Reformatorisch en Evangelisch

Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Zeeuw »

Desiree schreef:Ik vind de topic naam nogal breed, Dia. Zit ik nu te bedenken. Dus wij zijn én reformatorisch én evangelisch. Ha, ha. Prachtig.

Waarom wordt gij een christen genoemd. Die vraag vind ik veel belangrijker...
.
Ach, hier kan men heerlijk argumenten uitwisselen die al vele malen eerder zijn gewisseld. Vaak op de vierkante mm. Ik las in een verklaring over Efeze dat de duivel graag kerken heeft, liefst zoveel mogelijk. Dan is er veel stof tot afleidende discussie.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door J.C. Philpot »

Zeeuw schreef: Ach, hier kan men heerlijk argumenten uitwisselen die al vele malen eerder zijn gewisseld. Vaak op de vierkante mm. Ik las in een verklaring over Efeze dat de duivel graag kerken heeft, liefst zoveel mogelijk. Dan is er veel stof tot afleidende discussie.
Beste broeder,
Welk aspect van de discussie hier klassificeer je als "op de vierkante mm"?

Vind je de bijbelse leer dan echt niet belangrijk (wat ik me niet voor kan stellen)?

Ik hoor veel relativerende geluiden over de leer, maar in de bijbel word naar mijn mening de juiste bijbelse leer veel essentieler geacht als ik om me heen hoor. Wat natuurlijk niet betekend dat er geen verschil in belangrijkheid is qua leerstellingen.

"Geef acht op uzelf en op de leer. Volhard daarin. Want wanneer u dat doet, zult u zowel uzelf behouden als hen die u horen." (1 Timotheüs 4:16)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Herman »

Klopt. Ik bepaal ons alleen maar bij deze zinsnede:
NGB artikel 28 Dat een iegelijk schuldig is zich bij de Kerk te voegen
Wij geloven, aangezien deze heilige vergadering is een verzameling dergenen die zalig worden, en dat buiten haar geen zaligheid is,
De onderlinge verhouding ven leer, zuiverheid, kerk en aan de andere kant zaligheid hebben dus gewoon op betrekking op elkaar.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:
DDD schreef:@Jantje:
Dat is niet waar. Dat had je ook zelf kunnen concluderen.
Herman schreef:
DDD schreef: Heb je daar ook een bewijs voor in de Bijbel of in de belijdenisgeschriften?
2 Johannes vers 9: Een iegelijk die overtreedt en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet; die in de leer van Christus blijft, deze heeft beide den Vader en den Zoon.

Daarnaast kan je uit de artikelen 27, 28 en 29 opmaken dat de zuiverheid van kerk en zaligmakende leer bij elkaar horen en dat buiten de kerk er géén zaligheid is. Kortom. Het afwijzen van de kerk (volgens gereformeerde principes bepaald) zet je zaligheid op het spel.

(Natuurlijk kan je alles nuanceren en bediscussiëren, maar het kind wordt in dit topic al weggegooid voordat het bad met water is gevuld).
@Herman oordeelt hier zelf helemaal niet. Jij beweert dat hij zélf oordeelt. Maar hij spreekt enkel de Bijbel en de daarop gegronde Belijdenisgeschriften na. Dus jouw oordeel dat hij dat zelf zomaar verzint en beweert klopt dus niet, dat maak je er zelf van.
Natuurlijk oordeelt hij wel. Het gaat om bepaalde gemeenten en kerken waarop volgens Herman deze tekst van toepassing zou zijn.
Los of je het er mee eens bent, het is een oordeel.
Niet of deze tekst wel of niet waar is, maar wel of ze toepasbaar is op deze kerken.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Herman »

