Maar een synode kan in dit soort extreme gevallen toch wel iets meer doen dan van zich afwijzen. Het is nogal van wezenlijk belang voor de geloofwaardigheid van een kerk!elbert schreef:Tja, de synode gaat over de kerkorde en de gemeenten en (daarna) de classes over tuchtzaken. Dat lijkt me noch nieuw, noch een verandering.freek schreef:Ik snap die 'schok' niet zo. Natuurlijk is zijn visie afschuwelijk. Maar echt niet nieuw. Ook niet in de PKN. Deze man zat altijd al in de NHK en dat wist de kerkleiding heus wel.
Komt nog bij dat het verweer van de Protestantse kerkleiding zwak is. Toen hervormde classes protesteerden tegen bepaalde ontwikkelingen in de kerk kregen zij nooit thuis. En nu zouden het ineens de classes moeten zijn, die in actie moeten komen. Of er is toch iets veranderd in de overgang van NHK naar PKN
Boek atheïstische dominee vliegt winkel uit
Dat ben ik met je eens. Helaas is de geschiedenis zo, dat men vanuit de synode van de NHK en nu de PKN de handen niet wilde branden aan zelfs de meest elementaire leerstellige kwesties.freek schreef:Maar een synode kan in dit soort extreme gevallen toch wel iets meer doen dan van zich afwijzen. Het is nogal van wezenlijk belang voor de geloofwaardigheid van een kerk!
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
In de PKN ligt de"macht" bij de gemeente, die kiezen een kerkenraad, diekiezen moderamen etc. Dat ligt in de oorsprong van de reformatie, waar ze een tegenhang wilden vormen tov het Roomse stelsel waarbij vanaf boven (Paus, Kardinalen etc) geregeerd werd. Dat systeem is in de PKN (van onderaf) nog steeds zo en daarom is het voor de synode moeilijk om in te grijpen.elbert schreef:Dat ben ik met je eens. Helaas is de geschiedenis zo, dat men vanuit de synode van de NHK en nu de PKN de handen niet wilde branden aan zelfs de meest elementaire leerstellige kwesties.freek schreef:Maar een synode kan in dit soort extreme gevallen toch wel iets meer doen dan van zich afwijzen. Het is nogal van wezenlijk belang voor de geloofwaardigheid van een kerk!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Ik hoorde dat hij hier vandaan kwam, maar dat was ver voor mijn tijd, wel weet ik dat de kerkenraad van GA hem persoonlijk erop aangesproken hebben (via een brief dan)Zosinus schreef:@Jolanda
De roots van Klaas Hendrikse liggen trouwens in Groot-Ammers. Hij is er opgegroeid en speelde als keeper in het lokale voetbalteam. Ken je hem?
Als jij je zorgen maakt om de ligging van mijn gemeente, maak je geen zorgen, het is hier een traditionele GB gemeente!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Behalve als het gaat om een fusie, dan ligt de gewetensmacht ineens wel bij de synode. Een beetje vreemd is het niet?JolandaOudshoorn schreef:In de PKN ligt de"macht" bij de gemeente, die kiezen een kerkenraad, diekiezen moderamen etc. Dat ligt in de oorsprong van de reformatie, waar ze een tegenhang wilden vormen tov het Roomse stelsel waarbij vanaf boven (Paus, Kardinalen etc) geregeerd werd. Dat systeem is in de PKN (van onderaf) nog steeds zo en daarom is het voor de synode moeilijk om in te grijpen.elbert schreef:Dat ben ik met je eens. Helaas is de geschiedenis zo, dat men vanuit de synode van de NHK en nu de PKN de handen niet wilde branden aan zelfs de meest elementaire leerstellige kwesties.freek schreef:Maar een synode kan in dit soort extreme gevallen toch wel iets meer doen dan van zich afwijzen. Het is nogal van wezenlijk belang voor de geloofwaardigheid van een kerk!
Snedig!ndonselaar schreef:Behalve als het gaat om een fusie, dan ligt de gewetensmacht ineens wel bij de synode. Een beetje vreemd is het niet?JolandaOudshoorn schreef:In de PKN ligt de"macht" bij de gemeente, die kiezen een kerkenraad, diekiezen moderamen etc. Dat ligt in de oorsprong van de reformatie, waar ze een tegenhang wilden vormen tov het Roomse stelsel waarbij vanaf boven (Paus, Kardinalen etc) geregeerd werd. Dat systeem is in de PKN (van onderaf) nog steeds zo en daarom is het voor de synode moeilijk om in te grijpen.elbert schreef:Dat ben ik met je eens. Helaas is de geschiedenis zo, dat men vanuit de synode van de NHK en nu de PKN de handen niet wilde branden aan zelfs de meest elementaire leerstellige kwesties.freek schreef:Maar een synode kan in dit soort extreme gevallen toch wel iets meer doen dan van zich afwijzen. Het is nogal van wezenlijk belang voor de geloofwaardigheid van een kerk!
Zo vreemd is dat toch niet? Vergelijk het met een groot concern. In principe zijn daarbij betrokken vennootschappen volledig autonoom ten aanzien van de feitelijke uitvoering van het beleid, bijvoorbeeld met betrekking tot schorsing en ontslag van werknemers. De beslissingsmacht ten aanzien van een fusie ligt doorgaans wel bij het moederbedrijf.ndonselaar schreef:Behalve als het gaat om een fusie, dan ligt de gewetensmacht ineens wel bij de synode. Een beetje vreemd is het niet?JolandaOudshoorn schreef:In de PKN ligt de"macht" bij de gemeente, die kiezen een kerkenraad, diekiezen moderamen etc. Dat ligt in de oorsprong van de reformatie, waar ze een tegenhang wilden vormen tov het Roomse stelsel waarbij vanaf boven (Paus, Kardinalen etc) geregeerd werd. Dat systeem is in de PKN (van onderaf) nog steeds zo en daarom is het voor de synode moeilijk om in te grijpen.elbert schreef:Dat ben ik met je eens. Helaas is de geschiedenis zo, dat men vanuit de synode van de NHK en nu de PKN de handen niet wilde branden aan zelfs de meest elementaire leerstellige kwesties.freek schreef:Maar een synode kan in dit soort extreme gevallen toch wel iets meer doen dan van zich afwijzen. Het is nogal van wezenlijk belang voor de geloofwaardigheid van een kerk!
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Met dat verschil dat een kerk totaal niet te vergelijken is met een onderneming.Josephus schreef:Zo vreemd is dat niet. Vergelijk het met een groot concern. In principe zijn daarbij betrokken vennootschappen volledig autonoom ten aanzien van de feitelijke uitvoering van het beleid, bijvoorbeeld met betrekking tot schorsing en ontslag van werknemers. De beslissingsmacht ten aanzien van een fusie ligt doorgaans wel bij het moederbedrijf.ndonselaar schreef:Behalve als het gaat om een fusie, dan ligt de gewetensmacht ineens wel bij de synode. Een beetje vreemd is het niet?JolandaOudshoorn schreef:In de PKN ligt de"macht" bij de gemeente, die kiezen een kerkenraad, diekiezen moderamen etc. Dat ligt in de oorsprong van de reformatie, waar ze een tegenhang wilden vormen tov het Roomse stelsel waarbij vanaf boven (Paus, Kardinalen etc) geregeerd werd. Dat systeem is in de PKN (van onderaf) nog steeds zo en daarom is het voor de synode moeilijk om in te grijpen.elbert schreef: Dat ben ik met je eens. Helaas is de geschiedenis zo, dat men vanuit de synode van de NHK en nu de PKN de handen niet wilde branden aan zelfs de meest elementaire leerstellige kwesties.
Het zijn inderdaad twee verschillende grootheden, maar ook een kerkverband an sich is in feite een juridische constructie met een eigen organisatie, reglementen, procedures etc.freek schreef:Met dat verschil dat een kerk totaal niet te vergelijken is met een onderneming.
Overigens, vergelijken van twee verschillende zaken kan heel goed, gelijkstellen echter niet.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Als je verschillende zaken niet gelijk kunt stellen, dan moet je ze ook niet gaan vergelijken. Appels en peren enzo.........Josephus schreef:Het zijn inderdaad twee verschillende grootheden, maar ook een kerkverband an sich is in feite een juridische constructie met een eigen organisatie, reglementen, procedures etc.freek schreef:Met dat verschil dat een kerk totaal niet te vergelijken is met een onderneming.
Overigens, vergelijken van twee verschillende zaken kan heel goed, gelijkstellen echter niet.
Wat freek al stelde, kerk en onderneming zijn niet te vergelijken, en dan denk ik vooral aan de doelstelling van deze twee grootheden.
Onvergelijkbaar!
Volgens mij maak je nu een denkfout. Het oordeel dat je verschillende zaken niet gelijk kunt stellen, kan naar mijn idee slechts volgen na vergelijking van die twee zaken.jvdg schreef:Als je verschillende zaken niet gelijk kunt stellen, dan moet je ze ook niet gaan vergelijken. Appels en peren enzo...
Vergelijken is immers niets anders dan het naast elkaar leggen van eigenschappen en naar aanleiding daarvan de mate van overeenkomst dan wel verschil bepalen.
Je kunt (de eigenschappen van) appels en peren daarom juist heel goed met elkaar vergelijken. Wat mij betreft is dat dus ook een van de merkwaardigste spreekwoorden (is of is het een gezegde?) die we kennen.
Maar goed, beetje off-topic he...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Oké, off-topic, maar ik daag je toch uit om de kerk en de onderneming met elkaar te vergelijken, om dan tot een conclusie te komen of je ze al dan niet gelijk kunt stellen.Josephus schreef:Volgens mij maak je nu een denkfout. Het oordeel dat je verschillende zaken niet gelijk kunt stellen, kan naar mijn idee slechts volgen na vergelijking van die twee zaken.jvdg schreef:Als je verschillende zaken niet gelijk kunt stellen, dan moet je ze ook niet gaan vergelijken. Appels en peren enzo...
Vergelijken is immers niets anders dan het naast elkaar leggen van eigenschappen en naar aanleiding daarvan de mate van overeenkomst dan wel verschil bepalen.
Je kunt (de eigenschappen van) appels en peren daarom juist heel goed met elkaar vergelijken. Wat mij betreft is dat dus ook een van de merkwaardigste spreekwoorden (is of is het een gezegde?) die we kennen.
Maar goed, beetje off-topic he...
Of moeten we om on-topic te zijn een nieuwe topic openen?