Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bertiel
Berichten: 4594
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Bertiel »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:[]Het valt mij op dat de laatste jaren steeds meer leraren op het voortgezet onderwijs hun antipathie uiten tegenover de HSV. .
Daar zal jij blij mee zijn vermoed ik.
:D
Jantje, jou kennende neem ik aan dat je dat tegen over de SV bedoelde, maar dat maakt niet uit. Hoeveel leraren heb jij het horen zeggen dan?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Jantje »

Excuses, dat was een storende typefout. ;)

Maar ik heb het van nabij diverse keren meegemaakt en gehoord. Dat dateert al vanaf dat de HSV is uitgebracht.

Soms hoor je zelfs op de basisschool die antipathie al doorklinken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bertiel
Berichten: 4594
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Bertiel »

van nabij, is niet rechtstreeks, dus gekleurd
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Erasmiaan »

Bezorgd schreef:
J.C. Philpot schreef:
Bezorgd schreef:Meen je dit?
Heb je zelf kinderen in deze leeftijd?
Mijn oudste is 10, en begrijpt het prima. Het heeft alles te maken met of je thuis aan huisgodsdienst doet. En dat is een groot hiaat in onze gezindte. Maar godsdienste opvoeding begint in het gezin.

Al kan het ook per kind verschillen. Mijn op 1 na oudste heeft wat minder antenne er voor, maar die is ook nog maar 8.
Sorry Philpot. Maar als een kind van 10 alleen uit de SV leest, snapt hij van heel veel gedeelten helemaal niets. Of het moet een of ander wonderkind zijn. De kinderen in dit filmpje zijn pubers van 13-15 vermoed ik.
Ik kan die reactie over welke vertaling je dan het liefst leest heel goed begrijpen en hoor dat heel veel in die leeftijdsgroep.

Maar het ging mij om de reactie van Erasmiaan, alsof dit soort vlogs een soort vooraf bedachte HSV promotie zijn.
Dat neigt naar complotdenken.
Nee, maar ik kan (a.) gewoon moeilijk begrijpen dat je dit soort vlogs kijkt (maar goed dat moet iedereen zelf weten) en (b.) kan ik niet begrijpen dat je naar aanleiding van dit vlog denkt: wat een goed argument om eens op refoforum te plaatsen tégen de Statenvertaling. Dat vind ik eerlijk gezegd niet getuigen van een hoog argumentatieniveau of een vernieuwd inzicht.

Het gaat in het filmpje niet over de Statenvertaling vs. Herz. Statenvertaling, behalve bij één leerling die daar zelf over begint en wat argumenten noemt die hier al heel vaak aan de orde zijn geweest en die iedereen op een bepaalde wijze taxeert. (Het probleem wat ik met zijn argumentatie heb, overigens, zonder er verder een nieuwe discussie over te willen starten, is dat de hele Statenvertaling over één kam wordt geschoren. Ik erken dat er delen zijn die zwaar zijn om te verstaan, vooral hoofdstukken uit de boeken van de profeten uit het Oude Testament, maar het overgrote deel van de Bijbelboeken en hoofdstukken zijn niet overdreven moeilijk qua taalgebruik en zinsconstructies. En die moeilijke Bijbelhoofdstukken zijn vaak ook moeilijk in de HSV, al erken ik dat het met de HSV wel eenvoudiger wordt (maar met een kanttekeningenbijbel is het vaak alweer goed te doen). Voor mij is dat echter ruim onvoldoende om de HSV te gebruiken/promoten, gelet op de belangrijke zaken als betrouwbaarheid en kerkelijke/geestelijke eenheid.)

Ten slotte: er wordt geschokt gereageerd op de reacties van jongeren op de vragen over de preek. Dan denk ik: laten we niet Roomser zijn dan de paus. Ik heb ook wel eens dat ik als ik voor het blok wordt gezet niet precies meer weet wat de tekst was van zondagochtend. En toen ik op de middelbare school rondliep wist ik het waarschijnlijk al helemaal niet. En dat lag destijds niet alleen aan de dominee.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18716
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door helma »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Maar het ging mij om de reactie van Erasmiaan, alsof dit soort vlogs een soort vooraf bedachte HSV promotie zijn.
Dat neigt naar complotdenken.
Het valt mij op dat de laatste jaren steeds meer leraren op het voortgezet onderwijs hun antipathie uiten tegenover de SV. En dat wordt de jongelui met de paplepel ingegoten. Vindt je het dan gek dat ze zo over de SV praten?

Het lijkt mij een goed idee dat bij de toelatingseisen van leraren op het voortgezet onderwijs men eist dat ze staan achter het handhaven en uitleggen van de aloude SV. En inderdaad zou de huisgodsdienst wel meer aandacht mogen krijgen.

Uit of op het onderwijs? Daar zit nog wel een verschil.
Antipathie vind ik een groot woord trouwens. Dan mag je dat wel met voorbeelden staven.

Dat juist zij het zijn die hun zorgen uiten over de verstaanbaarheid van de SV begrijp ik wel. Zij worden er veel vaker mee geconfronteerd als mensen die niet werkzaam zijn met jongeren.

