De verhouding Rome/Reformatie...

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door merel »

Boertje schreef:Daarom ben ik juist overgestapt vanuit de RK naar de CGK. Ik was het met veel dingen niet eens. Toch is er een punt dat we van de RK kunnen leren, en dat is eerbied. Het begint al voor de aanvang van de dienst of mis. Kom je in de RK, dan is het rustig en stil in afwachting tot de mis begint. Kom je in de protestantse kerk dan is het net een kippenhok, wat een gekakel. Ander punt het uit eerbied staan of knielen gedurende de mis zie je veel minder in de protestantse dienst. Dan iets wat ik heel vreemd vind: het snoepje of pepermuntje tijdens de preek. Dat vind ik nou echt een gebrek aan eerbied. Zoiets zou onbestaanbaar zijn tijdens de mis.
De eerbied viel mij ook op als ik in een RK kerk kom. Daarnaast merk ik ook in de RK een groot verschil in ligging. Ik kom regelmatig in de bisschopskerk in Groningen en daar zijn de diensten veel behoudender dan bijvoorbeeld in het zuiden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door -DIA- »

De vraag is wáár heeft men eerbied voor? Is het wérkelijk eerbied? Voor wie dan? Voor wat? Voor God en de zogenaamde heiligen? Ik denk dat dat laatste hun gedachten zouden kunnen zijn, maar men kent in feite de ene God van Zijn volk niet, evenals vele protestanten. Men heeft wel gedachten aan een hoger Wezen, dat ze God noemen, maar ze kennen Hem niet, zoals Hij Zich aan Zijn volk openbaart, en als zodanig kan men Hem dan ook niet dienen. In die zin om Hem boven alles lief te hebben en Zijn geboden lief te hebben.

Nu ik dit zo wat overdenk, denk ik terug aan een vakantie van enkele jaren terug. We waren in de oude stad Trier, waar we een bekende dom bezochten. Op een bordje bij de ingang werd verzocht om eerbied te tonen, en stil te zijn. Mensen deden dat ook daadwerkelijk. In de dom werd slechts gedempt gefluisterd. Ik acht eerbied in een kerk op zich goed. Maar hier leek men meer onder de indruk van het machtige oude gebouw dan aan de grote God van hemel en aarde.

We moeten ons ook niet verkijken op de Roomse leer. Hun Godsbeeld is geheel anders, en ook hun mensbeeld is compleet anders. Immers men gaat niet uit van een gevallen mens, onbekwaam tot enig geestelijk goed en geneigd tot alle kwaad. Bovendien hebben ze nog de heiligen en niet te vergeten Maria. Men veronderstelt zelfs dat Maria (en een reeks heiligen, wie dat ook mogen zijn) de gebeden horen, en dat Maria als middelares kan optreden. Dat is in feite pure fantasie, want waarop is dat gegrond? Je precies, op de traditie, en niet op een Bijbels gegeven. De Rooms Katholieke Kerk grondt zich niet op de Schrift alleen, maar ook op de traditie, hoe on-Bijbels die ook moge zijn.

En ja, behoudend katholiek, of modern, het is beide toch niet de ware dienst van God. Ook behoudende protestanten zijn door hun behoudend zijn op zich geen ware christenen, maar even gelijk alle andere mensen. Alleen voor het uiterlijk openbaren ze zich wat anders.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door merel »

Zij hebben wij zeker eerbied voor de heiligheid van God en beseffen dat meer dan menig protestant. Dat zij een andere geloofsvisie hebben, klopt inderdaad, maar laten wij ervoor waken om dat een vals geloof te noemen. Ik denk namelijk dat wij in de eeuwigheid beschaamd zullen zijn.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door -DIA- »

merel schreef:Zij hebben wij zeker eerbied voor de heiligheid van God en beseffen dat meer dan menig protestant. Dat zij een andere geloofsvisie hebben, klopt inderdaad, maar laten wij ervoor waken om dat een vals geloof te noemen. Ik denk namelijk dat wij in de eeuwigheid beschaamd zullen zijn.
Dat geloof ik niet. Men heeft eerbied (op hun manier) voor een God die men in gedachten heeft. Dat is wat anders dan eerbied voor een Heilig God die Zich heeft geopenbaard in Christus. Hoe zou een mens eerbied kunnen hebben voor iets wat in onze gedachten zit? Iets wat we niet wezenlijk kennen? En ja, de eeuwigheid zal inderdaad veel openbaren, maar dan moeten we wel allereerst naar onszelf kijken. "Mijn ziele, doorziet gij uw lot? Hoe zult gij (persoonlijk) rechtvaardig verschijnen voor God?'
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door Boertje »

Toch zie ik genoeg RK die zich beter aan de Schrift houden dan menig protestant. Het draait om 2 dingen: heb God lief met heel uw hart en heb uw naaste lief. Dwars door alle kerken zie ik dat bij menig kind van God terugkomen, of deze nu RK, gereformeerd, of evangelisch is. Wij zijn allen deel van her lichaam van Christus. De hand is niet meer of minder dan de voet. Toch beroept menigeen zich erop dat zij de ware kerk zijn. Het sterkst was dit nog het geval bij de GKv. Die noemde zich letterlijk de enige ware kerk, en kijk ze nu eens. Wat ik bedoel God is niet gebonden aan kerkmuren, zijn kinderen vindt je overal. Te weinig beseffen we dat.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door Isala »

Boertje schreef:Toch zie ik genoeg RK die zich beter aan de Schrift houden dan menig protestant. Het draait om 2 dingen: heb God lief met heel uw hart en heb uw naaste lief. Dwars door alle kerken zie ik dat bij menig kind van God terugkomen, of deze nu RK, gereformeerd, of evangelisch is.
Ik denk dat door de genade van God, in alle kerken een overblijfsel zit.
Maar de basis is Gods Woord, en ik kan in veel onderdelen van de leer van de RKK echt geen Bijbelse grond vinden.

Deze video is van de Paus:
https://www.youtube.com/watch?v=Ssyt_Bq ... ex=81&t=0s
Boertje schreef:Toch is er een punt dat we van de RK kunnen leren, en dat is eerbied.
Ik denk dat er heel veel godsdiensten zijn die eerbied en aanbidding heel belangrijk vinden. Ook de binnen de Islam speelt eerbied voor Allah een zeer grote rol! De Koran mag uit eerbied niet op de grond gelegd worden. Maar dat zegt inhoudelijk niets over het hart.
Saulus had een grote ijver een eerbied voor God, maar wel met verkeerde motieven, en een onjuist inzicht. Hij bracht Christenen door deze ijver voor het gerecht, en sleepte ze uit hun huizen, en stond bij de steniging van Stefanus.
merel schreef:Zij hebben wij zeker eerbied voor de heiligheid van God en beseffen dat meer dan menig protestant. Dat zij een andere geloofsvisie hebben, klopt inderdaad, maar laten wij ervoor waken om dat een vals geloof te noemen. Ik denk namelijk dat wij in de eeuwigheid beschaamd zullen zijn.
We hoeven over de ziel van deze mensen niet te oordelen, maar we mogen de leer die daar verkondigd wordt, wel op Bijbelse gronden toetsen, en het niet met hen eens zijn, als het niet Bijbels is.
Hora est!
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door Boertje »

Dat laatste ben ik zeker met je eens, maar toch zien we Gods kinderen in diverse christelijke kerken. En bovendien ieder kerkverband beweert toch dat zij de ware zijn. Hoe kan een mens toch zo verduisterd zijn?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door eilander »

Het onderscheid ware/valse kerk gaat helemaal niet over de vraag: waar zijn er kinderen van God?
Dat gaat over de leer, de bediening van de sacramenten en de handhaving van de tucht. En dan moet je zeggen dat de RKK geen ware kerk is: de leer is onzuiver, de bediening van de sacramenten onbijbels. Handhaving van tucht weet ik niet.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door amateur-theoloog »

Zolang een kerk de vrije genadeleer loochent en een paus als hoofd is en daarmee Christus niet als hoofd der kerk erkent is het onmogelijk om als gereformeerde kerk met de RKK overleg te voeren aangaande dogmatische en kerkrechtelijke standpunten.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:
merel schreef:Zij hebben wij zeker eerbied voor de heiligheid van God en beseffen dat meer dan menig protestant. Dat zij een andere geloofsvisie hebben, klopt inderdaad, maar laten wij ervoor waken om dat een vals geloof te noemen. Ik denk namelijk dat wij in de eeuwigheid beschaamd zullen zijn.
Dat geloof ik niet. Men heeft eerbied (op hun manier) voor een God die men in gedachten heeft. Dat is wat anders dan eerbied voor een Heilig God die Zich heeft geopenbaard in Christus. Hoe zou een mens eerbied kunnen hebben voor iets wat in onze gedachten zit? Iets wat we niet wezenlijk kennen? En ja, de eeuwigheid zal inderdaad veel openbaren, maar dan moeten we wel allereerst naar onszelf kijken. "Mijn ziele, doorziet gij uw lot? Hoe zult gij (persoonlijk) rechtvaardig verschijnen voor God?'
Is het niet beter om in deze naar de balk in ons refo oog te kijken?
Er zijn er in de gereformeerde gezindte ook zo veel die een bepaald beeld van God in hun gedachten hebben. Een beeld wat niet overeenkomt met hoe God zich in de Bijbel openbaart.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: RE: Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door Hendrikus »

Nasrani schreef: Is het niet beter om in deze naar de balk in ons refo oog te kijken?
Er zijn er in de gereformeerde gezindte ook zo veel die een bepaald beeld van God in hun gedachten hebben. Een beeld wat niet overeenkomt met hoe God zich in de Bijbel openbaart.
Juist! Het is zo makkelijk om altijd maar naar de ander te wijzen die 'dwaalt', daarmee de eigen rechtzinnigheid strelend.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
Nasrani schreef: Is het niet beter om in deze naar de balk in ons refo oog te kijken?
Er zijn er in de gereformeerde gezindte ook zo veel die een bepaald beeld van God in hun gedachten hebben. Een beeld wat niet overeenkomt met hoe God zich in de Bijbel openbaart.
Juist! Het is zo makkelijk om altijd maar naar de ander te wijzen die 'dwaalt', daarmee de eigen rechtzinnigheid strelend.
Sorry, maar dat vind ik zo'n context echt onzin. Als we de duidelijk valse leer van de RKK niet meer mogen aanwijzen omdat we zelf ook voortdurend de oproep nodig hebben om bij Gods Woord te blijven, zijn we echt niet goed bezig.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door ejvl »

amateur-theoloog schreef:Zolang een kerk de vrije genadeleer loochent en een paus als hoofd is en daarmee Christus niet als hoofd der kerk erkent is het onmogelijk om als gereformeerde kerk met de RKK overleg te voeren aangaande dogmatische en kerkrechtelijke standpunten.
Rome heeft veel dwalingen maar Rome erkent wel de vrije genadeleer en erkent ook Christus als absoluut hoofd der kerk.
Nogmaals, er zijn vele dwalingen.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: RE: Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door Nasrani »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
Nasrani schreef: Is het niet beter om in deze naar de balk in ons refo oog te kijken?
Er zijn er in de gereformeerde gezindte ook zo veel die een bepaald beeld van God in hun gedachten hebben. Een beeld wat niet overeenkomt met hoe God zich in de Bijbel openbaart.
Juist! Het is zo makkelijk om altijd maar naar de ander te wijzen die 'dwaalt', daarmee de eigen rechtzinnigheid strelend.
Sorry, maar dat vind ik zo'n context echt onzin. Als we de duidelijk valse leer van de RKK niet meer mogen aanwijzen omdat we zelf ook voortdurend de oproep nodig hebben om bij Gods Woord te blijven, zijn we echt niet goed bezig.
Wie zegt dat dit niet mag?
Dat wordt regelmatig benoemt.
Punt is dat zovelen in de GG gezindte ook een beeld van God hebben wat eenzijdig of verkeerd is.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door Boertje »

Vergeet niet dat ook in de gereformeerde gezindte het ene kerkverband het andere bijna verkettert, al was dit vroeger misschien sterker. Zelfs nu nog zien we dit. Lees maar eens op refoweb als iemand een vraag stelt over trouwen met een partner uit een ander kerkverband en wat daarop geantwoord wordt.

Men wil het niet horen maar als relatieve nieuwkomer viel mij dit wel op: ook op dit forum zien we hoe het eigen gelijk van een kerkverband toch wel vaak voorop staat. Dat is zo jammer want we zijn allen Christenen. Ik denk persoonlijk dat ieder kerkverband wel iets moois heeft waar je respect voor kunt hebben en van kunt leren. Dat staat los van de dwalingen die er zijn.

Ik ben het zelf ook niet eens met de leer van de RK, maar zie ook daar best wel oprechte Christenen, net zo als ik ze bijvoorbeeld ook zie bij de Evangelische Gemeenten. Je kunt wel een hele kerk afschrijven om haar dwalingen, maar dan hou je er geen een meer over, want welke kerk is zonder fouten of dwalingen? Als dat niet zo was waarom gaan de bestaande kerken dan niet samen. Men wijst elkander principieel af, niet een keer maar voortdurend. Dat begint al in het klein hier op het refoforum.

Samenvattend: Gods kinderen zie je naar mijn bescheiden mening in alle Christelijke kerken.
Plaats reactie