Eigenwillige godsdienst

DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door DDD »

Precies.

Het is niet onaardig bedoeld hoor. Ik zou er zelf wel de humor van in kunnen zien, maar dat is persoonlijk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Jantje »

---knip--- Niet op de persoon aub
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Zita »

On topic, aub!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Dodo »

Als de discussie gevoerd moet worden met persoonlijke aanvallen, zijn de argumenten kennelijk op. Het komt behoorlijk onvolwassen over.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Erasmiaan »

Ik had dit inderdaad beter niet kunnen opnemen.

Verder kun je van een sarcastisch bericht met de beste wil van de wereld niet zeggen dat het niet onaardig was bedoeld. Maar ik laat het verder voor zijn rekening. Ik zal proberen om niet meer op provocaties te reageren.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door DDD »

Er is niets sarcastisch aan. Ik zie nu pas waar het eigenlijk over ging. Het is een punt waar vaker aandacht voor gevraagd wordt: ook in het proefschrift van Van der Knijff, al noemt hij het neutraler.

Maar het komt er in feite op neer dat bepaalde predikanten de bijbel graag helemaal zelf willen uitleggen en verbeteren. En dat is echt een fenomeen wat je alleen in de rechterflank van de GG tegenkomt. In vrijzinnige kerken zie je wel eens dat predikanten een stukje bijbeltekst weglaten. Of ze zeggen 'dat wij daar natuurlijk nu anders over denken'. Maar teksten veranderen zodat ze beter weergeven wat de heilige Geest bedoeld zou moeten hebben - ik mag tenminste hopen dat de dominee dan meent een God welbehaaglijk werk te doen, anders zou het helemaal ernstig zijn- kom ik alleen in de Gereformeerde Gemeenten tegen. Daar is helemaal niets sarcastisch aan. Ik hoor het meerdere keren per jaar gebeuren. En ik vind het niet juist. Misschien verwar je afkeuring met sarcasme. Ik vind het een heel kwalijke zaak om bijbelteksten/citaten aan de eigen opvattingen aan te passen. Het is niet gereformeerd en evenmin bijbelgetrouw, maar ultra-bevindelijk.

Overigens meld ik voor alle zekerheid dat ik mij niet heb gestoord aan de opmerkingen van Jantje.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Maar het komt er in feite op neer dat bepaalde predikanten de bijbel graag helemaal zelf willen uitleggen en verbeteren. En dat is echt een fenomeen wat je alleen in de rechterflank van de GG tegenkomt. In vrijzinnige kerken zie je wel eens dat predikanten een stukje bijbeltekst weglaten. Of ze zeggen 'dat wij daar natuurlijk nu anders over denken'. Maar teksten veranderen zodat ze beter weergeven wat de heilige Geest bedoeld zou moeten hebben - ik mag tenminste hopen dat de dominee dan meent een God welbehaaglijk werk te doen, anders zou het helemaal ernstig zijn- kom ik alleen in de Gereformeerde Gemeenten tegen. Daar is helemaal niets sarcastisch aan. Ik hoor het meerdere keren per jaar gebeuren. En ik vind het niet juist. Misschien verwar je afkeuring met sarcasme. Ik vind het een heel kwalijke zaak om bijbelteksten/citaten aan de eigen opvattingen aan te passen. Het is niet gereformeerd en evenmin bijbelgetrouw, maar ultra-bevindelijk.
Ik hoor extreem veel dominees, van links tot rechts en alles wat er tussen zit, maar ik herken me hier absoluut niet in. Dus ik zou graag wat concretere voorbeelden horen, van situaties waar je dan aan denkt (en dat zonder naam en niet gerelateerd aan ds. Verschuure; je schrijft dat je het meerdere keren per jaar hoort, dus ik denk dat er vast nog wel een ander voorbeeld is). Want voor mij is dit echt zo'n onherkenbaar iets, dat ik er me niets bij kan voorstellen.
DDD schreef:Overigens meld ik voor alle zekerheid dat ik mij niet heb gestoord aan de opmerkingen van Jantje.
Dat is aardig van je. Maar ik heb er wel een flinke moderatiewaarschuwing voor gekregen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door DDD »

O. Het is niet toegestaan om te discussiëren over moderatiewaarschuwingen. Maar ik heb er in zijn algemeenheid geen bezwaar tegen als iemand er op wijst dat ik ook mijn eenzijdigheden en beperkingen heb. Want dat is natuurlijk ook zo. Als je duidelijke standpunten inneemt moet je daar tegen kunnen.

Al ben ik het met Dodo eens dat die opmerkingen over mijn zogenaamd onaardige formuleringen meestal dienen om het gesprek van de inhoud af te leiden. Dus voor mijzelf trek ik er lering uit, maar het zou onterecht zijn om te denken dat mijn verhaal daarmee inhoudelijk niet klopt. Want dat is een heel andere kwestie.

Wat betreft het eerste: ik denk dat je dan gewoon te weinig bijbelteksten uit je hoofd kent. Dr. Van der Knijff kwam correcties op de bijbeltekst zelfs tegen in gedrukte preken. Vaker komt het voor dat predikanten in gesproken teksten actieve zinnen over bekering en geloof veranderen in passieve zinnen. Of dat zij delen uit relevante en geciteerde teksten weglaten, bijvoorbeeld 'en ook voor de zonden van de gehele wereld'. Of dat zij zeggen dat duidelijke bijbelteksten in hun tegendeel veranderd moeten worden. Bijvoorbeeld dat God niet wil dat alle mensen zalig worden. Dat hebben we hier onlangs op dit forum nog besproken en toen was het jou wel degelijk opgevallen. Als dat geen overduidelijke correctie is van een vermeende onnauwkeurigheid in de bijbel, dan weet ik het niet meer.

Maar het gaat verder: er zijn ook dominees die bezwaar hebben tegen de BMU, omdat de verlichting van de heilige Geest nodig is. In de praktijk komt het er op neer dat zij zelf de uitleg van de Schrift willen bepalen, en dat -in hun beleving door de leiding van de heilige Geest - de gelovigen dan precies de bekeringservaringen uit hun model krijgen.

Daar is niets sarcastisch aan. Ik stel dat in ernst vast en zolang mensen mij geen betere verklaring geven voor dit fenomeen, houd ik het er op dat dit bewuste handelingen zijn. We hebben het over volwassen mensen die moeten weten wat zij doen.

Overigens weet ik dat de wat hoger opgeleide predikanten hierover zeggen dat dit goed beschouwd geen aanpassing is van de bijbeltekst, maar dat in onze tijd de accenten anders moeten worden gelegd, omdat mensen nu de bijbel anders verkeerd zouden begrijpen. Maar dat is evenzeer volstrekt willekeurig.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door -DIA- »

Ik heb een prangende vraag. Waar ben ik terecht gekomen?
Hoe komt het dat iedereen struikelt over wat ik hier zeg?
Dwaal ik? Ben ik iedereen in een vijand verkeerd? En dit duurt nu al zolang als ik op dit forum meedoe. Wat is dit? Hoe kan dat?
Of wordt de oude leer niet verstaan en/of geaccepteerd?
Ik ben compleet in verwarring.
Vragen, vragen, vragen, en niet weten wat ik verkeerd zeg.
En blijkbaar doe ik dat wel.
De grote dwalers mogen dan van het forum verwijderd worden.
Ik denk dat het nu juist veel meer gaat over de puntjes op de i.
Dan kon het voor hen die niet anders kunnen dan de oude leer vasthouden wel eens erg moeilijk worden.
Ik ben er bang voor.
Dit vindt ik eigenlijk veel gevaarlijker dan de mensen die met grof geweld tegen het Woord ingaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Jantje »

Je moet niet alles zo persoonlijk opvatten, @DIA. Ik doe dat ook niet. En ja, ik vind het ook jammer dat ds. Schot voor de zoveelste keer op dit forum in een hoek wordt gezet, dat wij ons moeten verantwoorden als wij het met zijn recensie eens zijn en dat anderen zomaar kunnen beweren dat hij niet-gereformeerde dingen uitspreekt, zonder dat ze daar een gefundeerde onderbouwing voor geven. Maar dan ga ik de discussie aan en probeer ik uit te leggen waarom ik dat vind. En gelukkig weet ik dat men mij dat allemaal niet persoonlijk aanrekent, al is het jammer dat ik soms door dezen en genen wordt verweten niet inhoudelijk of genuanceerd genoeg te zijn. Maar goed, dat beschouw ik meestal maar als een teken van zwakte en een niet goed kunnen verzinnen van argumenten die de eigen visie ondersteunen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Je moet niet alles zo persoonlijk opvatten, @DIA. Ik doe dat ook niet. En ja, ik vind het ook jammer dat ds. Schot voor de zoveelste keer op dit forum in een hoek wordt gezet, dat wij ons moeten verantwoorden als wij het met zijn recensie eens zijn en dat anderen zomaar kunnen beweren dat hij niet-gereformeerde dingen uitspreekt, zonder dat ze daar een gefundeerde onderbouwing voor geven. Maar dan ga ik de discussie aan en probeer ik uit te leggen waarom ik dat vind. En gelukkig weet ik dat men mij dat allemaal niet persoonlijk aanrekent, al is het jammer dat ik soms door dezen en genen wordt verweten niet inhoudelijk of genuanceerd genoeg te zijn. Maar goed, dat beschouw ik meestal maar als een teken van zwakte en een niet goed kunnen verzinnen van argumenten die de eigen visie ondersteunen.
Projectie is onder andere een term uit de psychologie. Van projectie kan sprake zijn wanneer men eigenschappen of emoties van zichzelf tracht te ontkennen, verbergen of verdringen door deze toe te schrijven aan iets of iemand anders.
ik ga er over stoppen. Maar je bent 's nachts niet op je best.
Als je je voor 1000 procent achter een recensie schaart en vervolgens een simpele vraag om uitleg omzeilt mag ik daar wellicht vraagtekens bij zetten.

Maar ik ga er echt over stoppen. :)
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Jeremiah »

Jantje schreef:@DDD,

Speciaal op jouw verzoek:
Matthéüs 11: 16-22: En zie, er kwam een tot Hem en zeide tot Hem: Goede Meester, wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe? En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Eén, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden. Hij zeide tot Hem: Welke? En Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doden; gij zult geen overspel doen; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven; eer uw vader en moeder; en: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. De jongeling zeide tot Hem: Al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af; wat ontbreekt mij nog? Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij. Als nu de jongeling dit woord hoorde, ging hij bedroefd weg; want hij had vele goederen.

En, lees ook deze preek eens, van wijlen ds. L. Huisman. Misschien neem je het van een gematigdere predikant wél aan: http://www.dshuisman.nl/PDF/Heidelb_Catech/ZONDAG35.pdf.
Dit is geen gematigde predikant, dit is een predikant die een radicaal andere koers vaart dan wat er in de GG gewoon is. Ik vind dat moeilijk. Bijvoorbeeld omdat hij iedereen uit de gemeente aan het avondmaal roept, dat lijkt mij niet juist. Het avondmaal is alleen voor Gods kinderen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Bezorgd »

Jeremiah schreef:[

Dit is geen gematigde predikant, dit is een predikant die een radicaal andere koers vaart dan wat er in de GG gewoon is. Ik vind dat moeilijk. Bijvoorbeeld omdat hij iedereen uit de gemeente aan het avondmaal roept, dat lijkt mij niet juist. Het avondmaal is alleen voor Gods kinderen.

Dat leerde ds Huisman wel degelijk. Alleen legde hij een grote klem neer dat onbekeerd in de kerk zitten geen optie is.
Van alle lijdelijkheid was hij wars. Terecht.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Jantje »

Dat weet ik heus wel. Maar zijn catechismuspreken zijn altijd de moeite waard.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie