb diverse verklaringen gelezen die mij niet bevredigen. Calvijn houdt het op een 'waarschijnlijk'. Misschien had hij het beter vragenderwijs kunnen stellen. Ik heb ooit een preek van dezelfde strekking gehoord. Dat zal dan nav deze 'waarschijnlijkheid' van Calvijn gedaan zijn. In deze preek werd het gewoon als uitleg gebracht. Zo lees je overal uitleg zonder de rest van de details uit te leggen. Wellicht was het speeksel en aarde iets wat in die tijd een betekenis had die wij niet kennen.

Petrus belijdt in vers 29 'Jij bent de Christus, de Zoon van God'. Even later zegt Jezus tegen Petrus 'Ga weg achter Mij, satan'. Zou dat de context van deze geschiedenis wezen? Dan nog kan ik het niet echt plaatsen. Waar duid het spugen en het slijk dan op? En waarom werd de man buiten het dorp gebracht? Waarom zag deze man de mensen als bomen? Waarom mocht hij niet in het dorp getuigen etc.. Staat deze man misschien voor het volk Israel (waar anderen voor pleiten)? En heeft dit dan een profetische betekenis? Ik ben benieuwd.
@Gian, ik wil deze devotional met je delen. Misschien is het wel verhelderend: https://www.ligonier.org/learn/devotion ... bethsaida/
Plaats reactie