Dr. J.M.D. de Heer en de evangelische beweging.

Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Dr. J.M.D. de Heer en de evangelische beweging.

Bericht door Isala »

Jantje schreef:Jawel: een hypercalvinistische remonstrant...
Of een 'hedonistische overdoper'. Die kwalificatie mag ik hier op het forum dragen :huhu
(maar dat is door een enkeling)
Hora est!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dr. J.M.D. de Heer en de evangelische beweging.

Bericht door Jantje »

Is er van het forum iemand naar de promovering geweest?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Dr. J.M.D. de Heer en de evangelische beweging.

Bericht door Junia »

Ditbenik schreef:
emigrant schreef:wie (binnen ev bewegingen) weet nog wat het woord remonstrants inhoud? Daar trekken zij zich niks van aan.

gevaarlijke beweging. Richt zijn pijlen op psychisch zwakke mensen. Voorgangers verdienen bakken geld. Sektarisch.
Wat een flauwe en ongefundeerde beschuldigingen. Net als in refoworld zullen er ook in de evangelische wereld voorgangers zijn die veel verdienen. Maar om te beweren dat voorgangers in de evangelische wereld bakken met geld verdienen en sektarisch zijn is absolute onzin. Ik ken in mijn omgeving diverse voorgangers die een zeer bescheiden inkomen hebben waar ze amper van kunnen rondkomen. Ik ken er ook diverse die een baan hebben of een eigen bedrijfje en daarnaast op zondag voorgaan in een evangelische gemeente. Verder zie ik daar niet meer psychisch zwakke mensen dan in onze kerken. En ik kan geen enkele reden bedenken waarom je psychisch zwakke mensen niet het evangelie van Jezus Christus mag verkondigen.
Je mag je mening hebben over de evangelische beweging in het algemeen of over een evangelische gemeente in het bijzonder, tenminste, als je daar werkelijk kennis van hebt. Maar dit soort algemene, volstrekt ongefundeerde beschuldigingen rondstrooien is pure laster.
Dit is inderdaad pure laster en zoeken naar spijkers op laag water.
In veel kerken kam men heel wat leren van evangelischen, depsychisch zwakke mensen zoals jij ze noemt worden er vaak beter opgevangen dan in heel wat andere geloofsgemeenschappen. En wat betreft die bakken met geld: ik hoorde pas nog op Urk dat rond de Kerstdagen de gemeente de vriezer en voorraadkast komt vol stoppen bij de predikant en er een collecte wordt opgehaald waarbij de voorganger zo met tienduizenden euro's in z'n handje naar huis gaat. Uitwassen vind je overal. Ook in refo-kerken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dr. J.M.D. de Heer en de evangelische beweging.

Bericht door -DIA- »

Verwerping der dwalingen, door welke de Nederlandse kerken een tijd lang beroerd zijn schreef: De rechtzinnige leer van de verkiezing en verwerping verklaard zijnde, verwerpt de Synode de dwalingen dergenen,
1-1a. Die leren: Dat de wil Gods van zalig te maken degenen, die zouden geloven en in het geloof en de gehoorzaamheid des geloofs zouden volharden, het ganse en gehele besluit van de verkiezing ter zaligheid is, en dat er niets anders van dit besluit in het Woord Gods is geopenbaard. Want dezen bedriegen de eenvoudigen, en wederspreken klaar de Heilige Schrift, die getuigt dat God niet alleen degenen, die geloven zullen, wil zalig maken, maar dat Hij ook enige bepaalde mensen van eeuwigheid heeft uitverkoren, welke Hij in de tijd, boven anderen, met het geloof in Christus en met volstandigheid zou begiftigen; gelijk geschreven is: Ik heb Uw Naam geopenbaard de mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. (Joh. 17:6). En: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven. (Hand. 13:48). En: Hij heeft ons uitverkoren in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig zijn, enz. (Ef. 1:4).
Wie zouden er met de eenvoudigen bedoeld worden? Psychisch zwakke mensen misschien? Of zouden onze vaderen nog wat dieper hebben gedacht?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dr. J.M.D. de Heer en de evangelische beweging.

Bericht door Herman »

Daar gaat het over het gewone kerkvolk.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Dr. J.M.D. de Heer en de evangelische beweging.

Bericht door Brbndr »

-DIA- schreef:
Verwerping der dwalingen, door welke de Nederlandse kerken een tijd lang beroerd zijn schreef: De rechtzinnige leer van de verkiezing en verwerping verklaard zijnde, verwerpt de Synode de dwalingen dergenen,
1-1a. Die leren: Dat de wil Gods van zalig te maken degenen, die zouden geloven en in het geloof en de gehoorzaamheid des geloofs zouden volharden, het ganse en gehele besluit van de verkiezing ter zaligheid is, en dat er niets anders van dit besluit in het Woord Gods is geopenbaard. Want dezen bedriegen de eenvoudigen, en wederspreken klaar de Heilige Schrift, die getuigt dat God niet alleen degenen, die geloven zullen, wil zalig maken, maar dat Hij ook enige bepaalde mensen van eeuwigheid heeft uitverkoren, welke Hij in de tijd, boven anderen, met het geloof in Christus en met volstandigheid zou begiftigen; gelijk geschreven is: Ik heb Uw Naam geopenbaard de mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. (Joh. 17:6). En: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven. (Hand. 13:48). En: Hij heeft ons uitverkoren in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig zijn, enz. (Ef. 1:4).
Wie zouden er met de eenvoudigen bedoeld worden? Psychisch zwakke mensen misschien? Of zouden onze vaderen nog wat dieper hebben gedacht?
Ze zullen wel denk misschien wat dieper gedacht hebben. Mijn excuses voor die gedachte voortgebracht te hebben. Het legt natuurlijk niet aan of we psychisch zwak of sterk zijn. Misschien bedoelde ze de goedgelovigen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dr. J.M.D. de Heer en de evangelische beweging.

Bericht door -DIA- »

Brbndr schreef:
-DIA- schreef:
Verwerping der dwalingen, door welke de Nederlandse kerken een tijd lang beroerd zijn schreef: De rechtzinnige leer van de verkiezing en verwerping verklaard zijnde, verwerpt de Synode de dwalingen dergenen,
1-1a. Die leren: Dat de wil Gods van zalig te maken degenen, die zouden geloven en in het geloof en de gehoorzaamheid des geloofs zouden volharden, het ganse en gehele besluit van de verkiezing ter zaligheid is, en dat er niets anders van dit besluit in het Woord Gods is geopenbaard. Want dezen bedriegen de eenvoudigen, en wederspreken klaar de Heilige Schrift, die getuigt dat God niet alleen degenen, die geloven zullen, wil zalig maken, maar dat Hij ook enige bepaalde mensen van eeuwigheid heeft uitverkoren, welke Hij in de tijd, boven anderen, met het geloof in Christus en met volstandigheid zou begiftigen; gelijk geschreven is: Ik heb Uw Naam geopenbaard de mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. (Joh. 17:6). En: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven. (Hand. 13:48). En: Hij heeft ons uitverkoren in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig zijn, enz. (Ef. 1:4).
Wie zouden er met de eenvoudigen bedoeld worden? Psychisch zwakke mensen misschien? Of zouden onze vaderen nog wat dieper hebben gedacht?
Ze zullen wel denk misschien wat dieper gedacht hebben. Mijn excuses voor die gedachte voortgebracht te hebben. Het legt natuurlijk niet aan of we psychisch zwak of sterk zijn. Misschien bedoelde ze de goedgelovigen.
Ik bedoelde helemaal niet om excuses te vragen, nee juist om het te onderstrepen wat hier in feite wordt bedoeld.
Want zoals u het zegt, zo las ik het ook. Het zijn inderdaad goedgelovigen, of licht gelovigen, die niet vast staan in de leer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dr. J.M.D. de Heer en de evangelische beweging.

Bericht door Jantje »

Interessant. Zo te zien was het halve predikantenkorps er ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Dr. J.M.D. de Heer en de evangelische beweging.

Bericht door Ditbenik »

Mooi dat juist iemand met de naam 'Bezorgd' dit artikel plaatst. Wie in de spiegel kijkt die de reformatorische gezindte wordt voorgehouden, zal inderdaad bezorgd worden. Ik heb de indruk dat prof. Van Vlastuin in 1x doorsteekt naar de kern. De levende Christus die in de prediking is verbleekt. Heftig.
Laatst gewijzigd door Ditbenik op 02 okt 2018, 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Dr. J.M.D. de Heer en de evangelische beweging.

Bericht door Bezorgd »

Ditbenik schreef:
Mooi dat juist iemand met de naam 'Bezorgd' die artikel plaatst. Wie in de spiegel kijkt die de reformatorische gezindte wordt voorgehouden, zal inderdaad bezorgd worden. Ik heb de indruk dat prof. Van Vlastuin in 1x doorsteekt naar de kern. De levende Christus die in de prediking is verbleekt. Heftig.

De opmerking van Van Vlastuin greep mij ook aan. Hopelijk wordt die waarschuwing serieus genomen.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Dr. J.M.D. de Heer en de evangelische beweging.

Bericht door Laag »

Bezorgd schreef:
Ditbenik schreef:
Mooi dat juist iemand met de naam 'Bezorgd' die artikel plaatst. Wie in de spiegel kijkt die de reformatorische gezindte wordt voorgehouden, zal inderdaad bezorgd worden. Ik heb de indruk dat prof. Van Vlastuin in 1x doorsteekt naar de kern. De levende Christus die in de prediking is verbleekt. Heftig.

De opmerking van Van Vlastuin greep mij ook aan. Hopelijk wordt die waarschuwing serieus genomen.
Even als het antwoord van ds de Heer.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Dr. J.M.D. de Heer en de evangelische beweging.

Bericht door Marion »

Bezorgd schreef:
Ditbenik schreef:
Mooi dat juist iemand met de naam 'Bezorgd' die artikel plaatst. Wie in de spiegel kijkt die de reformatorische gezindte wordt voorgehouden, zal inderdaad bezorgd worden. Ik heb de indruk dat prof. Van Vlastuin in 1x doorsteekt naar de kern. De levende Christus die in de prediking is verbleekt. Heftig.

De opmerking van Van Vlastuin greep mij ook aan. Hopelijk wordt die waarschuwing serieus genomen.
Nou dat is zeker te hopen, vooral ook in zijn eigen kerkverband. En waar niet trouwens? Dit geld de volle breedte van het verbleekte christendom. Het gaat geen kerk voorbij.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Dr. J.M.D. de Heer en de evangelische beweging.

Bericht door J.C. Philpot »

Marion schreef:Nou dat is zeker te hopen, vooral ook in zijn eigen kerkverband.
Waarom vooral ook in zijn eigen kerkverband?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Dr. J.M.D. de Heer en de evangelische beweging.

Bericht door Erasmiaan »

Dit vond ik wel jammer om te lezen:
Refdag schreef:In een encyclopedisch werk als het proefschrift van ds. De Heer had de theologische analyse een spa dieper mogen gaan, stelde VU-hoogleraar prof. dr. W. van Vlastuin.
Ook in het laatste artikel in de Saambinder miste ik de diepgang. Even wat internetsites op een rij gezet en die uitingen langs de meetlat gelegd. Ik had gehoopt dat hij in het proefschrift wel de noodzakelijke diepgang kon bieden. Nu zal het ook geen onvoldoende zijn, anders had hij niet kunnen promoveren dus misschien valt het mee.
Plaats reactie