De verhouding Rome/Reformatie...

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door -DIA- »

Vroeger werd gezegd door het volk van God, maar weinigen weten het wellicht nog, dat de Vaderlandse kerk als een rijpe vrucht in de schoot van Rome zou vallen. Zou dat een slag in de lucht zijn geweest? Zou zo'n 'combi-kerk' nog een kerk, een planting Gods zijn, of een verworden instituut dat het ware Christendom vervolgt?

Link:
https://www.rd.nl/kerk-religie/dr-plais ... -1.1569119

Citaat:
"Het is tijd voor een erkenning van de kant van de Reformatie dat de kerk van Rome de kerk is van de eeuwen die teruggaat op de apostelen. Dat God die kerk door afvalligheid en corruptie heen deze kerk trouw is gebleven"
Dr. A. J. Plaisier

'k Liet hen dies, veracht,
Naar 't hun goed dacht, hand'len;
'k Liet dit boos geslacht,
Naar de keuze viel
Van hun dwaze ziel,
In hun wegen wand'len.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door amateur-theoloog »

Ik denk dat we nu zien dat de PKN een valse kerk geworden is. Want als je bisschoppen in je kerk in wilt voeren, erken je daarmee niet direct Christus als Koning van de kerk. De RKK is en blijft een valse kerk. De paus, de verkeerde opvatting over de genadeleer … Ik vind het heel erg dat er dan gesproken wordt over mogelijk samengaan. Kijk, samenwerking op gebied van politiek, thema's als abortus, huwelijk e.d. (als dat kan) vind ik niet erg, maar theologisch kan het gewoon niet. Ik zie het ook als een teken van de bijzondere tijd waarin we nu leven.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door Floppy »

Het is ook wel goed te beseffen dat het behoudende deel van de RK dichter bij Gods Woord leeft dan het vrijzinnige deel van de PKN.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door merel »

Eens Floppy!

Als ik met mijn RK schoonmoeder over het geloof spreek, zijn er veel overeenkomsten. Natuurlijk ook grote verschillen en de RK kerken in Nederland zijn vrijzinniger dan de leer die uit Rome komt, maar ik denk dat wij in de huidige seculiere samenleving niet de verschillen moeten uitvergroten.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door -DIA- »

Maar dichtbij... dichterbij.... dat is er net niet. En net niet is niets.
En dan bezien we niet alleen de RKK maar ook veruit de meeste kerken die ooit voortgekomen zijn uit de Reformatie.
Wat is er van over?

Er zijn mensen, dominees, kinderen Gods, die al jaren vrezen dat de kandelaar van Gods Woord uit ons land wordt weggenomen
en verplaatst wordt. Ook afgelopen zondag maakte ds. vD. een vergelijking van de tijd van Jeremia met onze tijd. Mensen zijn niet
meer te bewegen. Niet meer te overtuigen. En we gaan door.

Wat er dan kan gebeuren is te zien in de ooit bloeiende gemeenten in Klein-Azië (Turkije) en Noord-Afrika. Heel opvallend is wel
dat de ruimte na het vertrek van het Christendom daar is ingenomen door de Islam.

Ook in Europa is de Islam een factor van betekenis geworden. Kijken we terug naar onze jeugd (jaren 60), toen was de Islam een
vreemde godsdienst in Nederland. Dat was iets van buiten Nederland. Wel zagen we toen (zien we het nog?) het grote gevaar
van de, wat we toen het antichristelijke pausdom noemden. Is dat gevaar weg? Is die plek ingenomen door de Islam? Of zou het
zo zijn dat beide stromingen even gevaarlijk zijn voor de Kerk der Reformatie? Ik neig naar het laatste.
Als we in de Openbaringen lezen over het bazuinen van de 5e en de 6e bazuin kunnen we in de kanttekeningen verwijzingen
lezen naar de kerk van Rome en de Islam. Ik vind het opmerkelijk.

In 2001, (na de aanslagen op 11 september 2001) preekte ds. A. Moerkerken in Enter over de blazen van de zesde bazuin.
Ook hij zag in die aanslagen een heenwijzing naar de Islam. De preek heb ik zelf nog steeds bewaard op een cassettebandje.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door Boertje »

Daarom ben ik juist overgestapt vanuit de RK naar de CGK. Ik was het met veel dingen niet eens. Toch is er een punt dat we van de RK kunnen leren, en dat is eerbied. Het begint al voor de aanvang van de dienst of mis. Kom je in de RK, dan is het rustig en stil in afwachting tot de mis begint. Kom je in de protestantse kerk dan is het net een kippenhok, wat een gekakel. Ander punt het uit eerbied staan of knielen gedurende de mis zie je veel minder in de protestantse dienst. Dan iets wat ik heel vreemd vind: het snoepje of pepermuntje tijdens de preek. Dat vind ik nou echt een gebrek aan eerbied. Zoiets zou onbestaanbaar zijn tijdens de mis.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door -DIA- »

Boertje schreef:Daarom ben ik juist overgestapt vanuit de RK naar de CGK. Ik was het met veel dingen niet eens. Toch is er een punt dat we van de RK kunnen leren, en dat is eerbied. Het begint al voor de aanvang van de dienst of mis. Kom je in de RK, dan is het rustig en stil in afwachting tot de mis begint. Kom je in de protestantse kerk dan is het net een kippenhok, wat een gekakel. Ander punt het uit eerbied staan of knielen gedurende de mis zie je veel minder in de protestantse dienst. Dan iets wat ik heel vreemd vind: het snoepje of pepermuntje tijdens de preek. Dat vind ik nou echt een gebrek aan eerbied. Zoiets zou onbestaanbaar zijn tijdens de mis.
Aan over van alles praten voor de dienst en snoep doorgeven heb ik ook altijd een hekel gehad, het is storend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Boertje schreef:Daarom ben ik juist overgestapt vanuit de RK naar de CGK. Ik was het met veel dingen niet eens. Toch is er een punt dat we van de RK kunnen leren, en dat is eerbied. Het begint al voor de aanvang van de dienst of mis. Kom je in de RK, dan is het rustig en stil in afwachting tot de mis begint. Kom je in de protestantse kerk dan is het net een kippenhok, wat een gekakel. Ander punt het uit eerbied staan of knielen gedurende de mis zie je veel minder in de protestantse dienst. Dan iets wat ik heel vreemd vind: het snoepje of pepermuntje tijdens de preek. Dat vind ik nou echt een gebrek aan eerbied. Zoiets zou onbestaanbaar zijn tijdens de mis.
Aan over van alles praten voor de dienst en snoep doorgeven heb ik ook altijd een hekel gehad, het is storend.
Wanneer zou dat snoepen ooit eigenlijk ontstaan zijn? Het is inderdaad wel bijzonder. Bij een concert of iets dergelijks eet ik nooit een snoepje.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door Bertiel »

[quote="Zeeuw]
Wanneer zou dat snoepen ooit eigenlijk ontstaan zijn? Het is inderdaad wel bijzonder. Bij een concert of iets dergelijks eet ik nooit een snoepje.[/quote]

Als ik als toeschouwer ook verwacht wordt te zingen, dan neem ik ook tijdens een concert een snoepje voor de keel.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Boertje schreef:Daarom ben ik juist overgestapt vanuit de RK naar de CGK. Ik was het met veel dingen niet eens. Toch is er een punt dat we van de RK kunnen leren, en dat is eerbied. Het begint al voor de aanvang van de dienst of mis. Kom je in de RK, dan is het rustig en stil in afwachting tot de mis begint. Kom je in de protestantse kerk dan is het net een kippenhok, wat een gekakel. Ander punt het uit eerbied staan of knielen gedurende de mis zie je veel minder in de protestantse dienst. Dan iets wat ik heel vreemd vind: het snoepje of pepermuntje tijdens de preek. Dat vind ik nou echt een gebrek aan eerbied. Zoiets zou onbestaanbaar zijn tijdens de mis.
Aan over van alles praten voor de dienst en snoep doorgeven heb ik ook altijd een hekel gehad, het is storend.
Wanneer zou dat snoepen ooit eigenlijk ontstaan zijn? Het is inderdaad wel bijzonder. Bij een concert of iets dergelijks eet ik nooit een snoepje.
Ik weet het niet, ik weet niet anders of er werd snoep gedeeld in de kerk. Ik denk overigens dat dit niet altijd zo is geweest, maar dat is alleen een denken.... niet een zeker weten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef:[quote="Zeeuw]
Wanneer zou dat snoepen ooit eigenlijk ontstaan zijn? Het is inderdaad wel bijzonder. Bij een concert of iets dergelijks eet ik nooit een snoepje.
Als ik als toeschouwer ook verwacht wordt te zingen, dan neem ik ook tijdens een concert een snoepje voor de keel.[/quote][/quote]

Dat is waar ja. Ik ben niet zo vaak daar waar mijn vocale capaciteiten worden aangesproken.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door Bertiel »

Zeeuw schreef:
Dat is waar ja. Ik ben niet zo vaak daar waar mijn vocale capaciteiten worden aangesproken.
ik ook niet, waar ik met regelmaat een concert beluister daar zijn de vocale capaciteiten van de uitvoerende bijzonder veel beter dan de mijne...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door Boertje »

Maar je kan al beginnen door het snoepje te weigeren en anderen erop te wijzen dat het niet eerbiedig is.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door -DIA- »

Boertje schreef:Maar je kan al beginnen door het snoepje te weigeren en anderen erop te wijzen dat het niet eerbiedig is.
Ik heb meermalen 'bedankt' als er een rolletje werd aangereikt.
Als ik zelf een droge keel heb, heb ik nog wel iets in mijn zak, maar een kerkdienst behoort niet een snoepdienst te zijn.
Ik heb er geen bezwaar tegen dat iemand voor zichzelf eens een dropje of zo in zijn mond steekt. Maar het doorgeven vind ik afleidend en niet echt passend.
Ik herinner me nog een advertentie van KING Pepermunt in De Vriend van Oud en Jong (het blad bestaat niet meer) met een KING-rolletje afgebeeld en daaronder de tekst: "zachtjes doorgeven...."
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De verhouding Rome/Reformatie...

Bericht door eilander »

On-topic graag.
Plaats reactie