Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Adagio »

De 'stamboom' van de Heere Jezus.

Lukas gaat van het heden naar het verleden, Mattheüs van het verleden naar het heden.
Lukas gaat tot Adam, Mattheüs tot Abraham.
Mattheüs geeft de wettelijke geslachtslijn. Lukas geeft de volgorde van de natuurlijke stamboom nauwkeuriger aan, hij drukt als het ware uit: Jezus is God én Mens.
Mattheüs plaatst een driedeling in de beschrijving, die voor de Joden veelzeggend was. Lukas geeft dit niet omdat die de heidenen niets zegt.
Mattheüs noemt tussendoor allerlei bijzonderheden, van verschillende aard. Lukas niet.
Een kinderboekje schreef:Jouw familie bestaat uit allemaal verschillende mensen. Van iedereen weet je wel iets te vertellen. Meestal zijn dat fijne dingen. Maar er zijn in elke familie ook wel mensen van wie niet zulke goede dingen te zeggen zouden zijn. Als je naar de stamboom van de Heere Jezus kijkt, valt op dat het allemaal zondige mensen zijn.
Pak de stamboom van de Heere Jezus in Matthéüs 1 er nog maar eens bij om te kijken welke mensen Hij in Zijn familie heeft. Vooral als Matthéüs afwijkt van het ritme '... gewon ...' moet je opletten. De eerste keer is dat: “Juda en zijn broers ...” Wat weet je van de broers van Juda? Dat ze hun broer Jozef hebben verkocht. Dat ze de inwoners van de stad Sichem hebben vermoord. Het waren niet zulke lieve jongens. Maar Juda zelf ook niet. De tweeling Perez (Fares) en Zerah (Zara) zijn niet bij zijn eigen vrouw geboren, maar bij zijn schoondochter Thamar. David komt er in deze stamboom ook niet best van af. Salomo (Salomon) is geboren bij 'degene die Uria's vrouw was geweest'. David had niet genoeg aan zijn eigen vrouw. Hij zag Bathséba, de vrouw van Uria, en wilde haar hebben. Hij zorgde dat Uria gedood werd en trouwde met haar. Hoor je wel? De geschiedenisperiode van Abraham tot David staat vol met namen van mensen die opvallende zonden hebben gedaan. Hoe is dat in de tweede periode? Het valt ons meestal niet op, maar de Joden horen gelijk dat er iets niet klopt in het lijstje met koningen dat Matthéüs noemt. Hij slaat er een paar over. Waarom? Het waren goddeloze koningen, die niet leefden zoals de Heere wilde. Het is een straf dat hun naam niet in de stamboom staat. In vers 11 vraagt Matthéüs weer ergens de aandacht voor. Midden in de lijst van namen staat ineens: omtrent, rond de tijd van de Babylonische wegvoering. Elke lezer van de stamboom weet: dat was de straf van God. Wij zijn van Gods heilspoor afgegaan en onze voorvaderen ook. Wat een zondige stamboom! Wilde de Heere Jezus zulke mensen 'in Zijn familie'? Ja, juist voor zulke mensen wilde Hij komen. Hij eet met tollenaren en zondaren. De farizeeërs begrijpen er niets van. Maar de Heere Jezus zegt: 'Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering.'
Laten we afblijven van het lieve Woord van God. Als anderen onder het mom van drogredenen hun eigen agenda willen blijven doorzetten, scheidt mijn weg van de hunne.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Hollander »

Ambtenaar schreef:Dus als er geen ruimte is om bepaalde vragen te stellen en hierover een gesprek te voeren, dan respecteer ik dat.
Zoveel vragen stel je toch niet?
Je verdedigt vooral een onbijbelse visie die uiteindelijk kan leiden dat Christus overbodig wordt.
Laatst gewijzigd door Hollander op 01 nov 2019, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door huisman »

Je ziet dat bij het niet letterlijk lezen van Genesis 1-3 ook andere Schriftgedeelten worden “ontwonderd” .
Dat is blijkbaar nodig om de evolutietheorie de kerk binnen te dragen. Gods openbaring blijkt een feilbaar boek te zijn met veel onwaarheden. Dat zeggen we natuurlijk niet maar wij zeggen dat we het nu anders lezen met verlichte ogen en een verlicht verstand. De 21ste eeuw is de mens immers veel dichter bij God gaan leven en dus begrijpen wij veel meer van Hem. Wat een hoogmoed!!

