Boek atheïstische dominee vliegt winkel uit

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Boek atheïstische dominee vliegt winkel uit

Bericht door jakobmarin »

dinsdag 13 november 2007 14:07

AMSTERDAM (ANP) – Het boek ’Geloven in een God die niet bestaat’ van dominee Hendrikse vliegt de boekwinkels uit. Deze week komt de tweede druk van 3000 exemplaren uit en volgende week volgt de derde druk, die evenveel exemplaren omvat.

Dat heeft uitgeverij Nieuw Amsterdam dinsdag laten weten. Het boek kwam anderhalve week geleden uit. Hendrikse, protestants predikant in Middelburg, noemt zich een gelovige atheïst. Hij gelooft niet dat God bestaat, maar gelooft wel in God. Volgens de vrijzinnige predikant is God niet onder te brengen in de categorie verschijnselen die met het woord ’bestaan’ kunnen worden aangeduid.Bij drie presentaties van Hendrikse vorige week in Zeeland waren de tweehonderd meegebrachte exemplaren van het boek al verkocht voor de predikant aan het woord kwam. De eerste druk van het boek bedroeg 2000 exemplaren.

Bij het centrale bureau van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), waarvan Hendrikse lid is, zijn tientallen e–mailtjes en brieven binnengekomen van kerkleden die bezorgd zijn over de ideeën van Hendrikse en het kerkbestuur vragen om „hieraan een einde te maken".

Volgens de woordvoerder van de kerk krijgen zij te horen dat niet de synode, maar alleen de classis (regionale kerkvergadering), waaronder Hendrikse valt, over de zaak kan oordelen. Leden van het synodebestuur, onder wie voorzitter Gerrit de Fijter, hebben in de media duidelijk gemaakt het met de Middelburgse predikant oneens te zijn. Bron: http://www.refdag.nl
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

die boeken zouden het in de vuurkorf erg goed doen. :oops:
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Blijkbaar herkennen mensen zich in dit boek. De oplossing ligt dan niet in het verbranden of verbieden van een boek, maar het aanpakken van de oorzaak.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Boek atheïstische dominee vliegt winkel uit

Bericht door jvdg »

jakobmarin schreef: Leden van het synodebestuur, onder wie voorzitter Gerrit de Fijter, hebben in de media duidelijk gemaakt het met de Middelburgse predikant oneens te zijn.....
Ja?

En nu, hoe gaat de kerk hier mee om?
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Bericht door Zosinus »

Schepper en Co op de NCRV radio had een interessante bespreking van het boek door twee theologen. Zij pleiten er onder meer voor dat de orthodoxe stroming het gesprek met Hendrikse aangaat. Hier is is het gesprek te beluisteren (het tweede uur).
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Boek atheïstische dominee vliegt winkel uit

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
jakobmarin schreef: Leden van het synodebestuur, onder wie voorzitter Gerrit de Fijter, hebben in de media duidelijk gemaakt het met de Middelburgse predikant oneens te zijn.....
Ja?

En nu, hoe gaat de kerk hier mee om?
Niet, ze nemen het alleen ter kennisgeving aan, want ze de regels in de PKN zijn zo dat ze er officieel niets tegen kunnen doen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Boek atheïstische dominee vliegt winkel uit

Bericht door elbert »

Marnix schreef:Niet, ze nemen het alleen ter kennisgeving aan, want ze de regels in de PKN zijn zo dat ze er officieel niets tegen kunnen doen.
Volgens mij is het zo dat de gemeente het aanhangig moet maken bij de classis en dat de classis maatregelen kan nemen.
Volgens mij is het eerder onwil (van gemeente en classis) dan onmacht.

Ds. Hendrikse is voorganger van de Koorkerkgemeenschap in Middelburg, een samenwerkingsverband van vrijzinnigen binnen de PKN met de remonstrantse broederschap. Een soort van vrijzinnig samen op weg. Gezien de samenstelling van de kerkenraad (1 predikant en 3 andere ambtsdragers) lijkt het me een kleine gemeente te zijn. Dat hoeft ons gezien de aard van deze gemeente ook niet te verbazen.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Het enige wat je als andere gemeente kan doen is deze man niet uitnodigen voor een preekbeurt.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Ik zit uit nieuwsgierigheid naar een dienst van deze gemeente te luisteren.

"We doen vanmorgen net alsof God bestaat".
:shock: :(

De kerkdienst is gekaapt om er een dwaze poppenkast van te maken.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

elbert schreef:Ik zit uit nieuwsgierigheid naar een dienst van deze gemeente te luisteren.

"We doen vanmorgen net alsof God bestaat".
:shock: :(

De kerkdienst is gekaapt om er een dwaze poppenkast van te maken.
Geen eredienst maar een godsdienstoefening...
Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Ik snap die man echt niet, maar waarschijnlijk kan ik zijn denkwijze niet volgen. Hoe kun je nu in een God geloven, die niet bestaat? Welke kant wil hij op?
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Klaas-Jan schreef:Ik snap die man echt niet, maar waarschijnlijk kan ik zijn denkwijze niet volgen. Hoe kun je nu in een God geloven, die niet bestaat? Welke kant wil hij op?
God bestaat bij de gratie van de mens, dat poneert hij. Kuitert met een andere jas aan.
Zijn kerntekst is van bij Mozes bij de braambos: "Ik zal zijn die Ik zijn zal", vertaald hij als "Ga maar, ik zal er bij zijn".

Dus eerst moet je gaan, dan pas is God er...

Ammehoela!

't Gekke is dat dit nog serieus genomen wordt....
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

jakobmarin schreef:
Klaas-Jan schreef:Ik snap die man echt niet, maar waarschijnlijk kan ik zijn denkwijze niet volgen. Hoe kun je nu in een God geloven, die niet bestaat? Welke kant wil hij op?
God bestaat bij de gratie van de mens, dat poneert hij. Kuitert met een andere jas aan.
Zijn kerntekst is van bij Mozes bij de braambos: "Ik zal zijn die Ik zijn zal", vertaald hij als "Ga maar, ik zal er bij zijn".

Dus eerst moet je gaan, dan pas is God er...

Ammehoela!

't Gekke is dat dit nog serieus genomen wordt....
Oke, het is me enigszins duidelijk... Dus hij zegt eigenlijk dat God niet bestaat, zolang je niet in hem gelooft (historisch geloof). Dat lijkt een beetje op een logisch iets... Of klopt dat niet?
Rochus
Berichten: 451
Lid geworden op: 26 jun 2007, 21:38

Bericht door Rochus »

Natuurlijk is dat logisch: Ik ben nog nooit in New York geweest dus New York bestaat niet. :!:

Waarom kunnen dingen pas bestaan als je het zelf gezien hebt?
Zou dat een bewijs zijn?

Ook iets wat niet zichtbaar of tastbaar is kan waar zijn. Dat noemen ze volgens mij geloven.

Ps. Ik geloof wel dat New York bestaat :wink:
Plaats reactie