Eigenwillige godsdienst

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:Dat klopt, dat zijn quotes van mij. Wat hebben die te maken met: "En jij beweert dat deze prediking op de Biblebelt niet meer wordt geleerd en gehoord? Wat arm."?
Ik ben zelf lid van een kerk op de Biblebelt waar beide punten nagenoeg niet van toepassing zijn. Allicht zijn daar weer heel andere punten te noemen.
Met die quotes wek je de indruk dat op de Biblebelt de prediking enkel aan die twee quotes voldoet en niet aan het overige wat jij in die reactie schreef. En dat is pertinent onjuist. Ook op de Biblebelt en ook dáár in de Gereformeerde Gemeenten klinkt in de prediking de Naam van Jezus tot vergeving der zonden.
Hollander schreef:Nou, voor die laatste sterke indruk ben ik benieuwd naar je gronden. Want ik noem zelfs niet eens de GG. Het is nog net geen onheuse bejegening, maar vraagt toch wel om nadere duiding.
Ik heb eerlijk gezegd meer de indruk dat je deze laatste opmerking maakt, omdat je niet weet van welk kerkverband/-genootschap ik lid ben, dan dat het op empirische waarneembare feiten gebaseerd is.
Je doet negatief over de prediking van vandaag de dag in de Gereformeerde Gemeenten. Je verheft in een ander draadje de prediking van wijlen ds. L. Huisman tot het ware en je hoopt dat dat vandaag ook weer meer gehoord zal worden. Ik haast me overigens erbij te zeggen dat het niet alleen jou geldt, maar ook anderen op dit forum. Sommigen zijn zeer kritisch en als ze dan eens iets lezen of horen van een predikant uit de Gereformeerde Gemeenten, wat hen aanspreekt, doen ze opeens heel verwonderd. Ik kan daar slecht tegen. .

En verder weet ik inmiddels dat je geen lid (meer) bent van de Gereformeerde Gemeenten. Want ik ken geen gemeente waar een kindernevendienst gehouden wordt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Met die quotes wek je de indruk dat op de Biblebelt de prediking enkel aan die twee quotes voldoet en niet aan het overige wat jij in die reactie schreef. En dat is pertinent onjuist. Ook op de Biblebelt en ook dáár in de Gereformeerde Gemeenten klinkt in de prediking de Naam van Jezus tot vergeving der zonden.
Natuurlijk zeg ik dat niet. Òf je leest niet goed òf je schrijft op zo'n manier dat ik je nu verkeerd begrijp.

Als ik zeg dat ik moeite heb met auto's die door rood rijden, dan bedoel ik toch niet alle auto's? Ook zeg ik dan niets over de auto's die door het oranje of groene licht rijden. En ik spreek zelfs niet over de auto's die wel voor het rode licht stoppen.
Ofwel: Moeite met bepaalde aspecten in de prediking, betekent nog niet een veroordelen van de tótale prediking of het ontkennen van al het andere goeds in de prediking.
Je doet negatief over de prediking van vandaag de dag in de Gereformeerde Gemeenten.
Waar heb ik de GG genoemd, als ik vragen mag?
Ik erger mij echt aan deze uitspraak. Want het is inmiddels een onheuse bejegening die nergens op gebaseerd is.
Je verheft in een ander draadje de prediking van wijlen ds. L. Huisman tot het ware en je hoopt dat dat vandaag ook weer meer gehoord zal worden.
Daar heb je gelijk in. En de woorden "weer meer" geven precies aan dat deze prediking niet weg is, alleen wel dat ik wens dat deze weer meer gehoord gaat worden. Dat betekent een hoop op toename.
Ik haast me overigens erbij te zeggen dat het niet alleen jou geldt, maar ook anderen op dit forum. Sommigen zijn zeer kritisch en als ze dan eens iets lezen of horen van een predikant uit de Gereformeerde Gemeenten, wat hen aanspreekt, doen ze opeens heel verwonderd. Ik kan daar slecht tegen.
Prima en ook eens. Maar zou je kunnen aangeven waar ík mij kritisch uit heb gelaten over een predikant van de GG òf 'opeens' heel verwonderd heb gereageerd op een bijdrage van een predikant uit de GG?
En verder weet ik inmiddels dat je geen lid (meer) bent van de Gereformeerde Gemeenten. Want ik ken geen gemeente waar een kindernevendienst gehouden wordt.
Inmiddels weet ik dat je kennis op dit punt onvoldoende is, hoewel de benaming geen 'kindernevendienst' is.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef: En verder weet ik inmiddels dat je geen lid (meer) bent van de Gereformeerde Gemeenten. Want ik ken geen gemeente waar een kindernevendienst gehouden wordt.
Ben je van de AIVD? FBI? Ik ben zelf zeer dankbaar voor mijn kerkverband en heb het hartelijk lief. Maar dit fanatisme gaat me te ver én je terroriseert het forum er ontzettend mee. Negatieve berichten zijn niet altijd leuk (al zie ik die in de post van Hollander niet terug), haal dan even diep adem en pak een glaasje fris. En besef: dit is een refoforum, geen exclusief gergemforum.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door pierre27 »

Erskinees schreef:
Jantje schreef: En verder weet ik inmiddels dat je geen lid (meer) bent van de Gereformeerde Gemeenten. Want ik ken geen gemeente waar een kindernevendienst gehouden wordt.
Ben je van de AIVD? FBI? Ik ben zelf zeer dankbaar voor mijn kerkverband en heb het hartelijk lief. Maar dit fanatisme gaat me te ver én je terroriseert het forum er ontzettend mee. Negatieve berichten zijn niet altijd leuk (al zie ik die in de post van Hollander niet terug), haal dan even diep adem en pak een glaasje fris. En besef: dit is een refoforum, geen exclusief gergemforum.
Geheel eens!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Jantje »

@Hollander, ik heb je reactie blijkbaar verkeerd gelezen. Mijn excuses daarvoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:@Hollander, ik heb je reactie blijkbaar verkeerd gelezen. Mijn excuses daarvoor.
Aanvaard. Top dat je dat zegt. :super
Dit account wordt niet meer gebruikt.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door DDD »

GGotK schreef:
Amstelodamense schreef:
-DIA- schreef:
Hier... werd voor het eerst een scheiding in de Gereformeerde Gemeenten gevoeld. Deze predikant en een andere predikant die toen veel invloed in de gemeenten had. en later afgezet is, brachten een meer populaire en misschien beter gezegd, andere leer dan we gewend waren. Desondanks hadden deze beide predikanten veel aanhangers.
Andere leer of dezelfde leer in een ander jasje?
De prediking van ds Huisman staat op het gebied van het aanbod van genade veel dichterbij de Erskines o.a. dan de gemiddelde prediking in de GG door de jaren heen. Zaken als verkiezing, bevinding, separatie etc, die zo kenmerkend zijn in de prediking binnen de GG van oudsher, zijn bijna niet meer terug te vinden in de prediking van ds Huisman en een aantal hedendaagse predikanten binnen de GG. Dit levert zodoende een zodanige vervreemding op, die zo ver gaat dat wij elkaar niet meer verstaan.
Dat was dan een vervreemding die ook in 1907 er al had kunnen zijn. Ik ben het er overigens niet mee eens. Ds. Huisman was een gematigde predikant binnen de GG, een beetje vergelijkbaar met de toenmalige midden bond, verwacht ik.

Maar er zijn helemaal niet zoveel gematigde predikanten meer in de GG, het overgrote deel behoort tot wat in 1930, laat staan in 1960, de rechterflank zou heten.

Dat mensen een ander niet meer begrijpen, licht niet aan de verschillen, maar aan hun extreme karaktertrekken. Want de verschillen zijn zo gering, dat een normaal iemand daar prima mee zou kunnen omgaan.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door huisman »

DDD schreef:
GGotK schreef:
Amstelodamense schreef:
-DIA- schreef:
Hier... werd voor het eerst een scheiding in de Gereformeerde Gemeenten gevoeld. Deze predikant en een andere predikant die toen veel invloed in de gemeenten had. en later afgezet is, brachten een meer populaire en misschien beter gezegd, andere leer dan we gewend waren. Desondanks hadden deze beide predikanten veel aanhangers.
Andere leer of dezelfde leer in een ander jasje?
De prediking van ds Huisman staat op het gebied van het aanbod van genade veel dichterbij de Erskines o.a. dan de gemiddelde prediking in de GG door de jaren heen. Zaken als verkiezing, bevinding, separatie etc, die zo kenmerkend zijn in de prediking binnen de GG van oudsher, zijn bijna niet meer terug te vinden in de prediking van ds Huisman en een aantal hedendaagse predikanten binnen de GG. Dit levert zodoende een zodanige vervreemding op, die zo ver gaat dat wij elkaar niet meer verstaan.
Dat was dan een vervreemding die ook in 1907 er al had kunnen zijn. Ik ben het er overigens niet mee eens. Ds. Huisman was een gematigde predikant binnen de GG, een beetje vergelijkbaar met de toenmalige midden bond, verwacht ik.

Maar er zijn helemaal niet zoveel gematigde predikanten meer in de GG, het overgrote deel behoort tot wat in 1930, laat staan in 1960, de rechterflank zou heten.

Dat mensen een ander niet meer begrijpen, licht niet aan de verschillen, maar aan hun extreme karaktertrekken. Want de verschillen zijn zo gering, dat een normaal iemand daar prima mee zou kunnen omgaan.
ds Huisman zijn uitgegeven preken (lees ook zijn HC verklaring) allemaal gelezen maar zie er weinig midden bond in. Wel puriteins in ruim aanbod en scherpe separatie. Bevindelijk en Schriftuurlijk maar uiterst scherp en veroordelend.
Kent u Jezus' hart? Kent u Jezus' hand? Kent u Jezus' dragende schouders? Kent u Jezus' vergevende liefde? Zegt ge Nee; o dan
hebt ge nog nooit iets op aarde beleefd, wat waard is om beleefd te worden. Dan bent u nog diep ongelukkig. Dan verkondig ik u vandaag, als u zo doorgaat, zonder God en zonder Christus, dat gij het levenslicht en het levensgeluk en het zoete water nooit zult smaken. Want zelfs de allerzoetste wateren van de zonde, zijn in hun einde, nog zo bitter als gal. Want het einde van de zonde, dat is de dood, hier op aarde reeds! De wereld gaat voorbij met al haar begeerlijkheid. Daar blijft totaal niets van over. Als je hier tien, twintig, dertig jaar de wereld gediend hebt en straks je krachten zijn vergaan; dan werpt die wereld diezelfde wereld, die je nu met open
armen ontvangt, op de dansvloer, op de disco of de plaatsen der ijdelheid, die werpt je als een uitgeknepen citroen aan de kant van de weg. Dan kun je niet meer mee, want je schoonheid, jongens en meisjes is vergaan. En dan zegt de wereld: Ga maar, het is met jou gedaan. En als je dan de bloem van je leven in de wereld besteed hebt, ben je dan niet bang, dat God je dorre
beenderen niet meer hebben wil. Daarom zoekt den Heere, terwijl dat Hij te vinden is. Roept Hem aan, terwijl Hij nabij is. Denk aan uw Schepper in de dagen uwer jongelingschap, eer dat de kwade dagen komen en de jaren naderen van dewelke je zeggen zult: Ik heb er geen zin meer in. Nu, heden, zo je de stem van de Heere hoort. O, het is niet het kruis, dat je uit Kanaän houdt, denk daar goed aan. Het
kruis is ook geen teken van Gods ongenoegen. Doe niet zo dwaas zoals de discipelen eenmaal deden bij de blindgeborene: Toen zij vroegen: Wie heeft er gezondigd, deze of zijn ouders? Maar het kruis is Gods genade in uw leven. En als u dan zegt: Ik ben het er toch niet mee eens. Dan zeg ik:Welnu, denk dan aan Hem, Die ik u vandaag predikte, als de Middelaar Gods en der mensen. Ik weet het, er zijn mensen, die zeggen: Moet dat nu zo? Ik zeg het ook wel eens. Toen ik een paar weken geleden bezig was om die arme Bantoes te
helpen aan een klein beetje eten en drinken, die dood liggen te gaan van de honger; toen kwam ik in een huisje, waar een oude vrouw dood op bed lag. Hier was het niet meer nodig, een klein kind zat te huilen bij de deur. Ze wist niet eens, wat er aan de hand was. Ze kwam iets brengen voor oma en oma was dood. Ze was die nacht gestorven. Toen heb ik het ook gezegd: Heere moet dat nou zo? Zijn dat nu mensen door u geschapen? En zo zeggen we het wel eens meer. Jongen, moet dat nu zo? We zeggen het ook in ons eigen leven, bij al de ellende in deze wereld: Heere moet dat nu zo? En dan zegt de Heere: Kijk, Mijn kind, moet dát nu zo? Daar hangt Mijn
Zoon; gegeven als een Verlosser van zondaren. Geef dan eens antwoord. Moet dat nu zo, mijn God? Moet Uw Zoon dan sterven, moet Hij, Die geen zonde gekend, noch gedaan heeft, de dood in? Moet Hij van God verlaten worden, Wiens vriendelijke hand de lamme genas, de hongerigen voedde en de doden opwekte? Geliefden, in het zicht van dat kruis versterft onze murmurering en buigen we in ootmoed aan Zijn voeten, dankend: Heere; ik dank U, dat Gij toornig op mij geweest zijt, maar Uw toorn is nu afgekeerd, en Gij troost mij. Hebt u Hem gezien, Die aan het hout des kruises voor zondaren stierf? Dan is het bittere water onder kruis en druk zoet geworden. Nee, in uw omstandigheden is er misschien niets veranderd, net zoals bij Asaf. Het bleef nog zoals altijd. De goddelozen hadden geen banden tot de
dood, hun kracht was fris, ze waren niet in moeite met andere mensen, ze werden met andere mensen niet geplaagd, terwijl zijn bestraffing er elke morgen was; totdat hij in Gods heiligdom inging. Er veranderde niets buiten hem, maar er veranderde iets ìn hem, dat was zijn hart, zijn geloof begon te leven, door de adem van Gods Geest en toen zei hij: Heere, zo is het goed; Gij hebt mijn rechterhand gevat, Gij zult mij leiden door Uw raad, en daarna, dan krijgt Kanaän weer waarde, dan gaan we naar huis verlangen; naar de dag van Jezus kroning, dan gaan we verlangen naar het einde; naar het moment, waarin de tijd in de eeuwigheid zal wegvloeien, en we met Abraham en met Izak en met Jakob en met Mozes en met Paulus en met al deze "verlorenen" zullen mogen staan aan de oevers van de glazen zee en Hij met Zijn zachte Vaderhand, de laatste traan van ons aangezicht zal afwissen. En dan, dan zijn wij bij Jezus, dan zijn wij voor eeuwig thuis. Amen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Amstelodamense »

DDD schreef:Dat was dan een vervreemding die ook in 1907 er al had kunnen zijn. Ik ben het er overigens niet mee eens. Ds. Huisman was een gematigde predikant binnen de GG, een beetje vergelijkbaar met de toenmalige midden bond, verwacht ik.

Dat mensen een ander niet meer begrijpen, licht niet aan de verschillen, maar aan hun extreme karaktertrekken. Want de verschillen zijn zo gering, dat een normaal iemand daar prima mee zou kunnen omgaan.
Weet niet of je hem kunt vergelijken met midden bond, maar ik herken wel helemaal wat @Huisman (what's in a name :) ) hieronder schrijft over ds. Huisman. Ruim in zijn evangelie aanbod, maar ook heel scherp en separerend. Ik denk een heel Bijbelse lijn.

Trouwens, ligt niet aan de verschillen bedoel je denk ik. Helemaal niks voor jou zo'n taalfout :D
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door GGotK »

DDD schreef:
GGotK schreef:
Amstelodamense schreef:
-DIA- schreef:
Hier... werd voor het eerst een scheiding in de Gereformeerde Gemeenten gevoeld. Deze predikant en een andere predikant die toen veel invloed in de gemeenten had. en later afgezet is, brachten een meer populaire en misschien beter gezegd, andere leer dan we gewend waren. Desondanks hadden deze beide predikanten veel aanhangers.
Andere leer of dezelfde leer in een ander jasje?
De prediking van ds Huisman staat op het gebied van het aanbod van genade veel dichterbij de Erskines o.a. dan de gemiddelde prediking in de GG door de jaren heen. Zaken als verkiezing, bevinding, separatie etc, die zo kenmerkend zijn in de prediking binnen de GG van oudsher, zijn bijna niet meer terug te vinden in de prediking van ds Huisman en een aantal hedendaagse predikanten binnen de GG. Dit levert zodoende een zodanige vervreemding op, die zo ver gaat dat wij elkaar niet meer verstaan.
Dat was dan een vervreemding die ook in 1907 er al had kunnen zijn. Ik ben het er overigens niet mee eens. Ds. Huisman was een gematigde predikant binnen de GG, een beetje vergelijkbaar met de toenmalige midden bond, verwacht ik.

Maar er zijn helemaal niet zoveel gematigde predikanten meer in de GG, het overgrote deel behoort tot wat in 1930, laat staan in 1960, de rechterflank zou heten.

Dat mensen een ander niet meer begrijpen, licht niet aan de verschillen, maar aan hun extreme karaktertrekken. Want de verschillen zijn zo gering, dat een normaal iemand daar prima mee zou kunnen omgaan.
Tot april 1930 bestond de rechterflank van de GG uit de gebroeders Overduin. Deze 2 predikanten ontkenden zelfs de wil van Gods bevel met alle gevolgen van dien. In dat opzicht zijn alle huidige predikanten in de GG gematigde predikanten.
Maar dat ook mensen zonder extreme karaktertrekken moeite hebben met het omgaan met de genoemde verschillen, daar getuigen jouw bijdragen toch van?
Plaats reactie