Volgens ds. C.P. de Boer is ”leer” in onze tijd en in het kerkelijk leven bijna een vies woord geworden. „Als je het over de leer hebt, begint men vaak met allerlei verontschuldigingen. Je moet niet te dogmatisch zijn, alles moet vooral toegespitst zijn op de praktijk en men moet er een goed gevoel bij hebben. Als je je ergens niet thuis voelt, kies je voor een gemeente waar je je wel thuis voelt.” Gods Geest plaats de leer echter bovenaan, zo vervolgde de predikant uit Werkendam. „De Heere vindt de leer niet alleen belangrijk, maar van levensbelang. Wie de leer uit de gemeente haalt, haalt Jezus uit de gemeente. Wat er dan overblijft, is een gezellig samenzijn.”
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Herman »

ejvl schreef:Toch is dat ook lastig te definieren. Alle kerken zoals genoemd in de forumregels beroepen zich op de gereformeerde leer en de drie formulieren terwijl ze toch flink andere standpunten hebben.
Zo sprak ik eens een vrouwelijke predikant die aangaf ook volledig achter de 3 formulieren te staan alleen werden deze op bepaalde vlakken anders geïnterpreteerd.
Ik wel geen pleidooi houden voor oecumenisch geknuffel zoals iemand dat eerder noemde maar het is wel wat makkelijk om te zeggen, een ieder die de gereformeerde leer aanhangt en de Bijbel en de 3 formulieren onderschrijft. Dat doen namelijk veel meer kerken, ook evangelische.
Daarmee vind ik dat wij dwalingen zeker mogen en moeten bestrijden maar heel voorzichtig moeten zijn ze te scharen onder dergelijke dwalingen zodat ze God niet kunnen hebben.
Dat is dus niet lastig, als je maar kennis hebt van je eigen gereformeerde standpunten. Tegen de vrouw in het ambt wordt vanuit een gereformeerde schriftvisie conform de NGB bezwaar gemaakt, hoe kan je dan als vrouwelijke ambtsdrager een belijdenis ondertekenen waarvan je het principe niet deelt? Dat is geen andere interpretatie, maar dat is het relativeren van datgene wat je zelf belijdt. Je komt dan op de oude proponentsformele uit de 19e eeuw uit, waarin je de belijdenissen alleen onderschrijft, in zoverre deze in overeenstemming zijn met de Schrift. Daar maakte het gereformeerde volksdeel zich toen al zorgen over en sindsdien is er weinig verbeterd.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Desiree »

Zeeuw schreef:
Desiree schreef:Ik vind de topic naam nogal breed, Dia. Zit ik nu te bedenken. Dus wij zijn én reformatorisch én evangelisch. Ha, ha. Prachtig.

Waarom wordt gij een christen genoemd. Die vraag vind ik veel belangrijker...
.
Ach, hier kan men heerlijk argumenten uitwisselen die al vele malen eerder zijn gewisseld. Vaak op de vierkante mm. Ik las in een verklaring over Efeze dat de duivel graag kerken heeft, liefst zoveel mogelijk. Dan is er veel stof tot afleidende discussie.

Dank voor je reactie. Ik denk dat het hoffelijker van mij was (naar Dia toe) om gewoon niet mee te doen. Natuurlijk zie ik de verschillen ook. Maar ik hou me met de verschillen of invloed niet zo bezig.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door -DIA- »

Desiree schreef:
Zeeuw schreef:
Desiree schreef:Ik vind de topic naam nogal breed, Dia. Zit ik nu te bedenken. Dus wij zijn én reformatorisch én evangelisch. Ha, ha. Prachtig.

Waarom wordt gij een christen genoemd. Die vraag vind ik veel belangrijker...
.
Ach, hier kan men heerlijk argumenten uitwisselen die al vele malen eerder zijn gewisseld. Vaak op de vierkante mm. Ik las in een verklaring over Efeze dat de duivel graag kerken heeft, liefst zoveel mogelijk. Dan is er veel stof tot afleidende discussie.

Dank voor je reactie. Ik denk dat het hoffelijker van mij was (naar Dia toe) om gewoon niet mee te doen. Natuurlijk zie ik de verschillen ook. Maar ik hou me met de verschillen of invloed niet zo bezig.
Mag ik dan een welgemeende goede raad geven? Ik acht het zeer belangrijk om juist wel bezig te zijn met "de verschillen of de invloed". Deze kunnen immers wel een eeuwigheidsverschil maken. En we lezen ook in de Schrift (om slechts één bekende tekst te noemen): Deuteronomium 6 vers 6-9, er zijn vele andere teksten in het Woord die ons daartoe aansporen.
6 En deze woorden die ik u heden gebied, zullen in uw hart zijn.
7 En gij zult ze uw kinderen inscherpen en daarvan spreken, als gij in uw huis zit en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt en als gij opstaat.
8 Ook zult gij ze tot een teken binden op uw hand; en zij zullen u tot voorhoofdspanselen zijn tussen uw ogen.
9 En gij zult ze op de posten van uw huis en aan uw poorten schrijven.


Hier wordt dus gezegd om heel de Bijbel zorgvuldig te onderzoeken, en alles zuiver door te geven en te bewaren. Zo behoort men immers met de Heilige Schrift om te gaan?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Desiree schreef:
Zeeuw schreef:
Desiree schreef:Ik vind de topic naam nogal breed, Dia. Zit ik nu te bedenken. Dus wij zijn én reformatorisch én evangelisch. Ha, ha. Prachtig.

Waarom wordt gij een christen genoemd. Die vraag vind ik veel belangrijker...
.
Ach, hier kan men heerlijk argumenten uitwisselen die al vele malen eerder zijn gewisseld. Vaak op de vierkante mm. Ik las in een verklaring over Efeze dat de duivel graag kerken heeft, liefst zoveel mogelijk. Dan is er veel stof tot afleidende discussie.

Dank voor je reactie. Ik denk dat het hoffelijker van mij was (naar Dia toe) om gewoon niet mee te doen. Natuurlijk zie ik de verschillen ook. Maar ik hou me met de verschillen of invloed niet zo bezig.
Mag ik dan een welgemeende goede raad geven? Ik acht het zeer belangrijk om juist wel bezig te zijn met "de verschillen of de invloed". Deze kunnen immers wel een eeuwigheidsverschil maken. En we lezen ook in de Schrift (om slechts één bekende tekst te noemen): Deuteronomium 6 vers 6-9, er zijn vele andere teksten in het Woord die ons daartoe aansporen.
6 En deze woorden die ik u heden gebied, zullen in uw hart zijn.
7 En gij zult ze uw kinderen inscherpen en daarvan spreken, als gij in uw huis zit en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt en als gij opstaat.
8 Ook zult gij ze tot een teken binden op uw hand; en zij zullen u tot voorhoofdspanselen zijn tussen uw ogen.
9 En gij zult ze op de posten van uw huis en aan uw poorten schrijven.


Hier wordt dus gezegd om heel de Bijbel zorgvuldig te onderzoeken, en alles zuiver door te geven en te bewaren. Zo behoort men immers met de Heilige Schrift om te gaan?
Zeker. Maar we zullen niet zalig worden door zorgvuldigheid en zuiverheid, hoe goed we hiervoor ook ons best dienen te doen. Laten we dat niet uit het oog verliezen.
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Zeeuw schreef: Ach, hier kan men heerlijk argumenten uitwisselen die al vele malen eerder zijn gewisseld. Vaak op de vierkante mm. Ik las in een verklaring over Efeze dat de duivel graag kerken heeft, liefst zoveel mogelijk. Dan is er veel stof tot afleidende discussie.
Beste broeder,
Welk aspect van de discussie hier klassificeer je als "op de vierkante mm"?

Vind je de bijbelse leer dan echt niet belangrijk (wat ik me niet voor kan stellen)?

Ik hoor veel relativerende geluiden over de leer, maar in de bijbel word naar mijn mening de juiste bijbelse leer veel essentieler geacht als ik om me heen hoor. Wat natuurlijk niet betekend dat er geen verschil in belangrijkheid is qua leerstellingen.

"Geef acht op uzelf en op de leer. Volhard daarin. Want wanneer u dat doet, zult u zowel uzelf behouden als hen die u horen." (1 Timotheüs 4:16)
Zeker vind ik die leer belangrijk. Maar ik zie steeds terugkerende patronen in verschillende draadjes waarin om elkaar heen wordt gedraaid en men nooit dichter bij elkaar komt. Een soort ingraven in stellingen. Gelukkig zijn er ook forummers die echt op basis van leer en argumenten ipv van ‘ik vind’ discussiëren. En dat vind ik zeer waardevol, maar mis ik ook vaak. Daar kan ik dan ook echt van leren en gaan we allemaal mee vooruit.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Geytenbeekje »

Ik heb zelf naar een avond geweest van mijn kerk en hebben we het gehad over de Cath. van Geneve
We hebben het gehad over de verschillen in zienswijze tussen Calvijn en Luther.
Ook de kijk van Calvijn hebben we gezien en zien dat Calvijn God erg er bij trekt.
God is barmhartig en bewogenheid en vanuit die zetting beredeneert hij.
Erg mooie avond
Bij den Hertog zijn deze boeken te koop maar misschien ook wel bij meerdere boekhandels.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:Ik heb zelf naar een avond geweest van mijn kerk en hebben we het gehad over de Cath. van Geneve
We hebben het gehad over de verschillen in zienswijze tussen Calvijn en Luther.
Ook de kijk van Calvijn hebben we gezien en zien dat Calvijn God erg er bij trekt.
God is barmhartig en bewogenheid en vanuit die zetting beredeneert hij.
Erg mooie avond
Bij den Hertog zijn deze boeken te koop maar misschien ook wel bij meerdere boekhandels.
Er werd toch ook wel gezegd dat God niet alleen barmhartig is maar ook rechtvaardig? Ik dacht dat dit juist ook een punt was dat Calvijn hoog heeft gehouden. Ik zal er niet aan twijfelen dat ook dit ter sprake kwam.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik heb zelf naar een avond geweest van mijn kerk en hebben we het gehad over de Cath. van Geneve
We hebben het gehad over de verschillen in zienswijze tussen Calvijn en Luther.
Ook de kijk van Calvijn hebben we gezien en zien dat Calvijn God erg er bij trekt.
God is barmhartig en bewogenheid en vanuit die zetting beredeneert hij.
Erg mooie avond
Bij den Hertog zijn deze boeken te koop maar misschien ook wel bij meerdere boekhandels.
Er werd toch ook wel gezegd dat God niet alleen barmhartig is maar ook rechtvaardig? Ik dacht dat dit juist ook een punt was dat Calvijn hoog heeft gehouden. Ik zal er niet aan twijfelen dat ook dit ter sprake kwam.
Naar mijn idee laat Calvijn barmhartigheid en rechtvaardigheid samenvallen. Maar we hebben nu vooral een hoofdstuk behandeld dat gaat over de Goedheid en liefde.
Calvijn was ook weer heel scherp daar gaan de andere hoofdstukken weer over.
Maar er wordt weinig gebruik gemaakt van die catechismus wel jammer.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik heb zelf naar een avond geweest van mijn kerk en hebben we het gehad over de Cath. van Geneve
We hebben het gehad over de verschillen in zienswijze tussen Calvijn en Luther.
Ook de kijk van Calvijn hebben we gezien en zien dat Calvijn God erg er bij trekt.
God is barmhartig en bewogenheid en vanuit die zetting beredeneert hij.
Erg mooie avond
Bij den Hertog zijn deze boeken te koop maar misschien ook wel bij meerdere boekhandels.
Er werd toch ook wel gezegd dat God niet alleen barmhartig is maar ook rechtvaardig? Ik dacht dat dit juist ook een punt was dat Calvijn hoog heeft gehouden. Ik zal er niet aan twijfelen dat ook dit ter sprake kwam.
Naar mijn idee laat Calvijn barmhartigheid en rechtvaardigheid samenvallen. Maar we hebben nu vooral een hoofdstuk behandeld dat gaat over de Goedheid en liefde.
Calvijn was ook weer heel scherp daar gaan de andere hoofdstukken weer over.
Maar er wordt weinig gebruik gemaakt van die catechismus wel jammer.
Kan dat?
Ik bedoel, kan God barmhartig zijn zonder recht?

Wijlen ds. J. Catsburg schreef in Om Sions Wil, in een vragenrubriek het volgende:
Velen stellen de gerechtigheid Gods naar achteren. Zij beginnen bij het kruis van Christus. Reeds Arminius leerde in navolging van Pelagius: In het stuk der vergeving stapt God van Zijn rechterstoel af en beklimt Hij de stoel van Zijn genade. Doch Gomarus merkte terecht op Met zulk een gevoelen durf ik voor God niet te verschijnen! De vraag is: Kennen we iets van het richterlijke Gods in ons leven? Zijn onze zonden ons tot een last geworden? Ik weet het, in deze weg trachten we eerst te komen tot zelfverlossing. Doch wie zal met zijn hart borg worden en tot Mij genaken, spreekt de Heere? We zullen niets kunnen geven tot lossing onzer ziel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik heb zelf naar een avond geweest van mijn kerk en hebben we het gehad over de Cath. van Geneve
We hebben het gehad over de verschillen in zienswijze tussen Calvijn en Luther.
Ook de kijk van Calvijn hebben we gezien en zien dat Calvijn God erg er bij trekt.
God is barmhartig en bewogenheid en vanuit die zetting beredeneert hij.
Erg mooie avond
Bij den Hertog zijn deze boeken te koop maar misschien ook wel bij meerdere boekhandels.
Er werd toch ook wel gezegd dat God niet alleen barmhartig is maar ook rechtvaardig? Ik dacht dat dit juist ook een punt was dat Calvijn hoog heeft gehouden. Ik zal er niet aan twijfelen dat ook dit ter sprake kwam.
Naar mijn idee laat Calvijn barmhartigheid en rechtvaardigheid samenvallen. Maar we hebben nu vooral een hoofdstuk behandeld dat gaat over de Goedheid en liefde.
Calvijn was ook weer heel scherp daar gaan de andere hoofdstukken weer over.
Maar er wordt weinig gebruik gemaakt van die catechismus wel jammer.
Kan dat?
Ik bedoel, kan God barmhartig zijn zonder recht?

Wijlen ds. J. Catsburg schreef in Om Sions Wil, in een vragenrubriek het volgende:
Velen stellen de gerechtigheid Gods naar achteren. Zij beginnen bij het kruis van Christus. Reeds Arminius leerde in navolging van Pelagius: In het stuk der vergeving stapt God van Zijn rechterstoel af en beklimt Hij de stoel van Zijn genade. Doch Gomarus merkte terecht op Met zulk een gevoelen durf ik voor God niet te verschijnen! De vraag is: Kennen we iets van het richterlijke Gods in ons leven? Zijn onze zonden ons tot een last geworden? Ik weet het, in deze weg trachten we eerst te komen tot zelfverlossing. Doch wie zal met zijn hart borg worden en tot Mij genaken, spreekt de Heere? We zullen niets kunnen geven tot lossing onzer ziel.
Ik zei net al dat Calvijn bij God begint en bijv. de Heidelberger Cath met wat is uw enige troost ?
Daar zit het verschil in: Lijn van luther en HC begint over het algemeen bij de zondige mens en de lijn van Calvijn begint bij een goeddoende God.
Plaats reactie