Charismatische gemeentes

Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Charismatische gemeentes

Bericht door Hendrien »

Steeds meer mensen uit gevestigde kerken (o.a. PKN, CGK, GKV en in mindere mate ook uit de HHK, Ger Gem) vertrekken naar zo'n gemeente. Pas sprak ik nog zo iemand. De eigen gemeente was dor en doods geworden en in de nieuwe gemeente is echt wat te beleven, in de preken en in de muziek. Ik maak me hier grote zorgen over, maar vind het toch vaak moeilijk om mijn zorgen onder woorden te brengen. Kunnen jullie mij hierbij helpen? En zijn jullie hier ook bezorgd over? Of zal het nog wel mee vallen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door eilander »

Of het meevalt kan ik niet beoordelen. Ik ken niet zoveel gevallen, maar in die gevallen betreffen mijn zorgen vooral de inhoud van de prediking: als je je openstelt voor Jezus, kan Hij contact met je maken en kun je een relatie opbouwen.
Dat is geen bijbelse boodschap, je ziet ook dat er geen separatie plaatsheeft.

Verder zie ik ook dat de zg. messiaanse gemeenten een aantrekkingskracht hebben: een vermenging van jodendom en christendom. Ik begrijp nooit goed hoe die mensen de Galatenbrief (bijvoorbeeld) lezen. Maar ik weet uit ervaring wel hoe moeilijk discussies met deze mensen zijn.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Ouddorp »

In mijn omgeving lijkt het mee te vallen. Ik ken in ieder geval geen mensen die naar zo'n gemeente zijn overgegaan. Maar een discussie is niet zo makkelijk. Heb ook wel meegemaakt dat een discussie tussen reformatorische en evangelische mensen er toch vooral een was van het opzoeken van gemeenschappelijke punten. Men zocht niet het scherpst van de snede.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door John Galt »

Er gaat bij ons incidenteel wel eens iemand over anar een evangelische/charismatische gemeente. (Andersom ook nog wel eens de laatste tijd trouwens.) Ik denk dat ik wel een beetje snap wat mensen er zoekenl Een gereformeerde kerkdienst kan nogal star overkomen, je kunt het idee hebben dat er weinig gebeurt. Het contrast met weat je in Handelingen en de brieven leest over de kerk is wel erg groot. Als gereformeerden mogen we ons best eens afvragen of de Geest de ruimte krijgt om buiten onze kaders te werken. Of hebben we liturgisch en traditioneel alles dichtgetimmerd?
Anderzijds vraag ik me af of ze in een charismatische gemeenten nu vinden wat ze er zoeken. Gaat het spektakel niet vervelen na een jaartje? Ga je de doorwochte Bijbelse prediking neit missen?
Who is John Galt? :quoi
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Mara »

John Galt schreef: Anderzijds vraag ik me af of ze in een charismatische gemeenten nu vinden wat ze er zoeken. Gaat het spektakel niet vervelen na een jaartje? Ga je de doorwochte Bijbelse prediking neit missen?
Ik ken diverse mensen die het geknuffel, het halleluja en het nimmer aflatende opgewekte spuugzat werden. Nooit plaats voor strijd of twijfel. Je moet geloven,
Ook kregen mensen vervelende gevoelens omtrent het dopen (op volwassen leeftijd dus). Niet zozeer dat, maar het ging nogal gemakkelijk. Jongelui widen zich laten dopen? Prima, kom er maar bij, om soms enkele maanden daarna af te haken.
En ook is er N.T. prediking, en dan ga je wel de O.T. verklaringen missen.
Hendrien schreef: Ik maak me hier grote zorgen over, maar vind het toch vaak moeilijk om mijn zorgen onder woorden te brengen.
Je maakt je bezorgd voor vooral jonge mensen, je eigen kinderen misschien?
Ik moet er eerlijk gezegd ook niet aan denken dat mijn dochter met een jongen uit de evang. gemeente thuis zou komen.
Een vriendin van haar had zo'n relatie, hij was een lieve jongen, maar na anderhalf jaar hield zij het niet meer uit in die kerk en hij was niet bereid om over te gaan naar haar kerk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Moderamen »

De aantrekkingskracht komt vooral door de praktische prediking daar. De vraag over onze eeuwige bestemming is erg belangrijk. Maar dat kan prachtigste zaken wat laten ondersneeuwen, zelfs tijdens HC-preken. Eenmaal bekeerde mensen hebben soms weinig spijze aan onze hedendaagse prediking die alleen draait om een eeuwige bestemming. Begrijp me niet verkeerd: dat moet uiteraard wel het hoofddoel zijn.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Jeremiah »

Hendrien schreef:Steeds meer mensen uit gevestigde kerken (o.a. PKN, CGK, GKV en in mindere mate ook uit de HHK, Ger Gem) vertrekken naar zo'n gemeente. Pas sprak ik nog zo iemand. De eigen gemeente was dor en doods geworden en in de nieuwe gemeente is echt wat te beleven, in de preken en in de muziek. Ik maak me hier grote zorgen over, maar vind het toch vaak moeilijk om mijn zorgen onder woorden te brengen. Kunnen jullie mij hierbij helpen? En zijn jullie hier ook bezorgd over? Of zal het nog wel mee vallen?
Ik dacht ook lang zo. Maar ik ben zeer, zeer terughoudend geworden om deze gemeentes/stromingen te veroordelen. Gods volk wordt ook daar gevonden.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door JCRyle »

Jeremiah schreef:
Hendrien schreef:Steeds meer mensen uit gevestigde kerken (o.a. PKN, CGK, GKV en in mindere mate ook uit de HHK, Ger Gem) vertrekken naar zo'n gemeente. Pas sprak ik nog zo iemand. De eigen gemeente was dor en doods geworden en in de nieuwe gemeente is echt wat te beleven, in de preken en in de muziek. Ik maak me hier grote zorgen over, maar vind het toch vaak moeilijk om mijn zorgen onder woorden te brengen. Kunnen jullie mij hierbij helpen? En zijn jullie hier ook bezorgd over? Of zal het nog wel mee vallen?
Ik dacht ook lang zo. Maar ik ben zeer, zeer terughoudend geworden om deze gemeentes/stromingen te veroordelen. Gods volk wordt ook daar gevonden.
Dat zal vast, maar dan vraag ik mij af of we dan überhaupt nog wel wat kunnen zeggen over iets of iemand. Er zou namelijk overal wel wat goeds in te vinden zijn. Als je elkaar niet meer mag vermanen, dan wordt het lastig.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door John Galt »

JCRyle schreef: Dat zal vast, maar dan vraag ik mij af of we dan überhaupt nog wel wat kunnen zeggen over iets of iemand. Er zou namelijk overal wel wat goeds in te vinden zijn. Als je elkaar niet meer mag vermanen, dan wordt het lastig.
In het topic "Niet-zwijgende vrouwen" heb ik in een discussie met jou het verschil aangegeven tussen het aanspreken van dwalende broeders en het hier op het forum schrijven over diezelfde broeders. Omdat je daar niet reageerde en het hier nu ook relevant is, ben ik benieuwd hoe jij dat ziet.
Ik schreef:
JCRyle schreef:Liefdevol vermanen sluit BAM (met de vuist op tafel) niet uit! Overigens is BAM en schreeuwen niet gelijk aan elkaar.
Als jij iemand aanspreekt, mag dat best stevig, maar hier praat je óver mensen. Dat is wat anders. Paulus schrijft ook niet aan de Efeziërs of Galaten: Met de Korinthiërs moet je niks te maken willen hebben. Die dwalen op velerlei terrein. Laten we ons van hen distantiëren.
JCRyle schreef:Maar goed... jij vindt dat we lief voor dwalers moeten zijn en het positieve benadrukken in de ander. Ik zeg dat er met Gods Woord niet gemarchandeerd mag worden,
Ik citeerde Paulus die zo de Korinthiërs aansprak, voordat hij hen stevig ging vermanen. Met daarbij de oproep om hetzelfde te doen. Als jij dat te lief vindt, was Paulus ook een slappeling.
De Goede Herder droeg zijn afgedwaalde schaap op de schouders terug, hij ging niet bij de andere herders roepen wat een rotbeest het wel niet was.
JCRyle schreef:dat BAM af en toe nodig is en dat is niet hatelijk, maar juist liefdevol. Liefde is soms ook een pak op de broek i.p.v. altijd een aai over de bol.
Spreek gerust de leidende figuren in GKV en NGK stevig aan. Maar als je hier over hen tekeergaat, zeg ik: Stop, het zijn wél mijn broeders.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Bonny »

Hendrien schreef:Steeds meer mensen uit gevestigde kerken (o.a. PKN, CGK, GKV en in mindere mate ook uit de HHK, Ger Gem) vertrekken naar zo'n gemeente. Pas sprak ik nog zo iemand. De eigen gemeente was dor en doods geworden en in de nieuwe gemeente is echt wat te beleven, in de preken en in de muziek. Ik maak me hier grote zorgen over, maar vind het toch vaak moeilijk om mijn zorgen onder woorden te brengen. Kunnen jullie mij hierbij helpen? En zijn jullie hier ook bezorgd over? Of zal het nog wel mee vallen?
We leven in een beleef-cultuur, je moet van alles meemaken: reizen, vakanties, concerten, festival et cetera. "Heb je je bucketlist al afgewerkt?", is een veel gestelde vraag.
Zo dient het dan ook ik de kerk en geloof te gebeuren. Jezus ervaren, spreken in tongen, de Heilige Geest beleven. Simpelweg geloven is er niet meer bij....
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door John Galt »

Bonny schreef: Zo dient het dan ook ik de kerk en geloof te gebeuren. Jezus ervaren, spreken in tongen, de Heilige Geest beleven. Simpelweg geloven is er niet meer bij....
En wat is dan 'simpelweg geloven'? De theorie beamen? Ik houd van miujn vrouw, weet dat zij van mij houdt. Toch wil ik graag onze relatie ook beleven. En zo is dat ook met de Heere Jezus. Alleen maar weten dat ik gered ben en verder niks, is dat de bedoeling?
Who is John Galt? :quoi
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door JCRyle »

John Galt schreef:
JCRyle schreef: Dat zal vast, maar dan vraag ik mij af of we dan überhaupt nog wel wat kunnen zeggen over iets of iemand. Er zou namelijk overal wel wat goeds in te vinden zijn. Als je elkaar niet meer mag vermanen, dan wordt het lastig.
In het topic "Niet-zwijgende vrouwen" heb ik in een discussie met jou het verschil aangegeven tussen het aanspreken van dwalende broeders en het hier op het forum schrijven over diezelfde broeders. Omdat je daar niet reageerde en het hier nu ook relevant is, ben ik benieuwd hoe jij dat ziet.
Ik schreef:
JCRyle schreef:Liefdevol vermanen sluit BAM (met de vuist op tafel) niet uit! Overigens is BAM en schreeuwen niet gelijk aan elkaar.
Als jij iemand aanspreekt, mag dat best stevig, maar hier praat je óver mensen. Dat is wat anders. Paulus schrijft ook niet aan de Efeziërs of Galaten: Met de Korinthiërs moet je niks te maken willen hebben. Die dwalen op velerlei terrein. Laten we ons van hen distantiëren.
JCRyle schreef:Maar goed... jij vindt dat we lief voor dwalers moeten zijn en het positieve benadrukken in de ander. Ik zeg dat er met Gods Woord niet gemarchandeerd mag worden,
Ik citeerde Paulus die zo de Korinthiërs aansprak, voordat hij hen stevig ging vermanen. Met daarbij de oproep om hetzelfde te doen. Als jij dat te lief vindt, was Paulus ook een slappeling.
De Goede Herder droeg zijn afgedwaalde schaap op de schouders terug, hij ging niet bij de andere herders roepen wat een rotbeest het wel niet was.
JCRyle schreef:dat BAM af en toe nodig is en dat is niet hatelijk, maar juist liefdevol. Liefde is soms ook een pak op de broek i.p.v. altijd een aai over de bol.
Spreek gerust de leidende figuren in GKV en NGK stevig aan. Maar als je hier over hen tekeergaat, zeg ik: Stop, het zijn wél mijn broeders.
Het feit dat ik daar niet meer reageerde is dat ik niet het idee had dat wij nader tot elkaar kwamen en komen. Je voorbeelden die je aanhaalt vind ik erg eenzijdig en stigmatiserend. Paulus vermaand ook in felle bewoordingen de Galaten en de Heere Jezus zette de Farizeeën ook op hun plek met 'adderengebroedsels'. Jij gaat gelijk in de extremen hangen (zie bijvoorbeeld 'rotbeest'), die ik zo niet gezegd heb. Een aangezien ik geen herhaling van zetten ga doen, laat ik het hierbij.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door John Galt »

Dat "addergebroedsels", zei Jezus dat tegen de Farizeeën, of over de Farizeërs tegen de mensen in de straat? (Overigens is "rotbeest" echt extremer dan "addergebroesdels"?)
Paulus vermanat in stevige woorden de Korinthiërs. Maar hij begint met: Ik dank God voor de genade die in jullie is. Jij geeft aan dat jij dat maar slap vindt als ik in iets andere woorden hetzelfde suggereer.
Ik gaf aan dat het een enorm verschil is tussen iemand stevig aanspreken of tegen anderen stevige woorden gebruikenóver iemand. Daar ga jij helemaal niet op in.
En dát is nu juist voor mij het bepalende van liefde. Jij zegt: Liefde sluit stevige taal niet uit. Dat heb ik beaamd. Ik spreek mijn kinderen soms stevig aan op hun wangedrag. Maar als ik met anderen over mijn kinderen praat, doe ik dat met mildheid. Zo wil ik ook met mijn dwalende broeders omgaan: Geen aai over de bol geven als dat niet past, maar naar andern toe met mildheid óver hen spreken en, inderdaad, het goede benadrukken. En zoals ik al zei: Paulus schreeft neit aan de Galaten of Efeziërs dat zij zich moesten distantiëren van de Korinthiërs.
Who is John Galt? :quoi
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door eilander »

Jeremiah schreef:
Hendrien schreef:Steeds meer mensen uit gevestigde kerken (o.a. PKN, CGK, GKV en in mindere mate ook uit de HHK, Ger Gem) vertrekken naar zo'n gemeente. Pas sprak ik nog zo iemand. De eigen gemeente was dor en doods geworden en in de nieuwe gemeente is echt wat te beleven, in de preken en in de muziek. Ik maak me hier grote zorgen over, maar vind het toch vaak moeilijk om mijn zorgen onder woorden te brengen. Kunnen jullie mij hierbij helpen? En zijn jullie hier ook bezorgd over? Of zal het nog wel mee vallen?
Ik dacht ook lang zo. Maar ik ben zeer, zeer terughoudend geworden om deze gemeentes/stromingen te veroordelen. Gods volk wordt ook daar gevonden.
Dat is absoluut het criterium niet. Alleen al niet om het feit dat wij dan zouden moeten beoordelen of er in een gemeente een kind van God wordt gevonden.
Misschien kun je nog toelichten waardoor je zo terughoudend geworden bent. Je hoeft geen mensen te veroordelen om toch de inhoud van de prediking af te wijzen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Herman »

John Galt schreef:Dat "addergebroedsels", zei Jezus dat tegen de Farizeeën/,
Nee, dat zei Johannes de Doper tegen de Farizeeën.
Plaats reactie