Bidden om bekering

-DIA-

Re: Bidden om bekering

Berichtdoor -DIA- » 20 Mar 2018, 13:58

Blauwe hond spreekt niet verkeerd. Ik geloof dat ik het zelfs eens ben met Blauwe hond.
Hoe dan ook, we horen vertrouwde geluiden.

PS Mijn excuses voor de naam, die was ik even vergeten.
.......

Jeremiah

Berichtdoor Jeremiah » 11 Dec 2018, 07:47

Belofte vóór bekering In een los briefje van een onbekende auteur dat bij 1 Johannes 1:9 in de bijbel is gestopt, lezen we een bespreking van de woorden: 'Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve en ons reinige van aile ongerechtigheid.' De verklaring hierbij is pastoraal van aard. De schrijver van het briefje vraagt zich af: Geldt deze belofte voor alle mensen, ook voor onbekeerden? 'Dat zal men zeker niet erkennen als men in die gedagte is, dat er voor onbe-keerden geen eene belofte in den Bijbel is. Maar als men zig eens regt bedenkt, zal men anders oordeelen. Laat ik vragen, mag ook een onbekeerde zig wel tot God bekeeren? Hieraan zal niemand twijfelen. Maar als hij zig dan tot God bekeerd, zal hij dan ook aangenomen worden? Zeker ja, zult gij zeggen. [M]aar op wat grond kan hij dat vertrouwen? Geen andere grond dan de belofte in 't Woord. Maar die belofte nu van aangenomen te zullen worden, volgt die de bekering, of gaat ze die vooruit?

De beloofde zaak ja volgt eerst op de bekeering, maar de belofte gaat voor de bekeering, en is de aanmoediging tot ja de grond van de bekeering. Maar hoe kan nu eenige belofte tot bekeering aanmoedigen, zo er voor onbekeerden geen belofte in 't Woord is? Zonder belofte is er geen hoop. Waar geen hoop is, daar is wanhoop; en daar wanhoop is, daar is 't onmogelijk tot God te gaan en zig te bekeeren. (. .. ) Maar de gedagte die zijnen overtredinge betert en laat zal barmhartigheid] verkrijgen, ja God is getrouw en rechtvaardig dat hij de zonde vergeve dengenen die ze voor hem belijden, dat opent het hart, dat dringt het gemoed aan om tot God te gaan &c.' We merken in deze boodschap iets van wat auteurs uit de kring van het 'Nieuwe Licht' voor ogen stond. De kanttekening van de Statenbijbel spreekt over de beloften die God aan de boetvaardige zondaren gedaan heeft. Het woord 'onbekeerd' wordt overigens in de kanttekeningen bijna nooit gebruikt, maar wel vinden we tien keer de uitdrukking 'boetvaardige zondaar'.

Florentius Costerus

GJdeBruijn

Berichtdoor GJdeBruijn » 11 Dec 2018, 09:35

Jeremiah schreef:Belofte vóór bekering In een los briefje van een onbekende auteur dat bij 1 Johannes 1:9 in de bijbel is gestopt, lezen we een bespreking van de woorden: 'Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve en ons reinige van aile ongerechtigheid.' De verklaring hierbij is pastoraal van aard. De schrijver van het briefje vraagt zich af: Geldt deze belofte voor alle mensen, ook voor onbekeerden? 'Dat zal men zeker niet erkennen als men in die gedagte is, dat er voor onbe-keerden geen eene belofte in den Bijbel is. Maar als men zig eens regt bedenkt, zal men anders oordeelen. Laat ik vragen, mag ook een onbekeerde zig wel tot God bekeeren? Hieraan zal niemand twijfelen. Maar als hij zig dan tot God bekeerd, zal hij dan ook aangenomen worden? Zeker ja, zult gij zeggen. [M]aar op wat grond kan hij dat vertrouwen? Geen andere grond dan de belofte in 't Woord. Maar die belofte nu van aangenomen te zullen worden, volgt die de bekering, of gaat ze die vooruit?

De beloofde zaak ja volgt eerst op de bekeering, maar de belofte gaat voor de bekeering, en is de aanmoediging tot ja de grond van de bekeering. Maar hoe kan nu eenige belofte tot bekeering aanmoedigen, zo er voor onbekeerden geen belofte in 't Woord is? Zonder belofte is er geen hoop. Waar geen hoop is, daar is wanhoop; en daar wanhoop is, daar is 't onmogelijk tot God te gaan en zig te bekeeren. (. .. ) Maar de gedagte die zijnen overtredinge betert en laat zal barmhartigheid] verkrijgen, ja God is getrouw en rechtvaardig dat hij de zonde vergeve dengenen die ze voor hem belijden, dat opent het hart, dat dringt het gemoed aan om tot God te gaan &c.' We merken in deze boodschap iets van wat auteurs uit de kring van het 'Nieuwe Licht' voor ogen stond. De kanttekening van de Statenbijbel spreekt over de beloften die God aan de boetvaardige zondaren gedaan heeft. Het woord 'onbekeerd' wordt overigens in de kanttekeningen bijna nooit gebruikt, maar wel vinden we tien keer de uitdrukking 'boetvaardige zondaar'.

Florentius Costerus
Wat een mooi citaat! Waar heb je dat gevonden?

Jeremiah

Berichtdoor Jeremiah » 11 Dec 2018, 16:34

Ik last zondag bij mn ouders in een gbsblad wat ik eens opensloeg..

liz boer

Berichtdoor liz boer » 11 Dec 2018, 20:03

Jeremiah schreef:Ik last zondag bij mn ouders in een gbsblad wat ik eens opensloeg..

Had nog nooit van deze predikant gehoord, ik ga er eea over opzoeken,bedankt
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?

Terug naar “Theologie - Actueel”