Notre-Dame op de nieuwe aarde? (Uit: wist je dat?)

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Valcke »

Jongere schreef:
Valcke schreef:Ik lees in diverse verklaringen dat "het inbrengen van de heerlijkheid en de eer" door de koningen juist betekent dat deze aardse heerlijkheid en eer daar NIET een plaats zal krijgen. Bv. John Gill:
Gill ontkent vooral dat de tekst zou betekenen wat die op het eerste gezicht lijkt te zeggen. Onder andere omdat hij stelt dat deze heerlijkheid niet "noodzakelijk" zal zijn. Daar ligt al een veronderstelling achter over de staat van de heerlijkheid. Ik lees dat meer als een standpunt, dan als een verklaring.
Wat niet betekent dat hij geen gelijk kan hebben in zijn opvatting. Het apocalyptisch karakter van Openbaring moet ook voorzichtig maken met al te boude conclusies op basis van losse teksten.
Je stelligheid dat aardse heerlijkheid per definitie niet is bedoeld, zou ik zo echter niet durven nazeggen.

Matthew Henry schrijft er overigens dit over:
Henry schreef:Al wat uitnemend en kostelijk is op aarde zal daar in verhoogden en verfijnden vorm genoten worden, en tot veel hoger trap
Vs 24b volgt wel op vs 23 en 24a.
We moeten 24b dus niet geïsoleerd lezen.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
DDD schreef:Als ik tien dingen als 'eer en heerlijkheid' van de Fransen zou mogen kiezen, dan zou de Notre Dame daar in ieder geval bij zitten. Al geef ik toe dat er in Frankrijk ontzettend veel heerlijks te zien is.
Toch, DDD, wil ik je wel waarschuwen.
Jij zegt dikwijls dat jouw tegenstanders op het forum 'grote woorden' gebruiken.
Maar wanneer ik zulke dingen van jou lees, rijzen de haren mij ten berge.
Ben jij degene die dingen noemen mag die strekken tot eer en heerlijkheid in het Nieuwe Jeruzalem of op de nieuwe aarde?
Ben jij degene die zelfs zou mogen uitspreken dat jij - wanneer jij zou mogen kiezen - dit of dat kiezen zou?
Ben jij het dan die aardse pracht en praal daar een plaats wilt geven?

Nee, zulk een spreken is geen christelijke nederigheid; hieruit spreekt in de verste verte geen ootmoedige geest.
Hieruit spreekt niet deze gestalte: 'Wij kennen ten dele en wij profeteren ten dele.'
Het is waar, hier staan wij allen schuldig. Maar laten we dit dan erkennen voor Zijn aangezicht:

"Zie, ik ben te gering; wat zou ik U antwoorden? Ik leg mijn hand op mijn mond.
Eenmaal heb ik gesproken, maar zal niet antwoorden; of tweemaal, maar zal niet voortvaren."
Ik zal onmiddellijk toegeven dat ik niet heel ootmoedig ben. Maar ik vind dit argument toch onjuist. Dat je vrijmoedig spreekt over de dingen van na dit leven is niet om God iets voor te schrijven. Ik zie in de kerkgeschiedenis en in de bijbel geen grond om dat niet te mogen doen. Als je maar beseft dat ons kennen ten dele is.

Ik heb op geen enkele manier gesuggereerd dat mijn woord de laatste waarheid is. Integendeel.

De citaten uit Job doen voor dit soort theologische speculaties mijns inziens niets ter zake.

Verder vind ik het erg spijtig dat nu de discussie in tweeën is geknipt.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Nasrani »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:Ja. Onder 'de volken' vallen ook de Fransen, zou ik zeggen.

Als "Het zou mij erg verbazen" stellig is, dan is mijn uitspraak stellig. Dat is natuurlijk ook weer een persoonlijke afweging.
Haha, ja, dat eerste klopt. Maar om nu vandaar richting Notre Dame te redeneren vind ik ver gaan. Of een keurig stukje redenatietalent, waar ik dan wel weer wat bewondering voor kan hebben. Nu maar eens richting de gehaktballen en vanavond Nasrani ontmoeten.
Het was gezellig je weer te ontmoeten.... ;-)
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door huisman »

DDD schreef:Als ik tien dingen als 'eer en heerlijkheid' van de Fransen zou mogen kiezen, dan zou de Notre Dame daar in ieder geval bij zitten. Al geef ik toe dat er in Frankrijk ontzettend veel heerlijks te zien is.

Maar goed. Het is allemaal niet zo belangrijk.
De Notre Dame als leeg omhulsel dan of wordt de mis er dan nog bediend ? Toch vreemd dat jij 'eer en heerlijkheid' ziet in een gebouw waar volgens onze H.C. afgoderij wordt bedreven.
Maar de Mis leert dat de levenden en de doden niet door het lijden van Christus vergeving der zonden hebben, tenzij dat Christus nog dagelijks voor hen van de mispriesters geofferd worde, en dat Christus lichamelijk onder de gestalte des broods en wijns is, en daarom ook daarin moet aangebeden worden. En alzo is de Mis in den grond anders niet, dan een verloochening der enige offerande en des lijdens van Jezus Christus, en een vervloekte afgoderij
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Dodo »

huisman schreef:
DDD schreef:Als ik tien dingen als 'eer en heerlijkheid' van de Fransen zou mogen kiezen, dan zou de Notre Dame daar in ieder geval bij zitten. Al geef ik toe dat er in Frankrijk ontzettend veel heerlijks te zien is.

Maar goed. Het is allemaal niet zo belangrijk.
De Notre Dame als leeg omhulsel dan of wordt de mis er dan nog bediend ? Toch vreemd dat jij 'eer en heerlijkheid' ziet in een gebouw waar volgens onze H.C. afgoderij wordt bedreven.
Maar de Mis leert dat de levenden en de doden niet door het lijden van Christus vergeving der zonden hebben, tenzij dat Christus nog dagelijks voor hen van de mispriesters geofferd worde, en dat Christus lichamelijk onder de gestalte des broods en wijns is, en daarom ook daarin moet aangebeden worden. En alzo is de Mis in den grond anders niet, dan een verloochening der enige offerande en des lijdens van Jezus Christus, en een vervloekte afgoderij
Het is wel een kerk waar veel mensen van gaan genieten als ze in de buurt zijn. Ook refo's. Ook andere grote RK-kerken in het buitenland. Dan is het opeens niet zo'n groot probleem dat er regelmatig de mis wordt bediend.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Notre-Dame op de nieuwe aarde? (Uit: wist je dat?)

Bericht door Wandelende »

Ik vind de hele discussie wel het overdenken waard. Niet direct toegespitst op de Notre Dame, maar wel over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Alleen het vraagstuk al of het een aardbol zal zijn zoals de huidige, maar dan als één volmaakt Paradijs.

Het paradijs uit Genesis was niet volmaakt.
Maar wel door God Zelf betiteld als "zeer goed". Is dat dan niet een heel plausibel vertrekpunt in de discussie nieuwe hemel en nieuwe aarde?
(~)
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Notre-Dame op de nieuwe aarde? (Uit: wist je dat?)

Bericht door Framboos »

Wandelende schreef:Ik vind de hele discussie wel het overdenken waard. Niet direct toegespitst op de Notre Dame, maar wel over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Alleen het vraagstuk al of het een aardbol zal zijn zoals de huidige, maar dan als één volmaakt Paradijs.

Het paradijs uit Genesis was niet volmaakt.
Maar wel door God Zelf betiteld als "zeer goed". Is dat dan niet een heel plausibel vertrekpunt in de discussie nieuwe hemel en nieuwe aarde?
Wat was er mis met het paradijs uit Genesis dan?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Notre-Dame op de nieuwe aarde? (Uit: wist je dat?)

Bericht door Jantje »

Met het paradijs was niets mis. Maar de mens is moed- en vrijwillig in de zonde gevallen, en de duivel had al macht. Straks zal die mogelijkheid er niet meer zijn, geen zonde, geen duivel en geen eigen eer meer, omdat God alles is en in allen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Notre-Dame op de nieuwe aarde? (Uit: wist je dat?)

Bericht door Wandelende »

Framboos schreef:Wat was er mis met het paradijs uit Genesis dan?
Jantje schreef:Met het paradijs was niets mis.


Er was een mogelijkheid tot vallen. Dus niet volmaakt.

Voor de rest geeft @Jantje, ondanks zijn stellige ontkenning, het cruciale verschil al aan:
Maar de mens is moed- en vrijwillig in de zonde gevallen, en de duivel had al macht. Straks zal die mogelijkheid er niet meer zijn, geen zonde, geen duivel en geen eigen eer meer, omdat God alles is en in allen.
Zodoende was de situatie van Gen. 1 en 2 niet volmaakt. En dat zal de nieuwe hemel en aarde wel zijn.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Notre-Dame op de nieuwe aarde? (Uit: wist je dat?)

Bericht door Jantje »

Met deze zin is niets mis hoor:
Jantje schreef:Met het paradijs was niets mis.
Het paradijs was zéér goed en naar Gods evenbeeld geschapen. En daarom is het ook zo erg dat door ons verbondshoofd Adam en wij in hem, de zonde in de wereld gekomen is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Notre-Dame op de nieuwe aarde? (Uit: wist je dat?)

Bericht door Herman »

De mens, niet het paradijs, is naar Gods evenbeeld geschapen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Notre-Dame op de nieuwe aarde? (Uit: wist je dat?)

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Met deze zin is niets mis hoor:
Jantje schreef:Met het paradijs was niets mis.
Het paradijs was zéér goed en naar Gods evenbeeld geschapen. En daarom is het ook zo erg dat door ons verbondshoofd Adam en wij in hem, de zonde in de wereld gekomen is.
Met de zinsconstructie is inderdaad niets mis. Je ontkent echter iets zeer stellig, om het daarna volledig te bevestigen.

In het paradijs van Gen. 1 en 2 lag de mogelijkheid tot vallen. Dat maakt God niet tot een Auteur van de zonde, die schuld draagt de mens(heid) zelf.

Net wat @Herman zegt, de mens is naar Gods evenbeeld geschapen, niet het paradijs.

Zodoende zou Gen. 1 en 2 een heel plausibel vertrekpunt kunnen zijn voor de nieuwe hemel en nieuwe aarde. God spreekt niet voor niets dat het in Zijn (volmaakte) ogen "zeer goed" was.
(~)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Notre-Dame op de nieuwe aarde? (Uit: wist je dat?)

Bericht door Valcke »

En waarom zouden we niet allereerst moeten uitgaan van de beschrijving in Openbaring 21 vanaf vers 10 en het eerste deel van Openbaring 22 (tot en met vers 5).

Hieruit leren we ook dat zon en maan daar niet zullen zijn, want de heerlijkheid Gods heeft haar verlicht en het Lam is haar Lamp.

Ik vrees toch dat sommigen te aards denken van het nieuwe Jeruzalem.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Notre-Dame op de nieuwe aarde? (Uit: wist je dat?)

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef:En waarom zouden we niet allereerst moeten uitgaan van de beschrijving in Openbaring 21 vanaf vers 10 en het eerste deel van Openbaring 22 (tot en met vers 5).

Hieruit leren we ook dat zon en maan daar niet zullen zijn, want de heerlijkheid Gods heeft haar verlicht en het Lam is haar Lamp.

Ik vrees toch dat sommigen te aards denken van het nieuwe Jeruzalem.
Dat denk ik ook. Vraag en antwoord 58 spreken volgens mij echt over zaken die wij gewoonweg niet kunnen indenken. Ik weet dat het dan om de zaligheid gaat, maar voor mij hoort daar ook onze eeuwige bestemming en de inrichting daarvan bij.

Vraag 58: Wat troost schept gij uit het artikel van het eeuwige leven?
Antwoord: Dat, nademaal ik nu het beginsel der eeuwige vreugde in mijn hart
gevoel, ik na dit leven volkomen zaligheid bezitten zal, die geen oog gezien, geen
oor gehoord heeft en in geens mensen hart opgeklommen is, en dat om God
daarin eeuwiglijk te prijzen.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Notre-Dame op de nieuwe aarde? (Uit: wist je dat?)

Bericht door Nasrani »

Valcke schreef:En waarom zouden we niet allereerst moeten uitgaan van de beschrijving in Openbaring 21 vanaf vers 10 en het eerste deel van Openbaring 22 (tot en met vers 5).

Hieruit leren we ook dat zon en maan daar niet zullen zijn, want de heerlijkheid Gods heeft haar verlicht en het Lam is haar Lamp.

Ik vrees toch dat sommigen te aards denken van het nieuwe Jeruzalem.
Inderdaad. Dat probeerde ik gisteren ook al aan te geven met mijn posting.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie