Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door eilander »

merel schreef:
eilander schreef:
merel schreef:Dat is niet waar. Parsifal is hier ook al op ingegaan en in de linken die ik in dit topic geplaatst heb, wordt daar ook op ingegaan.
Je hebt eerder eens verwezen naar een artikel over een boek voor de jeugd hierover, van Cees Dekker. Daar gaat de knop toch echt om. 'Ik weet niet of de zondeval wel waar was' wordt daar gezegd door een theoloog. En ook dat met Adam en Eva best een groep mensen bedoeld zou kunnen zijn.
Ik vind je opvattingen zeer gevaarlijk.
Dan heb je geen flauw idee wie Cees Dekker is iig geen theoloog ;)
Dan heb je geen flauw idee welke artikelen je hier onderschrijft. Het ging in dat artikel dan ook om drs. Reinier Sonneveld. Let wel: met instemming aangehaald door jou!
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:
eilander schreef:
merel schreef:Dat is niet waar. Parsifal is hier ook al op ingegaan en in de linken die ik in dit topic geplaatst heb, wordt daar ook op ingegaan.
Je hebt eerder eens verwezen naar een artikel over een boek voor de jeugd hierover, van Cees Dekker. Daar gaat de knop toch echt om. 'Ik weet niet of de zondeval wel waar was' wordt daar gezegd door een theoloog. En ook dat met Adam en Eva best een groep mensen bedoeld zou kunnen zijn.
Ik vind je opvattingen zeer gevaarlijk.
Dan heb je geen flauw idee wie Cees Dekker is iig geen theoloog ;)

Jij kan mijn opvattingen gevaarlijk vinden, naar ik denk dat ' de kerk' zich in de vingers snijdt als zij dit gesprek niet aangaan met de hoger opgeleide jeugd. Je kan niet blijven zeggen 6x,24 uur en anders ben je een afvallige als jong volwassenen op de universiteit anders horen en men dit ook kan onderbouwen.
Hoezo is de wetenschap einde van tegenspraak? Of gewichtsvoller dan de Schrift.

Je moet ze verwijzen naar de Heere. Niet naar dit soort boekjes die de twijfel alleen maar groter maken. Zij die geen twijfel hierover hebben kunnen ook anvaarden dat wetenschap soms met dingen komt die er haaks op staan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door eilander »

merel schreef:Jij kan mijn opvattingen gevaarlijk vinden, naar ik denk dat ' de kerk' zich in de vingers snijdt als zij dit gesprek niet aangaan met de hoger opgeleide jeugd. Je kan niet blijven zeggen 6x,24 uur en anders ben je een afvallige als jong volwassenen op de universiteit anders horen en men dit ook kan onderbouwen.
Een kerk die Gods Woord op losse schroeven zet en vraagtekens zet bij de schepping zoals die in Genesis 1 en andere plaatsen is beschreven, snijdt zich niet alleen in de vingers, maar bloedt dood. Dat is veel erger.
Ik zal het wel te zwaar aanzetten, maar ik geloof dat het cruciaal is. Je ziet dat er nu ook al gemorreld wordt aan Genesis 3. En waarom ook niet...
Er is een bekering van deze heilloze weg nodig.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door huisman »

merel schreef:Dat is niet waar. Parsifal is hier ook al op ingegaan en in de linken die ik in dit topic geplaatst heb, wordt daar ook op ingegaan.
Als je niet in de eerste Adam geloofd waarom dan wel in de tweede Adam? Adam loochenen is Jezus loochenen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Posthoorn »

merel schreef:Jawel hoor, daar kan ik prima wat mee. Mijn antwoord zou zijn dat het voor mijn geloof niet uitmaakt of de aarde 6000 jaar is of miljoenen jaren en of Genesis 1-3 echt gebeurd is of niet. Het lijden en sterven van Jezus voor mijn zonden dat is de kern van mijn geloof.
Alleen is het niet aan jou om te bepalen wat voor jou geloof wel of niet uitmaakt. Dat doet de Schrift.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door -DIA- »

Als de eerste Adam een mythe is, is de zondeval ook een mythe, en is de mens dus ook niet schuldig in Adam... dat is uiteindelijk de conclusie. Gevolg: Heel de Bijbelse waarheid stort in, en als Adam niet overtreden heeft, dan hebben we de tweede Adam ook niet meer nodig. Doe dan maar snel de hele Bijbel dicht.

Ik weet niet of dit doorzien wordt?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Posthoorn »

parsifal schreef:
eilander schreef:
De wereld is uit niet geschapen (Gen. 1, Hebr. 11) en Adam is uit stof geschapen (Gen. 2). Niet letterlijk lezen van Genesis is niet te verenigen met onze belijdenisgeschriften, tenzij je die dan ook niet letterlijk gaat lezen.
Als je het "uit niet" van de geloofsbelijdenis als hetzelfde ziet als "het niet zienbare" van Hebreeën 11 dan heb je gelijk. Echter onzichtbaar en niets gelijkstellen lijkt me vrij atheïstisch. In genesis 1 staat niets over "uit niets"
Impliciet wel. In het begin schiep God de hemel en de aarde (=uit niets).
Dat God vervolgens uit die schepping andere schepselen schiep, zoals de mens, doet daaraan niet af of toe.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door -DIA- »

Vraag aan mods: Is het wenselijk om hier Bijbel-kritische gedachten te proclameren? Hebben deze mensen recht om op het forum zulke zaken te noemen? Hoe ver gaat het 'toelatingsbeleid' van Refoforum?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door parsifal »

Posthoorn schreef:
parsifal schreef:
eilander schreef:
De wereld is uit niet geschapen (Gen. 1, Hebr. 11) en Adam is uit stof geschapen (Gen. 2). Niet letterlijk lezen van Genesis is niet te verenigen met onze belijdenisgeschriften, tenzij je die dan ook niet letterlijk gaat lezen.
Als je het "uit niet" van de geloofsbelijdenis als hetzelfde ziet als "het niet zienbare" van Hebreeën 11 dan heb je gelijk. Echter onzichtbaar en niets gelijkstellen lijkt me vrij atheïstisch. In genesis 1 staat niets over "uit niets"
Impliciet wel. In het begin schiep God de hemel en de aarde (=uit niets).
Dat God vervolgens uit die schepping andere schepselen schiep, zoals de mens, doet daaraan niet af of toe.
Waar komt dat "=uit niets" vandaan?

En ja ik geloof in schepping, zondeval, de Heere Jezus en verlossing.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: En wat versta jij dan onder organische inspiratie?
Kort samengevat dat de schrijvers bewust en zelfstandig hebben geschreven op basis van Goddelijke openbaring (hoewel dit wellicht meer neigt naar de dynamische inspiratieleer).
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: RE: Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Ambtenaar »

Posthoorn schreef:De vraag is natuurlijk wat de inhoud van dat geloof is. "Dat God de oorsprong is van het ontstaan der dingen..." is natuurlijk erg breed. En het loslaten van 'wat geschreven is', is toch echt een koevoet onder de deur van je geloof. De rest kan er zomaar achteraan gaan. Als ons 'zorgvuldig interpreteren' het criterium wordt van wat er geloofd moet worden van de Bijbel, dan maak je het 'alzo spreekt de HEERE' krachteloos.
Vanuit de kerngedachte dat God de oorsprong is van alles houd je juist vast aan het geloof. Het biedt bovendien ruimte aan archeologische vondsten die een ouderdom hebben die de jonge aarde theorie overstijgt.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Hij gelooft niet dat de wereld uit niets is geschapen en ook niet dat Adam uit stof is geschapen. Hij gelooft niet dat de schepping zo is gegaan zoals in Genesis is beschreven.
Hoe kun je dat nu zeggen, als ik al meerdere malen heb gezegd dat God de oorsprong is van alles? De laatste zin klopt dan weer wel.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Hij gelooft niet dat de wereld uit niets is geschapen en ook niet dat Adam uit stof is geschapen. Hij gelooft niet dat de schepping zo is gegaan zoals in Genesis is beschreven.
Hoe kun je dat nu zeggen, als ik al meerdere malen heb gezegd dat God de oorsprong is van alles? De laatste zin klopt dan weer wel.
Dus jij gelooft dat Adam door God uit het stof is geschapen en niet door evolutie uit het dierenrijk is voortgekomen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Als je niet in de eerste Adam geloofd waarom dan wel in de tweede Adam? Adam loochenen is Jezus loochenen.
Ik vat Adam niet op als een individu, maar als een pars pro toto.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Dus jij gelooft dat Adam door God uit het stof is geschapen en niet door evolutie uit het dierenrijk is voortgekomen?
Ik zie Adam niet als individu, maar als verpersoonlijking van de mensheid.
Gesloten