De plaats van Israël

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: De plaats van Israël

Bericht door Gian »

Hoopvol schreef:
Mijn quote ging meer over de nationale staat Israël en niet over het oude verbond in de zin van de tempeldienst, de offeranden enz. Hebreeën 7 en 8 gaan over de tempeldienst en dat de tempeldienst is tenietgedaan en niet met de verhouding tussen God en Israël.
Wat versta je dan nog meer onder het 'eerste' of 'oude' uit Hebreeën 8?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De plaats van Israël

Bericht door Johannes S »

Gian schreef: Daarom is door het nieuwe het oude oud gemaakt en verdwenen vs13.
Wel oud gemaakt door het nieuwe verbond, maar nabij de verdwijning staat er, bijna dus..
Voor Israël is Jeremia 31:33,34/Hebr. 8 : 8-10 toekomst, toch?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: De plaats van Israël

Bericht door Gian »

Johannes S schreef:
Gian schreef: Daarom is door het nieuwe het oude oud gemaakt en verdwenen vs13.
Wel oud gemaakt door het nieuwe verbond, maar nabij de verdwijning staat er, bijna dus..
Voor Israël is Jeremia 31:33,34/Hebr. 8 : 8-10 toekomst, toch?
Oud gemaakt door de aankondiging van het nieuwe. Jezus werd met Zijn opstanding de Christus, de onvergangelijke Priester van het nieuwe verbond naar de ordening van Melchizedek en daarmee was er officieël een einde gemaakt aan het oude. In de praktijk denk ik dat bij de verwoesting van de tempel een einde kwam aan de Levitische priesterdienst. Dat zal kort na het schrijven van de Hebreënbrief geweest zijn. Vanuit de stammen werd het verbond vrijwel direct al verbroken. Dat was ook te verwachten. In plaats van te beloven 'alles wat de Heere gesproken heeft zullen wij doen' hadden ze beter kunnen belijden dat er toch niks van terecht zou komen.
De voorwaarde tot een verbondssluiting met het huis van Israël en het huis van Juda is vanaf Gods kant vervuld. De daadwerkelijke verbondssluiting zie ik ook als iets wat nog in de toekomst staat te gebeuren.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De plaats van Israël

Bericht door Johannes S »

Er zijn wel wedergeboren, gelovige Joden die delen in het nieuwe testament in Zijn bloed (Mattheus 26:28, Luk.22:19,20), maar voor Israël massaal zal het nieuwe verbond in de toekomst gemaakt en opgericht worden (staat in Hebr.8:8,9,10)

Als de volheid der heidenen zal ingegaan zijn:
Rom.11:25-32
Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt, bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israël gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn.
En alzo zal geheel Israël zalig worden; gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob. En dit is hun een verbond van Mij, als Ik hun zonden zal wegnemen.
Zo zijn zij wel vijanden aangaande het Evangelie, om uwentwil, maar aangaande de verkiezing zijn zij beminden, om der vaderen wil;
Want de genadegiften en de roeping Gods zijn onberouwelijk.
Want gelijkerwijs ook gijlieden eertijds Gode ongehoorzaam geweest zijt, maar nu barmhartigheid verkregen hebt door dezer ongehoorzaamheid;
Alzo zijn ook dezen nu ongehoorzaam geweest, opdat ook zij door uw barmhartigheid zouden barmhartigheid verkrijgen.
Want God heeft hen allen onder de ongehoorzaamheid besloten, opdat Hij hun allen zou barmhartig zijn.
2 Korinthe 3:12-16
Dewijl wij dan zodanige hoop hebben, zo gebruiken wij vele vrijmoedigheid in het spreken;
En doen niet gelijkerwijs Mozes, die een deksel op zijn aangezicht leide, opdat de kinderen Israëls niet zouden sterk zien op het einde van hetgeen te niet gedaan wordt.
Maar hun zinnen zijn verhard geworden; want tot op den dag van heden blijft hetzelfde deksel in het lezen des Ouden Testaments, zonder ontdekt te worden, hetwelk door Christus te niet gedaan wordt.
Maar tot den huidigen dag toe, wanneer Mozes gelezen wordt, ligt een deksel op hun hart.
Doch zo wanneer het tot den Heere zal bekeerd zijn, zo wordt het deksel weggenomen.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: De plaats van Israël

Bericht door Susanna »

Ik maak onderscheid tussen de meerdere openbaringsvormen/bedieningen.

“Het eeuwige verbond met Abraham blijft volledig voor Israël gelden, terwijl het Mozaïsche verbond zijn van te voren bedoelde eindpunt bereikte bij Gods glorierijke Zoon, Israëls beloofde Messias.

Het voorwaardelijke verbond bij de Sinaï gesloten met Israël mag het verstaan van het voorgaande eeuwige verbond met Abraham niet beïnvloeden. God werkt op deze aarde nog steeds aan de verwezenlijking van het Abrahamitische verbond. Niet het verbond van Abraham is tot de heidenen gekomen maar de zegen van het verbond met Abraham (Gal 3:14), Jezus Christus.

Het Nieuwe verbond (Jeremia 31 e.a.) was aan Israël beloofd in plaats van het Mozaïsche dat het volk had verbroken. Alle etnische Joden die in Jezus geloven, zijn lid van het Nieuwe Verbond. Maar dat geldt ook voor etnische heidenen die tot zaligmakend geloof in Jezus gekomen zijn.”
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De plaats van Israël

Bericht door Johannes S »

We hadden het nu over ''het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage, als Ik hen bij de hand nam, om hen uit Egypteland te leiden; want zij zijn in dit Mijn verbond niet gebleven, en Ik heb op hen niet geacht, zegt de Heere. ''

Hebr.8.
En nu heeft Hij zoveel uitnemender bediening gekregen, als Hij ook eens beteren verbonds Middelaar is, hetwelk in betere beloftenissen bevestigd is.
Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest ware, zo zou voor het tweede geen plaats gezocht zijn geweest.
Want hen berispende, zegt Hij tot hen: Ziet, de dagen komen, spreekt de Heere, en Ik zal over het huis Israëls, en over het huis van Juda een nieuw verbond oprichten;
Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage, als Ik hen bij de hand nam, om hen uit Egypteland te leiden; want zij zijn in dit Mijn verbond niet gebleven, en Ik heb op hen niet geacht, zegt de Heere.
Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De plaats van Israël

Bericht door -DIA- »

Zondag merkte ds. op: Israël is het enige volk waar nog beloften voor liggen. Voor andere volken moeten we denken aan wat Luther eens uitdrukte: Waar het eens heeft geregend en waar de regen wegtrekt komt ze niet weer terug. Dat is wel iets om even bij stil te staan denk ik.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De plaats van Israël

Bericht door refo »

-DIA- schreef:Zondag merkte ds. op: Israël is het enige volk waar nog beloften voor liggen. Voor andere volken moeten we denken aan wat Luther eens uitdrukte: Waar het eens heeft geregend en waar de regen wegtrekt komt ze niet weer terug. Dat is wel iets om even bij stil te staan denk ik.
Waar had Luther dat vandaan?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De plaats van Israël

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:Zondag merkte ds. op: Israël is het enige volk waar nog beloften voor liggen. Voor andere volken moeten we denken aan wat Luther eens uitdrukte: Waar het eens heeft geregend en waar de regen wegtrekt komt ze niet weer terug. Dat is wel iets om even bij stil te staan denk ik.
Waar had Luther dat vandaan?
Dat weet ik niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: De plaats van Israël

Bericht door Susanna »

-DIA- schreef:Zondag merkte ds. op: Israël is het enige volk waar nog beloften voor liggen. Voor andere volken moeten we denken aan wat Luther eens uitdrukte: Waar het eens heeft geregend en waar de regen wegtrekt komt ze niet weer terug. Dat is wel iets om even bij stil te staan denk ik.
Ik denk dat er een "stap" is die overgeslagen wordt in je je stukje. Wanneer de regen wegtrekt is er wat aan de hand met Gods volk. Ik denk aan Openbaring 2: " Maar Ik heb tegen u, dat gij uw eerste liefde hebt verlaten. Gedenk dan, waarvan gij uitgevallen zijt, en bekeer u, en doe de eerste werken; en zo niet, Ik zal u haastelijk bij komen, en zal uw kandelaar van zijn plaats weren, indien gij u niet bekeert."
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De plaats van Israël

Bericht door -DIA- »

Susanna schreef:
-DIA- schreef:Zondag merkte ds. op: Israël is het enige volk waar nog beloften voor liggen. Voor andere volken moeten we denken aan wat Luther eens uitdrukte: Waar het eens heeft geregend en waar de regen wegtrekt komt ze niet weer terug. Dat is wel iets om even bij stil te staan denk ik.
Ik denk dat er een "stap" is die overgeslagen wordt in je je stukje. Wanneer de regen wegtrekt is er wat aan de hand met Gods volk. Ik denk aan Openbaring 2: " Maar Ik heb tegen u, dat gij uw eerste liefde hebt verlaten. Gedenk dan, waarvan gij uitgevallen zijt, en bekeer u, en doe de eerste werken; en zo niet, Ik zal u haastelijk bij komen, en zal uw kandelaar van zijn plaats weren, indien gij u niet bekeert."
Waar is die in het verband te lezen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie