Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:
pierre27 schreef:Ik weet dat nog zo niet. Wat mij op RF opvalt dat de meeste GGers zover ik weet weinig tot geen kritiek op andere kerkverbanden hebben.
Kritiek op andere kerkverbanden merk ik ook niet zo. Ik doel met name op spanningen onderling tussen de verschillende richtingen. Dat is wat me regelmatig opvalt.
Aha, ja dat is wel herkenbaar. Beide zijden zijn voor mij soms onbegrijpelijk, het lyrische erover en het ongeveer alles verkeerd ervan vinden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Jantje »

Gehoord in een GBS-dienst in de GG Waardenburg waarin ds. D. Heemskerk (emerituspredikant binnen de Hersteld Hervormde Kerk) voorging:
"De tekst geeft ons duidelijk aan hoe we met de Schrift moeten bezig zijn. De Schrift, het Woord van God, zo laten staan. Ons niet bezighouden met allerlei vernieuwingen, met allerlei vertalingen. Ik heb nog nooit ergens gehoord (er zijn al heel wat nieuwe vertalingen gekomen in de afgelopen tientallen jaren en elke keer komt er weer een andere tekst en moet het weer herzien en weer opnieuw bezien worden), en ik heb nog nooit gehoord, en ik weet niet of u er wel eens van gehoord hebt, maar ik niet, dat er een geestelijke opwekking gekomen is door een nieuwere vertaling. Wel vaak verwarring op het kerkelijke erf, en verdeeldheid, die dat weer met zich meebrengt. Maar nog nooit gehoord van een geestelijke opwekking. En daarom moeten we blijven bij de eenvoudigheid van de Schrift, we hebben de kanttekeningen van de Statenvertaling, we hebben vele verklaringen, u kunt het nazoeken. Er zijn vele predikaties ook verschenen over bepaalde teksten, er zijn middelen genoeg. Maar kijk, weet u waar het ons aan ontbreekt? Weet u waar het nu op vastzit? Niet dat de tekst duidelijk of minder duidelijk zal zijn, dat dat de oorzaak is, maar de lust. De lust, heel eenvoudig. De liefde tot het Woord en de lust tot het Woord en de eerbied voor het Woord. Als we dat hebben, gaat het echt vanzelf. Dan zeggen we met den apostel: Ik heb een vermaak in Uw Woord, naar den inwendigen mens. (...)"

Ik vond het zo mooi dat ik het heb uitgetypt en hier wil delen. De gehele preek is hier terug te luisteren: https://kerkdienstgemist.nl/stations/15 ... 1940001520
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door refo »

Zijn we wel eens opwekkingen geweest n.a.v. een GBS-dienst?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Jantje »

refo schreef:Zijn we wel eens opwekkingen geweest n.a.v. een GBS-dienst?
Jazeker. Die diensten leggen altijd heel veel beslag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Mister »

Jantje schreef:
refo schreef:Zijn we wel eens opwekkingen geweest n.a.v. een GBS-dienst?
Jazeker. Die diensten leggen altijd heel veel beslag.
Beslag en opwekking is niet hetzelfde.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door DDD »

Over bepaalde teksten zijn inderdaad vele preken verschenen, maar over de meeste bijbelhoofdstukken niet.

Los daarvan vind ik het wel een tot nadenken stemmende vraag, maar ik vind het ook een misleidend criterium. Is er ooit een opwekking gekomen van synodevergaderingen? En van eenvoudig catechisatie geven?

Ik ben ervan overtuigd dat er inderdaad opwekkingen zijn door de HSV, maar de geachte afgevaardigden in het bestuur zullen dat niet als opwekkingen herkennen. Dáár zit de haper, meer dan bij de HSV.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Erskinees »

Jammer dat men zich zo sterk uitspreekt tegen hertaling of revisie. Gelukkig denken genoeg andere predikanten er anders over. Helaas nog niet genoeg dat er eindelijk eens actie ondernomen wordt.
Online
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door FlyingEagle »

Het was volgens mij ook niet de bedoeling van het HSVbestuur om een opwekking te organiseren, dat doet alleen Gods Geest. Het doel was om mensen een bijbel in de taal van tegenwoordig te geven. Dat daar een opwekking van kan komen is alleen maar genade.
Misschien is die opwekking wel stilletjes gaande onder jongeren en ouderen, wie zal het zeggen? En als Gods Geest daar de SV en de HSV voor wil gebruiken, dat zou een enorme zegen zijn. Laten we daar als forumleden, en als GBSdiensten luisteraars/predikers om bidden.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Ambtenaar »

Erskinees schreef:Jammer dat men zich zo sterk uitspreekt tegen hertaling of revisie. Gelukkig denken genoeg andere predikanten er anders over. Helaas nog niet genoeg dat er eindelijk eens actie ondernomen wordt.
Hij spreekt over de eenvoudigheid van de Schrift. Laat dat nu net het probleem zijn waarom hertaling in hedendaagse taal nodig is.
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door alepha »

Jantje schreef:Gehoord in een GBS-dienst in de GG Waardenburg waarin ds. D. Heemskerk (emerituspredikant binnen de Hersteld Hervormde Kerk) voorging:
"De tekst geeft ons duidelijk aan hoe we met de Schrift moeten bezig zijn. De Schrift, het Woord van God, zo laten staan. Ons niet bezighouden met allerlei vernieuwingen, met allerlei vertalingen. Ik heb nog nooit ergens gehoord (er zijn al heel wat nieuwe vertalingen gekomen in de afgelopen tientallen jaren en elke keer komt er weer een andere tekst en moet het weer herzien en weer opnieuw bezien worden), en ik heb nog nooit gehoord, en ik weet niet of u er wel eens van gehoord hebt, maar ik niet, dat er een geestelijke opwekking gekomen is door een nieuwere vertaling. Wel vaak verwarring op het kerkelijke erf, en verdeeldheid, die dat weer met zich meebrengt. Maar nog nooit gehoord van een geestelijke opwekking. En daarom moeten we blijven bij de eenvoudigheid van de Schrift, we hebben de kanttekeningen van de Statenvertaling, we hebben vele verklaringen, u kunt het nazoeken. Er zijn vele predikaties ook verschenen over bepaalde teksten, er zijn middelen genoeg. Maar kijk, weet u waar het ons aan ontbreekt? Weet u waar het nu op vastzit? Niet dat de tekst duidelijk of minder duidelijk zal zijn, dat dat de oorzaak is, maar de lust. De lust, heel eenvoudig. De liefde tot het Woord en de lust tot het Woord en de eerbied voor het Woord. Als we dat hebben, gaat het echt vanzelf. Dan zeggen we met den apostel: Ik heb een vermaak in Uw Woord, naar den inwendigen mens. (...)"

Ik vond het zo mooi dat ik het heb uitgetypt en hier wil delen. De gehele preek is hier terug te luisteren: https://kerkdienstgemist.nl/stations/15 ... 1940001520
Ik word hier zo verdrietig van als ik dit lees. Zeker moeten en mogen we blijven vij de eenvoudigheid van de schrift. Maar wat vind ik het een zegen dat ik met mijn kinderen het eenvoudige woord door middel van de HSV kan lezen. Samen aan tafel, tekst voor tekst bespreken. En dat is soms al moeilijk genoeg. Ik vind het daarom ook zo erg dat als argument genoemd wordt 'geen lust'. Ook dit zal er ongetwijfeld zijn, maar die heb je ook bij de lezers die de SV gebruiken... En de kerkelijke verdeeldheid die het met zich mee brengt.... wordt dit ook niet gevoed door de manier waarop er soms op de HSV werd/ wordt geageerd! En andersom zal dat ook gebeuren...
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Ukkie »

Ik heb eens gelezen in het blad van wycliffe dat een stam die aanvankelijk alleen een vertaling had in een naburige stamtaal nu de bijbel ontvangen had in hun eigen stamtaal. Dat een man daar zei: die andere taal kon ik begrijpen maar nu spreekt God rechtstreeks tot mijn hart.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:Gehoord in een GBS-dienst in de GG Waardenburg waarin ds. D. Heemskerk (emerituspredikant binnen de Hersteld Hervormde Kerk) voorging:
"De tekst geeft ons duidelijk aan hoe we met de Schrift moeten bezig zijn. De Schrift, het Woord van God, zo laten staan. Ons niet bezighouden met allerlei vernieuwingen, met allerlei vertalingen. Ik heb nog nooit ergens gehoord (er zijn al heel wat nieuwe vertalingen gekomen in de afgelopen tientallen jaren en elke keer komt er weer een andere tekst en moet het weer herzien en weer opnieuw bezien worden), en ik heb nog nooit gehoord, en ik weet niet of u er wel eens van gehoord hebt, maar ik niet, dat er een geestelijke opwekking gekomen is door een nieuwere vertaling. Wel vaak verwarring op het kerkelijke erf, en verdeeldheid, die dat weer met zich meebrengt. Maar nog nooit gehoord van een geestelijke opwekking. En daarom moeten we blijven bij de eenvoudigheid van de Schrift, we hebben de kanttekeningen van de Statenvertaling, we hebben vele verklaringen, u kunt het nazoeken. Er zijn vele predikaties ook verschenen over bepaalde teksten, er zijn middelen genoeg. Maar kijk, weet u waar het ons aan ontbreekt? Weet u waar het nu op vastzit? Niet dat de tekst duidelijk of minder duidelijk zal zijn, dat dat de oorzaak is, maar de lust. De lust, heel eenvoudig. De liefde tot het Woord en de lust tot het Woord en de eerbied voor het Woord. Als we dat hebben, gaat het echt vanzelf. Dan zeggen we met den apostel: Ik heb een vermaak in Uw Woord, naar den inwendigen mens. (...)"

Ik vond het zo mooi dat ik het heb uitgetypt en hier wil delen. De gehele preek is hier terug te luisteren: https://kerkdienstgemist.nl/stations/15 ... 1940001520
Dit getuigd niet echt van een sterke redenatie. Met deze onderbouwing zouden we ook tegen videoverbinding moeten zijn. Er zijn geen opwekkingen geweest nav videoverbindingen, maar wel verdeeldheid. En zo kan ik nog wel even doorgaan. De Psalmen zijn er ook een voorbeeld van. Of de Bijbel met Uitleg.

Los van deze predikant (ik ken hem goed en hij heeft veel eerbied voor het Woord en de God van het Woord en daardoor heb ik veel respect voor hem) vind ik dit soort redeneren eerder dom en kortzichtig.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:
Erskinees schreef:
DDD schreef:
Toch zijn er echt nog gemeenten waar meerdere gezinnen niet de HSV gebruiken.
Dat is toch prima? Ik ben op dat punt een voorstander van keuzevrijheid, ook in de erediensten.

Ik vind dat wel zorgelijk, maar goed. Het heeft geen zin om daarover te oordelen. Het komt voor dat mensen wel hun kinderen serieus iets bij willen brengen en toch de SV lezen. Dus de bedoelingen kunnen heel goed zijn.
Tegenstelling tussen 'je kinderen serieus iets bij willen brengen' en 'de SV lezen'?
In zijn algemeenheid wordt de SV voor zover ik kan waarnemen vooral gelezen door mensen die verder in hun leven weinig met de bijbelse boodschap doen. Mensen die zich druk maken om de godsdienstige opvoeding van hun kinderen kiezen overwegend voor de HSV of de BGT.

Maar dat is dus geen wet van Meden en Perzen.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
In zijn algemeenheid wordt de SV voor zover ik kan waarnemen vooral gelezen door mensen die verder in hun leven weinig met de bijbelse boodschap doen. Mensen die zich druk maken om de godsdienstige opvoeding van hun kinderen kiezen overwegend voor de HSV of de BGT.

Maar dat is dus geen wet van Meden en Perzen.
Tsja, zo zullen er vele andere waarnemingen zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Jantje »

Wat een onzin, @DDD.

Alsof alle SV-lezers oppervlakkige christenen zijn. Wat een generalisering weer! Brrr...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie