Dordtse Synode 1618-2018

Plaats reactie
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Dordtse Synode 1618-2018

Bericht door emigrant »

wat zie ik tot op heden nog maar nauwelijks aandacht voor een herdenking van de Dordtse Synode van 1618.

Als Dordtenaar ben ik teleurgesteld in het uitblijven van aandacht hiervoor.
Een paar jaar geleden heb ik verschillende kerken en de kiesvereniging al gewezen op dit jaartal maar men onderneemt niks.

Alleen op het Hof in het museum is er een avond over belegd, die nauwelijks werd aangekondigd.

De burgerlijke gemeente heeft teveel geld gestopt in koningsdag een paar jaar terug om hier ook nog iets aan te doen. En aan Dordt in stoom.

ook in onze boekhandelaren enn uitgevers ben ik teleurgesteld. Nog geen enkel herdenkingsboek.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dordtse Synode 1618-2018

Bericht door refo »

Het is misschien ook niet iets om aan terug te denken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Dordtse Synode 1618-2018

Bericht door eilander »

refo schreef:Het is misschien ook niet iets om aan terug te denken.
Voor de remonstranten niet, dat kan ik me wel voorstellen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dordtse Synode 1618-2018

Bericht door Ambtenaar »

Het moet natuurlijk wel lonend zijn om te investeren in boeken over dit onderwerp. Mijn onderbuikgevoel zegt dat de animo voor boeken over de synode van 1618 klein is en daarom is het commercieel niet interessant om er iets mee te doen.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Dordtse Synode 1618-2018

Bericht door emigrant »

als je ziet wat boekhandelaren dan wel verkopen wat commercieel loopt, is het droevig gesteld met onze interessen.

in 2007 is 1907 uitgebreider herdacht.

ook de kerkbladen hebben het niet over Dordt. Het zijn toch de dominees die de inhoud aanleveren.

en op catechesaties, iemand zicht op of men daar Dordt nog noemt?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Dordtse Synode 1618-2018

Bericht door Wandelende »

De Synode van Dordrecht duurde van 13 november 1618 tot en met 29 mei 1619.

We leven nu dus ongeveer een half jaar vóórdat het 400 jaar geleden is dat de Synode aanving.

Zo vreemd vind ik dus niet dat er nog niets/weinig geschreven wordt. Dat mag je toch verwachten tussen 13 november 2018 en 29 mei 2019.

Beetje voorbarig?
(~)
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dordtse Synode 1618-2018

Bericht door Herman »

emigrant schreef:ook de kerkbladen hebben het niet over Dordt. Het zijn toch de dominees die de inhoud aanleveren.

en op catechesaties, iemand zicht op of men daar Dordt nog noemt?
Volgens mij ging het op bhp-dag over de Dordtse Leerregels. in de landelijke kerkbode van de HHK één of meerdere artikelseries over de blijvende betekenis van de DL.

Uit deze link blijkt dat vanaf november wel degelijk voor een halfjaar een herdenking vanuit historisch perspectief wordt geboden: https://www.dordrecht.net/nieuws/2018-0 ... -2018.html

Maatschappelijk gezien is de DL natuurlijk vooral van marginale invloed. Het is dus geen tegenstelling tot de brede herdenking van de Reformatie, want die heeft kerk en samenleving een ander gezicht gegeven.
Info-feitenkenner
Verbannen
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 apr 2018, 11:48

Re: Dordtse Synode 1618-2018

Bericht door Info-feitenkenner »

Ook in De Wachter Sions wordt aandacht eraan besteed. Dit in een artikelenserie over de Dordtse Leerregels of Vijf artikelen tegen de remonstranten onder de naam: "Dichter bij dordt"
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Dordtse Synode 1618-2018

Bericht door emigrant »

allicht iets voorbarig maar toch.

De activiteiten in het Dordrechts Museum zijn algemeen historisch. Zoals ze ook andere gebeurtenissen in de stad herdenken.
Ik bedoel eigenlijk kerkelijk herdenken. Daar hoor ik nog geen aankondigingen van.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Dordtse Synode 1618-2018

Bericht door heusden-op »

er zal een plechtige herdenking zijn met vertegenwoordigers van verschillende kerken. Ik hoop dat de GGiN ook meedoet. Ik denk dat wij nog het meest in de lijn van de Dordtse Leerregels leren.
dam-leer
Info-feitenkenner
Verbannen
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 apr 2018, 11:48

Re: Dordtse Synode 1618-2018

Bericht door Info-feitenkenner »

Honderd jaar geleden heeft ds. P. Zandt wel een dienst gehouden ter gedachtenis van de Dordtse Synode (toen 300 jaar geleden). Hij preekte toen over: Ik schrijf hem de voortreffelijkheden Mijner wet voor, maar die zijn geacht als wat vreemds. (Hoséa 8 : 12).
De preek is te vinden in de bundel: "Hoort des Heeren woord".

Het zou mooi zijn dat dergelijke herdenkingsdiensten ook dit jaar gehouden zouden worden. Wie weet... Het is in ieder geval het herdenken waard.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Dordtse Synode 1618-2018

Bericht door Roos2017 »

heusden-op schreef:er zal een plechtige herdenking zijn met vertegenwoordigers van verschillende kerken. Ik hoop dat de GGiN ook meedoet. Ik denk dat wij nog het meest in de lijn van de Dordtse Leerregels leren.
En waarom denk je dat? Wellicht kan je een toelichting geven.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Dordtse Synode 1618-2018

Bericht door Ditbenik »

emigrant schreef:wat zie ik tot op heden nog maar nauwelijks aandacht voor een herdenking van de Dordtse Synode van 1618.

Als Dordtenaar ben ik teleurgesteld in het uitblijven van aandacht hiervoor.
Een paar jaar geleden heb ik verschillende kerken en de kiesvereniging al gewezen op dit jaartal maar men onderneemt niks.

Alleen op het Hof in het museum is er een avond over belegd, die nauwelijks werd aangekondigd.

De burgerlijke gemeente heeft teveel geld gestopt in koningsdag een paar jaar terug om hier ook nog iets aan te doen. En aan Dordt in stoom.

ook in onze boekhandelaren enn uitgevers ben ik teleurgesteld. Nog geen enkel herdenkingsboek.
Je bent veel te voorbarig. Het herdenkingsjaar begint pas in november. En je herdenkingen komen vast nog wel. Zie hier bijvoorbeeld iets van Ger Gem en HHK: https://goo.gl/YLWxhc .
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Dordtse Synode 1618-2018

Bericht door emigrant »

Ditbenik schreef:
emigrant schreef:wat zie ik tot op heden nog maar nauwelijks aandacht voor een herdenking van de Dordtse Synode van 1618.

Als Dordtenaar ben ik teleurgesteld in het uitblijven van aandacht hiervoor.
Een paar jaar geleden heb ik verschillende kerken en de kiesvereniging al gewezen op dit jaartal maar men onderneemt niks.

Alleen op het Hof in het museum is er een avond over belegd, die nauwelijks werd aangekondigd.

De burgerlijke gemeente heeft teveel geld gestopt in koningsdag een paar jaar terug om hier ook nog iets aan te doen. En aan Dordt in stoom.

ook in onze boekhandelaren enn uitgevers ben ik teleurgesteld. Nog geen enkel herdenkingsboek.
Je bent veel te voorbarig. Het herdenkingsjaar begint pas in november. En je herdenkingen komen vast nog wel. Zie hier bijvoorbeeld iets van Ger Gem en HHK: https://goo.gl/YLWxhc .
ziet er interessant uit, dankuwel! Dit is de aandacht die ik bedoelde.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dordtse Synode 1618-2018

Bericht door Mara »

De klokken van de Grote kerk in Dordrecht werden 29 mei net na half vijf geluid nadat vertegenwoordigers namens of vanuit 39 kerken en geloofsrichtingen een verklaring van verbondenheid hadden ondertekend. Daaronder waren ook opvallend veel migrantenkerken.

De ondertekening gebeurde precies 400 jaar nadat in diezelfde Grote Kerk de Dordtse Synode uniforme regels afkondigde. De eenheid was toen nodig volgens de historie om een burgeroorlog te voorkomen en daarvoor werden de remonstranten de kerk uitgejaagd. Vandaag tekenden deze kerk ook de verklaring.

https://www.dordrecht.net/nieuws/2019-0 ... recht.html
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie