Verontrustende berichten

Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:Precies. De spijker op zijn kop.

@Nathanaël, ik zou graag zien dat je (een gedeelte van) de volgende uitzending bekijkt: https://youtu.be/bUGPPmiZT-o, en let op de liederen die daar gezongen worden.

En verder moet je nog eens nalezen wat ds. C. Harinck schreef: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... rooskerke/
Mijn vraag was of je gewoon aan kon geven waarom dit een verontrustend bericht is. Nu moet ik alsnog zelf gaan bedenken waar jij moeite mee hebt. Ik heb helemaal geen zin om die uitzending te bekijken, ik heb wel wat beters te doen.
Het antwoord van ds. Harinck vind ik wat bevreemdend, omdat hij conclusies trekt die wel erg snel gaan en blijkbaar ook niet van alles rondom deze gemeente op de hoogte is.

Voordat hieruit verkeerde conclusies getrokken worden: ik ga de gemeente hier niet zitten verdedigen, maar het gaat mij erom dat het een beetje flauw is om zonder nadere uitleg zo´n bericht te willen plaatsen en je er vervolgens (weer) makkelijk vanaf te maken.
Online
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bertiel »

En hoe was de preek Jan?
Ik zie op het lijstje van wie er preekt weinig vrijzinnige dominees staan.

En trouwens, over liedkeuze, psalm 1 : 4 in de berijming van 1773 is ook remonstrants!!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Ad Anker »

Jantje, zeg nu gewoon klip en klaar inhoudelijk wat je verontrust. En inderdaad, post anders wat minder suggestief.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Mona Lisa »

Geytenbeekje schreef:Maar in alle waarschijnlijkheid treft dit een gemeente waar leden eerder ergens anders bij hoorden (GG denk ik zo)
Als dat het geval is keren deze leden in feite terug naar de moederkerk van Nederland. Met het oog op de hier veelbesproken eenheid zou je het artikel uit het RD eerder in het topic over Grote vreugden verwachten dan hier.
Online
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bertiel »

Het feit dat het hier geplaatst wordt zegt meteen waarom die gezochte eenheid een farce is
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Tiberius »

Verontrustend dat men het openen van een nieuwe kerk verontrustend vindt.
DDD
Berichten: 28486
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Als mensen voor zichzelf beginnen en daarmee een nieuwe afdeling in het lichaam van Christus openen, doet dat altijd pijn. Het gezwel zelf zal zich wellicht prima voelen, maar het gehele lichaam lijdt er aan.

Ik zal terwijl ik Refoforum doorneemt, even beluisteren welke liederen er gezongen worden. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat er onrechtzinnige liederen bij zitten, maar goed. Dat wachten we dan af.
DDD
Berichten: 28486
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Bertiel schreef:Het feit dat het hier geplaatst wordt zegt meteen waarom die gezochte eenheid een farce is
Eenheid wordt niet gediend door mensen die een minder diverse kerk oprichten om gezellig naar eigen smaak bij elkaar te komen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verontrustende berichten

Bericht door J.C. Philpot »

Ach, ik snap Jantje wel. Ik zou enthousiaster zijn geweest als een dergelijke gemeente in Noord Holland of Zuid Limburg was opgericht.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Verontrustende berichten

Bericht door HersteldHervormd »

Opzich snap ik de dhr Jantje wel. Maar, ik begin steeds meer in te zien dat een kleine, hechte gemeente veel gezegender is als massale kerken. Nou hoeft een massale kerk niet perse weinig vrucht te dragen, maar het gemeente-zijn is wel beduidend minder aanwezig vind ik.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Verontrustend dat men het openen van een nieuwe kerk verontrustend vindt.
Nee, ik heb de verontrusting zeker ook. Alleen de inhoud en de populaire vorm van de (opwekkings?)liederen al. Dan het vreemde dat ds. v.d. Kraan er niet op een openbaar forum iets over wil zeggen. De Waarheid moet immers toch kunnen lijden, al zou je (ik en u ook?) in de onderste kerker geworpen worden?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Nathanaël »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:Verontrustend dat men het openen van een nieuwe kerk verontrustend vindt.
Nee, ik heb de verontrusting zeker ook. Alleen de inhoud en de populaire vorm van de (opwekkings?)liederen al. Dan het vreemde dat ds. v.d. Kraan er niet op een openbaar forum iets over wil zeggen. De Waarheid moet immers toch kunnen lijden, al zou je (ik en u ook?) in de onderste kerker geworpen worden?
Het is niet zo vreemd dat ds. Van der Kraan niet openbaar wil reageren. Dan zou hij immers zaken uit pastorale gesprekken openbaar moeten maken en zo zijn ambtsgeheim schenden. Ds. Harinck kan wel openbaar reageren, omdat hij niet bij de situatie betrokken is en enkel afgaat op wat de vraagsteller benoemt. Of dat nu waar is of niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

Welnee. Ds. Harinck weet veel meer van de zaak af dan jij denkt.

De reden dat ik verontrustende gedachten heb over de gehele gang van zaken is dat er de noodzaak van de ellende en zondekennis aan terrein verliest (in de genoemde uitzending wordt zelfs letterlijk gezegd dat Jezus voor de zonden stierf, en lijkt het alsof men iedereen daaronder schaart) en dat dit zich ook uit in allerlei zorgen in het dagelijks leven, als het bijvoorbeeld gaat om de plaatselijke basisschool waar tijdens Bijbelverhalen het evenwicht van zonde en genade aan terrein verliest. Wat dat betreft deel ik de zorgen van de VGS volledig (zie het andere draadje).

Het meest erge vind ik de reden die men had voor de oprichting van deze gemeente. Alsof er in de nabijheid van Serooskerke nergens geen getrouwe prediking meer te horen is. Zo doet men dat wel voorkomen. Van de 130 (doop)leden is minimaal 70% afkomstig uit één van de GG's op Walcheren. Dat vind ik verontrustend. Ds. Harinck zegt: vanwege de drang naar een gemakkelijkere gang en een ruimer leven. Ik deel dat volledig.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28486
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

De algenoegzaamheid van het offer van Christus kan niet duidelijk genoeg gemeld worden, dus ik zie dat bezwaar helemaal niet.

Vooralsnog hoorde ik enkel rechtzinnige liederen.
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: Verontrustende berichten

Bericht door alepha »

Als er meer gepreekt werd in de lijn van Ds. Harinck zou deze gemeente wellicht niet opgericht zijn. Ik geloof zeker dat er mensen zijn met een drang naar een gemakkelijkere gang en een ruimer leven. Maar ik ben er ook van overtuigd dat er een groep is die op zoek is naar een prediking waar de boodschap helder en duidelijk klinkt. Zoals ds. Harinck dat zelf ook doet.
Gesloten