Bidden om bekering

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bidden om bekering

Bericht door -DIA- »

Blauwe hond spreekt niet verkeerd. Ik geloof dat ik het zelfs eens ben met Blauwe hond.
Hoe dan ook, we horen vertrouwde geluiden.

PS Mijn excuses voor de naam, die was ik even vergeten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Bidden om bekering

Bericht door Jeremiah »

Belofte vóór bekering In een los briefje van een onbekende auteur dat bij 1 Johannes 1:9 in de bijbel is gestopt, lezen we een bespreking van de woorden: 'Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve en ons reinige van aile ongerechtigheid.' De verklaring hierbij is pastoraal van aard. De schrijver van het briefje vraagt zich af: Geldt deze belofte voor alle mensen, ook voor onbekeerden? 'Dat zal men zeker niet erkennen als men in die gedagte is, dat er voor onbe-keerden geen eene belofte in den Bijbel is. Maar als men zig eens regt bedenkt, zal men anders oordeelen. Laat ik vragen, mag ook een onbekeerde zig wel tot God bekeeren? Hieraan zal niemand twijfelen. Maar als hij zig dan tot God bekeerd, zal hij dan ook aangenomen worden? Zeker ja, zult gij zeggen. [M]aar op wat grond kan hij dat vertrouwen? Geen andere grond dan de belofte in 't Woord. Maar die belofte nu van aangenomen te zullen worden, volgt die de bekering, of gaat ze die vooruit?

De beloofde zaak ja volgt eerst op de bekeering, maar de belofte gaat voor de bekeering, en is de aanmoediging tot ja de grond van de bekeering. Maar hoe kan nu eenige belofte tot bekeering aanmoedigen, zo er voor onbekeerden geen belofte in 't Woord is? Zonder belofte is er geen hoop. Waar geen hoop is, daar is wanhoop; en daar wanhoop is, daar is 't onmogelijk tot God te gaan en zig te bekeeren. (. .. ) Maar de gedagte die zijnen overtredinge betert en laat zal barmhartigheid] verkrijgen, ja God is getrouw en rechtvaardig dat hij de zonde vergeve dengenen die ze voor hem belijden, dat opent het hart, dat dringt het gemoed aan om tot God te gaan &c.' We merken in deze boodschap iets van wat auteurs uit de kring van het 'Nieuwe Licht' voor ogen stond. De kanttekening van de Statenbijbel spreekt over de beloften die God aan de boetvaardige zondaren gedaan heeft. Het woord 'onbekeerd' wordt overigens in de kanttekeningen bijna nooit gebruikt, maar wel vinden we tien keer de uitdrukking 'boetvaardige zondaar'.

Florentius Costerus
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Bidden om bekering

Bericht door GJdeBruijn »

Jeremiah schreef:Belofte vóór bekering In een los briefje van een onbekende auteur dat bij 1 Johannes 1:9 in de bijbel is gestopt, lezen we een bespreking van de woorden: 'Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve en ons reinige van aile ongerechtigheid.' De verklaring hierbij is pastoraal van aard. De schrijver van het briefje vraagt zich af: Geldt deze belofte voor alle mensen, ook voor onbekeerden? 'Dat zal men zeker niet erkennen als men in die gedagte is, dat er voor onbe-keerden geen eene belofte in den Bijbel is. Maar als men zig eens regt bedenkt, zal men anders oordeelen. Laat ik vragen, mag ook een onbekeerde zig wel tot God bekeeren? Hieraan zal niemand twijfelen. Maar als hij zig dan tot God bekeerd, zal hij dan ook aangenomen worden? Zeker ja, zult gij zeggen. [M]aar op wat grond kan hij dat vertrouwen? Geen andere grond dan de belofte in 't Woord. Maar die belofte nu van aangenomen te zullen worden, volgt die de bekering, of gaat ze die vooruit?

De beloofde zaak ja volgt eerst op de bekeering, maar de belofte gaat voor de bekeering, en is de aanmoediging tot ja de grond van de bekeering. Maar hoe kan nu eenige belofte tot bekeering aanmoedigen, zo er voor onbekeerden geen belofte in 't Woord is? Zonder belofte is er geen hoop. Waar geen hoop is, daar is wanhoop; en daar wanhoop is, daar is 't onmogelijk tot God te gaan en zig te bekeeren. (. .. ) Maar de gedagte die zijnen overtredinge betert en laat zal barmhartigheid] verkrijgen, ja God is getrouw en rechtvaardig dat hij de zonde vergeve dengenen die ze voor hem belijden, dat opent het hart, dat dringt het gemoed aan om tot God te gaan &c.' We merken in deze boodschap iets van wat auteurs uit de kring van het 'Nieuwe Licht' voor ogen stond. De kanttekening van de Statenbijbel spreekt over de beloften die God aan de boetvaardige zondaren gedaan heeft. Het woord 'onbekeerd' wordt overigens in de kanttekeningen bijna nooit gebruikt, maar wel vinden we tien keer de uitdrukking 'boetvaardige zondaar'.

Florentius Costerus
Wat een mooi citaat! Waar heb je dat gevonden?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Bidden om bekering

Bericht door Jeremiah »

Ik last zondag bij mn ouders in een gbsblad wat ik eens opensloeg..
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Bidden om bekering

Bericht door liz boer »

Jeremiah schreef:Ik last zondag bij mn ouders in een gbsblad wat ik eens opensloeg..
Had nog nooit van deze predikant gehoord, ik ga er eea over opzoeken,bedankt
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Lies
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 aug 2023, 12:48

Re: Bidden om bekering

Bericht door Lies »

Ik ga niet naar een kerk, maar we komen wel met veel gelovigen samen. Ik lees de dingen die hier boven staan en dan denk ik, de Bijbel is zo eenvoudig. Ik heb al vanaf mijn geboorte elke dag een stukje uit de Bijbel gehoord. Ik had een godvruchtige moeder. En daardoor heb ik een grote schat in mijn binnenste gekregen. Ik ben een eenvoudig mens met twee jaar huishoudschool, maar al vanaf heel jong had ik het in me om God lief te hebben.

Ik was 9 jaar toen ik mij heb bekeerd en ik heb gezegd dat ik altijd gehoorzaam wilde zijn aan mijn vader en moeder en dat ik geen ruzie meer wilde maken met een broertje boven mij die twee jaar ouder was. Dat heb ik gedaan. Mijn broertje en ik werden vriendjes.

‘Kinderen, gehoorzaamt uw ouders in alles, want dit is welbehaaglijk in de Here.’
‭‭Kolossenzen‬ ‭3‬:‭20‬ ‭NBG51‬‬

‘Eer uw vader en uw moeder – dit is immers het eerste gebod, met een belofte – opdat het u welga en gij lang leeft op aarde.’
‭‭Efeziërs‬ ‭6‬:‭2‬-‭3‬ ‭NBG51‬‬

Zie je? Een voorwaarde en een belofte. Zo werkt het en zegent God.

Ik ben de jongste van 9 kinderen en natuurlijk verwend en een kattekopje. Gehoorzaam zijn aan mijn ouders was niet gemakkelijk, want mijn vader was narcistisch en had borderline. Dus altijd angst en spanning. Toen ik 12 was zei ik tegen een zus die Babtist was geworden toen ze 17 was, ik haat mijn vader. Ze zei, als je vader de nare dingen niet deed, zou je dan een andere willen? Nee. Dat hoefde niet. Want hij zorgde verder goed voor ons. Zo heb ik ook al jong geleerd om hem te vergeven. Ik ben nu 73 en heb een geweldig leven met God gehad.

Wat bekeren betreft en zoals ik het zie staat zo eenvoudig in de Bijbel.

‘Allen, die Ik liefheb, bestraf Ik en tuchtig Ik; wees dan ijverig en bekeer u.’
‭‭Openbaring‬ ‭3‬:‭19‬ ‭NBG51‬‬
‘In die dagen trad Johannes de Doper op en hij predikte in de woestijn van Judea, en zeide: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.’
‭‭Matteüs‬ ‭3‬:‭1‬-‭2‬ ‭NBG51‬‬

Het is gebiedende wijs. Ik moet het doen.

‘Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.’
‭‭Openbaring‬ ‭3‬:‭20‬ ‭NBG51‬‬

Het is aan mij om de deur open te doen als er geklopt wordt.

Daarna komt bijv. ‘Legt dan af alle kwaadwilligheid, alle bedrog, huichelarij, afgunst en alle kwaadsprekerij, en verlangt als pasgeboren kinderen naar de redelijke, onvervalste melk, opdat gij daardoor moogt opwassen tot zaligheid, indien gij geproefd hebt, dat de Here goedertieren is.’
‭‭1 Petrus‬ ‭2‬:‭1‬-‭3‬ ‭NBG51‬‬

En bijv. ‘Indien iemand tot Mij komt, en niet haat zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broeders en zusters, ja zelfs zijn eigen leven, die kan mijn discipel niet zijn.’
‭‭‘Wie niet zijn kruis draagt en achter Mij komt, kan mijn discipel niet zijn.’
‭‭Lucas‬ ‭14‬:‭26-27‬ ‭NBG51‬‬

Mijn familie haten betekent heel eenvoudig dat ik niet door hen afgehouden wordt van wat ik geloof en aan de andere kant zal ik ze van harte lief hebben.

Het is actie van mijn kant. Ik sluit een verbond met God. Als ik aan Zijn voorwaarden voldoe, doet God het van Zijn kant en zegent Hij ons met kostbare beloften.

Bij Jezus was het niet anders. ‘Mijn eerste boek heb ik gemaakt, Teofilus, over al wat Jezus begonnen is te doen en te leren,’
‭‭Handelingen‬ ‭1‬:‭1‬ ‭NBG51‬‬

Jezus kwam om “te doen”. Alles wat Hij van de Vader hoorde. En zo is het ook voor ons.

Dit is mijn lievelingstekst;

‘Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren.’
‭‭Johannes‬ ‭14‬:‭21‬ ‭NBG51‬‬

Stel je voor, als ik de geboden doe die Jezus op de tafel van mijn hart schrijft, dan gaat Hij zichzelf aan mij openbaren, zodat ik weet hoe ik in het licht kan wandelen. Er staat dat Jezus het woord is, dus wordt het woord verlicht en krijg ik verlichte ogen des harten. En dan denk ik aan:

‘Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.’
‭‭Psalmen‬ ‭119‬:‭105‬ ‭NBG51‬‬

En dan is er een tekst die hier goed bij past. ‘maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkander; en het bloed van Jezus, zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.’
‭‭1 Johannes‬ ‭1‬:‭7‬ ‭NBG51‬‬

Dat is niet alleen vergeving, maar ik word bevrijdt van wat in mijn vlees woont. Ik wordt bijv. van een ongeduldig persoon steeds meer geduldig. En zo met alle deugden. Dat is een geweldig leven. Dat kan ik getuigen. Dan is er geen echtscheiding, maar wordt het huwelijk iets zoals in de Bijbel staat, dat Jezus het huwelijk vergelijkt met Christus en Zijn gemeente.

Mijn man Gerrit was de eerste voor mij en andersom ook. We zijn 38 jaar getrouwd geweest en hij is 13 jaar geleden overleden. Hij was 62. Maar wat is hij in die jaren veranderd. Van een sterke persoonlijkheid naar de meest liefdevolle man, dank zij het werk van de Heilige Geest.

De Bijbel staat vol geheimenissen. Maar die worden mij pas geopenbaard als ik “doe wat ik lees of hoor”.

‘En buiten twijfel, groot is het geheimenis der godsvrucht: Die Zich geopenbaard heeft in het vlees, is gerechtvaardigd door de Geest, is verschenen aan de engelen, is verkondigd onder de heidenen, geloofd in de wereld, opgenomen in heerlijkheid.’
‭‭1 Timoteüs‬ ‭3‬:‭16‬ ‭NBG51‬‬

Waar het hart vol van is…………
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Bidden om bekering

Bericht door Bourdon16 »

Welkom op het forum Lies.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Bidden om bekering

Bericht door GerefGemeente-lid »

Lies schreef: 21 aug 2023, 13:57 Het is actie van mijn kant. Ik sluit een verbond met God. Als ik aan Zijn voorwaarden voldoe, doet God het van Zijn kant en zegent Hij ons met kostbare beloften.
Wat een dwaling. Er is geen goed in de mens. Het is altijd vanuit het welbehagen Gods. Er kan geen nagelschrap van de mens bij.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bidden om bekering

Bericht door DDD »

Welkom Lies.

@GG-lid: dat is een bijzaak. Het gaat niet om de theologische theorie, hoewel niet onbelangrijk. Het gaat om de godzalige praktijk.
Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Bidden om bekering

Bericht door Cyrillus »

GerefGemeente-lid schreef: 21 aug 2023, 14:06
Lies schreef: 21 aug 2023, 13:57 Het is actie van mijn kant. Ik sluit een verbond met God. Als ik aan Zijn voorwaarden voldoe, doet God het van Zijn kant en zegent Hij ons met kostbare beloften.
Wat een dwaling. Er is geen goed in de mens. Het is altijd vanuit het welbehagen Gods. Er kan geen nagelschrap van de mens bij.
Welkom Lies, ik hoop dat hier vindt wat je zoekt. En gergemlid: zij begrijp wellicht beter wat het actieve woord 'bekering' inhoudt dan jij. Dank voor je 'hartelijk' welkom aan Lies.
Laatst gewijzigd door Cyrillus op 21 aug 2023, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Bidden om bekering

Bericht door HersteldHervormd »

GerefGemeente-lid schreef: 21 aug 2023, 14:06
Lies schreef: 21 aug 2023, 13:57 Het is actie van mijn kant. Ik sluit een verbond met God. Als ik aan Zijn voorwaarden voldoe, doet God het van Zijn kant en zegent Hij ons met kostbare beloften.
Wat een dwaling. Er is geen goed in de mens. Het is altijd vanuit het welbehagen Gods. Er kan geen nagelschrap van de mens bij.
Hoewel ik ook enige Arminiaanse trekjes proef komt ze met meer bijbelteksten dan jou (in het algemeen).
Vaak lees ik bij jou alleen maar ds. zus zegt in boek/preek zo...

Misschien is het ook aardig als je iemand even welkom heet.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Bidden om bekering

Bericht door GerefGemeente-lid »

Cyrillus schreef: 21 aug 2023, 14:28
GerefGemeente-lid schreef: 21 aug 2023, 14:06
Lies schreef: 21 aug 2023, 13:57 Het is actie van mijn kant. Ik sluit een verbond met God. Als ik aan Zijn voorwaarden voldoe, doet God het van Zijn kant en zegent Hij ons met kostbare beloften.
Wat een dwaling. Er is geen goed in de mens. Het is altijd vanuit het welbehagen Gods. Er kan geen nagelschrap van de mens bij.
Welkom Lies, ik hoop dat hier vindt wat je zoekt. En gergemlid: zij begrijp wellicht beter wat het actieve woord 'bekering' inhoudt dan jij.
Nogmaals: wij kunnen vanuit onszelf niets pakken en aangrijpen. Alleen het door Christus in het hart geschonken geloof kan dat. Dat is geen daad van de mens, maar het vrije en soevereine vanuit het welbehagen Gods.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Bidden om bekering

Bericht door HersteldHervormd »

Hallo Lies, welkom op dit forum.
Aangezien jij ook directe de diepte op zoekt voel ik me vrij om dat ook te doen.

Je beweert dat je jezelf bekeren kan, in directe zin. Kan jij jezelf dan ook weer afhouden van God? Dus dat je stop met kind van God zijn?
Heb je wel eens de trekkende hand van God gevoeld in je leven?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Bidden om bekering

Bericht door HersteldHervormd »

GerefGemeente-lid schreef: 21 aug 2023, 14:32
Cyrillus schreef: 21 aug 2023, 14:28
GerefGemeente-lid schreef: 21 aug 2023, 14:06
Lies schreef: 21 aug 2023, 13:57 Het is actie van mijn kant. Ik sluit een verbond met God. Als ik aan Zijn voorwaarden voldoe, doet God het van Zijn kant en zegent Hij ons met kostbare beloften.
Wat een dwaling. Er is geen goed in de mens. Het is altijd vanuit het welbehagen Gods. Er kan geen nagelschrap van de mens bij.
Welkom Lies, ik hoop dat hier vindt wat je zoekt. En gergemlid: zij begrijp wellicht beter wat het actieve woord 'bekering' inhoudt dan jij.
Nogmaals: wij kunnen vanuit onszelf niets pakken en aangrijpen. Alleen het door Christus in het hart geschonken geloof kan dat. Dat is geen daad van de mens, maar het vrije en soevereine vanuit het welbehagen Gods.
Eens met GG lid. Als aanvulling wil ik er bij zeggen dat de Heere dit ook wil en zal geven.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Bidden om bekering

Bericht door Bertiel »

als we enkel reageren zoals GG reageert, dan heb je een kerk vol mensen die met de armen over elkaar zitten af te wachten.
Als God tot je nadert zul je altijd in actie komen Of je gaat op zoek of je verhardt jezelf. En als je gaat zoeken kom je er achter dat God het was die het zoeken werkte...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie