Eigenwillige godsdienst

DDD
Berichten: 28465
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door DDD »

Ik ben mij oprecht van niet één insinuatie of onzuiverheid bewust.

En wat betreft de mails: ik weet uit betrouwbare bron dat de kerkenraad voldoende verbetersuggesties krijgt. Ik hoef daar mijn eigen idee niet aan toe te voegen. Dit forum biedt een heel geschikte plaats om over actuele onderwerpen van gedachten te wisselen.

Het Woord van God heeft absoluut veel te zeggen. Wellicht is het goed om dat tegen de tijd dat de preekbespreking aan de orde is, wat uitvoeriger te belichten.

Overigens is het niet helemaal waar dat ik mij druk maak om deze uitspraak. Ik vind het wel goed dat zulke dingen gezegd worden. Zodat de welsprekendheid even wegvalt, en de inhoud overblijft.

Maar het is echt onzin dat ik niet zou willen toegeven als ik constateer dat ik geen gelijk heb.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Mistig »

DDD schreef:
Erasmiaan schreef:
DDD schreef:Ik vind het helemaal niet onterecht als iemand zegt dat mijn standpunten over bijvoorbeeld de vrouw in het ambt een indicatie zijn dat ik niet in de hoek van de GBS zit. Ik vind dat niet ad hominem en wat mij betreft is het forum zeker niet te klein als iemand dat meldt.

Het is weliswaar geen inhoudelijk argument, maar het zegt wel degelijk iets. Dat kan ik prima volgen. Dat wil echter helemaal niet zeggen dat je iemand niet serieus hoeft te nemen. Dat is een heel andere kwestie. Ik ga trouwens heel serieus in op wat ds. Verschuure heeft beweerd. Maar ik zeg ook dat zijn standpunt onjuist is. Dat zijn twee verschillende dingen.

Over welke 'unanieme uitspraak van de synode' heb je het eigenlijk?
om de HSV af te wijzen.
Die is er helemaal niet, voor zover ik weet. Er is een uitspraak dat de HSV niet mag worden gebruikt voor kerkelijke activiteiten binnen de GG. Verder zijn er zo nu en dan afgevaardigden die in enig verband iets over de HSV zeggen en staan er soms stukjes in de Saambinder, maar dat zijn geen kerkelijke standpunten, laat staan dat het een 'unanieme uitspraak van de synode' zou zijn.
In de laatste Daniel staat dat wanneer je de Statenvertaling moeilijk vindt, het goed is om er een gemakkelijke vertaling naast te lezen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Bezorgd »

Mistig schreef:[
In de laatste Daniel staat dat wanneer je de Statenvertaling moeilijk vindt, het goed is om er een gemakkelijke vertaling naast te lezen.
Uiteraard. Maar dat is toch altijd al het advies geweest binnen de Gereformeerde Gemeenten? Voor persoonlijk gebruik goed om verschillende vertalingen te lezen. Zo heb ik het in ieder geval vroeger op JV en catechisatie al meegekregen.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Mistig »

Bezorgd schreef:
Mistig schreef: In de laatste Daniel staat dat wanneer je de Statenvertaling moeilijk vindt, het goed is om er een gemakkelijke vertaling naast te lezen.
Uiteraard. Maar dat is toch altijd al het advies geweest binnen de Gereformeerde Gemeenten? Voor persoonlijk gebruik goed om verschillende vertalingen te lezen. Zo heb ik het in ieder geval vroeger op JV en catechisatie al meegekregen.
Eens. En ik ben ook niet anders gewend geweest. Maar het was even een opmerking ter nuance. De JBGG is goed bezig over het algemeen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Jantje »

@DDD,

Speciaal op jouw verzoek:
Matthéüs 11: 16-22: En zie, er kwam een tot Hem en zeide tot Hem: Goede Meester, wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe? En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Eén, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden. Hij zeide tot Hem: Welke? En Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doden; gij zult geen overspel doen; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven; eer uw vader en moeder; en: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. De jongeling zeide tot Hem: Al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af; wat ontbreekt mij nog? Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij. Als nu de jongeling dit woord hoorde, ging hij bedroefd weg; want hij had vele goederen.

En, lees ook deze preek eens, van wijlen ds. L. Huisman. Misschien neem je het van een gematigdere predikant wél aan: http://www.dshuisman.nl/PDF/Heidelb_Catech/ZONDAG35.pdf.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28465
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:
Mistig schreef:[
In de laatste Daniel staat dat wanneer je de Statenvertaling moeilijk vindt, het goed is om er een gemakkelijke vertaling naast te lezen.
Uiteraard. Maar dat is toch altijd al het advies geweest binnen de Gereformeerde Gemeenten? Voor persoonlijk gebruik goed om verschillende vertalingen te lezen. Zo heb ik het in ieder geval vroeger op JV en catechisatie al meegekregen.
Dat verschilt. Ter rechterzijde zijn er ook dominees die vinden dat het ook prima is om in oude druk te lezen. Zij zullen zelf wel bemiddelen tussen wat er in de bijbel staat en wat de leken moeten horen of begrijpen. Dat geeft gelijk de gelegenheid om uitdrukkingen van de heilige Geest die bij nader inzien wat onzorgvuldig zijn. te corrigeren. Zo kun je dan bijvoorbeeld de bijbeltekst corrigeren op remonstrantse invloeden.

Maar goed, ik heb tot onlangs ook nooit gehoord dat er iets mis mee was om in verschillende bijbelvertalingen te lezen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Jantje »

Ds. Verschuure doet dat zelf natuurlijk ook. Al zal dat vast zijn om daardoor weer steeds zekerder en vaster te weten dat de Statenvertaling tot nog toe de onbetwistbare 'beste' blijft. :langue
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28465
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door DDD »

Jantje schreef:@DDD,

Speciaal op jouw verzoek:
Matthéüs 11: 16-22: En zie, er kwam een tot Hem en zeide tot Hem: Goede Meester, wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe? En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Eén, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden. Hij zeide tot Hem: Welke? En Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doden; gij zult geen overspel doen; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven; eer uw vader en moeder; en: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. De jongeling zeide tot Hem: Al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af; wat ontbreekt mij nog? Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij. Als nu de jongeling dit woord hoorde, ging hij bedroefd weg; want hij had vele goederen.

En, lees ook deze preek eens, van wijlen ds. L. Huisman. Misschien neem je het van een gematigdere predikant wél aan: http://www.dshuisman.nl/PDF/Heidelb_Catech/ZONDAG35.pdf.
Ik vind dat geen voorbeeld van eigenwillige godsdienst. Ik vind dat trouwens in de preek ook niet terug.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Jantje »

O. Dan heb je niet goed gelezen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28465
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Ds. Verschuure doet dat zelf natuurlijk ook. Al zal dat vast zijn om daardoor weer steeds zekerder en vaster te weten dat de Statenvertaling tot nog toe de onbetwistbare 'beste' blijft. :langue
In ieder geval is het nu geen eigenwillige godsdienst meer :D
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:
Bezorgd schreef:
Mistig schreef:[
In de laatste Daniel staat dat wanneer je de Statenvertaling moeilijk vindt, het goed is om er een gemakkelijke vertaling naast te lezen.
Uiteraard. Maar dat is toch altijd al het advies geweest binnen de Gereformeerde Gemeenten? Voor persoonlijk gebruik goed om verschillende vertalingen te lezen. Zo heb ik het in ieder geval vroeger op JV en catechisatie al meegekregen.
Dat verschilt. Ter rechterzijde zijn er ook dominees die vinden dat het ook prima is om in oude druk te lezen. Zij zullen zelf wel bemiddelen tussen wat er in de bijbel staat en wat de leken moeten horen of begrijpen. Dat geeft gelijk de gelegenheid om uitdrukkingen van de heilige Geest die bij nader inzien wat onzorgvuldig zijn. te corrigeren. Zo kun je dan bijvoorbeeld de bijbeltekst corrigeren op remonstrantse invloeden.

Maar goed, ik heb tot onlangs ook nooit gehoord dat er iets mis mee was om in verschillende bijbelvertalingen te lezen.
Kap toch eens met dat aanvallende sarcasme.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:Ds. Verschuure doet dat zelf natuurlijk ook. Al zal dat vast zijn om daardoor weer steeds zekerder en vaster te weten dat de Statenvertaling tot nog toe de onbetwistbare 'beste' blijft. :langue
In ieder geval is het nu geen eigenwillige godsdienst meer :D
In het geval van ds. Verschuure niet nee. Hij gebruikt de HSV om te bewijzen dat die vertaling niet zuiver is. Dat doen alle predikanten van de GG, durf ik met grote stelligheid te zeggen. Ik heb zelfs wel eens een dominee die links en rechts zeer breed geaccepteerd is in de Gereformeerde Gemeenten in zijn studententijd horen afgeven op de HSV. Dus dat wordt er op de Theologische School (gelukkig!) ook goed in gedrild.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Jantje »

Erasmiaan schreef:Kap toch eens met dat aanvallende sarcasme.
Je moet gewoon op dezelfde toon terug reageren. Dat werkt het beste. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door -DIA- »

Erasmiaan schreef:
DDD schreef:
Bezorgd schreef:
Mistig schreef:[
In de laatste Daniel staat dat wanneer je de Statenvertaling moeilijk vindt, het goed is om er een gemakkelijke vertaling naast te lezen.
Uiteraard. Maar dat is toch altijd al het advies geweest binnen de Gereformeerde Gemeenten? Voor persoonlijk gebruik goed om verschillende vertalingen te lezen. Zo heb ik het in ieder geval vroeger op JV en catechisatie al meegekregen.
Dat verschilt. Ter rechterzijde zijn er ook dominees die vinden dat het ook prima is om in oude druk te lezen. Zij zullen zelf wel bemiddelen tussen wat er in de bijbel staat en wat de leken moeten horen of begrijpen. Dat geeft gelijk de gelegenheid om uitdrukkingen van de heilige Geest die bij nader inzien wat onzorgvuldig zijn. te corrigeren. Zo kun je dan bijvoorbeeld de bijbeltekst corrigeren op remonstrantse invloeden.

Maar goed, ik heb tot onlangs ook nooit gehoord dat er iets mis mee was om in verschillende bijbelvertalingen te lezen.
Kap toch eens met dat aanvallende sarcasme.
Mag ik dat ook eens zeggen. Een vriendelijk verzoek.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door pierre27 »

Erasmiaan schreef:
DDD schreef:
Bezorgd schreef:
Mistig schreef:[
In de laatste Daniel staat dat wanneer je de Statenvertaling moeilijk vindt, het goed is om er een gemakkelijke vertaling naast te lezen.
Uiteraard. Maar dat is toch altijd al het advies geweest binnen de Gereformeerde Gemeenten? Voor persoonlijk gebruik goed om verschillende vertalingen te lezen. Zo heb ik het in ieder geval vroeger op JV en catechisatie al meegekregen.
Dat verschilt. Ter rechterzijde zijn er ook dominees die vinden dat het ook prima is om in oude druk te lezen. Zij zullen zelf wel bemiddelen tussen wat er in de bijbel staat en wat de leken moeten horen of begrijpen. Dat geeft gelijk de gelegenheid om uitdrukkingen van de heilige Geest die bij nader inzien wat onzorgvuldig zijn. te corrigeren. Zo kun je dan bijvoorbeeld de bijbeltekst corrigeren op remonstrantse invloeden.

Maar goed, ik heb tot onlangs ook nooit gehoord dat er iets mis mee was om in verschillende bijbelvertalingen te lezen.
Kap toch eens met dat aanvallende sarcasme.
Het kan werkelijk zo zijn dat DDD niet goed in de gaten heeft hoe hij over komt, wellicht kun je het hem daarom maar niet te kwalijk nemen. Het kan een bepaalde afwijking zijn en dan is het natuurlijk niet altijd aan te rekenen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie