Reformatorisch en Evangelisch

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:[
Iedereen die met zijn hart dat belijd ook al dwalen ze af als het gaat om HA, Sacramenten, etc.
Belijden is met I J
Lees dan even de catechismus van Geneve door, in het bijzonder de vraag over de sacramenten. Want daarin staat dat iemand niet voor een christen gehouden kan worden, als hij de sacramenten niet gebruikt.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Klavart »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:We moeten zaken tegen elkaar uit spelen Dächsel keur ik niet af, maar ik laat nu ook het gehele stukje van ds. J. Catsburg hier volgen:
(hopelijk niet te veel om goed te lezen?)

ZIJN ER IN DE HEMEL MEER BEKOMMERDEN DAN BEVESTIGDEN?




We komen aan de voeten van Christus evenmin als een gewillige, maar als een onwillige, als een vijand. Vijanden worden met God verzoend. Vijanden van de Wet en vijanden van het Evangelie. We komen aan de weet, wat we hebben gedaan. Christus gekruist. We hebben tegen het kruis geschopt in plaats van het kruis omhelsd. We zijn zulke vijanden. We nemen het plekje van de hel over. Maar daar gaat nu het wonder openbaar komen! Christus is ter helle afgedaald om de hemel te verwerven. Ja, opdat God de goddeloze rechtvaardige op de grondslag van het bloed. Hoe dierbaar is deze Middelaar in Zijn wonden, geslagen door en voor onze zonden. Zijn bloed heeft de prijs betaald. Gijlieden zijt duur gekocht. Hij heeft ons Gode gekocht met Zijn dierbaar bloed. Hem prijzen we u aan! De prijs door Hem betaald. De kwitantie ons gegeven. De failliete zaak door Christus overgenomen Gode tot heerlijkheid.

BRON: OM SIONS WIL, Ds. J. Catsburg, 16 juli 1976
Ik kan me alleen in het laatste stuk vinden.
Jammer!
samanthi schreef:De weg hoe er waarin, is van God en God is niet na te rekenen, van aan die, en die ga ik het schenken,
Dat klopt, maar dit is toch niet in tegenspraak met het stuk?
samanthi schreef:nee Hij roept Levi, die zijn geld zat te tellen, Levi staat op en gaat, Ezau was helemaal niet bekommerd of had berouw.
kt 48 Namelijk zegening. Of: hetzelve, namelijk berouw zijns vaders. Want dat Ezau geen berouw van zijn eigen misdaad heeft gezocht, blijkt daaruit dat hij terstond daarna Jakob naar zijn leven heeft gestaan.
Je kan wel degelijk zeggen dat Ezau bekommerd was of berouw had over. Niet over de zonde zelf, maar wel over de gevolgen van de zonde. Dat staat ook letterlijk in de tekst.
samanthi schreef:en Kain ook niet,
27 Anders is het woord misdaad of ongerechtigheid van velen genomen voor de straf derzelve; zie Lev. 5 op vers 1. En in zulken zin moest de overzetting aldus staan: Mijn straf is groter dan dat ik haar zou kunnen dragen, waarover Kaïn zich beklaagt vers 14. verwijsteksten
Voor Kaïn geldt hetzelfde als voor Ezau, zie boven.
samanthi schreef:dan is het jammer dat dit hiet genoemd wordt.
Daar ben ik het dus niet mee eens.
samanthi schreef:en meerdere dingen.
Welke dingen?
samanthi schreef:Berouw, belijdenis ootmoed zijn allemaal zaken die je leert, maar welk tijdstip?
Dat weet de Heere alleen. De Heere zegt: bekeert u en geloof het evangelie,
Dat klopt, maar dit is toch niet in tegenspraak met het stuk?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door samanthi »

Klavart schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:We moeten zaken tegen elkaar uit spelen Dächsel keur ik niet af, maar ik laat nu ook het gehele stukje van ds. J. Catsburg hier volgen:
(hopelijk niet te veel om goed te lezen?)

ZIJN ER IN DE HEMEL MEER BEKOMMERDEN DAN BEVESTIGDEN?




We komen aan de voeten van Christus evenmin als een gewillige, maar als een onwillige, als een vijand. Vijanden worden met God verzoend. Vijanden van de Wet en vijanden van het Evangelie. We komen aan de weet, wat we hebben gedaan. Christus gekruist. We hebben tegen het kruis geschopt in plaats van het kruis omhelsd. We zijn zulke vijanden. We nemen het plekje van de hel over. Maar daar gaat nu het wonder openbaar komen! Christus is ter helle afgedaald om de hemel te verwerven. Ja, opdat God de goddeloze rechtvaardige op de grondslag van het bloed. Hoe dierbaar is deze Middelaar in Zijn wonden, geslagen door en voor onze zonden. Zijn bloed heeft de prijs betaald. Gijlieden zijt duur gekocht. Hij heeft ons Gode gekocht met Zijn dierbaar bloed. Hem prijzen we u aan! De prijs door Hem betaald. De kwitantie ons gegeven. De failliete zaak door Christus overgenomen Gode tot heerlijkheid.

BRON: OM SIONS WIL, Ds. J. Catsburg, 16 juli 1976
Ik kan me alleen in het laatste stuk vinden.
Jammer!
samanthi schreef:De weg hoe er waarin, is van God en God is niet na te rekenen, van aan die, en die ga ik het schenken,
Dat klopt, maar dit is toch niet in tegenspraak met het stuk? Nee maar wel dat dit speciaal plaatst vindt voor de Heere je aanneemt, We kennen nu uw vraag: Maar waar wordt Christus mij geschonken? Antwoord: In het rechthuis. Het licht gaat op in de duisternis! dat kan ook zomaar op de plaats delict, kijk maar bij Levi
samanthi schreef:nee Hij roept Levi, die zijn geld zat te tellen, Levi staat op en gaat, Ezau was helemaal niet bekommerd of had berouw.
kt 48 Namelijk zegening. Of: hetzelve, namelijk berouw zijns vaders. Want dat Ezau geen berouw van zijn eigen misdaad heeft gezocht, blijkt daaruit dat hij terstond daarna Jakob naar zijn leven heeft gestaan.
Je kan wel degelijk zeggen dat Ezau bekommerd was of berouw had over. Niet over de zonde zelf, maar wel over de gevolgen van de zonde. Dat staat ook letterlijk in de tekst.nee de een was bekommerd dat hij de erfenis mis gelopen had, hij zocht berouw bij zijn vader, niet bij zichzelf
samanthi schreef:en Kain ook niet,
27 Anders is het woord misdaad of ongerechtigheid van velen genomen voor de straf derzelve; zie Lev. 5 op vers 1. En in zulken zin moest de overzetting aldus staan: Mijn straf is groter dan dat ik haar zou kunnen dragen, waarover Kaïn zich beklaagt vers 14. verwijsteksten
Voor Kaïn geldt hetzelfde als voor Ezau, zie boven.Kain vond de straf te zwaar!
samanthi schreef:dan is het jammer dat dit hiet genoemd wordt.
Daar ben ik het dus niet mee eens.
samanthi schreef:en meerdere dingen.
Welke dingen?dat je in het rechthuis Cristus vindt bijvoorbeeld
samanthi schreef:Berouw, belijdenis ootmoed zijn allemaal zaken die je leert, maar welk tijdstip?
Dat weet de Heere alleen. De Heere zegt: bekeert u en geloof het evangelie,
Dat klopt, maar dit is toch niet in tegenspraak met het stuk?
Wel omdat je eerst in het rechthuis moet, terwijl de Bijbel dat niet speciaal leert, de een wel de ander niet. De Heere gaat met ieder een andere weg, iedereen krijg berouw, toch kun je niet alles voor de bekering plaatsen en zeker niet voor de levenmaking.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Posthoorn »

samanthi schreef:Wel omdat je eerst in het rechthuis moet, terwijl de Bijbel dat niet speciaal leert, de een wel de ander niet. De Heere gaat met ieder een andere weg, iedereen krijg berouw, toch kun je niet alles voor de bekering plaatsen en zeker niet voor de levenmaking.
Het geloof is toch het aanvaarden van de vrijspraak? En bij een vrijspraak hoort toch ook een 'rechthuis'?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door samanthi »

Posthoorn schreef:
samanthi schreef:Wel omdat je eerst in het rechthuis moet, terwijl de Bijbel dat niet speciaal leert, de een wel de ander niet. De Heere gaat met ieder een andere weg, iedereen krijg berouw, toch kun je niet alles voor de bekering plaatsen en zeker niet voor de levenmaking.
Het geloof is toch het aanvaarden van de vrijspraak? En bij een vrijspraak hoort toch ook een 'rechthuis'?
Natuurlijk, dat is logisch, We kennen nu uw vraag: Maar waar wordt Christus mij geschonken? Antwoord: In het rechthuis. Het licht gaat op in de duisternis!

Dat zie ik bij Levi niet terug, hij heeft alles geleerd, dat zie je in zijn evangelie terug.

Je kunt niet stellen zo en zo gaat het, er zijn overeenkomsten, je kunt niet recht overeind blijven staan, je zult je zonden belijden.

De een wordt door Zijn liefde getrokken en zal dan denken ik ben nog niet in het rechthuis geweest, dus dan is Christus nog niet voor mij, dat zijn ophouders, iedereen mag bij de Heere Jezus komen, als je makkelijk over zonden heenstapt, getuigd dat niet van liefde voor Hem, je zult berouw hebben als je Hem liefhebt, omdat het Hem zoveel gekost hebt.

Je kunt er geen stramien over heen leggen. 8 13De wind 14blaast waarheen hij wil, en gij hoort zijn 15geluid; maar gij weet niet 16vanwaar hij komt en waar hij heen gaat; 17alzo is een iegelijk die uit den Geest geboren is.
13 Gr. De geest, dat is, de wind, gelijk uit het navolgende blijkt.
14 Of: waait.
15 Gr. stem.
16 Dat is, vanwaar hij gedreven wordt; waar hij zijn begin heeft, of zijn einde neemt.
17 Dat is, des Geestes werkingen wordt gij wel gewaar, maar hoe het toegaat begrijpt gij niet, Pred. 11:5. verwijsteksten
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door ejvl »

Herman schreef:
Geytenbeekje schreef:[
Iedereen die met zijn hart dat belijd ook al dwalen ze af als het gaat om HA, Sacramenten, etc.
Belijden is met I J
Lees dan even de catechismus van Geneve door, in het bijzonder de vraag over de sacramenten. Want daarin staat dat iemand niet voor een christen gehouden kan worden, als hij de sacramenten niet gebruikt.
Ik heb hem niet doorgelezen maar wat wordt er precies mee bedoelt? Geen oprecht christen in de zin dat hij dwaalt maar dat hij wel een kind van God kan zijn of een schijn-christen die het ware leven niet bezit?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Herman »

ejvl schreef:Ik heb hem niet doorgelezen maar wat wordt er precies mee bedoelt? Geen oprecht christen in de zin dat hij dwaalt maar dat hij wel een kind van God kan zijn of een schijn-christen die het ware leven niet bezit?
Predikant: Wat zou men dus moeten oordelen over iemand die er helemaal geen
gebruik van maakt? (toelichting: dus van de sacramenten)
kind: Men zou hem niet voor een christen moeten houden. Want door zo
te handelen, wil hij niet belijden dat te zijn en verloochent hij als het
ware stilzwijgend Jezus Christus.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Zonnebloem »

Herman schreef:
ejvl schreef:Ik heb hem niet doorgelezen maar wat wordt er precies mee bedoelt? Geen oprecht christen in de zin dat hij dwaalt maar dat hij wel een kind van God kan zijn of een schijn-christen die het ware leven niet bezit?
Predikant: Wat zou men dus moeten oordelen over iemand die er helemaal geen
gebruik van maakt? (toelichting: dus van de sacramenten)
kind: Men zou hem niet voor een christen moeten houden. Want door zo
te handelen, wil hij niet belijden dat te zijn en verloochent hij als het
ware stilzwijgend Jezus Christus.
1. Houdt dat in dat iemand die wel gedoopt is maar geen gebruik maakt van het Heilig Avondmaal zichzelf niet voor christen mag houden?

2. Calvijn ziet de doop toch als toegang in de kerk? Kinderen worden dan erfgenamen van de zegen aan de kinderen beloofd. Dan zijn en blijven ze toch christenen zolang als ze binnen de kerk blijven? Ik vraag me wel af van welke zegen ze erfgenaam zijn.

3. Nadat ze opgegroeid zijn zullen ze door die zegen de waarheid van hun doop leren kennen, zegt Calvijn. Ze verkrijgen dat de vrucht van hun doop. Hoe dan? Mogen kinderen zichzelf wel voor christen houden als ze de waarheid van hun doop niet kennen?
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Zonnebloem »

Zonnebloem schreef:
Herman schreef:
ejvl schreef:Ik heb hem niet doorgelezen maar wat wordt er precies mee bedoelt? Geen oprecht christen in de zin dat hij dwaalt maar dat hij wel een kind van God kan zijn of een schijn-christen die het ware leven niet bezit?
Predikant: Wat zou men dus moeten oordelen over iemand die er helemaal geen
gebruik van maakt? (toelichting: dus van de sacramenten)
kind: Men zou hem niet voor een christen moeten houden. Want door zo
te handelen, wil hij niet belijden dat te zijn en verloochent hij als het
ware stilzwijgend Jezus Christus.
1. Houdt dat in dat iemand die wel gedoopt is maar geen gebruik maakt van het Heilig Avondmaal zichzelf niet voor christen mag houden?

2. Calvijn ziet de doop toch als toegang in de kerk? Kinderen worden dan erfgenamen van de zegen aan de kinderen beloofd. Dan zijn en blijven ze toch christenen zolang als ze binnen de kerk blijven? Ik vraag me wel af van welke zegen ze erfgenaam zijn.

3. Nadat ze opgegroeid zijn zullen ze door die zegen de waarheid van hun doop leren kennen, zegt Calvijn. Ze verkrijgen dat de vrucht van hun doop. Hoe dan? Mogen kinderen zichzelf wel voor christen houden als ze de waarheid van hun doop niet kennen?
Niemand wist een antwoord?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door DDD »

Hier wordt best verschillend over gedacht in de achterban van dit forum. Maar hierbij mijn mening.

1) Ja
2) Ja, behalve als ze de belijdenis verloochenen of niet met een oprecht hart belijden. Maar ook voor mensen die het verbond van hun kant verbreken, blijven de beloften van het evangelie op grond van het genadeverbond staan. Als wij ontrouw zijn, God blijft getrouw, Hij kan zichzelf niet verloochenen.
3) Wel in de zin dat zij behoren bij het volk van God dat de beloften van het evangelie op grond van het genadeverbond krijgt aangeboden. Maar niet in die zin dat zij ook behouden zouden zijn zonder bekering en geloof.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Zonnebloem »

DDD schreef:Hier wordt best verschillend over gedacht in de achterban van dit forum. Maar hierbij mijn mening.

1) Ja
2) Ja, behalve als ze de belijdenis verloochenen of niet met een oprecht hart belijden. Maar ook voor mensen die het verbond van hun kant verbreken, blijven de beloften van het evangelie op grond van het genadeverbond staan. Als wij ontrouw zijn, God blijft getrouw, Hij kan zichzelf niet verloochenen.
3) Wel in de zin dat zij behoren bij het volk van God dat de beloften van het evangelie op grond van het genadeverbond krijgt aangeboden. Maar niet in die zin dat zij ook behouden zouden zijn zonder bekering en geloof.
Mooi uitgelegd. Nu begrijp ik het beter.
Plaats reactie