Verontrustende berichten

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:(...)Is er ruimte voor veelkleurigheid.(...)
Ik pik deze opmerking er even uit, want dat is in de GG het grootste probleem op dit moment.
Men heeft een bepaald kader bedacht en alles wat daar buiten is, wordt verdacht gemaakt en weggetrapt. In een metafoor gezegd: een bloem móét een bepaalde, voorgedefinieerde kleur en vorm hebben, bijvoorbeeld donkerblauwe gladiolen. Heeft een bloem een iets andere kleur of vorm, bijvoorbeeld een rode roos, dan is het onkruid. Men kan niet met (vaak minieme) verschillen omgaan, en wil graag een eenheidsworst.
Je herkent dat op veel niveaus, ook hier op het forum in allerlei topics: koers van refoscholen, vieren van heilig avondmaal, toelaten tot theologische school, kandideren van ambtsdragers, bijbelvertalingen, liederen/muziek, enz.

Ik typte eerder in dit topic dat het verontrustend is, dat men het openen van een nieuwe kerk verontrustend vindt. Dat hangt hier ook mee samen.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Nathanaël »

CvdW schreef:
Nathanaël schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:Verontrustend dat men het openen van een nieuwe kerk verontrustend vindt.
Verontrustend dat men een Schriftuurlijke prediking en levensstijl verlaat en voor zichzelf begint. 2 Timotheüs 4:3

Maar als het goed voelt zal het best goed zijn........???
Heb je gezien welke predikanten er voorgaan in deze gemeente?
Ik vind dit een storende opmerking. Zeker als het over predikanten gaat, dit zijn geroepen knechten. Of twijfelt u daaraan?
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt. Volgens Huisman hebben de mensen die in deze nieuwe gemeente naar de kerk gaan de Schriftuurlijke prediking verlaten. Als ik echter kijk naar de predikanten die er voorgaan zijn dat voor een groot deel voorgangers uit de rechterkant van de GB. Dan begrijp ik niet dat Huisman deze uitspraak durft te doen.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Verontrustende berichten

Bericht door CvdW »

Ik vatte uw opmerking anders op. Bij deze mijn excuses.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:(...)Is er ruimte voor veelkleurigheid.(...)
Ik pik deze opmerking er even uit, want dat is in de GG het grootste probleem op dit moment.
Men heeft een bepaald kader bedacht en alles wat daar buiten is, wordt verdacht gemaakt en weggetrapt. In een metafoor gezegd: een bloem móét een bepaalde, voorgedefinieerde kleur en vorm hebben, bijvoorbeeld donkerblauwe gladiolen. Heeft een bloem een iets andere kleur of vorm, bijvoorbeeld een rode roos, dan is het onkruid. Men kan niet met (vaak minieme) verschillen omgaan, en wil graag een eenheidsworst.
Je herkent dat op veel niveaus, ook hier op het forum in allerlei topics: koers van refoscholen, vieren van heilig avondmaal, toelaten tot theologische school, kandideren van ambtsdragers, bijbelvertalingen, liederen/muziek, enz.

Ik typte eerder in dit topic dat het verontrustend is, dat men het openen van een nieuwe kerk verontrustend vindt. Dat hangt hier ook mee samen.
En als ik nu zeg dat er uit onze gemeente mensen over zijn gegaan naar het Kruispunt omdat ze de veelkleurigheid van de predikanten die in onze gemeente werden en worden uitgenodigd, niet waardeerden, wat zeg jij dan? Of wilde je beweren dat zelfs mijn gemeente hier ook onder valt? De prediking van 20/25 jaar geleden (onder ds. C. Harinck en wijlen ds. H. Paul) is hier niet veranderd hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:En als ik nu zeg dat er uit onze gemeente mensen over zijn gegaan naar het Kruispunt omdat ze de veelkleurigheid van de predikanten die in onze gemeente werden en worden uitgenodigd, niet waardeerden, wat zeg jij dan?
Op deze manier krijg je een spraakverwarring.

Wat jij hier met veelkleurigheid bedoelt is dat zowel 'linkse' als 'rechtse' predikanten worden uitgenodigd, waarbij links dan staat voor predikanten met een veelkleurige boodschap en rechts voor predikanten die een eenkleurige boodschap. Mensen die blijkbaar overgaan tot een andere kerk, hebben kennelijk geen behoefte aan een eenkleurige boodschap.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verontrustende berichten

Bericht door huisman »

Nathanaël schreef:
CvdW schreef:
Nathanaël schreef:
huisman schreef:
Verontrustend dat men een Schriftuurlijke prediking en levensstijl verlaat en voor zichzelf begint. 2 Timotheüs 4:3

Maar als het goed voelt zal het best goed zijn........???
Heb je gezien welke predikanten er voorgaan in deze gemeente?
Ik vind dit een storende opmerking. Zeker als het over predikanten gaat, dit zijn geroepen knechten. Of twijfelt u daaraan?
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt. Volgens Huisman hebben de mensen die in deze nieuwe gemeente naar de kerk gaan de Schriftuurlijke prediking verlaten. Als ik echter kijk naar de predikanten die er voorgaan zijn dat voor een groot deel voorgangers uit de rechterkant van de GB. Dan begrijp ik niet dat Huisman deze uitspraak durft te doen.
Ik schreef over wat deze mensen verlaten en niets over waar ze heengaan dus ook niet over de predikanten die daar voorgaan.
Tiberius vindt blijkbaar dat er redenen kunnen zijn ondanks een Schriftuurlijke prediking om je gemeente te verlaten. En dan heb ik het niet over verhuizing of huwelijk.
Ik denk daar anders over.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Verontrustende berichten

Bericht door John Galt »

huisman schreef: Ik ben (te) lang lid geweest van een midden CGK gemeente. Inderdaad veel GG overkomsten die er rechts inkwamen en na een enkel jaar er helaas links uitvlogen.
Ik benlid van een modern-traditionele CGK waar (geschat) een derde uit de Ger Gem komt. Toen ik in de kerkenraad zat, hebben we eens zitten tellen en 3/4 van de kerkenraadsleden op dat moment bleek een GG-verleden te hebben. Omdat de stap van de GG naar onze gemeente best groot is (je springt over de HHK en de GB heen), is dit doorgaans een heel bewuste keuze. In het algemeen wordt de inbreng van de voormalige GG'ers in de gemeente als positief gezien. Het zijn trouwe kerkgangers, ook in de 2e dienst, ze zijn actief in het verneigingsleven, hebben een grondige kennis van Schrift en belijdenis. Vandaar dat er relatief veel in de kerkenraad terechtkomen.
Wanneer je nieuwe mensen spreekt en vraagt waarom ze naar ons zijn overgekomen, hoor je vaak dat men hierin een bijzondere leiding heeft ervaren. De CGK was niet hun eerste keuze, maar op de een of andere manier moesten ze er terechtkomen. Ook dat stempelt je houding t.o.v. je kerk.
Dus het door jou geschetste beeld (dat ik uit andere gemeenten ook wel ken hoor), gaat niet overal op.
Who is John Galt? :quoi
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Ik ben (te) lang lid geweest van een midden CGK gemeente. Inderdaad veel GG overkomsten die er rechts inkwamen en na een enkel jaar er helaas links uitvlogen.
In onze HHK ken ik momenteel geen enkele ex-GG'er die er links is uitgevlogen. Wel een enkeling die weer is teruggevlogen. Ik herken me in wat hierboven is geschreven door John G.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verontrustende berichten

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ken wel een GB gemeente die helemaal veranderd door ex-GG leden, wat voor veel spanningen geeft in de gemeente. De oud-Hervormden willen vasthouden aan de klassieke GB koers, en veel ex-GGers willen een steeds vrijere koers in liturgie, leer en leven.

Blijkbaar is het plaatselijk ook verschillend. En ik ken ook ex-GGers die steunpilaren zijn voor hun nieuwe gemeente. Ze hebben vaak meer kader en vorming dan traditioneel Hervormden. Maar het rechts erin, links eruit fenomeen (soms de volgende generatie) heb ik ook zeker gezien.

Maar generaliseren is ook niet goed. Ik zit zelf ook niet meer in de gemeente waar ik in ben opgegroeid (overigens geen GG).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verontrustende berichten

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:Ik ken wel een GB gemeente die helemaal veranderd door ex-GG leden, wat voor veel spanningen geeft in de gemeente. De oud-Hervormden willen vasthouden aan de klassieke GB koers, en veel ex-GGers willen een steeds vrijere koers in liturgie, leer en leven.

Blijkbaar is het plaatselijk ook verschillend. En ik ken ook ex-GGers die steunpilaren zijn voor hun nieuwe gemeente. Ze hebben vaak meer kader en vorming dan traditioneel Hervormden. Maar het rechts erin, links eruit fenomeen (soms de volgende generatie) heb ik ook zeker gezien.

Maar generaliseren is ook niet goed. Ik zit zelf ook niet meer in de gemeente waar ik in ben opgegroeid (overigens geen GG).
Een eerlijke kijk...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Nathanaël »

J.C. Philpot schreef:Ik ken wel een GB gemeente die helemaal veranderd door ex-GG leden, wat voor veel spanningen geeft in de gemeente. De oud-Hervormden willen vasthouden aan de klassieke GB koers, en veel ex-GGers willen een steeds vrijere koers in liturgie, leer en leven.

Blijkbaar is het plaatselijk ook verschillend. En ik ken ook ex-GGers die steunpilaren zijn voor hun nieuwe gemeente. Ze hebben vaak meer kader en vorming dan traditioneel Hervormden. Maar het rechts erin, links eruit fenomeen (soms de volgende generatie) heb ik ook zeker gezien.

Maar generaliseren is ook niet goed. Ik zit zelf ook niet meer in de gemeente waar ik in ben opgegroeid (overigens geen GG).
Precies, ik herken beide situaties ook. En dat verschilt soms ook gewoon binnen gemeentes.
Waar ik in dit topic moeite mee heb is dat al 'die ex-gergemmers' hier een schop na krijgen. Voor allemaal geldt blijkbaar dat ze een makkelijkere leer en een lossere levensstijl willen en daarom maar hun oorspronkelijke gemeente verlaten.
Dat gaat op zo'n harde manier voorbij aan al die mensen die er ook zijn voor wie het leven in hun oude gemeente zo onmogelijk gemaakt is dat ze het er niet meer uit konden houden.
Laten we wel wezen: die eerste categorie bestaat zeker. Dat zijn vaak de mensen die in een nieuwe gemeente na niet al te lange tijd een hoop herrie trappen en na veel onrust veroorzaakt te hebben opnieuw vertrekken. De tijd zal leren of dat bij de betreffende gemeente het geval is.

Om vervolgens alle overstappers zo weg te zetten is ontzettend pijnlijk en wekt de indruk dat 'de GG' erg star geworden is.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Nathanaël »

huisman schreef:
Nathanaël schreef:
CvdW schreef:
Nathanaël schreef:
Heb je gezien welke predikanten er voorgaan in deze gemeente?
Ik vind dit een storende opmerking. Zeker als het over predikanten gaat, dit zijn geroepen knechten. Of twijfelt u daaraan?
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt. Volgens Huisman hebben de mensen die in deze nieuwe gemeente naar de kerk gaan de Schriftuurlijke prediking verlaten. Als ik echter kijk naar de predikanten die er voorgaan zijn dat voor een groot deel voorgangers uit de rechterkant van de GB. Dan begrijp ik niet dat Huisman deze uitspraak durft te doen.
Ik schreef over wat deze mensen verlaten en niets over waar ze heengaan dus ook niet over de predikanten die daar voorgaan.
Tiberius vindt blijkbaar dat er redenen kunnen zijn ondanks een Schriftuurlijke prediking om je gemeente te verlaten. En dan heb ik het niet over verhuizing of huwelijk.
Ik denk daar anders over.
Helder, dan begreep ik je verkeerd. Excuus daarvoor.
HersteldHervormd
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Verontrustende berichten

Bericht door HersteldHervormd »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:(...)Is er ruimte voor veelkleurigheid.(...)
Ik pik deze opmerking er even uit, want dat is in de GG het grootste probleem op dit moment.
Men heeft een bepaald kader bedacht en alles wat daar buiten is, wordt verdacht gemaakt en weggetrapt. In een metafoor gezegd: een bloem móét een bepaalde, voorgedefinieerde kleur en vorm hebben, bijvoorbeeld donkerblauwe gladiolen. Heeft een bloem een iets andere kleur of vorm, bijvoorbeeld een rode roos, dan is het onkruid. Men kan niet met (vaak minieme) verschillen omgaan, en wil graag een eenheidsworst.
Je herkent dat op veel niveaus, ook hier op het forum in allerlei topics: koers van refoscholen, vieren van heilig avondmaal, toelaten tot theologische school, kandideren van ambtsdragers, bijbelvertalingen, liederen/muziek, enz.

Ik typte eerder in dit topic dat het verontrustend is, dat men het openen van een nieuwe kerk verontrustend vindt. Dat hangt hier ook mee samen.
En als ik nu zeg dat er uit onze gemeente mensen over zijn gegaan naar het Kruispunt omdat ze de veelkleurigheid van de predikanten die in onze gemeente werden en worden uitgenodigd, niet waardeerden, wat zeg jij dan? Of wilde je beweren dat zelfs mijn gemeente hier ook onder valt? De prediking van 20/25 jaar geleden (onder ds. C. Harinck en wijlen ds. H. Paul) is hier niet veranderd hoor.
Wat heeft de GG er aan gedaan om de leden bij hun kerk te houden?
Jantje, je hangt zo erg aan je kerk...
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:(...)Is er ruimte voor veelkleurigheid.(...)
Ik pik deze opmerking er even uit, want dat is in de GG het grootste probleem op dit moment.
Men heeft een bepaald kader bedacht en alles wat daar buiten is, wordt verdacht gemaakt en weggetrapt. In een metafoor gezegd: een bloem móét een bepaalde, voorgedefinieerde kleur en vorm hebben, bijvoorbeeld donkerblauwe gladiolen. Heeft een bloem een iets andere kleur of vorm, bijvoorbeeld een rode roos, dan is het onkruid. Men kan niet met (vaak minieme) verschillen omgaan, en wil graag een eenheidsworst.
Je herkent dat op veel niveaus, ook hier op het forum in allerlei topics: koers van refoscholen, vieren van heilig avondmaal, toelaten tot theologische school, kandideren van ambtsdragers, bijbelvertalingen, liederen/muziek, enz.

Ik typte eerder in dit topic dat het verontrustend is, dat men het openen van een nieuwe kerk verontrustend vindt. Dat hangt hier ook mee samen.
En als ik nu zeg dat er uit onze gemeente mensen over zijn gegaan naar het Kruispunt omdat ze de veelkleurigheid van de predikanten die in onze gemeente werden en worden uitgenodigd, niet waardeerden, wat zeg jij dan? Of wilde je beweren dat zelfs mijn gemeente hier ook onder valt? De prediking van 20/25 jaar geleden (onder ds. C. Harinck en wijlen ds. H. Paul) is hier niet veranderd hoor.
Zoals Ambtenaar al zegt: dan creëer je spraakverwarring.
Veelkleurigheid is niet (om in het voorbeeld van bloemen te blijven): als de ene predikant zegt dat alleen blauwe gladiolen echte bloemen zijn en de rest onkruid dat verwijderd moet worden, terwijl een andere predikant de week erop zegt dat alleen rode rozen echte bloemen zijn en de rest onkruid, en een week later in een leespreek dat alleen gele tulpen echte bloemen zijn.
Dat is geen veelkleurigheid, hooguit multi-enkelkleurigheid, die bovendien verwarring creëert.

Veelkleurigheid is, dat een predikant alle bloemen echte bloemen vindt, ondanks zijn persoonlijke voorkeur voor blauwe gladiolen, rode rozen, gele tulpen, enz. Zoals ds. Baan het deze week in een interview zei: "Wie ben ik om te zeggen dat een evangelische gelovige verder bij God vandaan leeft dan een christen die bevindelijk-gereformeerd is?"
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Tiberius vindt blijkbaar dat er redenen kunnen zijn ondanks een Schriftuurlijke prediking om je gemeente te verlaten. En dan heb ik het niet over verhuizing of huwelijk.
Nee, dat vind ik niet.
Ik kan weinig over die specifieke situatie zeggen, omdat ik die niet ken.
Maar ik begrijp van Jantje dat er regelmatig een Schriftuurlijke prediking in die gemeente is, dus dat betekent: ook regelmatig niet. Dan kan ik me voorstellen dat mensen een andere kerk zoeken. En als ik kijk naar de lijst met predikers, zijn dat Schriftuurlijke predikers.
Gesloten