Het is onvoorstelbaar zorgelijk dat deze gedachten ook in onze gezindte zijn binnengeslopen en dus ook op het RF worden geventileerd .
Maar de (wat domme) christenen die nog blijven volharden in het geloof in de schepping in zes dagen worden natuurlijk wel getolereerd maar zijn geen gesprekspartner meer . Dat zie je heel duidelijk in het waardeloze boek waar de topictitel naar verwijst.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef: Ik heb er geen moeite mee als @Tiberius mijn account verwijderd of dat mij verzocht wordt mijn gedachten hierover niet langer openlijk te delen. Het is niet mijn bedoeling mensen (nog meer) in verwarring te brengen of mijn eigen verwarring over te brengen.
Bij dezen verzoek ik je dat, namelijk om je aan de forumgrondslag te houden.
Dit topic loopt wat ons betreft veel te ver van de Bijbelse lijn af.
We willen iedereen zeer dringend verzoeken om binnen de Bijbelse lijn en die van de belijdenis te blijven.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef: Dus jij gelooft dat Adam door God uit het stof is geschapen en niet door evolutie uit het dierenrijk is voortgekomen?
Ik zie Adam niet als individu, maar als verpersoonlijking van de mensheid.
Dit soort gedachten tolereren we hier echt niet. Hier distantiëren we ons van.
In dit geval zullen we geen sancties doen, omdat er al te veel overheen is gekomen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Terri »

Denken jullie dat het een verkeerde invloed heeft op 'wankelmoedige' gelovigen dat deze gedachten zoals verwoord door Parsifal en Ambtenaar hier niet geponeerd mogen worden? Want anders begrijp ik het niet zo goed, je kan toch 'kennis' nemen van deze materie, zonder gelijk overstag te gaan?
Discussiëren met enkel gelijkdenkenden vind ik persoonlijk niet altijd erg leerzaam.
En ik wil niet vervelend doen, maar het lijkt wel of jullie steeds bozer worden op deze mannen.......
Het gaat toch niet om het 'gelijk'?
Posthoorn antwoordt m.i. ook 'normaal'.
En voor de duidelijkheid, ik geloof eenvoudig in 6 dagen en in 6000 jaar wereldgeschiedenis. Tegelijk heb ik ook veel vragen, maar ik raak niet van de kaart als ik andere argumenten lees.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Tiberius »

Bonny schreef:De Inquisitie is begonnen..... ::please
Ook dit soort opmerkingen valt ver buiten de op dit forum geldende fatsoensregels.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Bezorgd »

huisman schreef:Je ziet dat bij het niet letterlijk lezen van Genesis 1-3 ook andere Schriftgedeelten worden “ontwonderd” .
Dat is blijkbaar nodig om de evolutietheorie de kerk binnen te dragen. Gods openbaring blijkt een feilbaar boek te zijn met veel onwaarheden. Dat zeggen we natuurlijk niet maar wij zeggen dat we het nu anders lezen met verlichte ogen en een verlicht verstand. De 21ste eeuw is de mens immers veel dichter bij God gaan leven en dus begrijpen wij veel meer van Hem. Wat een hoogmoed!!

Het is onvoorstelbaar zorgelijk dat deze gedachten ook in onze gezindte zijn binnengeslopen en dus ook op het RF worden geventileerd .
Maar de (wat domme) christenen die nog blijven volharden in het geloof in de schepping in zes dagen worden natuurlijk wel getolereerd maar zijn geen gesprekspartner meer . Dat zie je heel duidelijk in het waardeloze boek waar de topictitel naar verwijst.

!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door parsifal »

De stambomen zijn inderdaad wat off topic. Mijn punt is dat het in sommige gevallen okee lijkt om niet letterlijk te lezen.

Ik zie in Genesis 1 tot 11 een hoop betekenis die verloren gaat als het gebruikt gaat worden als maat voor rechtzinnigheid. Ik geloof dat de Heere deze hoofdstukken inderdaad gebruikt om te wijzen op een goede schepping (Waarbij de goden en demonen van de omliggende volkeren maar schepping zijn) , de gevallen staat door schuld van de mens, de oerzonde van het God gelijk willen zijn, verval, oordeel, belofte enz. Het is God's verhaal en verwijzingen naar deze gebeurtenissen in de Bijbel (Waarbij verwijzingen naar hoe het ging er erg weinig zijn) zie ik als verwijzingen in preken naar de verloren zoon of de barmhartige Samaritaan.

Ik geloof dan ook in schepping en zondeval, maar niet dat Genesis bedoelt is om een historische beschrijving daarvan te geven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Erasmiaan »

parsifal schreef:De stambomen zijn inderdaad wat off topic. Mijn punt is dat het in sommige gevallen okee lijkt om niet letterlijk te lezen.
Maar die zijn niet te vergelijken met het niet letterlijk lezen van Genesis 1-3. Omdat het in Genesis 1-3 zoiets fundamenteels betreft, dat zoveel keer in de Bijbel wordt bevestigd en herhaald.
Waarbij de goden en demonen van de omliggende volkeren maar schepping zijn
Bizar. Waar vind je daar grond voor in de Bijbel?
Het is God's verhaal en verwijzingen naar deze gebeurtenissen in de Bijbel (Waarbij verwijzingen naar hoe het ging er erg weinig zijn) zie ik als verwijzingen in preken naar de verloren zoon of de barmhartige Samaritaan.
Hoe kun je een verwijzing in een preek naar een gelijkenis, gelijk stellen aan een verwijzing in de Bijbel naar de schepping? Die denkslag kan ik echt niet maken. Of bedoel je wat anders?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door parsifal »

Erasmiaan schreef:
parsifal schreef:De stambomen zijn inderdaad wat off topic. Mijn punt is dat het in sommige gevallen okee lijkt om niet letterlijk te lezen.
Maar die zijn niet te vergelijken met het niet letterlijk lezen van Genesis 1-3. Omdat het in Genesis 1-3 zoiets fundamenteels betreft, dat zoveel keer in de Bijbel wordt bevestigd en herhaald.
Waarbij de goden en demonen van de omliggende volkeren maar schepping zijn
Bizar. Waar vind je daar grond voor in de Bijbel?
Het is God's verhaal en verwijzingen naar deze gebeurtenissen in de Bijbel (Waarbij verwijzingen naar hoe het ging er erg weinig zijn) zie ik als verwijzingen in preken naar de verloren zoon of de barmhartige Samaritaan.
Hoe kun je een verwijzing in een preek naar een gelijkenis, gelijk stellen aan een verwijzing in de Bijbel naar de schepping? Die denkslag kan ik echt niet maken. Of bedoel je wat anders?
Wat het tweede punt betreft. Zon en maan waren goden van de omliggende volkeren en zee en de grote zeedieren (expliciet apart genoemd van de andere dieren) stonden voor de chaos soms buiten het bereik van de goden en waren zodanig demonisch.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Posthoorn »

Terri schreef:Denken jullie dat het een verkeerde invloed heeft op 'wankelmoedige' gelovigen dat deze gedachten zoals verwoord door Parsifal en Ambtenaar hier niet geponeerd mogen worden? Want anders begrijp ik het niet zo goed, je kan toch 'kennis' nemen van deze materie, zonder gelijk overstag te gaan?
Discussiëren met enkel gelijkdenkenden vind ik persoonlijk niet altijd erg leerzaam.
En ik wil niet vervelend doen, maar het lijkt wel of jullie steeds bozer worden op deze mannen.......
Het gaat toch niet om het 'gelijk'?
Posthoorn antwoordt m.i. ook 'normaal'.
En voor de duidelijkheid, ik geloof eenvoudig in 6 dagen en in 6000 jaar wereldgeschiedenis. Tegelijk heb ik ook veel vragen, maar ik raak niet van de kaart als ik andere argumenten lees.
De doelgroep moet zich nog wel veilig kunnen voelen.
Anderzijds is het een gegeven dat deze gedachten - breed? - leven binnen de gereformeerde gezindte, dus zullen we er mee moeten 'dealen'.
Ik begrijp de spagaat waarin de moderators zich bevinden.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Grace »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Ambtenaar wil nu niet omonwonden zeggen hoe hij erin zit.
Toch heeft hij dat eerder wel gedaan, onderstaande komt uit het topic 'Gewone Catechismus' (dit voorjaar):
In de eerste plaats de gemeenschappelijke afstemming. We stammen niet van apen af, maar hebben wel gemeenschappelijke voorouders. De eerste mensen van onze soort homo sapiens verschenen zo'n 200.000 jaar geleden in Afrika en hebben zich vanuit hieruit verspreid. Aangenomen wordt dat de oorspronkelijke Afrikaanse populatie zo'n 10.000 tot 12.500 personen betrof. Hier stammen alle mensen vanaf, en dat is ook in lijn met Handelingen 17:26, we stammen af van één (populatie).
Dit is dus niet iets wat ik bedacht heb, maar dit komt uit het boek van Van den Brink. Destijds helder aangegeven.
Adam en Eva belichamen deze eerste mensen. Deze wijze van denken sluit mijns inziens ook beter aan bij wat gezegd wordt over Kaïn. Hij was bevreesd vermoord te worden door anderen en verderop wordt ook gesproken over zijn vrouw en kinderen die hij bij haar verwekte. De traditionele uitleg geeft altijd aan dat deze anderen en zijn vrouw broers en zussen van hem geweest moeten zijn (dit is mijn conclusie en niet die van Van den Brink).
Zoals opnieuw duidelijk aangegeven, is dit een doordenking mijnerzijds.

En zoals reeds eerder aangegeven, ik vind de theorie van Van den Brink plausibel.
Weet je dat nota bene dr. Willem Ouweneel (wetenschappelijk theoloog/bioloog en filosoof, een beter combi kan je in dit debat niet wensen) zegt over de vereniging van evolutie en schepping en een niet historische lezing van Genesis 1-3:

“ik zeg alleen dat ik hun resultaten als rampzalig beschouw. Waarom rampzalig? „Het is mijn vaste overtuiging dat zij niet alleen een Bijbelse visie op de mens en op de zonde verliezen, maar uiteindelijk ook op de Schrift, op het heil en op Christus zelf.”

In zijn nieuwste boek geeft hij klip en klaar (wetenschappelijk) aan waarom dit een zeer heilloze weg is. Je kan Ouweneel niet verwijten dat hij niet kritisch durft te denken en dat hij intellectueel de materie niet aan zou kunnen:

Zie verslag van Marc de Vries in het RD:

https://www.rd.nl/boeken/willem-ouwenee ... -1.1479036

Graag ook een reactie van Parsifal hierop
Laatst gewijzigd door Grace op 01 nov 2019, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Posthoorn »

parsifal schreef:Wat het tweede punt betreft. Zon en maan waren goden van de omliggende volkeren en zee en de grote zeedieren (expliciet apart genoemd van de andere dieren) stonden voor de chaos soms buiten het bereik van de goden en waren zodanig demonisch.
Maar wat als Gen. 1-3 alleen maar een 'mythe' is tegenover de andere mythen? Welk gezag heeft het dan? Wat is de waarde er dan van? Is het dan wel meer dan een 'kunstig verdichte fabel'? En moeten we dáár dan ons geloof op baseren?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Terri »

Posthoorn schreef:
Terri schreef:Denken jullie dat het een verkeerde invloed heeft op 'wankelmoedige' gelovigen dat deze gedachten zoals verwoord door Parsifal en Ambtenaar hier niet geponeerd mogen worden? Want anders begrijp ik het niet zo goed, je kan toch 'kennis' nemen van deze materie, zonder gelijk overstag te gaan?
Discussiëren met enkel gelijkdenkenden vind ik persoonlijk niet altijd erg leerzaam.
En ik wil niet vervelend doen, maar het lijkt wel of jullie steeds bozer worden op deze mannen.......
Het gaat toch niet om het 'gelijk'?
Posthoorn antwoordt m.i. ook 'normaal'.
En voor de duidelijkheid, ik geloof eenvoudig in 6 dagen en in 6000 jaar wereldgeschiedenis. Tegelijk heb ik ook veel vragen, maar ik raak niet van de kaart als ik andere argumenten lees.
De doelgroep moet zich nog wel veilig kunnen voelen.
Anderzijds is het een gegeven dat deze gedachten - breed? - leven binnen de gereformeerde gezindte, dus zullen we er mee moeten 'dealen'.
Ik begrijp de spagaat waarin de moderators zich bevinden.
Ik ook, maar wat je schrijft staat juist in de forumregels;

Refoforum is een forum voor de gereformeerde gezindte waarop degenen die daartoe behoren met elkaar discussiëren over zaken die spelen in de gereformeerde gezindte zelf óf over de interactie tussen de gereformeerde gezindte en de samenleving in het algemeen. Met deze discussies trachten de deelnemers van elkaar te leren om enerzijds te komen tot een beter begrip van de gereformeerde gezindte zelf en anderzijds sterker te staan in de vraagstukken op het grensvlak van de gereformeerde gezindte en de samenleving in het algemeen.

En de christen-wetenschappers die zo eenvoudig bij (in mijn ogen) het eenvoudige Bijbelse geluid blijven, geven een (mijns inziens) ondersteuning t.o.v. het 'andere' geluid en daar leer je van en word je sterker van.
En vaak komt het niet zo helder naar voren als er geen 'tegengas' is.
Maar goed, ik wil absoluut het moderators-beleid niet gaan bespreken, dus ik laat het hierbij. :)
Gesloten