Bidden om bekering

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bidden om bekering

Bericht door jakobmarin »

Vragen om bekering staat gelijk aan vloeken
“'Ik bid al zo lang om bekering, maar God geeft het niet', hoor ik wel eens. Zal ik het eens heel radicaal zeggen? Dit is geen gebed, maar een vloek. Je keert de zaak 180 graden om.” Ds. R. van Kooten sprak onlangs tijdens een avond van stichting Jij daar! over waarom God niet alle gebeden verhoort.
"God behandelt ons niet als een klein kind. Hij wil dat we volwassen worden en leren om verantwoordelijkheid te dragen," zegt de predikant uit Apeldoorn.
Bron: http://www.cip.nl/god/juni-2016/56907-V ... an-vloeken
'Bekeer mij zo zal ik bekeerd zijn', is mij altijd geleerd, maar blijkbaar verkeerd!

Ik denk dat het om deze JijDaar avond gaat (heb zelf nog niet geluisterd).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bidden om bekering

Bericht door DDD »

Wij mogen ook met onze onwil naar de HEERE gaan. Ik ben het dus niet met de dominee eens.

Al is het wel zo dat sommige predikanten dit aanbevelen, en dat is weer het andere uiterste, mijns inziens. Want de opdracht is om ons te bekeren en te leven.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Bidden om bekering

Bericht door parsifal »

Ik denk dat deze uitspraak inderdaad te ver gaat. Al begrijp ik wel waar deze vandaan komt. Zeker als het gebed niet met geloof van verhoring samengaat. In discussies over kinderen van gelovigen heb ik het al vaak aangehaald: We leren kinderen om te bidden om een nieuw hartje, maar we zien het als zeer gevaarlijk om te geloven dat dit gebed verhoord is en om kinderen zelf als gelovig te beschouwen.
Als dit ongeloof er is, dan komt het inderdaad dicht bij vloeken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Bidden om bekering

Bericht door Jeremiah »

Dat is deze discussie http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=12678

Leestip: de preek van McCheyne over Psalm 40:2-4 - Het moeilijke en het begerenswaardige van de bekering.

Vanaf pagina 20. http://www.theologienet.nl/documenten/M ... 0deel1.pdf

Laten we onze onwil, onmacht, ongeloof, onkunde voor God in het gebed belijden.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Bidden om bekering

Bericht door Curatorium »

Wat ik onlangs hoorde van een GG-predikant: je mag nooit bidden om te vragen of je wordt uitverkoren, je mag wel bidden om vrucht te dragen. Dat lijkt me een Bijbelse uitspraak.
Nu kan ik de uitspraak van ds. van Kooten niet echt plaatsen, deze gaat veel verder. Het lijkt me zeker niet verkeerd om te bidden om bekering.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bidden om bekering

Bericht door eilander »

De uitspraak 'Ik bid al zo lang om bekering, maar God geeft het niet' klopt natuurlijk helemaal niet. De Heere speelt geen spelletje met ons. Hij zegt Zelf dat Hij Zich niet tevergeefs laat zoeken.
Misschien moeten we eerst eens kritisch kijken naar dat 'zoeken' en 'bidden' van ons. Ik denk dat ds. Van Kooten dat óók bedoelt.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Bidden om bekering

Bericht door ejvl »

Er is altijd spanning aanwezig tussen het lijdelijke afwachten en het eigen activisme.
Alleen bidden om bekering en rustig blijven staan is absoluut fout, ik denk dat dat is was de ds uit de beginpost bedoelt.
Ik citeer een stukje
Ds. C. A. van der Sluijs schreef: Daarmee is de cirkel weer rond. En je komt er nooit uit tenzij er een kruis doorheen gaat. Het kruis van Jezus Christus. En daar zitten we al helemaal niet op te wachten. Daarom is onderscheidende prediking onmisbaar en uiterst noodzakelijk. En dan gaat het om een schriftuurlijk-bevindelijke prediking. En dat is het nou juist net niet wat wij er vaak van gemaakt hebben. En wij hebben er wat van gemaakt in de kerk in ons land. Overal. Daarom gaat het inderdaad om de eenvoud van het geloof. En God maakt Zijn kinderen eenvoudig. Maar dat is wat anders dan simpel. Zo eenvoudig ligt dat. Omdat God eenvoudig is. Maar wij zijn het niet, dat is het probleem. Totdat God er bijkomt.
Bron: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/239 ... of-alleen/
Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Bidden om bekering

Bericht door Johannes 3:16 »

eilander schreef:De uitspraak 'Ik bid al zo lang om bekering, maar God geeft het niet' klopt natuurlijk helemaal niet. De Heere speelt geen spelletje met ons. Hij zegt Zelf dat Hij Zich niet tevergeefs laat zoeken.
Misschien moeten we eerst eens kritisch kijken naar dat 'zoeken' en 'bidden' van ons. Ik denk dat ds. Van Kooten dat óók bedoelt.
Een aanvulling hierop:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/160 ... k-bekeert/
Het is goed dat we in gebed worstelen om Hem te gehoorzamen. Maar laten we niet vergeten dat ons “gebed voor bekering” geen vervanging is voor onze gehoorzaamheid om ons te bekeren van onze zonden. Ik ben weleens bang dat met het “Bid maar veel om een nieuw hart” de klem wordt verminderd die juist uit het Woord van God spreekt. God eist van ons bekering. Dat het onmogelijk is om dat uit onszelf te verwerkelijken moet ons niet alleen in de verlegenheid, maar in de schuld brengen.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Bidden om bekering

Bericht door Panny »

Je kan op twee manieren bidden om bekering:

1. In het diepe besef van je onwil en onmacht om je te bekeren.
En dat je in gebed en door het geloof je verlossing van zondeschuld en zondemacht alleen zoekt in de Zaligmaker:
"Heere wilt U mij bekeren, want ik ben zo onmachtig en onwillig. Mijn hart is een oneindige poel van zondige begeertes en verlangens. De schuld is te groot en de zonde is te sterk. Elke dag dwaal ik van U af en verzadig ik me met aardse dingen. Maar U heeft de macht mij te verlossen. En bij U is genade en vergeving. Uit genade in Christus."

Daniel 9
7 Bij U, o Heere! is de gerechtigheid, maar bij ons de beschaamdheid der aangezichten...
9 Bij den Heere, onzen God, zijn de barmhartigheden en vergevingen, alhoewel wij tegen Hem gerebelleerd hebben.
18.....want wij werpen onze smekingen voor Uw aangezicht niet neder op onze gerechtigheden, maar op Uw barmhartigheden, die groot zijn.

De andere manier:
2. Je legt alle eisen en liefelijke nodigingen van God naast je neer. Maar je bidt wel om bekering.
Eigenlijk met de gedachte: het enige wat ik kan doen is God elke dag te vragen of Hij me wil bekeren. Dan is er een (kleine) kans dat Hij het zal doen. (eigenlijk heeft dit ook wel iets remonstrants in zich)
Zo'n gebed draait eigenlijk het Evangelie om. Het is niet zo dat wij God maar veel moeten nodigen en dat er dan een kleine kans is dat God het gebed zal verhoren. Nee het is precies andersom: God nodigt ons honderden malen, maar wij luisteren en willen niet.
stephan321
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mei 2016, 20:07

Re: Bidden om bekering

Bericht door stephan321 »

Op Youtube staat er een filmpje van een deel van de preek van Ds. van Campen uit Rotterdam. Dit gaat over de tekst ''bekeer mij, dan zal ik bekeerd zijn'' en het ''misbruik'' hiervan. Luister het hele filmpje af, voordat je tot de conclusie komt dat Ds. van Campen zegt dat wij ons eigen moeten redden.
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: Bidden om bekering

Bericht door Martijn »

stephan321 schreef:Op Youtube staat er een filmpje van een deel van de preek van Ds. van Campen uit Rotterdam. Dit gaat over de tekst ''bekeer mij, dan zal ik bekeerd zijn'' en het ''misbruik'' hiervan. Luister het hele filmpje af, voordat je tot de conclusie komt dat Ds. van Campen zegt dat wij ons eigen moeten redden.
Zoals al eerder gezegd daar is al discussie over geweest [GRINNING FACE WITH SMILING EYES] naar aanleiding van dit filmpje.
stephan321
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mei 2016, 20:07

Re: Bidden om bekering

Bericht door stephan321 »

Ik dacht ik zeg het nog maar eens :D

Ik vind het zeer mooi verwoord en dat het klopt als een bus!
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Bidden om bekering

Bericht door Leerling »

stephan321 schreef:Ik dacht ik zeg het nog maar eens :D

Ik vind het zeer mooi verwoord en dat het klopt als een bus!
Daar zijn de meningen toen en nu dus over verdeeld.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bidden om bekering

Bericht door eilander »

Panny schreef:Je kan op twee manieren bidden om bekering:

(...)
Eens met je lezenswaardige posting, Panny.
Twee dingen naar aanleiding daarvan:
- er is geen predikant en geen onderwijzer die oproept om op een onbijbelse manier om bekering te bidden
- blijkbaar zijn er hier mensen die zeggen dat het bidden om een nieuw hart in alle gevallen niet goed is. (Nu wil ik er wel direct bij zeggen dat wij onze kinderen ook vragen om eens uit te leggen wat ze bedoelen, als ze zeggen dat een nieuw hart het meest nodig is, etc. Het wordt snel een afgestompt begrip, maar dat kan met andere formuleringen net zo goed natuurlijk.)
Madel
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 mei 2016, 17:19

Re: Bidden om bekering

Bericht door Madel »

Het bidden om een nieuw hartje is een eigen leven gaan leiden. Als kind is mij dat ook altijd voorgehouden en ook vanuit de verhalen uit de kinderbijbel. Bij elk hoofdstuk kwam dit wel terug. Bidt er maar veel om kinderen!
En ook nergens in de evangeliën kom je deze uitdrukking tegen dat Jezus dat opdraagt aan zijn toehoorders.

De gevolgen van dergelijke uitdrukkingen voor kinderen zijn denk ik wel een groot gevaar. Er wordt namelijk per direct een Godsbeeld gecreëerd dat God wel hoort maar bitter weinig verhoort. Als je dan ook nog in een gemeente zit waar maar weinig mensen aangaan aan het avondmaal, wordt dit beeld nog eens versterkt. En als dat ook nog eens met een Bijbelse tekst wordt onderbouwd!: velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren, dan is het negatieve Godsbeeld compleet.

En als de dominee in het grote gebed vraagt of de Heere de rijen en paden nog eens door wil gaan om hier een jongeling en daar een grijsaard nog eens te komen te staan te bekeren, dan zie je als kind door de bomen het bos ook niet meer.
En als dan ook nog een wordt benadrukt dat de hele bekering een eenzijdig soeverein Godswerk is waar je helemaal niets aan kunt doen en het geheel en al afhankelijk is van God!
En als dan ook nog een gezegd wordt dan je moet bedelen aan Gods genade troon en ook nog eens een diepgaand zondebesef hebben en in een uitzichtloze situatie komen, dan, ja, dan wil God misschien nog wel eens genadig zijn voor een arme zondaar. En dat moet dan een rijkdom van Gods genade voorstellen!

Hier kun je als kind toch niets mee. God is de enige die het kan doen maar het blijkbaar weinig doet gezien het weinige aantal avondmaalgangers. (ik spreek uit ervaring en kom oorspronkelijk uit een ger.gemeente).

Het gebed van Daniel vind ik ook gevaarlijk om te betrekken op een persoonlijke bekering. Dat is namelijk de context niet van het gebed. Daniel pleit op Gods beloften en treedt op voor zijn volk Israël dat in ballingschap verkeert en waar Daniel tot de ontdekking komt dat de 70 jaar ballingschap ten einde loopt. Ook hier worden bepaalde zaken ingelegd. Hetzelfde geldt voor het door mij eerder aangehaalde gedeelte in Ezechiel 36:26. Dat toepassen op een persoonlijke bekering vind ik niet terecht. De gevolgen die daar genoemd staan hebben niets met persoonlijke bekering te maken zoals dat verkondigt wordt van de kansels.
Plaats reactie