Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Valcke »

Tiberius schreef:
Ambtenaar schreef: Ik heb er geen moeite mee als @Tiberius mijn account verwijderd of dat mij verzocht wordt mijn gedachten hierover niet langer openlijk te delen. Het is niet mijn bedoeling mensen (nog meer) in verwarring te brengen of mijn eigen verwarring over te brengen.
Bij dezen verzoek ik je dat, namelijk om je aan de forumgrondslag te houden.
Dit topic loopt wat ons betreft veel te ver van de Bijbelse lijn af.
We willen iedereen zeer dringend verzoeken om binnen de Bijbelse lijn en die van de belijdenis te blijven.
Met het thans gestelde moderatorbeleid ben ik blij! :)

Overigens ook een compliment voor deze post van Ambtenaar.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Valcke »

Terri schreef:
Posthoorn schreef:
Terri schreef:Denken jullie dat het een verkeerde invloed heeft op 'wankelmoedige' gelovigen dat deze gedachten zoals verwoord door Parsifal en Ambtenaar hier niet geponeerd mogen worden? Want anders begrijp ik het niet zo goed, je kan toch 'kennis' nemen van deze materie, zonder gelijk overstag te gaan?
Discussiëren met enkel gelijkdenkenden vind ik persoonlijk niet altijd erg leerzaam.
En ik wil niet vervelend doen, maar het lijkt wel of jullie steeds bozer worden op deze mannen.......
Het gaat toch niet om het 'gelijk'?
Posthoorn antwoordt m.i. ook 'normaal'.
En voor de duidelijkheid, ik geloof eenvoudig in 6 dagen en in 6000 jaar wereldgeschiedenis. Tegelijk heb ik ook veel vragen, maar ik raak niet van de kaart als ik andere argumenten lees.
De doelgroep moet zich nog wel veilig kunnen voelen.
Anderzijds is het een gegeven dat deze gedachten - breed? - leven binnen de gereformeerde gezindte, dus zullen we er mee moeten 'dealen'.
Ik begrijp de spagaat waarin de moderators zich bevinden.
Ik ook, maar wat je schrijft staat juist in de forumregels;

Refoforum is een forum voor de gereformeerde gezindte waarop degenen die daartoe behoren met elkaar discussiëren over zaken die spelen in de gereformeerde gezindte zelf óf over de interactie tussen de gereformeerde gezindte en de samenleving in het algemeen. Met deze discussies trachten de deelnemers van elkaar te leren om enerzijds te komen tot een beter begrip van de gereformeerde gezindte zelf en anderzijds sterker te staan in de vraagstukken op het grensvlak van de gereformeerde gezindte en de samenleving in het algemeen.

En de christen-wetenschappers die zo eenvoudig bij (in mijn ogen) het eenvoudige Bijbelse geluid blijven, geven een (mijns inziens) ondersteuning t.o.v. het 'andere' geluid en daar leer je van en word je sterker van.
En vaak komt het niet zo helder naar voren als er geen 'tegengas' is.
Maar goed, ik wil absoluut het moderators-beleid niet gaan bespreken, dus ik laat het hierbij. :)
Wat mij betreft is het niet zo relevant of mensen aan het wankelen worden gebracht of niet. Ook niet of er wel of niet verwarring over iets ontstaat. Maar wel dat ik verwachten mag en móét dat aanmelding voor dit forum 'klopt'. Met andere woorden dat ik hier van gedachten wissel met mensen die het Schriftgezag, de gereformeerde belijdenis en alles wat daarin aan de orde is, van harte onderschrijven. Als dat het geval is, zijn er ook meer mogelijkheden om gedachten uit te wisselen over theologische onderwerpen, exegese, enzovoort. Wat nu feitelijk niet goed mogelijk is door de invloed van en verstoring door allerlei rekkelijken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Jantje »

Ik ben blij dat de moderators deze beslissing hebben genomen. Hoewel het mijn visie op de schepping zoals deze letterlijk is verwoord in Genesis, niet heeft aangetast, ben ik blij dat de vervreemding van dit draadje nu tot paal en perk gesteld is.

Ik ben echter wel uitermate verbijsterd over de uitspraken die sommigen hier hebben gedaan, in het bijzonder de afgelopen uren (dag). Ik hoop dat zij deze uitspraken in het gebed neer te leggen voor God, dé God en Schepper van hemel en aarde,
Die ééns deze wereld in 6 dagen van 24 uur schiep,
Die ééns ons allen schiep in Zijn voorzienigheid en wijs beleid,
Die ééns in een punt des tijds ons allen zal doen veranderen in een lichaam en geest wat wij voor eeuwig zullen hebben, hetzij een volmaakt lichaam, hetzij een onvolmaakt lichaam,
Die deze hemel en aarde door vuur zal verbranden,
én boven alles: Die voor een nieuwe hemel en aarde zal zorgen, waarop gerechtigheid zal wonen en waarop Zijn uitverkoren Kerk eeuwig Hem zal loven en prijzen van nu aan tot in der eeuwen eeuwigheid.

Ik hoop dat het dikgedrukte voor ons allen zou mogen gelden:
2 Thessalonicenzen 2:
En wij bidden u, broeders, door de toekomst van onzen Heere Jezus Christus en onze toevergadering tot Hem, dat gij niet haastelijk bewogen wordt van verstand, of verschrikt, noch door geest, noch door woord, noch door zendbrief als van ons geschreven, alsof de dag van Christus aanstaande ware. Dat u niemand verleide in enigerlei wijze; want die komt niet tenzij dat eerst de afval gekomen is, en dat geopenbaard is de mens der zonde, de zoon des verderfs, die zich tegenstelt en verheft boven al wat God genaamd of als God geëerd wordt, alzo dat hij in den tempel Gods als een God zal zitten, zichzelven vertonende dat hij God is. Gedenkt gij niet dat ik nog bij u zijnde, u deze dingen gezegd heb? En nu, wat hem wederhoudt, weet gij, opdat hij geopenbaard worde te zijner eigen tijd. Want de verborgenheid der ongerechtigheid wordt alrede gewrocht; alleenlijk die hem nu wederhoudt, die zal hem wederhouden, totdat hij uit het midden zal weggedaan worden. En alsdan zal de ongerechtige geopenbaard worden, denwelken de Heere verdoen zal door den Geest Zijns monds, en tenietmaken door de verschijning Zijner toekomst; hem, zeg ik, wiens toekomst is naar de werking des satans, in alle kracht en tekenen en wonderen der leugen, en in alle verleiding der onrechtvaardigheid in degenen die verloren gaan, daarvoor dat zij de liefde der waarheid niet aangenomen hebben, om zalig te worden. En daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven; opdat zij allen veroordeeld worden die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid. Maar wij zijn schuldig altijd God te danken over u, broeders, die van den Heere bemind zijt, dat u God van den beginne verkoren heeft tot zaligheid, in heiligmaking des Geestes en geloof der waarheid; waartoe Hij u geroepen heeft door ons Evangelie, tot verkrijging der heerlijkheid van onzen Heere Jezus Christus. Zo dan, broeders, staat vast en houdt de inzettingen die u geleerd zijn, hetzij door ons woord, hetzij door onzen zendbrief. En onze Heere Jezus Christus Zelf, en onze God en Vader, Die ons heeft liefgehad, en gegeven heeft een eeuwige vertroosting en goede hoop in genade, vertrooste uw harten, en versterke u in alle goed woord en werk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Ad Anker »

Jantje, soms is zwijgen beter dan doorvloeien.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door HersteldHervormd »

Schandalig wat ik allemaal lees. Ik ben blij dat de moderators wat er mee doen. Ik vraag me af hoeveel mensen die hoofdschuddend lezen...

Wie aan de schepping rommelt, rommelt aan heel de Schrift, en de getuigenis daarvan. Het hek is van de dam als iedereen zijn of haar eigen invulling gaat geven over de Bijbel.

Maargoed, misschien is inderdaad waar wat Ad zegt, beter zwijgen we erover :lock
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Maanenschijn »

Ad Anker schreef:Jantje, soms is zwijgen beter dan doorvloeien.
Volgens de kanttekeningen:
‭‭‭2) doorvloeien.‭ Dit wordt door sommigen verstaan van het woord, hetwelk wij gehoord hebben, en moeten zorg dragen dat het in ons niet doorvloeit, zoals in vergetelijke toehoorders pleegt te geschieden. Door anderen wordt het verstaan van de personen zelf, die gezegd worden door te vloeien, wanneer zij als water, dat doorvloeit, vergaan of verloren gaan.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Tiberius »

Er is nu wel genoeg gezegd in dit topic. Daarom :lock
Gesloten