Jantje schreef:Bezorgd schreef:Maar het ging mij om de reactie van Erasmiaan, alsof dit soort vlogs een soort vooraf bedachte HSV promotie zijn.
Dat neigt naar complotdenken.
Het valt mij op dat de laatste jaren steeds meer leraren op het voortgezet onderwijs hun antipathie uiten tegenover de SV. En dat wordt de jongelui met de paplepel ingegoten. Vindt je het dan gek dat ze zo over de SV praten?
Het lijkt mij een goed idee dat bij de toelatingseisen van leraren op het voortgezet onderwijs men eist dat ze staan achter het handhaven en uitleggen van de aloude SV. En inderdaad zou de huisgodsdienst wel meer aandacht mogen krijgen.
Uit of op het onderwijs? Daar zit nog wel een verschil.
Antipathie vind ik een groot woord trouwens. Dan mag je dat wel met voorbeelden staven.
Dat juist zij het zijn die hun zorgen uiten over de verstaanbaarheid van de SV begrijp ik wel. Zij worden er veel vaker mee geconfronteerd als mensen die niet werkzaam zijn met jongeren.
Wij heben overigens vanaf de prille kinderjaren aan huisgodsdienst gedaan. Ze hebben aardig wat Bijbelkennis. Maar ook in ons gezin merk ik vaak dat verouderd taalgebruik een struikelblok is voor begrijpend lezen en verstaan.
Vaak woorden waarvan ik van uitgaan dat ze dat echt wel weten. Maar ook de zinsconstructies.
Het boekje waar we nu uit lezen vind ik aardig toegankelijk. Maar toch merk ik af en toe blokkades. Ik heb er van hen ook al opmerkingen over gehad. Ik zet wel door want ik vind het belangrijk dat ze vertrouwd raken/blijven met dat taalgebruik.
Het gaat niet alleen om de SV. Het gaat ook over wat oudere leesboeken. De taal is zo ontzettend snel veranderd sinds WOII. Lees maar eens een boek voor van Anne de Vries. (Reis door de nacht) De lange zinnen en verouderde woorden maken het voorlezen ervan al lastig. Daar ben ik mee gestopt.