Vloeken

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: vloeken

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Zita schreef:
Mara schreef:"Welk ander volk scheldt er ook met ziektes? Google vertelde mij: geen enkel.
(...)
Zo houdt de schrijfster Lale Gül Nederland een spiegel voor in haar column in het AD.
Ik vind het heel onprettig als zo'n vloek wordt afgekort. Al lezend vul je de ontbrekende letters toch in.
Daarom ook eruit geknipt.
Had het zaterdag gezegd, dan had ik het zelf verwijderd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: vloeken

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Daarom ook eruit geknipt.
Had het zaterdag gezegd, dan had ik het zelf verwijderd.
Ik heb het zaterdag niet gelezen, ben nauwelijks aanwezig geweest de afgelopen dagen.
Waarom zit ik me hier te verantwoorden eigenlijk?
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Vloeken

Bericht door Charles »

Ik dacht pas: je zou elk boek wat je leest en waar een vloek instaat direct weg moeten doen. Daarnaast zou je geen boek in de boekenkast moeten hebben staan waar een vloek in staat. Deze stelregel is waarschijnlijk een goed filter voor een hoop werelds gedachtengoed.

Ds Latzel zei onlangs in een preek dat, wanneer je een vloek hoort, het als christen je plicht is om direct op te staan en er wat van te zeggen. Dat is wel een les...

Ds. Chr. van Dam schrijft over de tijd dat hij nog een meubelzaak had en financieel krap zat:
Eens was de nood weer zeer hoog gestegen, toen er een boer met zijn vrouw kwam om een groot karpet van prima kwaliteit. Toen hij bij het tonen der verschillende dessins iets zeer mooi vond, misbruikte hij Gods Naam. En zo kwam met kracht in mijn ziel: De vloeker zal in mijn huis niet komen, waarop ik hem vermaande, al deed ik het bevende. De man was verwonderd, beloofde het niet meer te doen, kocht nog meer en ging na betaling enigszins verlegen heen. Hadden wij maar meer vrijmoedigheid om zonden te bestraffen, de wereld zou meer achting voor ons hebben.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vloeken

Bericht door DDD »

Ik denk dat het niet goed is om boeken niet te lezen omdat er vloeken in staan. Maar het is wel goed om in beginsel altijd iets te zeggen als iemand vloekt. Ik doe het ook altijd als het kan. Maar soms verstoort het het gesprek, en dan heeft het denk ik geen zin om het direct aan de orde te stellen. En een goede bijbelkennis is belangrijk, zodat je zinnen over Jezus op een gepaste manier kunt afmaken.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: vloeken

Bericht door ZWP »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:Daarom ook eruit geknipt.
Had het zaterdag gezegd, dan had ik het zelf verwijderd.
Ik heb het zaterdag niet gelezen, ben nauwelijks aanwezig geweest de afgelopen dagen.
Waarom zit ik me hier te verantwoorden eigenlijk?
Ik neem aan dat ze het over Zita had. :)
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: vloeken

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Zita schreef:
Mara schreef:"Welk ander volk scheldt er ook met ziektes? Google vertelde mij: geen enkel.
(...)
Zo houdt de schrijfster Lale Gül Nederland een spiegel voor in haar column in het AD.
Ik vind het heel onprettig als zo'n vloek wordt afgekort. Al lezend vul je de ontbrekende letters toch in.
Het aantal sterretjes klopt niet. :huhu
Maar even serieus, Mara, dan heb je die vloek toch zelf gelezen, gespeld, letters geteld enzovoorts. Dat wil je toch niet?
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: vloeken

Bericht door Zita »

Mara schreef:
eilander schreef:
Zita schreef:
Mara schreef:"Welk ander volk scheldt er ook met ziektes? Google vertelde mij: geen enkel.
(...)
Zo houdt de schrijfster Lale Gül Nederland een spiegel voor in haar column in het AD.
Ik vind het heel onprettig als zo'n vloek wordt afgekort. Al lezend vul je de ontbrekende letters toch in.
Daarom ook eruit geknipt.
Had het zaterdag gezegd, dan had ik het zelf verwijderd.
Huh? Die snap ik even niet.
Ik zei het toen ik het las.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: vloeken

Bericht door refo »

Wim Anker schreef:Kun je nu gewoon niet eens stoppen met als een virus allerlei teksten van hot naar her te kopiëren?
Of lees een andere krant.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vloeken

Bericht door -DIA- »

Deze campagne van de Bond heeft bij tot het besluit gebracht niet meer te doneren aan deze Bond. Ik zal niet ontkennen dat ze veel goed hebben gedaan, maar dit kan niet op elke manier.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: vloeken

Bericht door Mara »

Zita schreef: Maar even serieus, Mara, dan heb je die vloek toch zelf gelezen, gespeld, letters geteld enzovoorts. Dat wil je toch niet?
Ik begon het stuk te lezen, omdat ik dacht dat het over ziektes ging, die mensen elkaar toewensen.
Omdat dit erboven stond: Welk ander volk scheldt er ook met ziektes? Google vertelde mij: geen enkel.
Maar dat zij ons - de Nederlanders - deze spiegel voorhoudt, vind ik nogal schokkend.
De vloek komt pas in het een na laatste gedeelte.

Ik zette bewust een verkeerd aantal sterretjes en alleen de eerste en laatste letter.
Er gaat geen dag voorbij of ik hoor wel iets wat onder de term "vloeken" zou vallen.
Er is bijna niet aan te ontkomen.
Toen ik heb boek las en in één van de laatste hoofdstukken pas die doorgestreepte vloek tegen kwam, heb ik het direkt dichtgeklapt. Ik lees dan ook niet meer verder.
Ik heb zo'n auteur weleens gemaild, maar je krijgt geen antwoord.
Als er zaterdag melding van was gemaakt, had ik de posting zelf kunnen verwijderen, na 2 dagen kan dat niet meer en ziet het er met het groene erg beschuldigend uit.
Ik zal dit ook geen tweede keer meer doen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vloeken

Bericht door DDD »

Hoe het er uit ziet, hangt ook erg af van de vraag hoe goed je tegen kritiek kunt. Dat is dus nogal persoonlijk. Een ander zal het er wellicht helemaal niet beschuldigend uit vinden zien.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: vloeken

Bericht door John Galt »

Mara schreef:Volgens Neerlandicus Marc van Oostendorp staan Nederlanders al sinds de 17de eeuw wereldwijd bekend om hun grofheid;.
Nederlanders staan bekend om hun botheid, maar ik vraag me af of we bekend staan om grofheid. Loop eens een poosje door Vlaanderen, dan suizen je oren. En ook in Engeland (waar men in de hogere kringen heel hypocriet 'shit' grof vindt, maar de verdoemenisvloek om de andere zin in de mond neemt, vooral als bijvoeglijk naamwoord)) kunnen ze er wat van. En zijn het niet juist de Nederlanders van Noord-Afrikaanse afkomst die bekend staan om het vloeken met ziektes?
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: vloeken

Bericht door J.C. Philpot »

John Galt schreef:Nederlanders staan bekend om hun botheid, maar ik vraag me af of we bekend staan om grofheid. Loop eens een poosje door Vlaanderen, dan suizen je oren. En ook in Engeland (waar men in de hogere kringen heel hypocriet 'shit' grof vindt, maar de verdoemenisvloek om de andere zin in de mond neemt, vooral als bijvoeglijk naamwoord)) kunnen ze er wat van. En zijn het niet juist de Nederlanders van Noord-Afrikaanse afkomst die bekend staan om het vloeken met ziektes?
Mijn ervaring is dat het per provincie of werkkring kan verschillen. Toen ik in Den Bosch werkte, hoorde ik dagelijks de vreselijkste vloeken. Wellicht dat het iets Brabands is. Waar ik nu werk (provincie Utrecht), hoor ik vrijwel nooit een vloek. Nu is het gemiddelde niveau op het bedrijf waar ik nu werk ook wat hoger als de genoemde eerdere betrekking, dus dat speeldt mogelijk ook mee.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Vloeken

Bericht door John Galt »

Dat ben ik wel met je eens. Ook ik werk in het zuiden en daar wordt inderdaad meer gevloekt dan bij ons op de Veluwe. Overigens is mijn ervaring dat men maar al te bereid is zich te beheersen als ik een keer in de buurt ben. Het zit in de katholieke volksaard denk ik, maar daarom geloof ik ook niet zo dat "de Nederlander" erom bekend staat.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vloeken

Bericht door Maanenschijn »

Ik heb eens een klus gedaan in Roosendaal. Er werd riant gevloekt, helaas. Het was geen doen om daar elke keer wat van te zeggen. Toch was dat ook niet meer nodig. De afdeling waar ik werkte werd opgenomen in een gemeenschappelijk regeling (samenwerking tussen gemeenten), waar niet iedereen gelukkig mee was. Gekscherend werd gezegd: ‘We komen wel bij jou werken. Maar dan moeten we wel op ons taalgebruik letten zeker?’

Het was duidelijk hoe ik er in stond, blijkbaar. We hebben het er ook wel regelmatig over gehad. Maar men was er van overtuigd: “Onze lieve Heer weet wel dat we dat niet zo kwaad bedoelen hoor, de pastoor vindt dat ook”
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie