Wraakpsalmen en bidden om de dood van Vladimir Poetin

J.C. Philpot
Locatie: Het Ondermaanse | Email: jcphilpotrefoforum@aol.com

Wraakpsalmen en bidden om de dood van Vladimir Poetin

Berichtdoor J.C. Philpot » 23 Sep 2022, 18:19

De bijbel bevat wraakpsalmen. Ook in andere gedeelten van Gods Woord (denk aan de profeten) staan gebeden om wraak. Dat we hier tegenwoordig niet goed raad mee weten heeft meer te maken met beinvloeding door de cultuur, dan met ons goede verstaan van de bijbel.

Toch bid ik als ik voor de oorlog in de Oekraine bid (en dat is helaas te weinig) voor bekering van Poetin, en niet om de dood van Poetin. Ook ik vind het ongemakkelijk om als het gaat om Vladimir Poetin, te bidden voor Gods wraak over hem. Wie ben ik om dat te bidden, als ik zelf Gods toorn verdien?

Dat brengt me tot de vraag: zijn er onder ons die wel bidden om de dood van Poetin, en de wraak van God over hem? Zouden we dat wel moeten doen? Welke plaats heeft dit uberhaubt in jullie gebeden?
Man is nothing; he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him.
George Whitefield

Delftenaar

Re: Wraakpsalmen en bidden om de dood van Vladimir Poetin

Berichtdoor Delftenaar » 23 Sep 2022, 18:48

Het is niet aan ons als mens om een oordeel over de daden van Poetin uit te spreken.

Eerst een terzijde: bekend is dat Poetin extreem bang is voor corona (vermoedelijk wegens een ziekte; in ieder geval zijn die foto's aan zo'n heeeeeel lange tafel bekend).
Vermoedelijk heeft hij tijdens isolatie in 2020 en 2021 iets teveel boeken over het Russische Rijk in het verleden gelezen. Of heeft hij te lang nagedacht over wat hij in zijn ogen als een nederlaag ervaart. In ieder geval is hij psychisch op een zacht gezegd discutabel spoor beland.

Zolang Poetin nog leeft is er ook voor hem inkeer, berouw en vergeving mogelijk. God kan immers ook zijn hart ombuigen. Daarom is vooral gebed nodig dat hij tot inkeer komt. Hij schijnt lid te zijn van de orthodoxe kerk. Ervan uitgaande gaande dat dit niet alleen op papier zo is (?) heeft hij, ook al staat de orthodoxe kerk ver van onze gezindte, enige kennis van God.

Je vraag begrijp ik. Toch is het niet goed om aan God om de dood van Poetin te vragen. Het is ook een mens met een ziel. Liever is het gebed dat God zijn hart ombuigt naar een stuk mildheid richting Oekraïne. En dat hij geen kernwapens zal inzetten.

Een aantal jaar geleden, het was in de lijdenstijd, hoorde ik in mijn eigen gemeente een preek over Judas. Geen uitleg nodig zou je zeggen.
Toch ging de preek nu juist over dat laatste zinnetje. De preek ging over Judas, een van de discipelen (vergeet dit niet), die na zijn verraad van Jezus berouw kreeg. Toen ging hij naar de tempel waar hij, in mijn eigen woorden samengevat, een wat minder pastorale reactie kreeg.
De preek gaf vervolgens aan dat, als de priesters wel pastoraal met hem omgegaan waren (en de offers gedaan hadden), er wellicht vergeving mogelijk was. Juist omdat Jezus kort daarna aan het kruis stierf voor zondaren.

De toepassing daarna was dat, in het offer van Jezus, verzoening mogelijk is voor de meest verdorven mensen. Zoals Poetin. Of allerlei andere "engerds" uit de wereldgeschiedenis.
Zolang zij leven moeten we dus bidden dat zij tot inkeer komen en God gaan aanbidden.

-DIA-

Berichtdoor -DIA- » 23 Sep 2022, 22:38

De wraakpsalmen zijn, dacht ik toch, allen gericht op de eer van God. Niet op een mens die vijandelijk handelt of naar mijn denken. Als het Gods eer niet is komt ons de wraak niet toe. Dan is het immers: Mij komt de wraak toe?
© -DIA-

DDD

Berichtdoor DDD » 23 Sep 2022, 23:04

Ik begrijp niet waarom het niet aan mensen zou zijn om een oordeel over het gedrag van Poetin uit te spreken. Zonder zulke oordelen zou er geen rechtsorde zijn.

Ik heb er geen moeite mee om te bidden of Poetin overlijdt. En bij een wraakpsalm denk ik inderdaad soms aan Poetin. Maar ik zeg niet dat dat zou moeten. Ik vind het passend, juist ook omdat zijn dood vele levens zou sparen.

Ik vind dat je zeker mag bidden dat hij door de wormen gegeten wordt tijdens een van zijn toespraken. En het is ook goed om voor zijn bekering te bidden.

-DIA-

Berichtdoor -DIA- » 23 Sep 2022, 23:11

Wat ik soms denk (en soms nog hoor) dat er meer een gebed wordt geboren wat we in het ook lezen, en door een levend gemaakt volk, anders kan dit gebed niet gebeden worden.
En de Geest en de bruid zeggen: Kom. En die het hoort, zegge: Kom.
© -DIA-

Terug naar “Theologie - Actueel”