Wij heben overigens vanaf de prille kinderjaren aan huisgodsdienst gedaan. Ze hebben aardig wat Bijbelkennis. Maar ook in ons gezin merk ik vaak dat verouderd taalgebruik een struikelblok is voor begrijpend lezen en verstaan.
Vaak woorden waarvan ik van uitgaan dat ze dat echt wel weten. Maar ook de zinsconstructies.
Het boekje waar we nu uit lezen vind ik aardig toegankelijk. Maar toch merk ik af en toe blokkades. Ik heb er van hen ook al opmerkingen over gehad. Ik zet wel door want ik vind het belangrijk dat ze vertrouwd raken/blijven met dat taalgebruik.


Het gaat niet alleen om de SV. Het gaat ook over wat oudere leesboeken. De taal is zo ontzettend snel veranderd sinds WOII. Lees maar eens een boek voor van Anne de Vries. (Reis door de nacht) De lange zinnen en verouderde woorden maken het voorlezen ervan al lastig. Daar ben ik mee gestopt.
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1772
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Ararat »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Maar het ging mij om de reactie van Erasmiaan, alsof dit soort vlogs een soort vooraf bedachte HSV promotie zijn.
Dat neigt naar complotdenken.
Het valt mij op dat de laatste jaren steeds meer leraren op het voortgezet onderwijs hun antipathie uiten tegenover de SV. En dat wordt de jongelui met de paplepel ingegoten. Vindt je het dan gek dat ze zo over de SV praten?

Het lijkt mij een goed idee dat bij de toelatingseisen van leraren op het voortgezet onderwijs men eist dat ze staan achter het handhaven en uitleggen van de aloude SV. En inderdaad zou de huisgodsdienst wel meer aandacht mogen krijgen.
Antipathie?
Ik denk dat met name mensen die met beide voeten in de jeugdwerk-klei staan meer de kloof tussen jongere en SV-taal ervaren dan de mannenbroeders die op een afstand staan en zich alleen maar zorgen maken over van alles en nog wat. Ik zou ervan maken:
(...)steeds meer leraren op het voortgezet onderwijs hun bedenkingen uiten tegenover het gebruik van alleen maar de SV
Voor iedereen die kritiek op onderwijsmensen heeft: Bedenk dat ook leraren in de geestelijke frontlinie staan! Wat de jongeren in het filmpje zeggen (of wat de redactie er in heeft laten staan) is nog poeslief in vergelijking met de praktijk. Gebed en steun is zeer welkom!
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door DDD »

Precies. Dit is vast een zeer gekuiste versie. Dit is echt niet zoals je het op een jv zou horen.
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1772
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Ararat »

DDD schreef:Precies. Dit is vast een zeer gekuiste versie. Dit is echt niet zoals je het op een jv zou horen.
...en op JV is het nog steeds vertekend: Daar komen naast de paar jongeren die moeten van pa en ma overwegend jongeren die wíllen. Op school vind je ze allemaal op een kluitje. Aan de andere kant: Ze zijn bereikbaar en zeker op scholen gebeuren ook wonderen! Helaas is dat nogal eens een beetje uit zicht van (of wordt niet erkend door) degenen die zich van een afstandje 'zorgen maken'.
(vergeef me mijn emotie)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Bezorgd »

Erasmiaan schreef:
Bezorgd schreef:
J.C. Philpot schreef:
Bezorgd schreef:Meen je dit?
Heb je zelf kinderen in deze leeftijd?
Mijn oudste is 10, en begrijpt het prima. Het heeft alles te maken met of je thuis aan huisgodsdienst doet. En dat is een groot hiaat in onze gezindte. Maar godsdienste opvoeding begint in het gezin.

Al kan het ook per kind verschillen. Mijn op 1 na oudste heeft wat minder antenne er voor, maar die is ook nog maar 8.
Sorry Philpot. Maar als een kind van 10 alleen uit de SV leest, snapt hij van heel veel gedeelten helemaal niets. Of het moet een of ander wonderkind zijn. De kinderen in dit filmpje zijn pubers van 13-15 vermoed ik.
Ik kan die reactie over welke vertaling je dan het liefst leest heel goed begrijpen en hoor dat heel veel in die leeftijdsgroep.

Maar het ging mij om de reactie van Erasmiaan, alsof dit soort vlogs een soort vooraf bedachte HSV promotie zijn.
Dat neigt naar complotdenken.
Nee, maar ik kan (a.) gewoon moeilijk begrijpen dat je dit soort vlogs kijkt (maar goed dat moet iedereen zelf weten) en (b.) kan ik niet begrijpen dat je naar aanleiding van dit vlog denkt: wat een goed argument om eens op refoforum te plaatsen tégen de Statenvertaling. Dat vind ik eerlijk gezegd niet getuigen van een hoog argumentatieniveau of een vernieuwd inzicht.

Het gaat in het filmpje niet over de Statenvertaling vs. Herz. Statenvertaling, behalve bij één leerling die daar zelf over begint en wat argumenten noemt die hier al heel vaak aan de orde zijn geweest en die iedereen op een bepaalde wijze taxeert. (Het probleem wat ik met zijn argumentatie heb, overigens, zonder er verder een nieuwe discussie over te willen starten, is dat de hele Statenvertaling over één kam wordt geschoren. Ik erken dat er delen zijn die zwaar zijn om te verstaan, vooral hoofdstukken uit de boeken van de profeten uit het Oude Testament, maar het overgrote deel van de Bijbelboeken en hoofdstukken zijn niet overdreven moeilijk qua taalgebruik en zinsconstructies. En die moeilijke Bijbelhoofdstukken zijn vaak ook moeilijk in de HSV, al erken ik dat het met de HSV wel eenvoudiger wordt (maar met een kanttekeningenbijbel is het vaak alweer goed te doen). Voor mij is dat echter ruim onvoldoende om de HSV te gebruiken/promoten, gelet op de belangrijke zaken als betrouwbaarheid en kerkelijke/geestelijke eenheid.)

Ten slotte: er wordt geschokt gereageerd op de reacties van jongeren op de vragen over de preek. Dan denk ik: laten we niet Roomser zijn dan de paus. Ik heb ook wel eens dat ik als ik voor het blok wordt gezet niet precies meer weet wat de tekst was van zondagochtend. En toen ik op de middelbare school rondliep wist ik het waarschijnlijk al helemaal niet. En dat lag destijds niet alleen aan de dominee.
Helder, zo had ik het niet opgevat. Ik begrijp je nu beter.
Ik kijk die vlogs ook nooit ;) Ik dacht dat het je om de inhoud ging.


Wat je slotopmerking betreft : helemaal eens.
Het gebeurd me nu ook nog wel dat ik in de loop van de week de tekst niet weet van de laatste preek.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Maar het ging mij om de reactie van Erasmiaan, alsof dit soort vlogs een soort vooraf bedachte HSV promotie zijn.
Dat neigt naar complotdenken.
Het valt mij op dat de laatste jaren steeds meer leraren op het voortgezet onderwijs hun antipathie uiten tegenover de SV. En dat wordt de jongelui met de paplepel ingegoten. Vindt je het dan gek dat ze zo over de SV praten?

Het lijkt mij een goed idee dat bij de toelatingseisen van leraren op het voortgezet onderwijs men eist dat ze staan achter het handhaven en uitleggen van de aloude SV. En inderdaad zou de huisgodsdienst wel meer aandacht mogen krijgen.
Zo ken ik je weer @Jantje, lekker zwart/wit en geen nuance.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Jantje »

Dat hoor ik graag! :langue

Maar ik wil de woorden 'men eist' best vervangen door 'men vriendelijk verzoekt' hoor. Klinkt dat wat genuanceerder?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Sommige hebben echt niet door hoe duister de SV voor jongeren kan zijn.
En dan kunnen sommige wel weer roepen je moet gewoon beetje je best doen en je moet het gewoon leren...
maar dat is echt te gemakkelijk.
Jah, zeker om Gods woord te verstaan, en er geestelijk profijt van de hebben is de Heilige Geest onmisbaar,
MAAR als jongeren eerst de tekst moeten proberen te vertalen/ontcijferen, dan is dat onnodig en niet goed.

Je ziet het hier op het forum zelfs, volwassenen die i.p.v. de HSV zelfs over de Nieuwe Bijbelvertaling spreken, terwijl de NBV veel verder gaat, lijken sommige zich hier meer zorgen te maken over de HSV en die zelfs bijna gelijk te stellen aan de NBV....
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Dat hoor ik graag! :langue

Maar ik wil de woorden 'men eist' best vervangen door 'men vriendelijk verzoekt' hoor. Klinkt dat wat genuanceerder?
Dat klinkt genuanceerder, maar het gaat nog steeds nergens over. Net of men beter les kan geven, als me de SV boven de HSV verkiest.
Ik denk dat deze jongeren veel meer behoefte hebben aan echtheid. Op de middelbare school hing ik aan de lippen van een docent die openstond voor de pubervragen, die over Gods weg met zondaren kon spreken.
Helaas was voor mij de catechisatie vaak niets anders dan theoretisch iets leren, zonder echt over het innerlijk te kunnen spreken. Gisteravond sprak ik een meisje van 19, die nog steeds dezelfde ervaring heeft, behalve met een JV-leider die oprecht interesse heeft in de kinderen.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Geytenbeekje »

Er zijn ook jongeren die blij zijn met en veel in de SV lezen.
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1772
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Ararat »

Geytenbeekje schreef:Er zijn ook jongeren die blij zijn met en veel in de SV lezen.
Da's mooi! Daarnaast zijn er ook jongeren die hetzelfde hebben met een andere vertaling. Da's ook mooi! Al die mensen 'in verre hete landen' lezen ook geen SV, maar ieder een eigen vertaling. Da's ook mooi!
Wat is onze God toch genadig na de spraakverwarring van Babel!
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Plaats reactie