Notre-Dame op de nieuwe aarde? (Uit: wist je dat?)

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef:Ik vind het zelf niet overdreven. Als ik als bestrijder van de ware gelovigen word gekwalificeerd, dan vind ik dat schokkend. Ik zou dat andersom niet durven te doen.

Maar inderdaad heb ik zelf ook een wat stevige manier van formuleren.

Ik vind het trouwens prima als mensen het op dit punt niet met mij eens zijn. Dat is mijn probleem helemaal niet. Mijn probleem is wel dat een uitdrukkelijk bijbelcitaat niet wordt herkend en dat er dan hele verhalen komen zonder enige onderbouwing.

Niet in alle gevallen overigens, want er waren ook wél inhoudelijke reacties, zoals uit de kanttekeningen. Dat is natuurlijk prima.
Ik begrijp niet hoe je Openbaring 21:24 voor de Notre Dame/Nieuwe aarde richting gebruikt. De kanttekeningen geven hierbij aan:

51 Niet dat deze koninklijke macht daar nog zal duren, want het tegendeel betuigt Paulus 1 Kor. 15:24, maar dat zelfs de koningen, die hier in grote heerlijkheid zijn geweest, hun deel ook zullen hebben in de heerlijkheid dezer gemeente, in zulke mate als God hun zal believen mede te delen

Je kunt hier diverse richtingen mee op, maar m.i. zeker niet een soort 1-op-1 relatie. 1 Kor. 15:24 geeft weer dat overheden etc niet meer nodig zullen zijn.
Ik kan mij niet vinden in deze kanttekeningen. Dat heb ik hierboven al toegelicht.

Natuurlijk is er geen één-op-één-relatie. En ik vind het ook helemaal prima als mensen hier anders over denken. Het is een volkomen bijzaak. Maar het is niet juist om iemand voor ongereformeerd te verslijten op grond van zo'n onderwerp.
Nogmaals vind ik dat je erg stevige meningen met grote zekerheid poneert voor iets dat bijzaak is. Leg mij dan nog eens helder uit waarom je vindt dat deze kanttekeningen niet kloppen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:@Jongere:
Ook als vast zou staan dat de Notre Dame niet zal blijven bestaan op de nieuwe aarde, vind ik dat deze gerestaureerd moet worden.

Mijn opmerking daarover was een reactie op een opmerking dat het herstel van deze kerk in het licht van de eeuwigheid niet van belang zou zijn. Daar ben ik het om meerdere redenen niet mee eens. Een van die redenen is, dat ik mij er over zou verbazen als deze kathedraal op de nieuwe aarde geen plaats zou hebben. Mijn gedachtenspinsels daarover zeggen verder totaal niets, aangezien van de nieuwe aarde meer nog dan over Salomo geldt dat de helft ons niet is aangezegd.

Het was dan ook helemaal niet als een stellige uitspraak bedoeld en voorlopig zie ik er trouwens ook geen stelligheid in.
Dat laatste vind ik dan weer fijn om te lezen. En als je je bijdrage van gisteravond niet al stellig kan zien, vraag ik me af wanneer iets voor jou stellig is.

"Bovendien verwacht ik dat de Notre Dame vast een mooie plaats krijgt op de nieuwe aarde. Als de Notre Dame niet tot de eer en heerlijkheid van Frankrijk behoort, dan zou mij dat althans erg verbazen. Dus er is alle reden om de kerk spoedig te restaureren."

Vooral de 2e zin vind ik curieus. Alsof de eer en heerlijkheid van Frankrijk iets met de nieuwe aarde van doen zou hebben.
Maar het wordt een herhaling van zetten wsl.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 17 apr 2019, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door DDD »

Noem dan eens één stellig citaat.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Noem dan eens één stellig citaat.
Zie hierboven.
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door DDD »

Het staat vast dat de eer en heerlijkheid van Frankrijk iets met de nieuwe aarde van doen heeft. Dat staat in de bijbel. De vraag is hooguit wat dat betekent.

Ik vind de formulering "ik verwacht" en "het zou mij erg verbazen" niet stellig. Het blijft dicht bij mij als persoon. Maar goed, dat hangt er maar net vanaf hoeveel autoriteit je aan een persoon toedicht, natuurlijk. Aangezien ik er ook weinig van weet, is het niet meer dan een hoogstpersoonlijke opinie, die wel een grondslag vindt in Gods woord.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Het staat vast dat de eer en heerlijkheid van Frankrijk iets met de nieuwe aarde van doen heeft. Dat staat in de bijbel. De vraag is hooguit wat dat betekent.

Ik vind de formulering "ik verwacht" en "het zou mij erg verbazen" niet stellig. Het blijft dicht bij mij als persoon. Maar goed, dat hangt er maar net vanaf hoeveel autoriteit je aan een persoon toedicht, natuurlijk. Aangezien ik er ook weinig van weet, is het niet meer dan een hoogstpersoonlijke opinie, die wel een grondslag vindt in Gods woord.
Ik vind je woordspelletjes wat vermoeiend. Het zou mij erg verbazen, is een stellige uitspraak.
Dat eerste vind ik dan wel weer interessant. Waar lees ik dit over Frankrijk in de Bijbel? Het staat vast mag ik toch wel zien als stellig?
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door DDD »

Ja. Onder 'de volken' vallen ook de Fransen, zou ik zeggen.

Als "Het zou mij erg verbazen" stellig is, dan is mijn uitspraak stellig. Dat is natuurlijk ook weer een persoonlijke afweging.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Ja. Onder 'de volken' vallen ook de Fransen, zou ik zeggen.

Als "Het zou mij erg verbazen" stellig is, dan is mijn uitspraak stellig. Dat is natuurlijk ook weer een persoonlijke afweging.
Haha, ja, dat eerste klopt. Maar om nu vandaar richting Notre Dame te redeneren vind ik ver gaan. Of een keurig stukje redenatietalent, waar ik dan wel weer wat bewondering voor kan hebben. Nu maar eens richting de gehaktballen en vanavond Nasrani ontmoeten.
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door DDD »

Als ik tien dingen als 'eer en heerlijkheid' van de Fransen zou mogen kiezen, dan zou de Notre Dame daar in ieder geval bij zitten. Al geef ik toe dat er in Frankrijk ontzettend veel heerlijks te zien is.

Maar goed. Het is allemaal niet zo belangrijk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

Er gaat ook een bekend lied over het onderwerp waar nu over wordt gediscussieerd. We kunnen ons beter druk maken of wij dat ook met ons hart kunnen zingen, dan elkaar de maat te nemen over dingen die voor ons, mensjes uit het stof verrezen, onbevattelijk zijn, omdat wij in Gods ogen een druppel zijn aan de emmer en een stofje aan de weegschaal (Jesaja 40).

Lichtstad met uw paar'len poorten,
wond're stad zo hoog gebouwd,
nimmer heeft men op deez' aarde
ooit uw heerlijkheid aanschouwd.


Refrein:
Daar zal ik mijn Heer' ontmoeten
Luist'ren naar Zijn liefdestem!
Daar geen rouw meer en geen tranen
in het nieuw Jeruzalem.

Heilig oord vol licht en glorie,
waar de boom des levens bloeit.
En de stroom van levend water
door de gouden Godsstad vloeit.


Refrein

Schoon tehuis voor moede pelgrims,
komend uit de zandwoestijn,
waar zij rusten van hun werken
bij de springende fontein.


Refrein

Wat een vreugde zal dat wezen,
straks vereend te zijn met Hem!
In die stad met paar'len poorten
in het nieuw Jeruzalem!


Refrein
Laatst gewijzigd door Jantje op 17 apr 2019, 18:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Valcke »

Ik lees in diverse verklaringen dat "het inbrengen van de heerlijkheid en de eer" door de koningen juist betekent dat deze aardse heerlijkheid en eer daar NIET een plaats zal krijgen. Bv. John Gill:
and the kings of the earth do bring their glory and honour into it;
by whom may be meant either mystically all the saints, who will be kings as well as priests unto God, and will reign as such with Christ in this state, will cast their crowns at his feet, and give him all the honour and glory; or literally, the kings of the earth, who shall have relinquished antichrist, hated the whore, and burnt her with fire, and who will have been nursing fathers in the spiritual reign; or rather all good kings that ever have been in the earth: not that they will be kings of the earth at this time, for now all rule, authority, and power, will be put down; nor will any worldly riches, honour, and glory, be brought by them into this state, nor will they be needed in it; but it is to be understood of who have been kings on earth, though not of their having brought earthly riches and grandeur into the interest and churches of Christ; as David gave much towards the building of the temple, which was begun and finished by King Solomon his son, and as Constantine greatly enriched and aggrandized the church when he became emperor; but the sense seems to be this, that such who have been Christian kings on earth will prefer the happiness of this state to all their riches and greatness here; and that could all the glory of the kings of the earth be put together, it would not equal, but be greatly inferior to the glory of the new Jerusalem; Solomon in all his glory was not arrayed like one of the inhabitants of this place; see ( Revelation 20:6 ) besides, these shall do all homage, and submit to Christ the King of kings in the midst of the church, which may be meant by "glory" and "honour".
In het Nederlands:
en de koningen der aarde brengen hun heerlijkheid en eer daarin;
door wie zowel mystiek alle heiligen kunnen worden bedoeld, die zowel koningen als priesters tot God zullen zijn, en als zodanig met Christus in deze staat zullen regeren, hun kronen aan zijn voeten zullen werpen en hem alle heerlijkheid en eer zullen geven; of letterlijk, de koningen van de aarde, die de antichrist hebben opgegeven, de hoer hebben gehaat en haar met vuur hebben verbrand, en die in het geestelijke bewind vaderschap zullen zijn geweest; of liever alle goede koningen die ooit op aarde zijn geweest; niet dat zij op dit moment koningen van de aarde zullen zijn, want nu zal alle heerschappij, gezag en macht worden neergeslagen; evenmin zal enige aardse rijkdom, heerlijkheid en eer door hen in deze staat gebracht worden, noch zullen zij daarin nodig zijn; maar het moet begrepen worden wie de koningen op aarde waren, maar niet dat zij aardse rijkdom en grootsheid in het belang en de kerken van Christus hebben gebracht; zoals David veel gaf aan de bouw van de tempel, die was begonnen en voltooid door koning Salomo, zijn zoon, en zoals Constantijn de kerk enorm verrijkte en vergrootte toen hij keizer werd; maar de zin lijkt dit te zijn, dat degenen die op aarde christelijke koningen zijn geweest, het geluk van deze staat verkiezen boven al hun rijkdommen en grootsheid hier; en dat zou al de heerlijkheid van de koningen der aarde samengebracht kunnen worden, het zou niet gelijk zijn, maar zeer inferieur zijn aan de glorie van het nieuwe Jeruzalem; Salomo was in al zijn glorie niet gekleed als een van de bewoners van deze plaats; Zie (Openbaring 20: 6) trouwens, deze zullen alle eer bewijzen en zich onderwerpen aan Christus, de Koning der koningen in het midden van de kerk, die kan worden bedoeld met "heerlijkheid" en "eer".
Gezien de context van dit vers kan het ook niet anders dat aardse heerlijkheid en eer NIET is bedoeld, want zelfs de ZON en MAAN zullen daar niet schijnen, laat staan dat aardse pracht en praal hier nog een plaats zou hebben.
Laatst gewijzigd door Valcke op 17 apr 2019, 18:52, 7 keer totaal gewijzigd.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Boertje »

Een plaatselijke plattelandskerk vind ik vromer en doet mij meer dan dit soort opzichtige pronkzuchtige gebouwen. De Notre Dame is meer gebouwd ter eer en glorie van de daar zetelende bisschop dan ter ere Gods. Dat blijkt nu wel uit de reacties in de media dat men het meer heeft over het verloren gaan van een stukje cultuur (de ziel van Frankrijk.....) dan over de functie als Godshuis. En dan die "spontane" vrijgevigheid van de elite ......om e.e.a. te restaureren. De rillingen lopen over mijn rug.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door TSD »

DDD schreef: Als "Het zou mij erg verbazen" stellig is, dan is mijn uitspraak stellig. Dat is natuurlijk ook weer een persoonlijke afweging.
Als je je ergens erg over verbaasd, ben je van het tegendeel vrij stellig overtuigd lijkt me.

Of je bent natuurlijk snel verbaasd, dan kan ook ;)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Als ik tien dingen als 'eer en heerlijkheid' van de Fransen zou mogen kiezen, dan zou de Notre Dame daar in ieder geval bij zitten. Al geef ik toe dat er in Frankrijk ontzettend veel heerlijks te zien is.
Toch, DDD, wil ik je wel waarschuwen.
Jij zegt dikwijls dat jouw tegenstanders op het forum 'grote woorden' gebruiken.
Maar wanneer ik zulke dingen van jou lees, rijzen de haren mij ten berge.
Ben jij degene die dingen noemen mag die strekken tot eer en heerlijkheid in het Nieuwe Jeruzalem of op de nieuwe aarde?
Ben jij degene die zelfs zou mogen uitspreken dat jij - wanneer jij zou mogen kiezen - dit of dat kiezen zou?
Ben jij het dan die aardse pracht en praal daar een plaats wilt geven?

Nee, zulk een spreken is geen christelijke nederigheid; hieruit spreekt in de verste verte geen ootmoedige geest.
Hieruit spreekt niet deze gestalte: 'Wij kennen ten dele en wij profeteren ten dele.'
Het is waar, hier staan wij allen schuldig. Maar laten we dit dan erkennen voor Zijn aangezicht:

"Zie, ik ben te gering; wat zou ik U antwoorden? Ik leg mijn hand op mijn mond.
Eenmaal heb ik gesproken, maar zal niet antwoorden; of tweemaal, maar zal niet voortvaren."
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jongere »

Valcke schreef:Ik lees in diverse verklaringen dat "het inbrengen van de heerlijkheid en de eer" door de koningen juist betekent dat deze aardse heerlijkheid en eer daar NIET een plaats zal krijgen. Bv. John Gill:
Gill ontkent vooral dat de tekst zou betekenen wat die op het eerste gezicht lijkt te zeggen. Onder andere omdat hij stelt dat deze heerlijkheid niet "noodzakelijk" zal zijn. Daar ligt al een veronderstelling achter over de staat van de heerlijkheid. Ik lees dat meer als een standpunt, dan als een verklaring.
Wat niet betekent dat hij geen gelijk kan hebben in zijn opvatting. Het apocalyptisch karakter van Openbaring moet ook voorzichtig maken met al te boude conclusies op basis van losse teksten.
Je stelligheid dat aardse heerlijkheid per definitie niet is bedoeld, zou ik zo echter niet durven nazeggen.

Matthew Henry schrijft er overigens dit over:
Henry schreef:Al wat uitnemend en kostelijk is op aarde zal daar in verhoogden en verfijnden vorm genoten worden, en tot veel hoger trap
Plaats reactie