Verontrustende berichten

Simon0612

Re: Verontrustende berichten

Berichtdoor Simon0612 » 24 Sep 2020, 16:45

Nathanaël schreef:
Simon0612 schreef:
Er is anders best wel wat voor de reactie van Huisman te zeggen. Kijk daarvoor maar naar het plaatje van de kerkgrensverkeer uit het RD van een tijd gelden:

https://www.rd.nl/image/contentid/polic ... $f=2b1009d

Op welke manier onderbouwt dit plaatje de opmerkingen van Huisman dan?

(Overigens, maar dan ga ik mezelf herhalen: ik denk dat voor een deel van de mensen die naar een andere gemeente vertrekt wel geldt wat Huisman zegt. Voor een ander deel is dat gewoon echt niet zo. Daarom is het niet eerlijk om iedereen over een kam te scheren.)

Heel vaak hoor ik deze redenen (te wettisch, niet schriftuurlijk) bij leden die weggaan vanuit de ogg, ggin, gg. Hier zie ik een verband met de mensen die wegtrekken uit deze verbanden, het plaatje bevestigd me daarin. Wat betreft de delen daaruit dat kan ik niet zeggen, daar heb je gelijk in dat we niet alles over een kam moeten scheren.

Hollander

Berichtdoor Hollander » 24 Sep 2020, 17:35

Simon0612 schreef:
Nathanaël schreef:
Simon0612 schreef:
Er is anders best wel wat voor de reactie van Huisman te zeggen. Kijk daarvoor maar naar het plaatje van de kerkgrensverkeer uit het RD van een tijd gelden:

(Overigens, maar dan ga ik mezelf herhalen: ik denk dat voor een deel van de mensen die naar een andere gemeente vertrekt wel geldt wat Huisman zegt. Voor een ander deel is dat gewoon echt niet zo. Daarom is het niet eerlijk om iedereen over een kam te scheren.)

Heel vaak hoor ik deze redenen (te wettisch, niet schriftuurlijk) bij leden die weggaan vanuit de ogg, ggin, gg. Hier zie ik een verband met de mensen die wegtrekken uit deze verbanden, het plaatje bevestigd me daarin. Wat betreft de delen daaruit dat kan ik niet zeggen, daar heb je gelijk in dat we niet alles over een kam moeten scheren.
Misschien wat meer kennis nemen van het vakgebied sociologie? Dit plaatje geeft namelijk niets weer van de redenen, alleen van de statistische stromen.

DDD

Berichtdoor DDD » 24 Sep 2020, 19:34

Nathanaël schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik ken wel een GB gemeente die helemaal veranderd door ex-GG leden, wat voor veel spanningen geeft in de gemeente. De oud-Hervormden willen vasthouden aan de klassieke GB koers, en veel ex-GGers willen een steeds vrijere koers in liturgie, leer en leven.

Blijkbaar is het plaatselijk ook verschillend. En ik ken ook ex-GGers die steunpilaren zijn voor hun nieuwe gemeente. Ze hebben vaak meer kader en vorming dan traditioneel Hervormden. Maar het rechts erin, links eruit fenomeen (soms de volgende generatie) heb ik ook zeker gezien.

Maar generaliseren is ook niet goed. Ik zit zelf ook niet meer in de gemeente waar ik in ben opgegroeid (overigens geen GG).

Precies, ik herken beide situaties ook. En dat verschilt soms ook gewoon binnen gemeentes.
Waar ik in dit topic moeite mee heb is dat al 'die ex-gergemmers' hier een schop na krijgen. Voor allemaal geldt blijkbaar dat ze een makkelijkere leer en een lossere levensstijl willen en daarom maar hun oorspronkelijke gemeente verlaten.
Dat gaat op zo'n harde manier voorbij aan al die mensen die er ook zijn voor wie het leven in hun oude gemeente zo onmogelijk gemaakt is dat ze het er niet meer uit konden houden.
Laten we wel wezen: die eerste categorie bestaat zeker. Dat zijn vaak de mensen die in een nieuwe gemeente na niet al te lange tijd een hoop herrie trappen en na veel onrust veroorzaakt te hebben opnieuw vertrekken. De tijd zal leren of dat bij de betreffende gemeente het geval is.

Om vervolgens alle overstappers zo weg te zetten is ontzettend pijnlijk en wekt de indruk dat 'de GG' erg star geworden is.

Dat is ook zo. Sommige kerkenraden voeren bewust beleid om leden uit te sluiten van de ambten, bijvoorbeeld omdat de kerkenraad wil dat de gemeente 'in het midden van de Gereformeerde Gemeenten' staat. Als dan de helft of meer van de leden moet vertrekken, dan geeft dat pijn bij de betrokkenen.

Delftenaar

Berichtdoor Delftenaar » 24 Sep 2020, 19:43

Het feit dat men dan accepteert dat de helft leden "maar" vertrekt is pijnlijk.
Alsof zij er niet toe doen.

DDD

Berichtdoor DDD » 24 Sep 2020, 19:46

Delftenaar schreef:Het feit dat men dan accepteert dat de helft leden "maar" vertrekt is pijnlijk.
Alsof zij er niet toe doen.

Ja. Ik vind dat zelfs zondig. Maar goed. Dat is een keuze. Men ziet het als het goede voor de kerk zoeken.

Simon0612

Berichtdoor Simon0612 » 25 Sep 2020, 00:07

Hollander schreef:
Simon0612 schreef:
Nathanaël schreef:
Simon0612 schreef:

Misschien wat meer kennis nemen van het vakgebied sociologie? Dit plaatje geeft namelijk niets weer van de redenen, alleen van de statistische stromen.

Klopt. Maar de redenen hoor ik maar al te vaak. Daarbij ontstaat een gevoelen. En dat plaatje bevestigd dat. Maar even plat zeggen dan: kunnen we aan de hand van het plaatje niet concluderen dat de beweging van rechts naar links gaat? Mij lijkt wel.

samanthi

Berichtdoor samanthi » 25 Sep 2020, 04:04

@simon0612
Hebben die dat allemaal tegyje gezegd?
Ik hoor veel pijn bij het vertrekken naar een andere gemeente.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?

HersteldHervormd

Berichtdoor HersteldHervormd » 25 Sep 2020, 06:26

Simon0612 schreef:
Bezorgd schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Als een prediking niet Schriftuurlijk is, moet je daar tegenin gaan en - op den duur - die gemeente verlaten.

De praktijk is een andere. De prediking is in onze ogen niet Schriftuurlijk en de levensstijl te wettisch en dus vertrekken we. Zou de waarschuwing van Paulus uit 2 Timotheüs 4:3 onnodig zijn geweest?

Generaliseer je nu niet een beetje?
Of vind je dat bv ook voor alle mensen die overgekomen zijn naar de gemeente waar jij lid bent?

Wat betekenen die spiraaltjes?
He give us shelter
In the storms of life
When there's no peace on Earth
There is peace in Christ

Klavart

Berichtdoor Klavart » 25 Sep 2020, 06:53

HersteldHervormd schreef:
Simon0612 schreef:...het plaatje van de kerkgrensverkeer uit het RD van een tijd gelden:

Dat zijn vraagtekens.

HersteldHervormd

Berichtdoor HersteldHervormd » 25 Sep 2020, 07:02

Klavart schreef:
HersteldHervormd schreef:
Simon0612 schreef:...het plaatje van de kerkgrensverkeer uit het RD van een tijd gelden:

Dat zijn vraagtekens.

Ja joh, je hebt gelijk.

Hoop vraagtekens bij de HHK ;)
He give us shelter
In the storms of life
When there's no peace on Earth
There is peace in Christ

Hollander

Berichtdoor Hollander » 25 Sep 2020, 08:15

Simon0612 schreef:Klopt. Maar de redenen hoor ik maar al te vaak. Daarbij ontstaat een gevoelen. En dat plaatje bevestigd dat. Maar even plat zeggen dan: kunnen we aan de hand van het plaatje niet concluderen dat de beweging van rechts naar links gaat? Mij lijkt wel.
Dat laatste lijkt mij een meer gerechtvaardigde conclusie dan de voorgaande conclusie.

Simon0612

Berichtdoor Simon0612 » 25 Sep 2020, 08:19

samanthi schreef:@simon0612
Hebben die dat allemaal tegyje gezegd?
Ik hoor veel pijn bij het vertrekken naar een andere gemeente.

Ja ik heb ze alle 50.000 geïnterviewd. :bobo

Terug naar “Theologie - Actueel”