De Zondag

Hoe zie jij de zondag?

De zondag is een vervanging van de sabbat, bestemd voor gebed en eredienst
15
16%
De zondag is geen vervanging van de sabbat maar ik zet de dag wel apart voor de Heere en Zijn dienst
20
21%
De zondag is door God ingesteld
18
19%
De zondag is door de keizer ingesteld
9
9%
Op zondag geldt het werkverbod van de sabbat
16
17%
Ik kies er voor om niet te werken op zondag hoewel ik me niet gebonden voel aan een werkverbod
14
15%
Ik vier beide: sabbat en zondag
2
2%
Ik weet het niet
1
1%
 
Totaal aantal stemmen: 95

ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: De Zondag

Bericht door ejvl »

Susan schreef:
ejvl schreef:
Maar 6 dagen werken en 1 dag rusten is wel door de Heere opgelegd in de tien geboden.
Overigens is het geen dag met allerlei verboden wat mij betreft maar een dag dat wij mogen rusten.
Maar hé, aan wie werd dit gebod opgelegd? Wanneer werd het hen opgelegd? En waarom werd het hen opgelegd?

De sabbatsrust van toen is de geloofsrust van Gods kinderen nu en die rust is er vooral op zondag maar ook op alle andere dagen.
Het is onderdeel van de tien geboden, die gelden nog steeds. Hoe je dat invult, is persoonlijk maar feit is wel dat het God goeddacht een rustdag in te stellen. Nogmaals, geen verbodsdag van je mag niks behalve naar de kerk en slapen maar een dag dat we mogen rusten en ons niet hoeven bezig te houden met ons werk. Dat is ook geloofsrust. Een dag dat we met de dingen van de Heere bezig mogen zijn.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De Zondag

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef: Een messiaans christen zou dan zeggen: ik oordeel niet wanneer je het viert, maar als het bijbelser is om het op de zaterdag te vieren waarom doen jullie dat dan niet ?
En dat is het dus niet. In het NT lezen we dat de eerste Christenen op de opstandingsdag samenkwamen.
Dan zegt die persoon: de eerste dag zien jullie p zondag, maar dat is iets Romaans
De eerste dag voor de romeinen was op Zaterdag
Als je op die manier gaat rederneren kom je in de knoop, want de Romeinse week had destijds 8 dagen en geen 7.

De dag van de opstanding is de eerste dag volgens de Joodse week, die net als die van ons 7 dagen heeft.
Ah oke
Nee, ik had daar een discussie met een oud-collega die messiaans is.
Vandaar, maar wist niet dat de romeinse week 8 dagen had.
:super
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: De Zondag

Bericht door Susan »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef: Een messiaans christen zou dan zeggen: ik oordeel niet wanneer je het viert, maar als het bijbelser is om het op de zaterdag te vieren waarom doen jullie dat dan niet ?
En dat is het dus niet. In het NT lezen we dat de eerste Christenen op de opstandingsdag samenkwamen.
Dan zegt die persoon: de eerste dag zien jullie p zondag, maar dat is iets Romaans
De eerste dag voor de romeinen was op Zaterdag
Als je op die manier gaat rederneren kom je in de knoop, want de Romeinse week had destijds 8 dagen en geen 7.
Rome kende tot in de vierde eeuw een cyclus van acht dagen (nundinae), waarbij elke achtste dag een marktdag was. Sinds de vroege keizertijd kende men echter een zevendaagse week, waarnaast de nundinae nog functioneerden tot de vierde eeuw toen onder invloed van keizer Constantijn de zevendaagse week zich helemaal doorzette.

Volgens Wikipedia dan hè.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De Zondag

Bericht door Hendrikus »

Susan schreef: Volgens Wikipedia dan hè.
die heeft toch overal verstand van? :nananere
~~Soli Deo Gloria~~
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De Zondag

Bericht door Valcke »

Susan schreef:
J.C. Philpot schreef:Als je op die manier gaat rederneren kom je in de knoop, want de Romeinse week had destijds 8 dagen en geen 7.
Rome kende tot in de vierde eeuw een cyclus van acht dagen (nundinae), waarbij elke achtste dag een marktdag was. Sinds de vroege keizertijd kende men echter een zevendaagse week, waarnaast de nundinae nog functioneerden tot de vierde eeuw toen onder invloed van keizer Constantijn de zevendaagse week zich helemaal doorzette.

Volgens Wikipedia dan hè.
Ik heb mij laten vertellen dat alle volken in de wereld die vanouds een kalender en jaartelling hebben een week hebben van zeven dagen. Dus ook bv. China en Japan. Dat wijst er m.i. sterk op dat de week van zeven dagen altijd onderhouden is, en dat ook na de verspreiding van de volken (na Babel) dit zo gebleven is. Het is een scheppingsordening en geen instelling die behoort tot de wetten die alleen aan Israël gegeven waren. Net zoals blijkt dat reeds vóór de wetgeving op de Sinaï de Joden de sabbat dienden te heiligen (Ex. 16) en dat Laban kon zeggen: 'Vervul de week van deze'.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De Zondag

Bericht door J.C. Philpot »

Susan schreef:
J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef: In het NT lezen we dat de eerste Christenen op de opstandingsdag samenkwamen.
Dan zegt die persoon: de eerste dag zien jullie p zondag, maar dat is iets Romaans
De eerste dag voor de romeinen was op Zaterdag
Als je op die manier gaat rederneren kom je in de knoop, want de Romeinse week had destijds 8 dagen en geen 7.
Rome kende tot in de vierde eeuw een cyclus van acht dagen (nundinae), waarbij elke achtste dag een marktdag was. Sinds de vroege keizertijd kende men echter een zevendaagse week, waarnaast de nundinae nog functioneerden tot de vierde eeuw toen onder invloed van keizer Constantijn de zevendaagse week zich helemaal doorzette.

Volgens Wikipedia dan hè.
Zelfs als de minderheidsweekindeling van de Romeinen werd gevolgt, dan nog vraag ik me sterk af wat de validiteit is van de "messiaanse" bewering dat de 1e dag van de Romeinen de 7e dag van de Joden was. De opstanding van Christus vond plaats op de dag na de Joodse sabbat. De kerkvaders getuigen van het feit van met samenkwam op de opstandingsdag van Christus. De bewering van de betreffende Messiaase christen, kan dus niet kloppen, want als de vroegchristelijke kerk op dezelfde dag als de Joden samenkwamen, kwamen ze dus niet op de opstandingsdag van Christus samen.

Daarnaast is het nieuwe testament geschreven door mensen met een Joodse achtergrond, waarbij het voor de hand ligt dat men bij de 1e dag niet de Joodse 7e dag bedoelt.
Valcke schreef:Ik heb mij laten vertellen dat alle volken in de wereld die vanouds een kalender en jaartelling hebben een week hebben van zeven dagen. Dus ook bv. China en Japan. Dat wijst er m.i. sterk op dat de week van zeven dagen altijd onderhouden is, en dat ook na de verspreiding van de volken (na Babel) dit zo gebleven is. Het is een scheppingsordening en geen instelling die behoort tot de wetten die alleen aan Israël gegeven waren. Net zoals blijkt dat reeds vóór de wetgeving op de Sinaï de Joden de sabbat dienden te heiligen (Ex. 16) en dat Laban kon zeggen: 'Vervul de week van deze'.
Dat is wel een heel interessant gegeven. Weet je waar ik meer informatie hierover zou kunnen vinden?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De Zondag

Bericht door Valcke »

J.C. Philpot schreef:
Valcke schreef:Ik heb mij laten vertellen dat alle volken in de wereld die vanouds een kalender en jaartelling hebben een week hebben van zeven dagen. Dus ook bv. China en Japan. Dat wijst er m.i. sterk op dat de week van zeven dagen altijd onderhouden is, en dat ook na de verspreiding van de volken (na Babel) dit zo gebleven is. Het is een scheppingsordening en geen instelling die behoort tot de wetten die alleen aan Israël gegeven waren. Net zoals blijkt dat reeds vóór de wetgeving op de Sinaï de Joden de sabbat dienden te heiligen (Ex. 16) en dat Laban kon zeggen: 'Vervul de week van deze'.
Dat is wel een heel interessant gegeven. Weet je waar ik meer informatie hierover zou kunnen vinden?
Ik heb het alleen gehoord van een familielid die voor zijn werk in diverse Aziatische landen geweest is en die opgemerkt had dat ook de oude (heidense) kalenders in die landen weken kenden met zeven dagen; weekindelingen die niet tot stand gekomen waren onder invloed van het christendom of de islam. Een van zijn voorbeelden was Japan, maar hij noemde meerdere volken en landen. Hij meende dat dit wereldwijd zo was. Ik heb er helaas geen verdere informatie over en heb het ook zelf niet onderzocht.

(Waarschijnlijk ging je vraag niet over het laatste deel van mijn quote, want dit is vrij gemakkelijk te vinden bij diverse oudvaders.)
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De Zondag

Bericht door Geytenbeekje »

Wat dan ook wel beweerd word is dat de Messiaanse mensen ook de besnijdenis zouden moeten doen
Zij dopen met onderdopeling
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De Zondag

Bericht door Valcke »

Arja schreef:Dat de gemeenschappelijke avondmaaltijd van de christenen wekelijks op zondag plaats had, staat ook in de Didache en Justinus schijnt het er ook over gehad te hebben. In de Didache heb ik het zien staan maar de de bron "Justinus" kan ik niet vinden.
Een vermelding van de eerste dag van de week vinden we ook in een van de brieven van Ignatius (+110 na Chr.), vermoedelijk minder dan 15 jaar na de dood van de apostel Johannes. Met Justinus bedoel je Justinus Martyr, die in de 2e eeuw leefde. Er is inderdaad van hem een citaat te vinden over de zondag, ca. 150 na Chr.

Waar ik graag nog op wijs is de term 'dag des Heeren' in Openbaring 1:10. Dit is niet 'he hemera tou Kuriou' zoals dit wordt aangeduid in het (Griekse) OT, maar 'he kuriake hemera', waarbij 'kuriakos' betekent 'op de Heere betrekking hebbend' (woordenboek Harting). In het NT vinden we dit woord maar 2x, namelijk in de uitdrukking:
- Avondmaal des Heeren en
- dag des Heeren.

Bij de kerkvaders vinden we het ook in de term:
- het gebed des Heeren (het 'Onze Vader' in Matth. 6).

Steeds heeft het woord 'kuriakos' in de geschriften van de kerkvaders betrekking op Christus als degene op Wie het gebed, het avondmaal en de dag betrekking heeft; en Die ook de insteller ervan is. Deze analogie en het gebruik van deze term door zowel Johannes als de kerkvaders is een sterk bewijs dat de zondag reeds zeer vroeg gezien is 'dag des Heeren' in de betekenis van de dag van de Heere Jezus, namelijk de dag van Zijn opstanding en van Hem als Insteller ervan.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De Zondag

Bericht door J.C. Philpot »

Valcke schreef: (Waarschijnlijk ging je vraag niet over het laatste deel van mijn quote, want dit is vrij gemakkelijk te vinden bij diverse oudvaders.)
Daar doelde ik inderdaad op. Bedankt voor je reactie! Ik ga het overwegen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De Zondag

Bericht door J.C. Philpot »

Valcke, dat de sabbath een universele scheppingsordening is, volgt hieruit dat de universele invulling hiervan exact hetzelfde is als de invulling voor het Joodse volk, vanuit de wetten die aan het Joodse volk specifiek gegeven zijn?

En wat betekend het in jouw visie dat de sabbat in Kolossenzen 2:16 en 17 een schaduw word genoemd, "welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus"?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De Zondag

Bericht door J.C. Philpot »

J.C. Philpot schreef:Valcke, dat de sabbath een universele scheppingsordening is, volgt hieruit dat de universele invulling hiervan exact hetzelfde is als de invulling voor het Joodse volk, vanuit de wetten die aan het Joodse volk specifiek gegeven zijn?

En wat betekend het in jouw visie dat de sabbat in Kolossenzen 2:16 en 17 een schaduw word genoemd, "welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus"?
En hoe sterk is het om het vierde gebod alleen op de zaterdag toe te passen, zoals de Adventisten doen? Of is het vanuit de grondtaal exegetisch mogelijk om hier te denken aan een 6 dagen werken, 7e dag heiligen - cyclus, waarbij dit voor christenen uit de heidenen niet per definitie de zaterdag is. Waarbij dus dit gebod naadloos overgezet kan worden op de zondag?

Ik hoop dat ik je niet vermoei met mijn vragen, maar ik leer altijd graag van je.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: De Zondag

Bericht door gallio »

Valcke schreef: Ik heb mij laten vertellen dat alle volken in de wereld die vanouds een kalender en jaartelling hebben een week hebben van zeven dagen. Dus ook bv. China en Japan. Dat wijst er m.i. sterk op dat de week van zeven dagen altijd onderhouden is, en dat ook na de verspreiding van de volken (na Babel) dit zo gebleven is. Het is een scheppingsordening en geen instelling die behoort tot de wetten die alleen aan Israël gegeven waren. Net zoals blijkt dat reeds vóór de wetgeving op de Sinaï de Joden de sabbat dienden te heiligen (Ex. 16) en dat Laban kon zeggen: 'Vervul de week van deze'.
Lijkt me niet zo waarschijnlijk. Wikipedia beschrijft dat de 7-daagse week vanuit Mesopotamie naar andere delen van Azie is ge-exporteerd.

Adoption in Asia[edit]

China and Japan[edit]

The earliest known reference in Chinese writings to a seven-day week is attributed to Fan Ning, who lived in the late 4th century in the Jin Dynasty, while diffusions from the Manichaeans are documented with the writings of the Chinese Buddhist monk Yi Jing and the Ceylonese or Central Asian Buddhist monk Bu Kong of the 7th century (Tang Dynasty).

The Chinese variant of the planetary system was brought to Japan by the Japanese monk Kūkai (9th century). Surviving diaries of the Japanese statesman Fujiwara Michinaga show the seven-day system in use in Heian Period Japan as early as 1007. In Japan, the seven-day system was kept in use for astrological purposes until its promotion to a full-fledged Western-style calendrical basis during the Meiji Period.

India[edit]

The seven-day week was known in India by the 6th century, referenced in the Pañcasiddhāntikā.[citation needed] Shashi (2000) mentions the Garga Samhita, which he places in the 1st century BC or AD, as a possible earlier reference to a seven-day week in India. He concludes "the above references furnish a terminus ad quem (viz. 1st century) The terminus a quo cannot be stated with certainty".[35][36]
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De Zondag

Bericht door Valcke »

J.C. Philpot schreef:
J.C. Philpot schreef:Valcke, dat de sabbath een universele scheppingsordening is, volgt hieruit dat de universele invulling hiervan exact hetzelfde is als de invulling voor het Joodse volk, vanuit de wetten die aan het Joodse volk specifiek gegeven zijn?

En wat betekent het in jouw visie dat de sabbat in Kolossenzen 2:16 en 17 een schaduw word genoemd, "welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus"?
En hoe sterk is het om het vierde gebod alleen op de zaterdag toe te passen, zoals de Adventisten doen? Of is het vanuit de grondtaal exegetisch mogelijk om hier te denken aan een 6 dagen werken, 7e dag heiligen - cyclus, waarbij dit voor christenen uit de heidenen niet per definitie de zaterdag is. Waarbij dus dit gebod naadloos overgezet kan worden op de zondag?

Ik hoop dat ik je niet vermoei met mijn vragen, maar ik leer altijd graag van je.
Beste Philpot,

Ik leer ook graag van jou en van anderen op het forum. Ik heb niet de wijsheid in pacht.

Het feit dat de zevende dag een scheppingsordening is (Gen. 2, enzovoort), zegt mij in elk geval dat we het vierde gebod niet mogen afdoen als een louter ceremonieel gebod. Ik voel veel voor de opvatting dat instelling van zes dagen werken en één dag rust een altijddurende instelling is, en dus behoort tot de zedelijke wet.

Het is niet zo bekend, maar de Dordtse Synode gaf de volgende regels voor de onderhouding van de zondag (in de z.g. Post-Acta, nadat de buitenlandse afvaardigingen vertrokken waren). Deze regels volgen op de kerkorde die óók op de Dordtse Synode is vastgesteld:
Dordtse Synode, regels over sabbat en zondag schreef:De regelen, aangaande de onderhouding van den Sabbat, of Dag des Heeren, bij de Heeren Professoren, met toestemming van de broederen van Zeeland, ontworpen, zijn voorgelezen en goedgekeurd, en zijn deze navolgende:
I. In het vierde Gebod der Goddelijke Wet is iets ceremonieels en iets zedelijks.
II. Ceremonieel is geweest de rust van den zevenden dag na de schepping en de strenge onderhouding van denzelven dag, het Joodsche volk bizonder opgelegd.
III. Zedelijk, dat een zekere en gezette dag den Godsdienst zij toegeëigend, en waartoe zoowel rust als tot den Godsdienst eene heilige overdenking er van noodig is,
IV. De Sabbat der Joden afgeschaft zijnde, moet de dag des Heeren door de Christenen plechtig geheiligd worden.
V. Deze dag is sedert de tijden der Apostelen in de eerste katholieke Kerk altijd onderhouden.
VI. Dezelve dag moet alzoo den Godsdienst toegeëigend worden, dat men op denzelven ruste van alle slaafsche werken, uitgenomen die de liefde en tegenwoordige noodzakelijkheid vereischen, mitsgaders van alle zoodanige vermaken, die den Godsdienst verhinderen.
In Kolossenzen 2:16 en 17 wordt de sabbat (of 'sabbatten') een schaduw genoemd. Dat kun je inderdaad opvatten van de sabbat als zevende dag van de week of van andere sabbatten zoals de jaarsabbatten. De onderhouding van de joodse sabbat zie ik dus inderdaad als een zaak die onder het NT niet meer geldt; maar tegelijk ben ik ervan overtuigd dat de cyclus in het vierde gebod altijddurend is. Dit betekent dat (naar mijn overtuiging) de zondag wél de plaats ingenomen heeft van de joodse sabbat. Of dat gepaard gaat met hetzelfde strikte verbond om te werken zoals dat gold onder het OT, daar ben ik voor mijzelf eerlijk gezegd niet geheel uit. Ik kan zowel de ruimere opvatting van Calvijn als de striktere opvatting van de Nadere Reformatie en puriteinen heel goed volgen. Onder deze omstandigheden blijf ik het liefst bij de regels die de Dordtse Synode hiervoor heeft vastgesteld en die ik hierboven heb weergegeven. Dus een afgezonderde dag voor de 'godsdienst'; en geen 'dienstwerk' op de zondag noch vermaak dat de godsdienst hindert!

De Zevendedags adventisten kan ik volgen in hun opvatting dat het vierde gebod wat betreft de wekelijkse rustdag niet is opgeheven. Maar de verandering van zaterdag naar zondag als dag van samenkomst, enz. is wel degelijk gebaseerd op het NT en vanaf het begin door de christelijke kerk onderhouden zoals uit diverse Schriftplaatsen én de geschriften van de vroege kerk blijkt. De adventisten loochenen dit krampachtig en doen daarmee diverse teksten in het NT geweld aan.

Nog een goede zondag toegewenst.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De Zondag

Bericht door samanthi »

@Valcke, bij ons dichtbij is een Zevendedags adventistenkerk, deze houden op zaterdag dienst, maar komen ook op zondag samen voor zingen, Bijbelstudie, voetwassing en avondmaal, ik weet niet of dit algemeen is , mar hier iig wel, de meeste leden zijn van surinaamse afkomst, gaan k(l)eurig gekleed naar de kerk, staan open voor de wijk en voor een gesprek.
Laatst gewijzigd door samanthi op 28 sep 2019, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie