Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Zeeuw »

Arie Flipse schreef:
eilander schreef:@Liz, ik geloof 100% in je goede bedoelingen, namelijk om de uitvluchten die mensen hebben of zoeken om naar de Heere Jezus te vluchten, weg te nemen.
Toch vind ik het heel jammer dat we nu juist in een aantal postings elkaar proberen te vinden (ik bedoel de postings van @GJdeBruijn en @Valcke), dat je toch gewoon doorgaat met de eerdere discussie.
Zo zou ik heel benieuwd zijn of DIA en Flipse zich daar ook in kunnen vinden.
Flipse kan zich er zeker in vinden. Natuurlijk zal de één wat meer nuances bij sommige dingen willen plaatsen dan de ander maar de kern is zeker instemmingswaardig!
Volgens mij zijn we het uiteindelijk allemaal eens. Gelukkig maar, dit soort zaken moeten m.i. met zorg en terughoudendheid bediscussieerd worden. Wellicht kunnen we nu een topic openen ‘de heerlijke Liefde van God voor niets verdienende zondaars’.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Valcke »

liz boer schreef:
Valcke schreef:
liz boer schreef:...kleine...
Wat je daarmee bedoelt, weet ik dan weer niet. Maar goed, ik heb genoeg gezegd.

De volstrekte eis en zuiverheid van Gods wet moet geleerd worden én het Evangelie.
En als het om de zelfbeproeving gaat: de drie stukken van het avondmaalsformulier.
Met minder kunnen we het niet doen.
Kleine in de genade of baby's.
Dat snapte ik wel, maar de context snapte ik niet. Alsof deze kleinen niet onderwezen zouden moeten zijn in onze ellende van nature en dit ook niet zouden kennen.
Arie Flipse
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Arie Flipse »

Zeeuw schreef:
Arie Flipse schreef:
eilander schreef:@Liz, ik geloof 100% in je goede bedoelingen, namelijk om de uitvluchten die mensen hebben of zoeken om naar de Heere Jezus te vluchten, weg te nemen.
Toch vind ik het heel jammer dat we nu juist in een aantal postings elkaar proberen te vinden (ik bedoel de postings van @GJdeBruijn en @Valcke), dat je toch gewoon doorgaat met de eerdere discussie.
Zo zou ik heel benieuwd zijn of DIA en Flipse zich daar ook in kunnen vinden.
Flipse kan zich er zeker in vinden. Natuurlijk zal de één wat meer nuances bij sommige dingen willen plaatsen dan de ander maar de kern is zeker instemmingswaardig!
Volgens mij zijn we het uiteindelijk allemaal eens. Gelukkig maar, dit soort zaken moeten m.i. met zorg en terughoudendheid bediscussieerd worden. Wellicht kunnen we nu een topic openen ‘de heerlijke Liefde van God voor niets verdienende zondaars’.
Ik wil geen verdeeldheid zaaien maar om te zeggen dat we het allemaal eens zijn? Dat durf ik niet te zeggen.
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door -DIA- »

Arie Flipse schreef:
Zeeuw schreef:
Arie Flipse schreef:
eilander schreef:@Liz, ik geloof 100% in je goede bedoelingen, namelijk om de uitvluchten die mensen hebben of zoeken om naar de Heere Jezus te vluchten, weg te nemen.
Toch vind ik het heel jammer dat we nu juist in een aantal postings elkaar proberen te vinden (ik bedoel de postings van @GJdeBruijn en @Valcke), dat je toch gewoon doorgaat met de eerdere discussie.
Zo zou ik heel benieuwd zijn of DIA en Flipse zich daar ook in kunnen vinden.
Flipse kan zich er zeker in vinden. Natuurlijk zal de één wat meer nuances bij sommige dingen willen plaatsen dan de ander maar de kern is zeker instemmingswaardig!
Volgens mij zijn we het uiteindelijk allemaal eens. Gelukkig maar, dit soort zaken moeten m.i. met zorg en terughoudendheid bediscussieerd worden. Wellicht kunnen we nu een topic openen ‘de heerlijke Liefde van God voor niets verdienende zondaars’.
Ik wil geen verdeeldheid zaaien maar om te zeggen dat we het allemaal eens zijn? Dat durf ik niet te zeggen.
Dat zou ik dus ook niet zomaar durven zeggen, en ook niet om verdeeldheid te zaaien. Het is een waarheid dat de Waarheid wel verdeeldheid brengt en geen vrede. Dat de zoon zal opstaan tegen de moeder en de zoon tegen de vader, en dat Hij niet is gekomen om de vrede te brengen maar om het zwaard. Lees het wel in de context... Zodat er geen misverstand over komt. Het is en blijft een strijd, maar het mag geen onheilig strijden worden. En dat wordt het als wij onszelf bedoelen, als een Jehu strijden voor de Waarheid. De discipelen kregen een opdracht en werden uitgezonden. Als men hen niet met vrede zou ontvangen moesten ze niet meer aandringen maar het stof van hun schoenen schudden en de stad die niet hoorde verlaten. Er kan dus een tijd komen om te zwijgen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door eilander »

Maar DIA, kun je het wel eens zijn met wat GJdeBruijn en Valcke schreven?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Maar DIA, kun je het wel eens zijn met wat GJdeBruijn en Valcke schreven?
Ik geloof in grote lijnen dat ik het er wel mee eens ben, maar de verschillende eigen meningen staan zo ver uiteen dat het nooit stichtelijk wordt zo. Dit is niet alleen in dit topic, maar in elk topic dat deze zaken raakt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Arie Flipse
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Arie Flipse »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Maar DIA, kun je het wel eens zijn met wat GJdeBruijn en Valcke schreven?
Ik geloof in grote lijnen dat ik het er wel mee eens ben, maar de verschillende eigen meningen staan zo ver uiteen dat het nooit stichtelijk wordt zo. Dit is niet alleen in dit topic, maar in elk topic dat deze zaken raakt.

Ik ga niet namens DIA spreken maar ik vermoed dat hij het met me eens zal zijn dat er een zekere voorwaarde in het buigen onder het recht Gods ligt. Er zal kennis moet zijn aan het geestelijk verloren gaan wil men Christus als Enige Hoop op behoudenis leren zien, en als nadere weldaad leren kennen. Als we deze lijn aanhouden zou het wel eens kunnen zijn dat er mensen zijn waarbij aan hun bekering geschud gaat worden.Dat is mijns inziens ook de reden dat er juist op deze onderwerpen nogal stevige discussies gevoerd worden.
Ook moet er als een soort tegenhanger een topic over de liefde Gods geopend worden. In een scherpe prediking hoort men ook Evangelie!
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door liz boer »

Arie Flipse schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Maar DIA, kun je het wel eens zijn met wat GJdeBruijn en Valcke schreven?
Ik geloof in grote lijnen dat ik het er wel mee eens ben, maar de verschillende eigen meningen staan zo ver uiteen dat het nooit stichtelijk wordt zo. Dit is niet alleen in dit topic, maar in elk topic dat deze zaken raakt.

Ik ga niet namens DIA spreken maar ik vermoed dat hij het met me eens zal zijn dat er een zekere voorwaarde in het buigen onder het recht Gods ligt. Er zal kennis moet zijn aan het geestelijk verloren gaan wil men Christus als Enige Hoop op behoudenis leren zien, en als nadere weldaad leren kennen. Als we deze lijn aanhouden zou het wel eens kunnen zijn dat er mensen zijn waarbij aan hun bekering geschud gaat worden.Dat is mijns inziens ook de reden dat er juist op deze onderwerpen nogal stevige discussies gevoerd worden.
Ook moet er als een soort tegenhanger een topic over de liefde Gods geopend worden. In een scherpe prediking hoort men ook Evangelie!
Kun je dit onderbouwen uit de Bijbel?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Valcke »

Arie Flipse schreef:Ik ga niet namens DIA spreken maar ik vermoed dat hij het met me eens zal zijn dat er een zekere voorwaarde in het buigen onder het recht Gods ligt. Er zal kennis moet zijn aan het geestelijk verloren gaan wil men Christus als Enige Hoop op behoudenis leren zien, en als nadere weldaad leren kennen. Als we deze lijn aanhouden zou het wel eens kunnen zijn dat er mensen zijn waarbij aan hun bekering geschud gaat worden.Dat is mijns inziens ook de reden dat er juist op deze onderwerpen nogal stevige discussies gevoerd worden.
Ook moet er als een soort tegenhanger een topic over de liefde Gods geopend worden. In een scherpe prediking hoort men ook Evangelie!
- Ik wil niet over een woordje vallen, maar het woord 'nadere weldaad' als het gaat om het zien op Christus als enige Hoop op behoudenis vind ik toch wel ongepast / verwarrend. Hoe bedoel je dat? Is er dan al een weldaad zonder deze kennis?

- Verder heb ik moeite met het woord 'voorwaarde' als het gaat om het buigen onder het recht van God. Het woord 'voorwaarde' suggereert alsof de mens éérst zover moet komen en dán - als hij zover gekomen is - vervolgens Christus moet leren kennen. Dat is een standenleer, waarbij de eerste stand gesteld wordt buiten de kennis van het Evangelie en een aan de ziel geopenbaarde zaligheid in Christus; daarin kan ik niet meegaan. Of heb ik je verkeerd begrepen?

Kun je op deze twee punten nog ingaan?
Arie Flipse
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Arie Flipse »

liz boer schreef:
Arie Flipse schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Maar DIA, kun je het wel eens zijn met wat GJdeBruijn en Valcke schreven?
Ik geloof in grote lijnen dat ik het er wel mee eens ben, maar de verschillende eigen meningen staan zo ver uiteen dat het nooit stichtelijk wordt zo. Dit is niet alleen in dit topic, maar in elk topic dat deze zaken raakt.

Ik ga niet namens DIA spreken maar ik vermoed dat hij het met me eens zal zijn dat er een zekere voorwaarde in het buigen onder het recht Gods ligt. Er zal kennis moet zijn aan het geestelijk verloren gaan wil men Christus als Enige Hoop op behoudenis leren zien, en als nadere weldaad leren kennen. Als we deze lijn aanhouden zou het wel eens kunnen zijn dat er mensen zijn waarbij aan hun bekering geschud gaat worden.Dat is mijns inziens ook de reden dat er juist op deze onderwerpen nogal stevige discussies gevoerd worden.
Ook moet er als een soort tegenhanger een topic over de liefde Gods geopend worden. In een scherpe prediking hoort men ook Evangelie!
Kun je dit onderbouwen uit de Bijbel?
Ik, en sommigen met mij, hebben geprobeerd om meerdere keren deze vraag te beantwoorden. Je hebt deze vraag ondertussen meerdere malen lukraak als reactie ergens onder gezet.
Vervolgens ontstaat er mijns inziens een redelijk inhoudelijke discussie met hier en daar eens iemand die binnen de kaders uit de bocht vliegt. Binnen dit draadje is er voldoende stof tot nadenken en onderzoek neergezet maar je komt telkens weer met deze vraag waarbij ik mezelf niet geheel van de indruk kan onttrekken dat ze uit andere gevoelens dan interesse zijn gesteld.
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door liz boer »

@ Arie Flipse
Alleen als het uit de Schrift komt is het waarheid, anders niet.
Je hebt nog geen enkele onderbouwing gegeven, mijn beweegredenen zijn om te discussiëren, jij beweerde dat het niet meer gehoord werd en dat er vijandschap was tegen de waarheid, dus ga ik vragen stellen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Maar DIA, kun je het wel eens zijn met wat GJdeBruijn en Valcke schreven?
Ik geloof in grote lijnen dat ik het er wel mee eens ben, maar de verschillende eigen meningen staan zo ver uiteen dat het nooit stichtelijk wordt zo. Dit is niet alleen in dit topic, maar in elk topic dat deze zaken raakt.
Ik ben blij dat je het daarmee eens kunt zijn. Dat vind ik toch de hoofdlijn eigenlijk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Jantje »

Een bevindelijke uitdrukking die ik ken is: Alles wat niet is naar Gods Woord zal geen dageraad hebben.

Hoe zie jij deze uitdrukking, @Arie Flipse?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Arie Flipse
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Arie Flipse »

Valcke schreef:
Arie Flipse schreef:Ik ga niet namens DIA spreken maar ik vermoed dat hij het met me eens zal zijn dat er een zekere voorwaarde in het buigen onder het recht Gods ligt. Er zal kennis moet zijn aan het geestelijk verloren gaan wil men Christus als Enige Hoop op behoudenis leren zien, en als nadere weldaad leren kennen. Als we deze lijn aanhouden zou het wel eens kunnen zijn dat er mensen zijn waarbij aan hun bekering geschud gaat worden.Dat is mijns inziens ook de reden dat er juist op deze onderwerpen nogal stevige discussies gevoerd worden.
Ook moet er als een soort tegenhanger een topic over de liefde Gods geopend worden. In een scherpe prediking hoort men ook Evangelie!
- Ik wil niet over een woordje vallen, maar het woord 'nadere weldaad' als het gaat om het zien op Christus als enige Hoop op behoudenis vind ik toch wel ongepast / verwarrend. Hoe bedoel je dat? Is er dan al een weldaad zonder deze kennis?

- Verder heb ik moeite met het woord 'voorwaarde' als het gaat om het buigen onder het recht van God. Het woord 'voorwaarde' suggereert alsof de mens éérst zover moet komen en dán - als hij zover gekomen is - vervolgens Christus moet leren kennen. Dat is een standenleer, waarbij de eerste stand gesteld wordt buiten de kennis van het Evangelie en een aan de ziel geopenbaarde zaligheid in Christus; daarin kan ik niet meegaan. Of heb ik je verkeerd begrepen?

Kun je op deze twee punten nog ingaan?
Ik denk dat ik wat onduidelijk was.
Men kan de wedergeboorte splitsen in engere en ruimere zin.

De wedergeboorte in engere zin als levendmakende daad Gods, voorafgaand aan het geloof dat als gave daarin geschonken wordt bedoelde ik als weldaad. Dit is dus niet de dormante wedergeboorte waarbij wedergeboorte en roeping uiteenvallen.

Uiteraard bedoelde ik met de nadere weldaden de schenking van het geloof en de bewuste verzekering daarvan.
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
Arie Flipse
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Arie Flipse »

Jantje schreef:Een bevindelijke uitdrukking die ik ken is: Alles wat niet is naar Gods Woord zal geen dageraad hebben.

Hoe zie jij deze uitdrukking, @Arie Flipse?
Zolang we het met elkaar eens zijn wat dan naar Gods Woord is zullen er weinig meningsverschillen len ontstaan. Een beetje een open deur als ik eerlijk ben.
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
Plaats reactie