Johannes Calvijn

Johannes Calvijn Lezen

Ik las de hele institutie van Calvijn
6
8%
Over het gebed
4
5%
Over de sacramenten
6
8%
Ik las zijn catechismus
7
9%
Een paar brieven van Calvijn
5
7%
Over de eeuwige voorbeschikking van God
2
3%
Ik lees af en toe stukjes uit Institutie
15
20%
Zijn commentaar op Bijbelboeken
11
15%
Preken van Calvijn
11
15%
Nooit iets gelezen van Johannes Calvijn
8
11%
 
Totaal aantal stemmen: 75

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Johannes Calvijn

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef:
Posthoorn schreef:In de vertaling Sizoo! (terwijl voor de cursus De Niet voorgeschreven werd).
Hoe beviel dat?
En leverde dat nog interpretatieverschillen op?
Het was weleens lastig in de les, maar echt interpretatieverschillen leverde het niet op. Wel bleek dat het woord dat door Sizoo door boetvaardigheid (poenitentia) is vertaald, door De Niet met 'bekering' is vertaald, terwijl voor het woord dat door Sizoo door 'bekering' (conversio) is vertaald, soms óók 'bekering' wordt gebruikt.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Johannes Calvijn

Bericht door Pioenroosje »

Ik las 'Eén met Christus' in de laatste voorbereidingsweken elke keer opnieuw. Prachtig boekje! Het smaakt naar meer. Zijn er nog zulke aanraders van Calvijn? Met zulke bedoel ik: eenvoudig en praktisch.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Johannes Calvijn

Bericht door Bruna »

Ben bezig om deze te lezen en heb nog even te gaan. Heb in de poll niets ingevuld.
Is de samenvatting van dr. Wielenga het best te lezen?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Johannes Calvijn

Bericht door Geytenbeekje »

Pioenroosje schreef:Ik las 'Eén met Christus' in de laatste voorbereidingsweken elke keer opnieuw. Prachtig boekje! Het smaakt naar meer. Zijn er nog zulke aanraders van Calvijn? Met zulke bedoel ik: eenvoudig en praktisch.
Misschien zijn preken ?
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Johannes Calvijn

Bericht door Pioenroosje »

Hoe werkt dat? Zijn er dan bepaalde prekenboeken die je aanraadt?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Johannes Calvijn

Bericht door Zita »

Bruna schreef:Ben bezig om deze te lezen en heb nog even te gaan. Heb in de poll niets ingevuld.
Is de samenvatting van dr. Wielenga het best te lezen?
Wielenga is prettig om erbij te lezen, als je je na een hoofdstuk afvraagt wat Calvijn nu eigenlijk in de kern bedoelde te zeggen. Maar alleen Wielenga is alsof je een landschap bezoekt door naar de kaart te kijken.
Sizoo vrijwel integraal gelezen en besproken in mijn DC-tijd.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Johannes Calvijn

Bericht door Geytenbeekje »

Pioenroosje schreef:Hoe werkt dat? Zijn er dan bepaalde prekenboeken die je aanraadt?
theologienet.nl
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Johannes Calvijn

Bericht door Jantje »

Zita schreef:DC-tijd
:quoi
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Johannes Calvijn

Bericht door Zita »

Jantje schreef:
Zita schreef:DC-tijd
:quoi
De jaren van mijn leven dat ik lid was van de reformatorische studentenvereniging Depositum Custodi, alwaar bestudering van de Institutie voor alle leden verplicht is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Johannes Calvijn

Bericht door Jantje »

Zita schreef:
Jantje schreef:
Zita schreef:DC-tijd
:quoi
De jaren van mijn leven dat ik lid was van de reformatorische studentenvereniging Depositum Custodi, alwaar bestudering van de Institutie voor alle leden verplicht is.
Aha. Waarom is dat verplicht?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Johannes Calvijn

Bericht door Zita »

Jantje schreef:
Zita schreef:
Jantje schreef:
Zita schreef:DC-tijd
:quoi
De jaren van mijn leven dat ik lid was van de reformatorische studentenvereniging Depositum Custodi, alwaar bestudering van de Institutie voor alle leden verplicht is.
Aha. Waarom is dat verplicht?
Iedere christelijke studentenverenigingen heeft volgens mij wel een 'basiskring' voor ieder lid. Bij csfr is dat de bijbelkring. DC staat in de lijn van de reformatie en de nadere reformatie. Op deze vereniging is iedereen lid van een institutiekring. In de praktijk is het een combinatie van thematische Bijbelstudie en bespreken van de institutie. De Bijbelstudie wordt zo gekaderd door een echte bron uit de reformatie.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Johannes Calvijn

Bericht door Valcke »

Zita schreef:
Bruna schreef:Ben bezig om deze te lezen en heb nog even te gaan. Heb in de poll niets ingevuld.
Is de samenvatting van dr. Wielenga het best te lezen?
Wielenga is prettig om erbij te lezen, als je je na een hoofdstuk afvraagt wat Calvijn nu eigenlijk in de kern bedoelde te zeggen. Maar alleen Wielenga is alsof je een landschap bezoekt door naar de kaart te kijken.
Sizoo vrijwel integraal gelezen en besproken in mijn DC-tijd.
Ik heb Wielenga er ook een poosje bij gehad, maar vond het toch niet prettig. Sowieso heeft het geen zin om alleen Wielenga te lezen.

Wanneer de grote Institutie te veel en te moeilijk is, is hét alternatief: Lees de eerste versie van de Institutie uit 1536. Veel eenvoudiger en beknopter en toch een goede kennismaking met Calvijn. En in goede vertaling en voor weinig geld beschikbaar.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Johannes Calvijn

Bericht door Hollander »

Zonnebloem schreef:Ik ben benieuwd of Calvijn door ons echt wordt gelezen. Daarom een poll.
Ik heb het volgende aangekruist:
> Over het gebed
> Ik lees af en toe stukjes uit de Institutie (ik gebruik het regelmatig als naslagwerk en heb het doel op deze manier de hele Institutie te lezen)
> Preken van Calvijn (af en toe, vooral dan delen uit)
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Plaats reactie