Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door jakobmarin »

In veel gemeenten komt sinterklaas vrijdag aan. R. A. Steenbergen roept de gereformeerde gezindte op niet aan het feest mee te doen vanwege het heidense en roomse karakter ervan. Hij citeert uitgebreid uit een boek van Petrus Wittewrongel.

Eind oktober hield het RD een kleine peiling onder zijn lezers over tradities. De uitkomst was triest: het sinterklaasfeest scoort hoog bij de deelnemers. Dit puur roomse feest lijkt weer geheel ingeburgerd in de gereformeerde gezindte.

Dat is treurig, want wie diverse bronnen nakijkt op Sint-Nicolaas en het naar hem genoemde feest, komt onder meer de volgende dingen tegen. Ten eerste: er lopen parallellen naar de god Wodan, die ook op een schimmel rijdt. Twee: zwartepiet was oorspronkelijk een demon die door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten. In christelijk perspectief is zwartepiet de bedwongen duivel, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan.

En als derde: het sinterklaasfeest heeft lang moeten opboksen tegen protestantse bezwaren, met name met betrekking tot de katholieke heiligenverering. Begin 17e eeuw werd het feest in sommige steden verboden, evenals het schoenzetten. Ook Luther verzette zich ertegen.

Velen houden zich tegenwoordig aan een kerkelijk jaar, maar ook aan een interkerkelijk ofwel multicultureel jaar. Op 14 februari bijvoorbeeld wordt de -eveneens roomse- Valentijnsdag gevierd, op 31 oktober herdenkt de gereformeerde gezindte de hervorming en begin december viert ze sinterklaas; alsof zij niet hervormd of gereformeerd is. Eind december volgt dan het gedenken van Christus’ geboorte. En zo zweeft de gereformeerde gezindte tussen twee godsdiensten.

Tussen sinterklaas en een pakjesavond op een andere datum wil ik geen onderscheid maken. Een pakjesavond is net zo goed een sinterklaasviering. Als iemand op woensdag jarig is en hij houdt het pas vrijdag, dan is het evengoed de verjaardagsviering. Zo ook met pakjesavond op een andere datum.

Een ander argument tegen het feest is dat het toneelspel is. Iets wat eeuwenlang is veroordeeld.

Wittewrongel
Het was mij niet bekend dat oudvaders uitgebreid aandacht aan het feest hebben gegeven. Het was daarom een verassing wat ik onlangs las in het boek ”Christelicke Huys-houdinghe” van Petrus Wittewrongel (1609-1662). Hij schrijft maar liefst twintig pagina’s over de diverse roomse feesten, waarin hij in niet mis te verstane bewoordingen waarschuwt tegen het sinterklaasfeest.

Wittewrongel noemt de Sint-Nicolaasavonden „een superstitieus (bijgelovig, RAS) en afgodisch werk” dat „tot blaam van onze Reformatie gehouden wordt.”

Wittewrongel schrijft over de fabel dat er drie dochters waren die zich wegens armoede tot hoererij begaven, en dat Sint-Nicolaas bij hen drie stukken goud door de schoorsteen zou hebben laten vallen. „Daarom heeft dit lieve feest van St. Nicolaas in het Pausdom zijn oorsprong, omdat ouders hun kinderen (om hen alzo van jongs af tot de superstitie en afgoderij te gewennen) onderwezen hebben hun schoenen ook in de schouw te hangen, zodat St. Nicolaas iets goeds daarin mocht gooien. En daarom is dit ook één van die paapse hoogten, die de naam van afgod op zijn voorhoofd heeft.” Wittewrongel schrijft dat hij „alle Gereformeerde Christenen, graag wil afschrikken” eraan mee te doen.

Op het vieren van het sinterklaasfeest kan geen zegen rusten, zegt de theoloog. „Wie ziet niet dat de vruchten van de Sint-Nicolaasavonden onvruchtbare werken der duisternis zijn? Wie dit niet kan begrijpen, leeft nog in de duisternis. Zal men van zo’n heilige zoveel werk maken? Zal men tot zijn eer een feest vieren? Zal men voor zijn jonge kinderen Sint-Nicolaasgoed kopen, om hun al van hun tere jeugd met zulk grof bijgeloof en afgoderij te bezoedelen?”

Wittewrongel spreekt de ouders ernstig aan. „Wat dunkt u, christelijke huisvaders en huismoeders, hebben wij uit al het voorgaande niet grote reden om u voor zulk kwaad, en zo schadelijk vergif te waarschuwen?”

Sommige mensen zeggen dat dit „maar beuzelingen zijn”, zegt de predikant, en „dat het de pijn niet waard is dat de predikanten er zoveel werk van maken. Is het maar zo’n kleine beuzeling in uw ogen? Waarom wilt u dan zo ernstig daarvoor strijden, en tegen alle vermaningen van Gods dienaren in zulke beuzeling aan de hand houden? Een ander zal zeggen: Men moet niet zo precies reformeren. Maar kan men het vlees wel te nauwe palen zetten? Moeten wij niet voorzichtig en precies wandelen (Efeze 5:15)?”
Klik hier!

Feestdagen die niet door God zijn ingesteld zouden christenen niet moeten vieren, zegt Wittewrongel. „Wij mogen met zulke onvruchtbare werken der duisternis geen gemeenschap hebben. Het zou ons veeleer passen dezelve in onze families met wortel en tak uit te roeien.”

Oude leraren
Wittewrongel wijst op veel theologen die hem voorgingen met waarschuwen tegen heidense feesten. „Als wij eens terdege kennis wilden nemen hoe ijverig de oude leraren Tertullianus, Chrysostomos, Nazianzenus, Epifanius, wel geweest zijn om in hun tijd de overblijfselen van heidense feestdagen te berispen. Hoe zij die als een pest en schadelijk vergif door alle middelen hebben zoeken uit te roeien”, dan zouden we niet aan de feesten meedoen, stelt de predikant.

Wittewrongel besluit met een ernstige oproep. „Wij willen alle christelijke huisvaders en huismoeders, in de Naam van Jezus Christus, ernstig vermanen, bidden en smeken al deze overgebleven paapse feesten en al hetgeen hetwelk van de oude zuurdesem nog overig is uit het midden van hun huisgezinnen te willen wegnemen. Geliefde christenen, wat een schande is het voor ons, en voor de Reformatie, en voor die God voor Wie wij dagelijks onze knieën buigen, dat wij aan deze paapse feesten zo vast blijven houden.”

Het is voor Wittewrongel ook een schande dat „van de antichrist dít bittere verwijt dikmaals moeten horen, dat de Gereformeerden wél vijand zijn van hun vastendagen, maar zeer genegen en gewillig zijn om hun brasdagen te onderhouden. Laat ons, geliefde christenen, de stroom van zonden en gruwelen, die op zulke tijden heel het land willen overstromen, bijtijds proberen te stoppen, opdat de maat derzelve niet vol worde”, schrijft Wittewrongel. Daar hoeven wij niets aan toe te voegen, maar ook niets tegen in te brengen.

bron:www.refdag.nl
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door Gian »

Doe niet mee aan wetticisme.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door jvdg »

Wittewrongel, Luther en de protestanten hebben volkomen gelijk.

Maar ik geloof niet dat de afgelopen vele jaren er sprake is geweest van heiligenverheerlijking, noch van rooms-katholicisme.

Sinterklaas (sowieso al een verbastering) is verworden tot een familie"feest".

Ik geloof werkelijk niet dat de "viering" is verworden tot een verheerlijking van een heilige.
Bisschop Nicolaas is hooguit en uitsluitend een naamgever, zelfs onder degenen die aan heiligenverheerlijking doen.

Ik acht deze "viering" meer in de lijn van moederdag, vaderdag, valentijnsdag, en in het verlengde daarvan kinderdag, hoewel ook de ouderen meeprofiteren ( :) ).

Elkaar cadeautjes geven, kan dat kwaad.....?
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door Zonderling »

Wel denk ik dat het dan goed zou zijn om niet meer te spreken over een 'alwetende' sinterklaas (ook niet in de gedichten waar dit volop aan de orde is), en hem ook niet meer af te beelden met een twee-hoornige bisschopsmijter en een kruis. Dit soort gewoonten stuiten mij al lang heel erg tegen de borst.
Paoli
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 nov 2008, 02:21
Locatie: Aan het water.

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door Paoli »

Ik heb veel meer problemen met "halloween".
St. Nicolaas feest is vergeleken met haloween vrij onschuldig.
Moeten we ook verjaardagen en dergelijke celebrations afschaffen?

(En "Zwarte Pieten" is dat racist?)
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door MarthaMartha »

Mmmm.... als ik dat artikel lees heb ik opeens veel minder moeite met een pakjesavond......
want dat is toch echt héél iets anders dan dit sinterklaasfeest.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door Rens »

MarthaMartha schreef:Mmmm.... als ik dat artikel lees heb ik opeens veel minder moeite met een pakjesavond......
want dat is toch echt héél iets anders dan dit sinterklaasfeest.
"Pakjesavond en Sinterklaas" worden in het artikel op één lijn gesteld.

Los daarvan vind ik het getuigen van een sterk verwrongen geest om een (copy and past)artikel te schrijven door de scribenten (zoals gepost door JacobMarin).

ëén heel klein voorbeeldje van die verwrongenheid: de mijter van sinterklaas zou twee horens hebben................blijkbaar heeft de schrijver van die tekst nog nooit een mijter van sinterklaas gezien, want het is púre kolder.......

maar goed, meningen verschillen nu eenmaal, en we zijn ook niet allen van eenzelfde kerkverband, dus de zienswijze op dit volksgebeuren (los van het feit dat ik er zélf al zeer vele jaren niets mee doe, ik vind het een knáp leeg gebeuren: kado's en attenties geven aan elkaar kun je het hele jaar door) verschilt van mens tot mens, van kerkverband tot kerkverband............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door Democritus »

Feestdagen die niet door God zijn ingesteld zouden christenen niet moeten vieren, zegt Wittewrongel. „Wij mogen met zulke onvruchtbare werken der duisternis geen gemeenschap hebben. Het zou ons veeleer passen dezelve in onze families met wortel en tak uit te roeien.
Als de schrijver van het artikel het goed kan vinden met Ds Wittewrongel (nog nooit van gehoord overigens) dan viert deze ook geen kerst, pasen erc. meer. Want dat zijn ook maar door mensen ingestelde feestdagen.

Inderdaad Gian het wetticisme druipt er van af.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33246
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door Tiberius »

Democritus schreef:
Feestdagen die niet door God zijn ingesteld zouden christenen niet moeten vieren, zegt Wittewrongel. „Wij mogen met zulke onvruchtbare werken der duisternis geen gemeenschap hebben. Het zou ons veeleer passen dezelve in onze families met wortel en tak uit te roeien.
Als de schrijver van het artikel het goed kan vinden met Ds Wittewrongel (nog nooit van gehoord overigens) dan viert deze ook geen kerst, pasen erc. meer. Want dat zijn ook maar door mensen ingestelde feestdagen.
Niet alleen ds. Wittewrongel (bij mij ook voor het eerst dat ik de naam hoor), maar meerdere oudvaders waren tegen deze door mensen ingestelde feestdagen, bijvoorbeeld Koelman.
Maar om zijn argumenten op zijn merites te beoordelen, moet je eigenlijk naar de invulling van de feestdagen kijken. Want het is op zich niet verkeerd om een menselijke instelling te onderhouden, zolang de invulling maar niet tegen Gods Woord is.
Democritus schreef:Inderdaad Gian het wetticisme druipt er van af.
Dat vind ik niet.
Als vertegenwoordiger van de Nadere Reformatie legt hij accent op de eenheid tussen leer en leven en op vroomheid.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door wim »

Nou, ik ga straks met de kinderen naar de haven. Sinterklaas komt om 11.00 uur binnenvaren.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door JolandaOudshoorn »

:humhihi ik heb net de sinterklaascadeautjes gekocht
Ik weet, mijn Verlosser leeft
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door albion »

Paoli schreef:Ik heb veel meer problemen met "halloween".
St. Nicolaas feest is vergeleken met haloween vrij onschuldig.
Moeten we ook verjaardagen en dergelijke celebrations afschaffen?

(En "Zwarte Pieten" is dat racist?)
En ik heb ook hééééél véééél moeite met de carnavalsviering!
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door rekcor »

Zo heeft iedere tijd zijn specifieke zonden. In de tijd van genoemde dominee Wittewrongel zou ik denk ik ook niet meegedaan hebben met het Sinterklaasfeest.

De moeite die ik er vandaag de dag mee zou hebben is het materialisme dat we er zodoende bij onze kinderen met de paplepel ingieten. Daarnaast zouden de kinderen kunnen gaan denken dat de Here God ook een soort grote Sint is: wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe.

Aan de andere kant biedt Sinterklaas ook juist een uitgelezen mogelijkheid om onze kinderen duidelijk te maken dat materialisme een doodlopende weg, en dat de Here (gelukkig!) geen Sinterklaas is!
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door Rens »

albion schreef:
Paoli schreef:Ik heb veel meer problemen met "halloween".
St. Nicolaas feest is vergeleken met haloween vrij onschuldig.
Moeten we ook verjaardagen en dergelijke celebrations afschaffen?

(En "Zwarte Pieten" is dat racist?)
En ik heb ook hééééél véééél moeite met de carnavalsviering!
niemand verplicht je toch om er aan mee te doen, aan dat zinloze gehos en gelal en gezuip, plus de schuinsmarcheerderij die ook nog eens om het hoekje komt kijken......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23838
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door refo »

rekcor schreef:Zo heeft iedere tijd zijn specifieke zonden. In de tijd van genoemde dominee Wittewrongel zou ik denk ik ook niet meegedaan hebben met het Sinterklaasfeest.

De moeite die ik er vandaag de dag mee zou hebben is het materialisme dat we er zodoende bij onze kinderen met de paplepel ingieten. Daarnaast zouden de kinderen kunnen gaan denken dat de Here God ook een soort grote Sint is: wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe.

Aan de andere kant biedt Sinterklaas ook juist een uitgelezen mogelijkheid om onze kinderen duidelijk te maken dat materialisme een doodlopende weg, en dat de Here (gelukkig!) geen Sinterklaas is!
Waar gaat het allemaal over?
Onze jongste zit zich juist te verkneuteren over het kopen van het present, het maken van een surprise en/of het schrijven van het gedicht(je). Sinterklaas is een feest van geven. Je vergeet dat je zelf ook wat krijgt. Het maken van een verlanglijst is eigenlijk nog het grootste probleem. (max 10 euro)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie