En waarom ben je het met ds. Moerkerken eens en niet met bijvoorbeeld ds. Harinck?Arie Flipse schreef:Ik ben het met Ds Moerkerken eens. Zondag 23 gaat over het wezen/welwezen des geloofs, ik had het meer over de scheiding tussen bekering in engere en ruimere zin, de wedergeboorte in aanvang en storting van geloofsdaden.Jantje schreef:Dank!
Begrijp ik dan goed dat je niet de mening van ds. Moerkerken toegedaan bent op dit punt, zoals hij in Zondag 23 van de Heidelbergse Catechismus leert? En waarom wel/niet? Ik reageer nu ook even op je andere reactie aan @Valcke.
Ik vind het nu wel gaan toespitsen op een inhoudelijke discussie, en daar ben ik blij mee!
Uiteraard is een inhoudelijke discussie wat beter maar dat er links en rechts wel eens 1 uit de bocht gaat is natuurlijk inherent aan een discussieforum.
Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)
Ik meende dat dit nu een vraag was waar Jantje zo'n hartgrondige afkeer van zou hebben.Jantje schreef:En waarom ben je het met ds. Moerkerken eens en niet met bijvoorbeeld ds. Harinck?Arie Flipse schreef:Ik ben het met Ds Moerkerken eens. Zondag 23 gaat over het wezen/welwezen des geloofs, ik had het meer over de scheiding tussen bekering in engere en ruimere zin, de wedergeboorte in aanvang en storting van geloofsdaden.Jantje schreef:Dank!
Begrijp ik dan goed dat je niet de mening van ds. Moerkerken toegedaan bent op dit punt, zoals hij in Zondag 23 van de Heidelbergse Catechismus leert? En waarom wel/niet? Ik reageer nu ook even op je andere reactie aan @Valcke.
Ik vind het nu wel gaan toespitsen op een inhoudelijke discussie, en daar ben ik blij mee!
Uiteraard is een inhoudelijke discussie wat beter maar dat er links en rechts wel eens 1 uit de bocht gaat is natuurlijk inherent aan een discussieforum.
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)
Ssst, verklap het nou niet.
Ik ben nog altijd van mening dat er een marginaal verschil zit tussen deze twee visies. Ik heb nog nooit iemand gehoord die mij dat verschil kan uitleggen. Vandaar dat ik de vraag ook expres zo stel.
Ik ben nog altijd van mening dat er een marginaal verschil zit tussen deze twee visies. Ik heb nog nooit iemand gehoord die mij dat verschil kan uitleggen. Vandaar dat ik de vraag ook expres zo stel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)
Ik heb altijd geleerd, dat wedergeboorte en geloof in tijd samen vallen, maar dat in orde wedergeboorte vooraf gaat aan geloof. In de wedergeboorte wordt het geloof geschonken. Ik kijk er van op dat Brakel dat andersom leerde.
Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)
Van wie heeft u dat geleerd? Of mag ik deze vraag niet stellen?Thea schreef:Ik heb altijd geleerd, dat wedergeboorte en geloof in tijd samen vallen, maar dat in orde wedergeboorte vooraf gaat aan geloof. In de wedergeboorte wordt het geloof geschonken. Ik kijk er van op dat Brakel dat andersom leerde.
Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)
CvdW, het valt niet te ontkennen dat we de term wedergeboorte in tweeërlei opzicht kunnen gebruiken. Oorspronkelijk (in de Reformatie) werd vooral de ruime betekenis gebruikt. Dan valt het begrip nagenoeg samen met bekering als vrucht van het geloof en heiligmaking. Maar de Dordtse Leerregels gebruiken het ook in een smallere betekenis, namelijk het moment waarop de zondaar levendgemaakt wordt. In deze betekenis valt dit samen met de schenking van het geloof - niet een onbewust geloofsvermogen zoals sommigen zeggen - maar het geloof!CvdW schreef:Van wie heeft u dat geleerd? Of mag ik deze vraag niet stellen?Thea schreef:Ik heb altijd geleerd, dat wedergeboorte en geloof in tijd samen vallen, maar dat in orde wedergeboorte vooraf gaat aan geloof. In de wedergeboorte wordt het geloof geschonken. Ik kijk er van op dat Brakel dat andersom leerde.
Kortom: laten we maar niet twisten over de vraag of wedergeboorte in orde voor of na het geloof valt. Zolang we maar vasthouden dat wedergeboorte en geloof in aanvang in tijd samenvallen en dat de bekering die de vrucht van het geloof is, ook wedergeboorte genoemd wordt.
Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)
@Valcke
Wij zijn het samen wel eens.
Vandaag in bezit gekomen van het boekje 'De gereformeerde grondleer' van ds. van der Groe.
Het slot wil ik een ieder niet onthouden.
Dat men in onze Gereformeerde kerk de rechtvaardigmaking noch voor, noch na het geloof stellen mag, maar alleen uit of door het geloof, zoals de Heilige Schrift ons dat leert.
Wij zijn het samen wel eens.
Vandaag in bezit gekomen van het boekje 'De gereformeerde grondleer' van ds. van der Groe.
Het slot wil ik een ieder niet onthouden.
Dat men in onze Gereformeerde kerk de rechtvaardigmaking noch voor, noch na het geloof stellen mag, maar alleen uit of door het geloof, zoals de Heilige Schrift ons dat leert.
Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)
Dank je. Dat boek van Van der Groe ken ik ook. Een lezenswaardig boek! Ook de andere uitgave (Vuurtoren) waarin een historisch naschrift staat met veel relevante toelichtingen, is zeer lezenswaardig.CvdW schreef:@Valcke
Wij zijn het samen wel eens.
Vandaag in bezit gekomen van het boekje 'De gereformeerde grondleer' van ds. van der Groe.
Het slot wil ik een ieder niet onthouden.
Dat men in onze Gereformeerde kerk de rechtvaardigmaking noch voor, noch na het geloof stellen mag, maar alleen uit of door het geloof, zoals de Heilige Schrift ons dat leert.
Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)
@CvdW: ik denk dat ik dat op catechisatie heb geleerd, uit de methode van Hellenbroek en anders op CGO uit de dogmatiek van ds Kersten. En als het dat laatste is, dan heeft Ds Kersten dat ook niet van zichzelf, maar heeft hij dat ontleend aan een of andere oudvader. Sorry, ik ben niet zo heel belezen, dat ik precies kan zeggen, waar ik dat geleerd heb.